MiMi DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Frans Bal, 13 jun 2006.

1. Niels1275

Niels1275

Lid geworden:
    13 jul 2012
    Ja ik kan me dat voorstellen, ik moet zeggen dat ik hem ook wel zo trim dat hij blijft glijden, dus niet tegen overtrekken aan.

ff wat anders,
    Ik heb net in mijn Pauze nog even staan slingeren, en ik zag een keer of drie dat in een goede worp de staart begon te trillen, Flutter??? (de staart ging links rechts)

Nu is deze romp een keer gecrashed maar ik kan ook met buigen en torderen geen schade aan de stok vinden en hij voelt mooi stijf.
    het staart vlak is gebroken geweest ( van boven naar beneden) maar heb ik gelijmd en vlak geschuurd.

wat zijn volgens jullie de meest waarscheinlijke oorzaken?
    dit kost volgens mij enorm veel energie bij het stijgen

groetjes

Niels

2. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Me neither...ik gebruik geen startstand. Gaat prima.

En ja dat klinkt als flutter...gebeurd mij ook soms (en mijn mimi is nog nergens stuk geweest)

3. fireforx309

fireforx309 Guest

nja, flutter is iets vies, kan zorgen voor enorme schade...

ik heb franck's mimi een keer in de flutter gesmeten, kheb dan maar braafjes van de kist afgebleven daarna.

meestal komt flutter van speling op de roeren... soms van andere oorzaken.

@franck, je mimi met kfm profiel die een keer in mijn zender stond dat weekend, werd door mij gesmeten met startstand... zonder ging hij helemaal over de kop, MET ging hij mooi onder 60° omhoog, waardoor er meer controle was.

4. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Klopt, daarom vliegt ook slijm met startstand (met de kf3 mimi) OP mijn MiMi is het werkelijk niet nodig. (met huidig CG)

5. Niels1275

Niels1275

Lid geworden:
    13 jul 2012
    hmmm...... SPeling is niet waarscheinlijk wegens pull systeem..... of kan het zijn dat mijn veertje te los is????

anders maar ff een nieuw kielvlak maken en meteen 30% meer roervlak toepassen zoals geadviceerd op de vorige pagina door fireforx

6. fireforx309

fireforx309 Guest

dat kan zeker een oorzaak zijn, wanneer je veertje niet voldoende tegenduwt, kan het zijn dat het de andere kant (losse kant) gaat flapperen.mijn veertjes trekken mijn rudder bijna 160 tot 180° om als er geen servo op aangesloten is.

7. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Roertje groter maken werkt bij ons iig ook beter niet tegen flutter, wel tegen te veel dalen tijdens sturen. Gewoon 5mm extra roer erop scheelt al een hoop.

8. Niels1275

Niels1275

Lid geworden:
    13 jul 2012
    Veertje is easy dus die zal ik eerst ff checken!

misschien dat die de Plak-Peg crash niet heeft overleefd

groetjes!

9. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    MiMi di corsica

Ik werd vanmiddag gebeld door Huey...vanuit corsica.
    Ik denk oh oh... daar is wat mis, anwb , thuisbrand..geld op...No way so. Huey zat op een rots aan het (bovenstaande) corsicaanse strand..... na te grijnzen....lekker staan zwiepen en vervolgens vanaf de duinen een belletje gepakt....45 minuten airtime...hoogte tot aan stipje mimi.

Ik ken dat gevoel en moment...als je dat hebt, dan ga je ff zitten. Dan ben je even he-le-maal gelukkig :D

Go Huey!

Is het gelukt met stokken bestellen Slijm ? (want de Planck_Franck MiMi fabriek LTD. heeft weer 2 rompjes klaar...serial number 5 en 6. (en het 2e vleugeltje praktisch ook nu gebouwd zoals Frans het hier eerder beschreef)

Laatst bewerkt: 22 aug 2013
  10. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    laten we het zo zeggen.
    Als je begint met gooien zal in de regel het model elke kant op vliegen.
    Probeer dit niet te corrigeren met een ingewikkelde startstand pre-set maar leer eerst enigszins constant en netjes te gooien.
    Wil dat gooien een beetje lukken kan je een start stand gebruiken om de start te optimaliseren.
    Het is niet noodzakelijk om een startstand te gebruiken.
    Zelf heb ik op mijn mini's nooit een startstand gehad, door op een bepaalde manier te gooien ging het ding goed omhoog.
    Echter die manier van gooien kan weleens niet lekker passen met een full-size 1.5 meter DLG.
    Een mini kan je omhoog gooien. Dat daarbij in het laatste deel van de draai het model van onder naar boven wordt gegooid is geen probleem.
    Door de geringe spanwijdte is er nagenoeg geen kans op een tip-strike.
    Gooi je op deze manier ook een 1.5 meter kist kan je weleens met de tip de grond raken, en dat doet auw.
    Een 1.5 meter kist gooi je vlakker. De pre-set op het hoogte roer zorgt dat de kist na het loslaten in de eerste meters de neus omhoog steekt en in de juiste hoek stijgt. De pre-set op het hoogte roer compenseert de speling op de aansturing van het richtingsroer en eventueel een richtingscorrectie.

Ik had iest van twee jaar niet meer met mijn MiMi gevlogen. Een paar maanden geleden heb ik weer na die periode de MiMi van stal gehaald.
    Man dat was cool, ik wist niet dat een MiMi zo hard rechtdoor kon vliegen.
    Doordat ik nu veel vlakker start en er geen pre-set op de MiMi zat ging die werkelijk als een dolle rechtuit.
    Gelijk een pre-set gemaakt maar dat ging niet veel beter. De veertjes in het hoogte roer waren slap geworden. Met nieuwe veertjes ging het weer als vanouds.

Flutter kan onstaan door slappe veertjes.

In de regel staat bij de pre-set het hoogteroer iets up, omhoog dus.
    Down in de pre-set, of het zwaartepunt ligt ver naar voren, je vliegt dan als met een beetje up, of de worp is erg omhoog. Wellicht nog ander redenen maar kan ze niet zo snel verzinnen.

Frans

O ja, dat erg afremmen met draaien kan komt me niet erg bekend voor.
    Roertjes 30 mm breed.

11. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Progressie !!

Vandaag mn nichrome snijdraad binnen. Wel wat dikker (0.5mm) maar toch maar ff geprobeerd...... Boven verwachting goed resultaat !!!!...al is het nog steeds niet goed genoeg voor baggen, swry ! (slijm...gaat het lukken met het regelen van alu 1mm, want mn huidige triplex malletjes zijn nu het grote probleem.......)

Toch is dit het beste kerntje tot nu toe...dus hop balsa erop !

ook typisch...na schuren en vlakken met de schuurplankjes is het kerntje aan de tip _verklaarbaar_ 1mm dunner dan bedoeld. Aan de root is het verschil ongeveer een halve mm.

Wat zal ik doen ? Iets dikkere tip malletjes maken ? Voor indekken balsa is dit verschil allemaal geen probleem, met baggen zit je echt met een dunner tip profiel dan/als ([media=youtube]pWdsx9qnHVM[/media]) bedoeld nu.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Lijkt erop dat de draad nog steeds behoorlijk "trekt" door het materiaal als ik die ribbels zo zie. Misschien iets heter snijden en niet trekken aan de draad maar zelf laten lopen? Ik heb wel eens malletjes gesneden voor een foamie en liep tegen hetzelfde probleem aan met de malletjes; ik heb destijds gewoon aluminiumfolie (uit de keuken inderdaad) in een driedubbele laag erover gelijmd; daarna liep het ook een stuk soepeler! Natuurlijk is (cnc) snijden uit dun metaal ideaal; twee gaten erin, spijkers door de gaten in het schuim en de boel kan geen kant op :)

13. Huey

Huey

Lid geworden:
    15 dec 2011
    Vanmiddag ging ik weer even zwiepen op het strand hier. Ik kwam niet verder dan 1 hele zwiep, een paar minuten later zat ik weer op stipje hoogte.....geweldig ! Frank zet er wel een foto bij denk ik. Wat geweldig is dit zeg ! En dat met een mimi die hier een enorme reparatie met tentdoek, epoxy, CA en van alles heeft gehad !!!! Ach, de vleugel is onbeschadigd, da's toch het belangrijkste....

Ook een paar victory-loops gevlogen boven de mediterannee.....hoogte genoeg ! De oooh's en aaah's van de strandgasten waren duidelijk hoorbaar ! Dus met een enorme grijns terug au camping, pour un Pastis et une pression !:D

14. fireforx309

fireforx309 Guest

secondelijm over de tijde doen waar de snijdraad over glijd... 1laagje derop... ff slissen met 400 schuurpapier, dan weer een laagje, nog een keer slissen en dan een finale laagje CA... wel goed vloeiende.
    dan houd je rib het ook iets langer vol... ofwel zaag je een rib uit printplaat?

15. robertboxhoorn

robertboxhoorn

Lid geworden:
    10 sep 2009
    Ik heb bootlak gebruikt kreeg ik als tip van een clublid en het werkt super! eerst een dikke laag op het snijvlak en dan een nachtje laten drogen om vervolgens het er af te schuren en het nog eens er dun overheen te lakken.

Hierna kun je met je gloeidraad er een keer langs gaan waardoor er een plakje lak afgaat (als een kaasschaaf) en heb je een hele harde sterke triplex mal :)

16. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    goede ideeen , tnx.

Vanavond dacht ik ...ff zwiepen op het veld hiernaast....

de paal op de foto is van een lantaarn...stukje balsa is van mn mimi rompje.....sigh..sigh....sigh.......

ik zie versie 007 in wording........Het was een vette zwiep...en echt recht in de paal...:hammer: :hammer:
    Alles wat rompje was, is nu stuk....sigh.

ben er ff ziek van

Laatst bewerkt: 24 aug 2013
  17. Niels1275

Niels1275

Lid geworden:
    13 jul 2012
    Plak-peg????

Zonde Frank!!!

Enige troost is dat als je een nieuwe maakt ze steeds beter worden!! Straks ben je er nog blij mee....... Hoop ik!

18. Kcnalp Kcnarf

Kcnalp Kcnarf

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Ha ha ha, plakpeg, nee twas meer tunnelzwiepen...al zwieped loop ik vaak het weggetje af....en dan valt zon paal niet eens op..twas eigenlijk best grappig om te zien gebeuren, ik moest niet eens huilen ;D

En idd, weer kans voor een nieuwere en betere, tvleugeltje is nog ok !

19. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Ik voel je pijn, Frank!

20. fireforx309

fireforx309 Guest

lol, je hebt het stukje balsa toch laten hangen franck? mss wat extra CA aan doen dat het blijft zodat het een echt bedevaartsoord kan worden... ;) nu nog een plaatje "stoffelijke overschotten van mimi" ;)

Deel Deze Pagina