Mijn eerste Spits (modelbouw) "frits"

@Adriaan, Duidelijk, kleine verspreking van mij...
Maar bij deze even de foto's vergroot...

zwierboom.jpg

visroer02yv8.jpg

koproer01lp1.jpg

Dank je Vincent.
Nu is het veel duidelijker te zien.
Ik heb altijd ruzie met die foto´s plaatsen en was al heel blij dat het gelukt was om er überhaupt iets op te krijgen. Zal wel aan de leeftijd liggen.

na dat ik mijn huiswerk gedaan had vanavond ben ik lekker aan het tekenen geweest. de voorroef, en nog veel meer kleine dingentjes.
hier al vast de foto van de kraan achterop!
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Paul,
Op mijn Obelix heb ik de autokraan iets anders gevormd en de "cilinder" heb ik gemaakt van een koperen buisje met daarin een staafje dat erin en uit kan schuiven. Nu is de mijne ook 1 op 20 net als van Klaas,dus voor jou de helft kleiner. Ik denk dat je dan uitkomt op de koperen balpenstiften van vroeger en dan een staafje zoeken dat daar in past. Koperen staafmateriaal is ook in vele maten te koop in de hobbywinkels. Ja ik realiseer me dat ik nu van mijn geloof dreig af te vallen, maar soms moet je ruwe materialen nu eenmaal kopen en dan er zelf van maken wat je wilt. Die dunne koperen buisjes en staafjes die erin passen zijn ook ideaal om een radarantenne mee te laten draaien met een klein motortje onderdek. Dus je kunt er diverse dingen mee maken.
Ik heb al diverse kapotte scanners en andere apparaten gesloopt en daarin vind je soms hele handige kleine motortjes. Wel even met een regelbare trafo uitzoeken op welke spanning ze werken (als het erop staat is het natuurlijk het makkelijkst)
1021122.jpg

is deze foto nou echt of nep? oke en als je hem van hout maakt is het niks denkt u? oke,
dan denk ik dat ik vanmiddag eens naar de hobby zaak ga,

vriendelijk bedankt!

groetjes Paul

Juist Vincent. Die foto was inderdaad van een echte spits in de haven van Nijkerk.
Hierbij nu een foto van mijn model tijdens de bouw met "mijn" autokraan.
Overigens had ik die autokraan al klaar toen ik in de haven van Nijkerk die Spits zag liggen met toevallig ongeveer dezelfde autokraan als ik gemaakt had. Er varen natuurlijk wel meer Spitsen met zo´n zelfde autokraan. Maar er zijn ook diverse andere modellen autokranen mogelijk, zoals ook die jij hebt getekend.
1021157.jpg

De manier waarop ik de ankers heb gemaakt, zal waarschijnlijk in 1 op 40 wat moeilijker worden, maar je kunt het proberen.
Ook daarvan een foto
1020840.jpg

vragen

hallo, eindelijk is mijn spits binnen gekomen.
maar ik had wat vragen, zou ik de motor naar achter kunnen zetten er is plek voor & hoe heet dat ding precies waar de motor vooruit en achteruit kan zetten, de servo is voor de roeren, weet iemand er daar toevallig wat van?
ik hoop op reactie's!

groetjes Paul

full
full
full

hoi paul.

je zou een kleine koppeling er tussen zetten dan kan je motor wat na achteren.

je 2 de vraag dat heet een vaarregellaar.

gr willem

Mooi roertje...

Die koppelerij kan wel wat compacter, ja...
Da's wel erg lang allemaal...
Je kunt ook je motor "achterste voren" boven zijn werk zetten en dan een overbrenging met tandwielen of iets dergelijks bouwen.
(heb je wel een hoop kabaal, ik heb mijn kopschroef met tandwielen, ik weet waar ik het over heb)

@vw forum oke kan je zon koppeling gewoon op internet bestellen bv bij conrad?
en de schroef as inkorten is dat ook geen oplossing? maar vriendelijk bedankt voor uw informatie!

@klaaskamstra
bedankt! wat heeft u voor roer er achter zitten?
ik denk dat dat niet gaat passen,
ik heb niet zo veel ruimte,
maar als ik een site voor de koppeling vind, is dat makkelijk ;p

groetjes Paul

Laatst bewerkt:
Dubbele roeren heb ik er achter.
De koppelingen zijn van Graupner... Quartel verkoopt ze. Ook online geloof ik..
Zou me niet verbazen als Conrad ze heeft...
Ik zou zeggen: Ga eens opzoek, het internet afspeuren kost niets... Ja, een beetje tijd...

Ik heb in mijn schip (92 cm) een multispeed 380 set van groupner staan,
dan zit de motor boven de as met een tandwiel koppeling en genoeg power voor mijn schip, misschien dus ook wat voor jou?

koppeling hoef ook niks te kosten, ik gebruik altijd een stukje rubber slang , dat is geruisloos, en kost weinig tot niks, bij autoshops hebben ze dat soort slangetjes wel in verschillende diameters, als je daar 10cm van afhaalt zal dat heul erg weinig kosten lijkt mij;)

of een stukje aquarium slang

Jan

koppeling hoef ook niks te kosten, ik gebruik altijd een stukje rubber slang , dat is geruisloos, en kost weinig tot niks, bij autoshops hebben ze dat soort slangetjes wel in verschillende diameters, als je daar 10cm van afhaalt zal dat heul erg weinig kosten lijkt mij;)

of een stukje aquarium slang

Jan

Je bedoelt toch een ventiel slangetje, die kan je bij elke fietsen maker kopen als je er naar vraagt...

nee, ik gebruik meestal gewapende brandsof leiding, dat is zwart en rubberachtig van binnen en aan de buitenkant zit gevlochten stof op , en werk perfect;)

is maar een idee'tje

Jan

iedereen weer vriendelijk bedankt! ik ben er echt blij mee dat u/jullie dit volgen!
maar de schipper is nu al alles goed aan het bekijken ziet

full

groetjes Paul

Back