Mijn eerste sleper, de Toledo Special

zo'n schuimrubber isolatie buis die om verwarmingsbuizen wordt gebruikt rond het eerste stuk van je sleeplijn.
Dan kan de lijn ook nooit tussen de roeren komen.

Die ga ik toepassen, heb zo'n grijze 'sok'' nog wel liggen...

Met een beetje geluk kan het volgende week een luchtdopie worden?

Moet ik soms komen helpen?;)

Gefeliciteerd met deze mooie kist hoor!

Merci! Arjan durfde zijn Grunau Baby er al achter te hangen...

Helpen? Welnee... gaat het veel te vlot... bouwen/modificeren is part of the fun.
Echter... de dagelijkse besognes hebben voorrang.

Ik hoop dat het me lukt deze week in de avonden een eind op schreef te komen.
Sleepvoorziening komt later.

Wil nog een veiligheids brug inbouwen buiten de romp voor het 'op scherp' zetten van de aandrijving. 6S is geen kattenpis.
Ik ga nog even een zoekronde doen voor nette oplossingen. Had al het een en ander gevonden...

Wil nog een veiligheids brug inbouwen buiten de romp voor het 'op scherp' zetten van de aandrijving. 6S is geen kattenpis.

Ik had er ook aan zitten denken, en ben er nog niet over uit. 6S is idd geen kattenpis.

Afgelopen zaterdag dus wezen vliegen, waarbij ik toch een kleine 10 minuten + ben wezen vliegen op 1 accu. Tijdens het laden vandaag moest ik er 1955 Mah in stoppen. De Toledo heeft zonder sleep niet volgas nodig om leuk rond te vliegen.

Zondag maar weer gaan vliegen...

Je vliegt met 5000mAh toch? Dan kun je dus veilig 20 minuten vliegen zonder te slepen. Lekker hoor.

Klopt! Ik vlieg met 5000 Mah. Ik denk dat het zware gewicht toch in zijn voordeel is gaan werken. Stabiel, sterk en toch een lange vliegtijd.

Ik ben er echt mee in mijn nopjes.

Hehehgggg... netjes!

Hoei... en ik had nog wel boven de 30 minuten gecalculeerd op uitgekiende prop.
(6S 5300mAh Gens Ace) Ofwel... ene klappropje voor ausdauer... ander propje om bakstenen de illusie van een bijnavliegervaring te geven. Maar'tis natuurlijk alles digitales eCalc-theorie.:mrgreen:
The proof of the pudding is in the flying...

PS: R40; Ben nu nieuwe servodeksels voor de aileronservo's aan het tekenen (toch weer alles anders maken). En eigenlijk amper tijd... Hoogte en richting zijn nu netjes servomatig-functioneel aangestuurd met beter dan ARF ruderhoornjes (zucht). Komen er wel?!

De digitale Ecalc progjes zitten er wel eens naast. Zo ook bij mijn Toledo. Nu kom ik op 1260-1300 watt, tegenover de +/- 1000 watt op de calculators. Over de vliegtijd nog maar te zwijgen, 20 minuten was zowat ondenkbaar. (en wél mogelijk)

Ben wel benieuwd hoeveel kg ik nu trek, ik denk meer dan de aangegeven waardes. (5,6 kg) ARF rudderhorntjes zijn bij mij ook aangepast, de heveltjes heb ik vervangen.

Op de sleepkoppelling na heb ik niet zo heel veel aangepast, hij zit echt heel goed in elkaar. De stabilo/richtingroer worden wel voorzien van struts, een aantal ruitenwisser onderdelen gaan hier deel uitmaken. (Serge gaf mij dit idee) Volgende week zal dit wel klaar zijn en dan is de Toledo volledig klaar voor zijn eerste sleep.

Ik volg jouw vorderingen, zo af en toe ff koekeloeren in je fotoalbum... ;)

De digitale Ecalc progjes zitten er wel eens naast ..... 20 minuten was zowat ondenkbaar.
Hoe heb je dat berekend dan? Je kan niet zomaar zeggen hoeveel vermogen of trekkracht je minimaal nodig hebt om je vliegtuig te laten vliegen, dus het lijkt me bijzonder moeilijk om van tevoren te voorspellen wat de maximale vliegduur is. Waarom was 20 minuten van tevoren ondenkbaar?

Enig idee wat de verklaring is dat het berekende maximale vermogen zo afwijkt van de gemeten waarde? Lijkt me interessant om te weten.
- rekent het programma zo slecht?
- zijn de inputs voor de berekening nauwkeurig geweest of is er veel geschat?
- zijn de componenten gebruikt waar het programma mee gerekend heeft? Of stonden jouw componenten niet in het systeem en heb je met soortgelijke componenten laten rekenen?
- zit er ergens in je systeem iets dat vermogen wegslurpt, zoals te dunne kabels (=extra weerstand)?

Ecalc progjes zitten er meestal vrij dichtbij, als je de juiste parameters invoert.
Wat nogal eens vergeten wordt is de juiste accuspanning. Moderne lipo's leveren onder belasting hoge spanningen, veel hoger dan de lipo's van 2 jaar geleden. En een beetje spanningsverschil maakt veel uit in het uiteindelijke vermogen.
In de praktijk moet je een accu met hoge C waarden en grote capapciteit in je calculator stoppen, om relevante vermogenswaarden te krijgen.

Nog even ongeveer jouw setup in EClac gestopt als controle:
Motor Turnigy SK5065 (380kv)
Accu: 5000mAh 20/30C
Regelaar:max250A
Prop: APC E 16x10

Resultaat: tussen de 1298W bij een volle accu.
Lijkt me toch heel goed te kloppen of niet?

Die 20 minuten moet je inderdaad prima kunnen halen met die setup, met rustig rondvliegen. Misschien een iets hogere spoed prop monteren, zodat je met minder gas een evenhoge snelheid behaalt, waardoor je benodigde vermogen bij kruisvlucht daalt, kan de vliegtijd nog iets omhoog.
Als voorbeeld: Mijn 5.5kg Ibis 120 vliegt volgas met 2500W, bij kunstvlucht een 6-8minuten vliedtijd. Bij heel rustig rondvliegen staat de stroommeter op 3.5-4.5A op de telemetrie, wat neerkomt op 133 tot 175W, oftewel ruim een uur vliegen.

Voor lange vliegtijden moet je natuurlijk wel netjes doseren met je gasknuppel, 2-3tandjes meer kost vaak heel veel vermogen.

Groet,
Gerben

Hoe heb je dat berekend dan? Je kan niet zomaar zeggen hoeveel vermogen of trekkracht je minimaal nodig hebt om je vliegtuig te laten vliegen, dus het lijkt me bijzonder moeilijk om van tevoren te voorspellen wat de maximale vliegduur is. Waarom was 20 minuten van tevoren ondenkbaar?

Simpel, als ik in Ecalc de boel invul en er vervolgens maar 10 minuten vliegtijd uitkomt ga ik daar van uit. Al ik dan 10+ minuten vlieg (dat kan ik zien op mijn zender) en er maar 1955 mah in mag stoppen dan word het voor mij een lochisch verhaal. Daar heb ik geen hele berekeningen voor nodig. Ik ben er van uitgegaan dat de waardes die ik in Ecalc ingevuld heb kloppen. Moet je wel de goede waardes invullen. (heb ik dus niet gedaan, kom ik zo op terug)

Ik denk dat jij mijn achtergrond bent vergeten, gezien jouw reactie. ;) Komt er ook nog bij dat ik niet twijfel aan de dikte van de bedrading. Tussen motor-regelaar-accu zit (en daar mag ik wel vanuit gaan) voldoende dikke bedrading die de opgegeven specs aan moeten kunnen. Het enige waar je aan zou kunnen twijfelen zijn mijn soldeerverbindingen. laat ik die altijd na meten met de multimeter... (oh ja, mijn achtergrond he?)

Verder ben ik meer van de ''meten is weten'' praktijk. Berekenen is leuk, maar voor mij tellen toch echt de gemeten waardes.

Ecalc progjes zitten er meestal vrij dichtbij, als je de juiste parameters invoert.
Wat nogal eens vergeten wordt is de juiste accuspanning. Moderne lipo's leveren onder belasting hoge spanningen, veel hoger dan de lipo's van 2 jaar geleden. En een beetje spanningsverschil maakt veel uit in het uiteindelijke vermogen.
In de praktijk moet je een accu met hoge C waarden en grote capapciteit in je calculator stoppen, om relevante vermogenswaarden te krijgen.

je slaat de spijker op z'n kop, dat is waar het fout ging. Na deze uitleg zie ik wat er fout is gegaan, mijn spanning die de accu's leveren ligt idd hoger dan ik ingevuld had. (en daar zit het verschil) Alleen heb ik de Gold A4130/16 gepakt, omdat de interne weerstand exact overeen kwam.

De waardes komen overeen, alleen de vliegtijd niet. Niet dat dat wat uitmaakt, ik weet tenslotte hoeveel gas ik geef en ook hoelang ik kan vliegen. Bij rustig vliegen hou ik 20 minuten aan, bij slepen 6 minuten. (daarna meten, laden en dan weer kijken hoeveel er in gaat)

Meten is weten...

Douglas, dat rekenprogramma geeft je waarschijnlijk 10 minuten als vol-gas tijd. Bij rustig vliegen verbruik je op een overgemotoriseerde kist veeeeel minder stroom dan bij volgas, dus je vliegtijd is dan een veelvoud van die 10 minuten.

Mijn opmerking over te dunne draaden was een brainfart van mij, te dunne draden zouden juist meer weerstand geven en daarmee de stroom (en dus het vermogen) reduceren, en je trok juist meer vermogen dan verwacht.

Bij rustig vliegen verbruik je op een overgemotoriseerde kist veeeeel minder stroom dan bij volgas, dus je vliegtijd is dan een veelvoud van die 10 minuten.

Klopt, ik heb héél veel vermogen waarbij ik niet eens volgas vlieg, tussen 20-50% en dan is het wel erg leuk vliegen met de Toledo. Ik schreef eerder dat ie niet echt snel was, nou daar kan ik op terug komen. Bij volgas is het een rap kistje...

Ach, een brainfart hebben we allemaal wel eens een keer....

Vrijdag wezen vliegen op mijn eigen club met de Toledo die een behoorlijke goede indruk maakte. Het vliegen gaat steeds beter, stuurt snaartjestrak en het verbruik is om U tegen te zetten. 1e accu de timer op 9 minuten gesten en bij de 2e accu op 12.

1e Accu 1800 ampere bij moeten laden, 2e accu 2300 ampere..

De timer gaat nu naar de 16 minuten toe... (zonder sleep)

Inmiddels een zwak punt kunnen ontdekken. Een van de wielkappen heeft wat scheuren, na een toch wel goede landing. na wat kijen op het veld lang er een steen in de weg, en daar kon het kapje niet tegen.

Opgelapt, wat verf en weer vliegen. Ik ga wel een nieuw kapje bestellen, alleen is die nog niet op voorraad. Verder is de Toledo goed te vliegen bij wat meer wind.

Gisterenavond nog wat gevlogen, net voor het donker. De wind kwam uit een wat ongelukkige hoek, wat het landen een uitdaging maakt. Geen probleem voor de Toledo, die slikt elke stuurinput moeiteloos.

Na 20 minuten gestoeid te hebben de kist op zolder gezet en uitelkaar gehaald voor een algehele chekup. Iets wat ik met al mijn toestellen doe na een paar vluchten.

En zie daar, ik kan wat gaan verstevigen aan de bevestiging van het landingsgestel.
Niets bijzonder, maar het zat mij wat losser dan mij lief was....

Straks een uptdate met foto's.

Heren, even een vraag over het slepen. Is het mogelijk om een zwever te slepen zónder rolroeren? Zo ja, waar moet ik op letten. Ik heb namelijk een ''slachtoffer'' gevonden binnen onze club om samen te beginnen met slepen. (dit is vrij nieuw op onze club)

Dat kan prima, maar is niet ideaal om mee te beginnen, is net weer wat lastiger.

Als je het toch wilt doen: houdt de snelheid laag en als de zwever onrustig wordt (heen en weer zwalkt) moet hij down geven in de sleep, meestal ongeveer halve uitslag.
De zwever start in een handstart.

Gerben

Mijn voorkeur zou het niet hebben om met een 2k zwever te beginnen. Zeker niet als zwever. Een zwever zonder rolroeren heeft inderdaad nogal de neiging te gaan zwalken, je moet dit vroegtijdig oppikken en op de juiste manier kunnen onderdrukken, en dat valt niet mee. Als je als zweefpiloot nog nooit gesleept hebt heeft een rolroermodel zeker de voorkeur. Voor de sleepvlieger maakt het niet zoveel uit, die moet met elke zwever rustig en stabiel naar boven zien te vliegen.

Back