Mijn winterproject FIAT G50 WW2 Warbird

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 30 nov 2006.

1. W@CC0

W@CC0

Lid geworden:
    19 sep 2006
    Het 3D werk ziet er al heel goed uit. En de Fiat heeft echt karakter. Dat gaat knap worden!!

Hoor ik daar Petlyakov Pe-2? :)

Tom

2. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Tom,

Dank je en heb er wel zin in om na al dat tekenen maar eesn wat te gaan plakken.

Staat ook op mijn lijstje maar dat gaat hem nu niet worden.

Ton

3. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    beweging ...

Hoi Ton,

doet me goed om te zien dat er weer wat beweging in dit project komt ... :D.

Abootje !
    Ik ben zeer nieuwsgierig, toch een bijzondere kist die je niet vaak ziet. Maakt het extra leuk om ermee te vliegen :cool: !

Bijna net zo bijzonder als een Cessna Birddog :D

Grtz,
    Menno

4. Arvid

Arvid Guest

Prachtig, er gaat nu echt schot in komen! :thumbsup:

5. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Hoi Ton,

Ik heb een vraag:
    Waarom teken je op de foto van opzij? Is het niet beter om alleen op de 3vieuw te tekenen? De foto heeft toch een beetje perspectief erop of is dat juist de bedoeling?
    Hoe bepaal je het aantal vleugelribben en het profiel?
    Teken je in Rhino en zet je dat over naar CAD om te snijden?
    Heb sinds kort kennis gemaakt met de wereld van zelf tekenen en/of ontwerpen en speur die topics af.

6. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Ik geloof dat Ton dit niet doet omdat veel 3-views veelvuldig afwijken van de werkelijke kist.

Een goed genomen foto van opzij blijkt dan nauwkeuriger te zijn dan een 3-view zijaanzicht.

7. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Gary27,

In vele gevallen is een 3view al meer dan voldoende het is maar net wat je wil bereiken. Mijn voorkeur gaat uit voor het eerst controleren van de 3view op de foto, in zijn geheel of in delen als het niet anders zou kunnen.
    Zitten de contouren er goed in en blijkt het 3view aardig te kloppen met de foto, dan kunnen we tekenen aan het model. Met het perspectief probeer je rekening te houden, je schrikt je soms wild hoe slecht en afwijkend sommige 3views zijn.
    Deze FIAT G50 bijvoorbeeld wil ik gaan gebruiken op schaalwedstrijden het model moet dus zo goed mogelijk kloppen met de echte, anders kost het punten bij de statische beoordeling.

Je houd als basis bijv 80 mm tussenafstand aan en niet meer en van daaruit ga je een indeling maken. Profiel is afhakelijk van de vliegeigenschappen die je in je model wil terug zien en die bij het model past, Ook komt daar een stukje ervaring bij kijken, bijv een profiel dat jij lekker vind vliegen of reageren.

Ja klopt, velen doen ook de basis vorm in 3D en gaan daarna verder in Cad 2D. Ik vind het leuker om alles in 3D te doen, de onderdelen eruit halen en die om te zetten naar Cad voor het frezen. Het is wel lastiger tekenen in 3D maar het klopt wel altijd prima mits je zelf een fout maakt.

Is heel veel werk maar je kun dan wel iets maken wat je zelf mooi vind en op elk formaat.
    Heb je al iets in gedachten van wat je wil gaan tekenen en bouwen.

Ton

8. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Het spreekt me idd aan zelf een kist uit te zoeken en die te bouwen, net als de FIAT...
    Ben nu nog met de ingebouwede tutorial van Rhino bezig, gewoon om het te leren kennen, er zitten echt handige functies in en een commando geven moet je ook even doorhebben maar daarna zijn er dingen mogelijk waar je alleen maar van kan dromen...
    Ik wil beginnen met zelf een kist te ontwerpen, niet te moeilijk, gewoon een romp met vleugels dat vliegt, iets waarin de basis facetten van het tekenen en uiteindelijk bouwen aan bod komen. Misschien heb je een voorbeeld voor mij van een beginnersontwerp? Of is het beter om gewoon een 3-view van een niet te complexe kist (Cessna-achtig) te scannen en daarmee te gaan rommelen?
    Bedankt voor de andere antwoorden!!

Laatst bewerkt: 8 apr 2008
  9. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Gary27,

Heel verstandig te beginnen bij het begin, de keuze wordt natuurlijk ook mede bepaald door je bouw en vliegervaring.

Teken wat je leuk vind en maak het niet te ingewikkeld, een cessna of iets dergelijks is al ingewikkeld genoeg en zeker de moeite waard om te tekenen.

Je kunt ook ergens een autocad tekening downloaden en die proberen in rhino 3D te zetten als oefening. Er zijn best leuke tekening te vinden om mee te beginnen en je hoeft je dan nog niet druk te maken over de constructie en meer te concentreren op het tekenwerk. Modificeren is natuurlijk ook nog een optie.

Kijk bijv hier even voor een tekening bijv de Dehaviland 77 is wel een leuk schaalmodel en zeker grappig om in Rhino 3D te zetten.
    Page3

Tis maar een idee zou zeggen succes en we verwachten hier natuurlijk wel een verslag.

Ton

11. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Allen, bedankt voor de reacties!!! Ik kan er echt wat mee!!! De reacties roepen natuurlijk weer vragen op maar voor ik die stel: is het beter als ik een Rhino topic start in "Tekeningen"? Anders ga ik Ton zn draad misschien vervuilen...

12. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Nee, gewoon hier.

Dat wil zeggen: wel een eigen draadje starten, natuurlijk!

Dan kunnen we eea. op de voet volgen. :cool:

En uiteindelijk leidt het natuurlijk tot een schaalmodel. :p

Dus moet je hier zijn. :yes:

jan.

Laatst bewerkt: 9 apr 2008
  13. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Ton, ff een off-topic vraag:
    Staat er van deze kist hier ergens een draadje over de bouw?

14. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Gary,

Nee helaas moet nog wel ergens staan op de RC-Group forum.
    Was een prototype voor een kit maar bleek te klein en is nooit een kit geworden.
    Eigenlijk wel jammer want de Tempest vliegt super.

Ton

15. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Zo moest weer even op zoek naar de FIAT, zag dat de laatste post op 23 april was:? en dat is al weer even geleden.

Maakt niet uit staat nu weer bovenaan in het rijtje:) en ga me best doen hem daar voorlopig te houden:D.

Heb dinsdag bij RBCKITS de CNC onderdelen opgehaald en de rest van de week de onderdelen uit de platen gehaald en strak geschuurd.

Toch nog aardig wat deeltjes was dus nog wel even een lekker klusje.

Vrijdag avond een beginnetje gemaakt met plakken en dat loopt lekker vlot zal snel wat plaatjes neerzetten.

Ton

16. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Mooi, :cool:
    ik vond het nl. al te lang stil rond jouw bouwactiviteiten.

17. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Ton,

dat is mooi :) De avonden worden al korter, dus dan hebben we weer wat te volgen. Deze bijzondere kist vlog ik natuurlijk graag.

Nu het vliegen wat minder kan en de indoorshockies klaar staan, ga ik ook weer aan het bouwen. Er staat immers nog een Birddog ... hoe is het met jouw Birddog ? IS het interieur al helemaal af ?

Grtz,
    Menno

18. hannesie

hannesie

Lid geworden:
    18 okt 2005
    Waar blijven die foto's Ton?
    Ik heb trouwens nog 2 mooie speakertjes voor je met een diameter van 80mm!
    Ik had vernomen dat je er ook geluid in wilde zetten!!!!

Mvgr hans

19. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Menno,

Nog lang niet af ben eigenlijk meer gestopt en op zoek gegaan naar piloten, heb nog niets kunnen vinden moet zlef maken.

Dat is waar ook je hebt nog wat interieur tek van me tegoed zal ze snel even mailen.

Hans,

Schiet al lekker op en heb al flink wat plaatjes geschoten, dus hier komen de eerste;

Dinsdag opgehaald het pakket CNC gefreesde onderdelen , nog niet compleet de motorkap ontbreekt nog.

Heb nog geen bouwtekening moet het hiermee doen.

De basis plaat.

Zonder ook maar 1 druppel lijm, lijkt wel Lego.

Dank voor het aanbod Hans,;) maar heb al speakers en daar komen ze te zitten aanweerszijde.

Zo de basis is en dat ging lekker vlot.

Nu eerst weer een paar uploaden.

Ton

Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  20. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    De volgende serie:D

Geen intrekbaar staartwiel lekker makkelijk en hier moet tie kopen

Zo die zit en lijkt mij niet al te zwaar en toch sterk genoeg.

3 mm balsa beplanking is met 1mtr te kort, moet nog een stukje aan plakken.

Even een lastig stukkie maar ging prima met wat vochtig maken.

Eerst maar even de bodem dicht maken is vlak dus zo gebeurt.

Zo bijna dicht.

Dat blijft nog even open moet eerst nog wat gaten aan de zijkant maken had de echte ook, komt dus goed uit en kunnen we er lekker makkelijk bij.

Zo nu weer even de volgende serie uploaden.

Ton

Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015

Deel Deze Pagina