VAnochtend zomaar vroeg op, leuk om dan weer even te klussen..lkkr zo'n hobby Nu de vleugeldeeltjes aan elkaar geplakt en geschuurd zijn ben ik het glasvezel, carbonmat en mylars een gaan bestuderen... Wat me opvalt is dat het Glasvezel echt flinterdus is....25 gram...is dat wel genoeg 1 laag ? Zometeen de mylars maar op maat knippen. Ik zit toch weer te dubben met die dissers....het vervelende is dat de roving die ik heb een beetje te dik voor de vleugel lijkt....dat krijg ik nooit platgerold zodat je het onder 25 grams mat niet meer ziet....
Disser zou ik gewoon niet doen, echt niet nodig voor een vleugeltje van een meter. Het glas is inderdaad dun maar vergeet niet dat als de epoxy is uitgehard dit keihard is; anders eerst een keer met een enkel laagje proberen, alleen aan de voorlijst en waar de vleugeldelen aan elkaar komen heb je dan versterking nodig. Een liggertje van balsa/carbon geeft natuurlijk wel veel extra stevigheid. Bij fullsize kisten gebruiken mensen 0,8x6 geloof ik dus dat moet voor de Mimi meer dan voldoende zijn?
Tnx, ik ga't gewoon proberen...neuslijstje en kritieke punten met wat extra (carbon of glas) en een vuren liggertje....tsja....nog nooit gedaan ey
Hoe dik is je mylar? Mylar is bedoelt om het helemaal glad te maken omdat het matteriaal enegsins stijf is bij diktes van 0.35-0.45 en je er dus een spiegelgladde vleugel van krijgt. Eventueel is er bij r&g nu 1k disser te koop wat jij nu waarschijnlijk hebt is 3k, Zals er bij loet op de site staat geeft dit maar enkele meters winst... ;-)
Ik ben een pannenkoek M'n mylar is 0,35...behoorlijk dik en dat maakt de boel wel glad. daar maak ik me iig geen zorgen over ...maar met die disser ertussen...hmmm...... Overigens ben ik een enorme glutenvrije pannennkoek ik heb vanmiddag nieuwe lijm gehaald om de stukjes schuim aan elkaar te lijmen...en natuurlijk niet even getest....dus ik kan de vleugeldeeltjes wegmikken...helemaal aangevreten door de lijm.......... oh oh oh wat een oen ben ik zeg.... gelukkig nu opnieuw en binnen een uur 4 nieuwe deeltjes gesneden en deze zijn (ervaring leert ook met snijden zo blijkt) veel beter nog gelukt dan de oude..... geen enkel dutje ! yiha! Na twee keer snijden heb je wel een vuilniszak vol met reststukjes..man wat een volume aan zooi is dat. Mijn les is iig....snijden vanuit de kleinste koorde (zo constant mogelijk) ....daar is de snijsnelheid het laagst en de temp dus het hoogst...en bij haken/niet constante snelheid de grootste kans op dutjes.......en snijdt van LE naar TE...niet andersom ...dit werkt iig voor mij stukken beter. Ik blijf een pannenkoek...mgoed...dat zei mn moeder vroeger ook al (ook al wist ze nix van gluten)
nja, het is allemaal leren en oefenen... kheb ook eens een keertje vleugels willen snijden voor een sleepkist maar 50cm is zowat het MAX van lengte voor de stukken. ik had 80cm ineens geprobeerd... grote les geleerd als ze groter worden loopt de draad int midden te fel achter (tenzij je natuurlijk tegen de muur snijd) op tafel is 50cm een absolute max... vergeet ook bij het plaatsen van de laag niet eerst een proefstukje te doen of je kan weer gaan kernen snijden , pannekoek! succes! en ik wacht ongeduldig op het resultaat.
Jullie kunnen dus helemaal alleen schuim snijden?! Ik nummer het stukje hout altijd en dan ga ik met m'n broertje er zitten van: een, andrehalf, twee, tweeenhalf! Alleen lukt het me echt niet. Verder vroeg ik me af of jullie ook gitaarspanners gaan gebruiken voor het opspannen? of andere tips voor beter snijden met een lang stuk ik heb namelijk net alles klaarliggen om een 60cm kern te gaan snijden..... Sh*t
Tis misschien wat off topic, maar ja, ik kan in mn uppie schuim snijden Nummeren werkt ook / met zn 2en maar dat heb ik tot nu toe alleen bij grote/lange stukken gedaan. En zoals J al aangeeft dat werkt eigenlijk niet goed...tenminste tot ongeveer 50 cm.....60cm gaat ook wel hoor...langer en je loopt het risico dat je draad gaat slepen....vooral vervelend bij de neuslijst.. Als de mimi vleugeltjes af zijn (3 stuks) ga ik de vleugels voor de nimbus snijden...kist voor secondelijm...3,5 meter....dat zijn heeeeeeel veel kleine stukjes Ik gebruik een M3 schroefje als draadspanner...af en toe een beetje bijspannen.....werkt ook.
mss is het ook een optie om zo'n schuimkerntjes met hout te bekleden? kheb zelf ook heel wat abachi vleugels (van andere toestellen) liggen... moet toch ook strak zijn!? de oldskool look van een VOLLE vleugel, maar het gewicht van een schuimpje je moet niet direct beginnen met epoxy, vacuümzakken , pompjes etc. om franck's schisma uit te stellen natuurlijk
Die nimbus vraagt om een bouwverslagje! Ikke ben nu ook begonnen met snijden aan een duo discus van 3m, gaat steeds groter haha
Tsja hout ! das niet eens zo slecht idee...hmmm Dan kan ik van de 3 setjes _mislukte_ (iig voor baggen) nog wat moois fabrieken. Vanmiddag overigens bij Frans wezen buurten....leuk dat je ff tijd voor me neemt frans....waardeer ik !..... 1001 tips gekregen ......en heeeeeeele mooie dingen gezien.....en man ik kom echt maar net kijken .....nu eerst de video maar eens bekijken ! Bouwverslagje van de nimbus komt er zeker...(jullie kennen me toch )
Gisteren op de Pipermeeting heeft Frans een korte demo met een Mimi solid gegeven. Indrukwekkend om 2 redenen: - de kwaliteit van de bouw van de Mimi - De snelheid en de hoogte van de worpen Bedankt Frans, je hebt bij een aantal mensen indruk gemaakt.
En daar sta je dan..... Frans vertelde het ja Er moet nog wel wat gewerkt worden aan de kwaliteit van de kerntjes. dus helaas we gaan weer opnieuw gebinnen. Iig ben ik klaar met de gitaarsnaar...die brak alweer...nu toch maar echt snijdraad besteld. En sja...daar sta je dan, mislukt bagging vleugelhelftje voor de probeer ingedekt met 1mm balsa, ideetje van J. Moet nog een neuslijstjeen een tip op..maar wel mooi gelukt...lekker stiff....denk best mee te zwiepen.....en 40 gram. Wordt alles bij elkaar wel 90+ gram....mgoed, das net zo zwaar als een kf3 vleugeltje.... En misschien wat gaten in maken straks.....kan er misschien nog wel 20 gram af. Sigh ....Andere helft ook maar doen ?
Man, als ik net zoveel lol had van bouwen als jij had ik ondertussen zelfs in mijn tweede zender geheugen tekort voor alle toestellen
hoi frank, ziet er strak uit! is het 1mm of 1.5mm? want in het pb zei je dat het 1.5 zou worden? vond dit al opt randje van dik zat. nu nog een mooi balsa tipje tegen de kop en dat is weer kek! met wat heb je ze op de kern gelijmd? mss kan je daar nog in besparen? heb je ze geperst tussen de negatieven tijdens het lijmen? (ik vermoed van wel, zo heb je t mooiste resultaat)
Sja, meeste bouwsels gaan hier ook weer de deur uit dus't valt mee Tis 1,5mm balsa....typo...best wel dik idd voor zo'n klein vleugeltje. De lijm is pu-bruis....superdun uitgesmeerd en nat gemaakt....wel lichter dan epoxy lijkt me. Een half vleugeltje met tip en neuslijst komt op 50 gr en dat is wel veel.....er moeten dus echt gaten in....een kijken hoe dat het beste kan. Ook ben ik niet zo tevreden met de achterlijst dis is nu 2mm dit....en dat moet echt dunner.
Als de 1.5mm toch te dik is, is het dan niet een beter idee om naar dunner (bv 0.7mm) balsa te gaan? Voor de TE zou ik dan kiezen voor eerst onderkant indekken, dan een 1mm latje balsa erop, dan de bovenkant. Nu kun je de TE zo scherp schuren als je wil zonder schuim te raken. Is voor het verlijmen overigens (30% verdunde) houtlijm geen optie? Lijkt wel zwaar maar de helft van het gewicht verdampt nog en ben je dus kwijt.
ik heb eens houtlijm op schuim geprobeerd, maar dit doet zijn werk niet goed... als je PU met wat doet , dan werkt dit prima. gaten kan je best kruiselings maken , dus niet allemaal op een rij.
Sowiso moeten deze profielen zo nouwkeurig mogelijk gebouwt worden en om dan zo overal 1.5mm er aan te plakken..... Ik weet het niet hoor maar het zit er wel lekker strak op!
Robert, als je profielen snijdt houd je normaal hiermee rekening, dan zal de gesneden kern dus dunner zijn dan het daadwerkelijke profiel moet worden. Na indekken krijg je dan weer de vereiste dikte. Met glassen maakt dat weinig uit, als je een gesneden kern zomaar gaat indekken met balsa ofzo wordt het een totaal ander profiel. Verder met je eens, ziet er wel superstrak uit op de foto. Wat dat betreft (ondanks dat ik vrijwel alleen foamies vlieg buiten mijn DLG's) vind ik houtbouw wel supermooi. En indekken van schuim geeft wel het bouwgemak maar niet de ellende van tientallen ribjes snijden