Mini Review: Sonix tuning parts voor Mini Titan

Ik kon hier zelf niet veel vinden over Sonix onderdelen voor de Mini Titan en heb ze zelf maar eens geprobeerd. Hier zijn kort mijn ondervindingen:

Stock MT geupgrade met de volgende Sonix onderdelen:

- Center Hub: dopje bovenaan is ook handig... met de TT kunstof hub gaat mijn vinger er vaak naast. Er zaten netjes zwarte dampers bij. Zo hoort het!
- De complete flybar control set ( mixing levers, seesaw etc. alles wat direct aan de hub vast zit behalve de bladhouders.
- Alle CNC onderdelen voor de staart behalve de tail case, die leek mij overbodig.
- CNC tail servo mount (zat een beetje beweging in kunstof)

Wat ik heb ontvangen:

packed.jpg

Zie hier de kop geassembleerd:

assembled.jpg

Allereerst gewicht: precies hetzelfde als voor de upgrade! Hoe kan dat? Nou ik heb stiekem de tail support booms eraf gehaald, ik vind ze persoonlijk echt overbodig. Die houder aan de staart gaat ook bij elke crash stuk. Mischien kan een of andere ingenieur mij hierover onderwijzen? Dit compenseert trouwens ook voor een beetje extra gewicht door de staart upgrades, waardoor accu niet lager hoeft en heli iets bewegelijker blijft.

NB: Vergeet niet de schroefjes van de tailboom in de main frame weer terug te schroeven. Die hebben een dubbele functie en houden je frame bij elkaar!

Ik hoor je al: zit niet zo over die support booms te zeuren vertel iets meer over Sonix onderdelen! Goed:

Hier de kop op de heli:

head.jpg

Staart:

tail.jpg

Opmerkingen:

Pluspunten:

- Knopje bovenop hub, komt ook met dampers en schroef.
- Vrijwel alles is direct met de stock onderdelen te gebruiken. Zelfde maten en aardig overeenkomende vormen. voor de staart moet je wel alles behalve de tail case hebben anders gaat het niet goed samen.
- Op sommige belangrijke plaatsen zitten kogellagertjes, bij stock onderdelen niet, bijvoorbeeld staart & seesaw.
- Ik had echt absoluut geen speling in de kop noch in de staart.
- Geen ringetjes nodig in de staart, de lagers zijn in het midden iets langer zodat er geen ringetje tussen hoeven. Dit merk je met name in de staart
- Scherp geprijsd in verhouding met andere alu upgrades
- Aluminium lijkt van goede kwaliteit, hard. Ik geloof C7075...
- Ziet er mooi uit en in 2 kleuren verkrijgbaar!

Minpuntjes:

- Een paar hele kleine esthetische foutjes, kijk goed op de foto's en je ziet ze misschien. Tis wel een beetje mierenn**kerij maar goed...
- Bij de staart onderdelen ontbreken twee schroefjes om de bladhouders aan het tail pitch geheuren te bevestigen. Ik heb dit op gelost door de extra schroefjes die in de flybar seesaw zaten (om alles zonder flybar bij elkaar te houden) iets in te korten en daar te gebruiken. De MT komt ook met wat van die zwarte reserve schoeven waar het ook mee te doen is.
- Bladhouders voor de staart zijn erg smal, waardoor de bladen te strak vast zitten (behoorlijk strak). Nou gebruik ik trex bladen daar, maar dat probleem had ik niet op de plastic onderdelen. Ik heb het lekker zo laten zitten, en klap de bladen gewoon netjes uit. Je kunt de bladen daar ook een beetje slijpen of schuren maar het lijkt zo ook goed te gaan.
- De schroefjes voor servo bevestiging van de servo houder zijn iets te kort, maar het gaat nog wel. Mooi dat je te erop kan zetten zonder de staartbuis los hoeft te maken.
- De TT links lijken iets loser te zitten op de kogeltjes van sonix, maar niet storend. Ze zijn wel een stuk steviger.

Hier de complete heli:

heli.jpg

Vlieg gedrag: ik heb er zojuist 3 accu's mee leeg gevlogen. Mijn ervaring tot nu toe: WOW! Totaal geen bladspoor, ook niet op vol vermogen met positieve of negatieve pitch. De kop reageert veel directer, zeker bij tictocs, en komt helemaal recht uit flips. Hij hovert nu ook helemaal recht inverted. De heli shakte ook wel eens bij het uitdraaien, nu ook geen last meer van, zonder de mainshaft te hebben vervangen. Ik moest de gyro gain overigens best wat verlagen omdat de staart zo direct reageerde.

Ik heb nog geen crashtest gedaan hehehe, maar tot nu toe kan ik ze zeker aanraden, zeker voor die prijs. Het ziet er ook heel netjes uit. Ik moet er nu even vandoor, zal straks even kijken of het allemaal klopt...

Laatst bewerkt:
Back