MiMi DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Frans Bal, 13 jun 2006.

1. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    breakie breakie !!!

Yup, da's me ook een keertje overkomen met de aller eerste MiMi.
    Die romp was nog van 1.5mm balsa zonder enige versteviging.
    Mooie puinhoop, maar met CA en een strook carbon zo gefikst.
    Het glas op de romp draagt niet heel veel bij aan de sterkte van de romp, meer een stevige afwerking tegen deuken enz.
    De 0.8mm triplex verstevigingen in de romp die zorgen voor de stevigheid.
    Een strook carbon gaat ook goed.

He Niels, nu nog eentje voor 200 en 250 gram :)

Groet

Frans

2. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Hmm ja...dit kan je wel stuk noemen :D maar ja, huey heeft een vakantiesetje-modelbouw-ehbo-doosje...wat is er mooier dan op vakantie je mimi te zitten repareren :D "kopje koffie schat ?"

Vanavond een paar proefvleugeltjes gesneden.....snaar brak natuurlijk.....accu ineens leeg...zit er weer een schroefje in de weg..........naja...we komen er wel :D

Maar toch ..schuurpapiertje over het proefstukje en je hebt echt een knettermooi vleugeldeeltje ! veeeeel mooier dan je ooit met balsa ribjes kan maken.....kek hoor. En met een plak kaas erop zou je het vleugeltje zo opeten ! :hammer:

Laatst bewerkt: 16 aug 2013
  3. evbragt

evbragt

Lid geworden:
    6 jan 2009
    @Franck
    Van jouw projectjes kom ik altijd in de kerststemming.
    (hebben hebben hebben)

Mijn Piper schiet aardig op, daarna kan ik beginnen met de reparatie van mijn Mimi.
    Is er al iets bekend over de meeting?

4. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    LOL :x-mas:

Enneuh nee, nog niets over de meeting...komt wel als Huey terug is (en wij een batterij gebaggde high performance ruimtevaart technologisch hoogstaande mimi's hebben die 60 meter gooien en een airtime hebben van 6 minuten:D ) Dan is zo'n meeting pas echt leuk ;D

5. evbragt

evbragt

Lid geworden:
    6 jan 2009
    Frans zal nu wel denken: "I have created a monster!"

Lijkt me geweldig maar dan vind ik het geen Mimi meer...
    De grote charme van de Mimi is dat het een goed presterende mini DLG is die bereikbaar is voor iedereen die bereid is een tijdje te knutselen.
    Ik vind dat je dan een andere naam zou moeten overwegen.
    Ik stel "Mincki " voor.

Edit:
    Hightech gebagte vleugels is voor mij niet bereikbaar dus ga ik kijken of mijn semisolid nog te redden is.
    Ben ik dan een vintage vlieger?

6. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    50 meter + is al eens met een mimi gegooid en 6 minuten airtime is geen uitzondering. Of hebben we het over still air?

Mooie bouwsels op de foto's totdat ik die starthaak zie. Dat is zo jammer :bad-words:

7. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Frank, wat hebbie gerookt?

Lijkt me een enigszins een stretched target.;)
    Die 60 meter kan, maar dan zal je wat meer moeten doen dan alleen een gebagde vleugel.
    6 minuten (dead)airtime, dan moet je wel schuim en epoxy gebruiken van het merk Utopia.:shock:

Starthaken en hellingen zijn net als foute pophits, je weet dat het een no no is, echter iedereen kent de teksten....

Frans

8. robertboxhoorn

robertboxhoorn

Lid geworden:
    10 sep 2009
    Mss ook eens een andere airfoil er op franck? Profielen zoals ag 12-13-14 hebben betere prestaties als de ag03 serie en kan je droom van 6min. Dichter bij werkelijk worden ;-)

Ik heb hier een halve mimi vleugel met disser van 22g.... Ik ben benieuwd naar de jouwe!

9. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Ja, goed plan.
    Op de MiMi zijn AG03 en AG11 gebruikt i.v.m. de vlakke onderkant, lekker makkelijk bouwen.
    AG12/13/14 zijn licht hol, wat lastiger bij houtbouw maar met een gebagde vleugel geen probleem.

Frans

10. robertboxhoorn

robertboxhoorn

Lid geworden:
    10 sep 2009

Hier de foto van mijn eerste kern, zie je ook mooi de onderkant dat die hol is.
    Natuurlijk past een holle onderkant niet zo mooi op een rompje dus mss een extra stukje maken waarbij vanaf de eerste 5cm ag03 is en daarna overloopt naar ag12? Dan houd je de makkelijke rompovergang.

Ik ben ondertussen dit ook aan het proberen met een houtbouw dlg alleen het bouwen gaat niet zo snel als bij jullie ;-)

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Joris vd Hurk

Joris vd Hurk

Lid geworden:
    11 okt 2011
    ik had eerst doen ik niks te doen had een paar malletjes gemaakt en geprobeerd ook een dlg vleugeltje te snijden, maar bij mij was de draad (0,5mm nichroom draad) veel te warm.hoe doe jij de temperatuur van die draad regelen? en ik heb thuis ook van dat isolatiemateriaal wat jij ook gebruikt alleen begint dat op te raken en ik weet niet waar dat te koop is, weet jij mischien hoe het heet?

12. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    @Joris; volgens mij heeft de praxis het schuim...kijk maar eens op de site van Loet hoe het heet. Het mijne heet roofmate. Ik heb het via Secondelijm :D Als je de warmte wil regelen gebruik dan een trafo met dimmer....de kunst is uitvogelen bij hoeveel spanning de temp goed is....toevallig bij mij is 6volt perfect met de huidige snaar.. en das precies een 3 cell loodaccu...je kan ook met een Nicad cellenpakket van 7cellen oid proberen...steeds een cel erbij of eraf totdat de temp goed is.

Overigens is 0,5 mm wel erg dik, ik snijd nu met 0,3mm en dat vind ik zelf al dik. Zeker met deze dunne profieltjes

@Robert; ik ga vanavond de tipjes snijden...weet niet of ik met disser ga doen... mn plan is nu een vuren liggertje/webbing 2mm dik icm met 25 grams glas met op kritieke plekken carbonmat van 25 gram evt dubbel...heb geen idee hoe sterk/slap dit gaat worden.

En wat betreft 60 meter en 6 minuten...stretched target...dat was natuurlijk schertsenderwijs bedoeld :D Ik verwonderde me er een beetje over dat we / ik 2 maanden geleden we als een soort DLG nono's door het leven gingen, en ik gister met een wel zeer kek stukje vleugel in m'n handen stond :D

Ow en ik rook af een toe een lekkere sigaar :D

13. robertboxhoorn

robertboxhoorn

Lid geworden:
    10 sep 2009
    Carbonvezelmat 20 g/m² breedte 100 cm - Carbonwinkel.nl

Je bedoelt dit spul?

Ik ben er ook behoorlijk nieuwschierig naar voor de staartjes van 2mm depron, bij het gooien zijn ze toch niet stijf genoeg op de plekken waar geen ligger zit en gezien we bij dlg werken met laminaire profielen moet alles toch echt zo glad mogelijk zijn!

14. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Voor een MiMi vleugel heb je niet een erg ingewikkelde opbouw nodig.
    Natuurlijk je kan aan de gang gaan met carbon D-box disser en weet ik veel maar dit is niet noodzakelijk.
    Wel leuk om te doen.
    Zeker in het begin simpel houden en als de techniek meester is high tech vleugeltjes maken.

Wat goed werkt is een huid van 50 gram glasdoek. (He Bart of was het nu 25 gram bij de Oeka boelie)
    Een ligger van UD-carbon (zonder webbing)
    Aan de wortel een extra strookjes glas.
    De tip(pen) verstevigen met kevlar of carbon.

Onder fototjes van een Super Gee vleugel voor het idee.

Frans

15. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Yep dat is het spul :D ik heb een vierkante meter ervan.

Valt toch vies tegen hoor die tipjes snijden....hoe doen jullie dat ?...de tweede is redelijk gelukt, al zijn er wel wat ribbeltjes aan de tip....het meeste heb ik weggeschuurd, volgens mij kan het nog net....

Wat frans zegt...ik hou het ff simpel...

16. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Simpel? Simpel is met een schaafje en fijn schuurpapier een klassieke Mimi vleugel maken. Bovenstaande gaat in ieder geval mijn kunnen VER te boven. Als je dat beheerst is de volgende stap zelf podjes maken en even later full carbon rompen met boom. En dan heeft het weinig meer met de Mimi te maken..

(zoals Frans ook zegt, wel leuk om te doen en het zal ongetwijfeld fantastisch vliegen..)

17. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    oh oh schisma

Ik voel een splitsing "vintage" houten MiMi's en een kamp "new age" schuimen MiMi's komen.....

"Een schisma is een splitsing of afscheuring van een beweging of organisatie in twee verschillende kampen. Gewoonlijk het gevolg van onverzoenbare ideologische of religieuze geschillen."

Darn..hoe gaan we dit nu weer aan elkaar managen :hammer: :D (ik weet het al...ik gebruik een vuren webbing !! Een soort van "middle of the road" !?)

Ha ha..mgoed, nee dit wordt geen full diss carbon mimi, alleen het vleugeltje wordt van schuim....hout blijft toch te mooi.

Mijn vintage mimi maakt het allemaal niets uit...t' ligt hier allemaal gebroederlijk naast elkaar...samen op weg denk ik dan ;D.

Laatst bewerkt: 17 aug 2013
  18. evbragt

evbragt

Lid geworden:
    6 jan 2009
    Nee hoor, ik heb wel een andere smaak maar kan ook die van anderen waarderen.
    Keep up the good work!

19. fireforx309

fireforx309 Guest

ik pleit schuldig!

ik heb voorgesteld om een elastiekje aan te schaffen en een haakje te plaatsen onder de mimi's voor als ze savonds laat in dode lucht toch een iets langere vlucht willen maken! of wanneer de thermiek net iets te hoog echt los komt!

schiet me nu niet af aub! ;) :murder:

verder zie ik heel wat evolutie in franck's hobbykot!

binnenkort moet ie echt nog verhuizen!
    @franck, bouw je even 2 pegs in? ik wil die schuimkist ook eens slingeren haha :D

keep posting maat, ziet er leuk uit

20. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Nou idd ja ! Dat(die) haakje(s) is (zijn) jou schuld !...ook mijn MiMi heeft er een. Elke MiMi die hier de deur uit gaat heeft er trouwens een. En ik ben blij dat ik ze erop maak...heerliijk ff lekker elastieken met de mimi 's avonds...floep naar 100 meter...soms ff niet geen gekreun en gesteun met dat zwiepen en dead air time gedoe...alles op zn tijd...

En natuurlijk bouw ik 2 pegs in, 1 voor jou.....welke zot bouwt er nu 1 peg in een vliegtuigvleugel ? ;D (euh...ik?)

Zondag ben ik gast bij Frans...eens kijken wat ik van da meester kan opsteken.....

Laatst bewerkt: 17 aug 2013

Deel Deze Pagina