Mijn winterproject FIAT G50 WW2 Warbird

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 30 nov 2006.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.655
    Locatie:
    Dordrecht
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.655
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo we pakken de draad hier dus weer een update met wat plaatjes,

    De lokatie voor het onderstel is aan de beurt dus.

    [​IMG]
    Hier moeten de Robarts 622 komen .

    [​IMG]
    Een balsa strook maken met de houtnerf dwars om te kunnen rollen tot een ring.

    [​IMG]
    Hier de bus waar twee ringen van worden gemaakt.

    [​IMG]
    Balsa ringen kwamen niet mooi uit dan maar Litho plaat bussen maken.

    [​IMG]
    De valse 2mm neuslijst limen om de ribben goed op de plaats te hebben.

    [​IMG]
    Triplex wil wel eens wat rond staan dus even richten alvorens te lijmen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Litho bus erin maar is toch niet wat ik zoek.

    [​IMG]
    Triplex dan misschien is dat de oplossing.

    [​IMG]
    Ja dat is een aardig begin.

    [​IMG]

    [​IMG]
    En nu maar mooi pas schaven en schuren om mooi met het profiel mee te laten vloeien, lastig klusje hoewel is toch meegevallen.

    Heb nog een paar plaatjes maar die komen later.

    Ton
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dag Ton,

    Hmmm, vakwerk! Technisch vraagje: Waarom kies je voor het plaatsen van deze wielkast-ringen?
    Heeft dat te maken met stevigheid van de vleugel ter plekke, daar hier ook de verbinding vleugel/romp zit? (...de oplossing is niet geheel schaal...)

    Ik stel die vraag omdat ik met een P40 Warhawk bezig ben... wielkast nog inbouwen moet... de stevigheid van de vleugel...

    Zie bijvoorbeeld de 'open' wielkast van de Macchi MC.200 Saetta

    [​IMG]


    Voorbeeld... proef passing landingsgestel P40 (Century Jet Retract)

    [​IMG]

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  4. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Werkendam
    Het zal in ieder geval ook voordelen hebben met schoonmaken/houden.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik meen dat Ton em electro gaat vliegen...
    Dan heb je alleen gras, zand en stof... en af en toe een mug...
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik weet het wel zeker.

    Ton en brandstof? nee, echt niet.
    Da`s hetzelfde als ik en electro ;-)
     
  7. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Werkendam
    Daarom dacht ik

    Oi,
    Mees
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.655
    Locatie:
    Dordrecht
    Bas / Mees

    Dank je, de keuze voor de ring is gedaan als basis en om de indekking van de vleugel goed aan te leggen en stevig en strak in de juiste vorm te krijgen.

    Dit is nog maar het begin en het zal gelijk aan de echte (dicht) worden gemaakt, niet tegen het vuil maar vanwege de situatie als bij de echte, althans voor zover ik dat op de documentatie kan zien en namaken.

    Voor de stevigheid van de vleugel op zicht is het hier niet van belang, heb juist speciaal daarvoor de Hoofdligger verder naar achteren geplaatst, om deze niet te hoeven onderbreken voor het onderstel.

    Uiteraard moet het daar wel stevig genoeg zijn voor het onderstel en de klappen die het daar te voorduren krijgt bij de landingen.


    Voor wat betreft je P40 weet niet hoe dat exact zit maar een wielkast inbouwen is natuurlijk altijd verstandig om te doen, al was het alleen maar voor het vuil buiten te houden en de stevigheid die het met zich meebrengt is natuurljk ook mooi meegenomen.

    Trouwens een mooi plaatje van de Macchi MC.200 dat ook al zo'n bizar en te gelijkertijd mooie kist is.

    Zo eerst dit maar even plaatsen dat komen er straks weer wat plaatjes aan.

    Ton
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.655
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo en dan nu weer wat plaatjes.

    Dat geklieder met rood en blauw op de voorgaande foto's was om te zien waar ik met het schaven en schuren was gebleven, rood was nog te bewerken en blauw was klaar en in het juiste verloop van de ribben.

    [​IMG]
    Uiteraard even regelmatig controleren met een mal, gemaakt van de plank waar de ribben zijn uitgefreesd.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Klopt wel aardig niets meer aandoen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Op naar de volgende stap en moet nog een radius bij en die zit niet alleen in de wieldeur.

    [​IMG]
    Wel een leuk detail trouwens geen de FIAT weer wat extra charme.

    [​IMG]
    Met triplex niet te doen dan maar met 2x 3mm balsa, dat ook om de ring is gelegd om deze vormvaster te maken en de indekking een beter lijm oppervlak te geven.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Klaar voor de indekking.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De lokatie voor het onderstel uithakken en kijken hoe dat gaat passen.

    [​IMG]
    Getekend voor de Robart 622 maar vind dat toch echt te lomp spul en ga deze set niet gebruiken. Kon gelukkig even passen met een met de set van Rob (RBC) die voor de Mustang bestemd is.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Bovenaanzicht.

    [​IMG]

    Ton.
     
  10. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Je laat het er weer heel makkelijk uitzien Ton...
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Prachtig gedaan Ton! :worship: :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.099
    Locatie:
    groningen
    Mustang?

    Mustang???

    WELKE Mustang?

    Gaat het er toch van komen? :p


    jan.
     
  13. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Ton,

    Winterproject; dat je dat kunt plannen??
    Ik ben benieuwd, bij mij is het een meerjarenplan geworden.:hammer:

    Het ziet er mooi uit en je maakt ons benieuwd naar het eindresultaat.
    Leuk te zien dat bijna iedereen meerdere pogingen onderneemt eer het klaar is.
    Alleen jammer van al die ampères. :wink:

    Groeten,

    Bert
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Ton,
    Dank voor je antwoord. De constuctietekening van de FIAT is verhelderend.
    Vandaar ook deze wielkuipen. Totaal anders dan de Macchi. Interessant!

    Noot: De Robart retracts hebben ook ietsjes weg van de Macchi.
    Een L-vormige poot. Waarbij de basis van de L het scharnierpunt is. Loopt dan van wielkast dwars door de hoofd ligger heen, door naar achterste ligger.
    De lageringen van de draaipunten zijn in/aan de liggers verankert.
    Het uitklappen gebeurt dmv een lange stang, of mogelijk een dubbel werkende cylinder? (opengewerkte tekening van een MC.200, uit Airplane Aviation Encyclopedia) Het is me niet geheel duidelijk. Zal een scannetje maken...

    Heeft de FIAT origineel ook iets dergelijks?


    Algoed....
    Wat een rappe vorderingen inmiddels weer.
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.655
    Locatie:
    Dordrecht
    Gary,

    Ja lijkt gemakkelijk maar je wil niet weten hoe dik me duimen zijn geworden door het zuigen voor de juiste ideen en oplossingen:p.


    Bert,

    Geen planning hoor maar was meer van nu is het binnen en dan maar direct beginnen met de bouw.
    Hoop wel dat het bij een winterproject blijft omdat ik de FIAT graag volgend jaar op de wedstrijden wil vliegen.


    Busking,

    Ja grappig he dat op afstand veel kisten op elkaar lijken maar bij een echte vergelijking totaal verschillend zijn.

    Kan daar niet voldoende info van vinden maar denk dat het aardig overeen komt.


    [​IMG]


    Wel grappig dat er steeds meer te vinden is op het net van de FIAT, komt alleen voor mijn model te laat.

    Ton
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Ton,
    Zo even tijd om een scannetje te plaatsen van de Macchi MC.200 Seatta, constructie onderstel ter scrutineuze bestudering.

    [​IMG]

    De intrekbare FIAT unit ziet er erg modulair en strak uit! Vast en zeker in de Mirafiori fabriek in Torino gebouwd.
    Grtjns Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.655
    Locatie:
    Dordrecht
    Bas,

    Dank voor het plaatje en ja het onderstel lijkt wel erg veel op die van de FIAT ben eigenlijk ook tot de ontdekking gekomen dat ik een fout heb gemaakt.

    Maakt niet uit gaan gewoon verder komt helemaal goed.

    De bouw gaat wat langzamer ben aan het bedenken hoe het onderstel te gaan bouwen en of het lucht of mechanisch moet worden.

    Heb wel nog een paar plaatjes geschoten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Kijk met smart uit naar de motorkap, eerdaags maar een mal maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Voor sommige bouwhokjes is 2 mtr spanw toch al aardig aan de maat.

    [​IMG]

    Ton
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.584
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Ton,
    Zeer fraaie Italiaan. robuste vormen. Daar kan je uren naar turen!
    Foutjes? 'for the eye of the beholder'! Niet?
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2008
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2008
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.655
    Locatie:
    Dordrecht
    Dacht hee reactie van Ron, jammer dacht dat je iets interessant te melden had zoals een mogelijke reactie op dat Italiaanse forum.

    Jammer.

    Ton
     

Deel Deze Pagina