Minihelikopters levensgevaarlijk ??? Vandaag in Telegraaf

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door raesi01, 20 jul 2012.

1. Brandenburg

Brandenburg

Lid geworden:
    12 dec 2011
    misschien beter dat iedereen verplicht op het modelbouwforum lid moet worden.
    Dit is tenslotte de plek, waar je alles leest, en leert over je heli. en dus ook de veiligheid.Ik denk dat het dan al een stuk veiliger word in het luchtruim.

2. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Hahahaha...... dan moeten er eerst een heeeele hoop mensen een hoop leren....

3. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
    Ik vindt fietsen ook gevaarlijk als je het niet kan,toch.
    Hebben we daar nu ook een brevet/fietsbewijs voor nodig?

Mvg.Bernard

4. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De titel is erg des Telegraafs maar boven de titel staat "Luchtvaarvereniging slaat alarm". De KNVvL wordt in het artikel paar keer geciteerd.

5. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Weet wel waarom het gevaarlijk is en wie moet daar tegen op gaan treden. :rolleyes:
    -------------------------

Politie raakt peperdure minihelikopter kwijt
    Nederland •Geschreven door Tim (eSSe) op 07-07-2006 @ 07:14

De Amsterdamse politie is op zoek naar een minihelikopter die zij tijdens een proefvlucht is kwijtgeraakt. Op 28 juni werd een proefvlucht uitgevoerd met de minihelikopter, maar door onbekende oorzaak raakte de helikopter uit koers en verdween achter de bomen. Een zoektocht, onder andere met speurhonden, leverde echter niets op. Mogelijk ligt het toestel in de Amstel.

Het bedrijf Tedas, uit Zutphen, had het toestel uitgeleend aan de politie. In de toekomst moeten de kleine toestellen worden voorzien van camera's zodat de politie opnames kan maken vanuit de lucht. Dit zou met name handig kunnen wezen tijdens bijvoorbeeld grote evenementen, demonstraties en voetbalrellen. De Amsterdamse politie is er niet blij mee dat het toestel is verdwenen en zegt "de eerlijke vinder te belonen".

Mogelijk zijn de agenten die met het toestel aan het oefenen waren overmoedig geweest, zo denkt Tedas. "In een sporthal heeft iedereen het revolutionaire apparaat snel onder controle, maar in de openlucht is het een ander verhaal. Dan krijg je te maken met andere invloeden en is het mogelijk dat je het toestel snel uit het oog verliest", zo zegt directeur Harriëtte van Kuijk.

De zogenaamde Air Robots kosten per stuk duizenden euro's. "Hoeveel precies is afhankelijk van de apparatuur die je onder het toestel hangt, maar het zijn duidelijk geen prijzen voor de gewone consument", stelt Van Kuijk. Het bedrijf heeft inmiddels al meerdere toestellen uitgeleend aan brandweer- en politiekorpsen in Nederland om uit te proberen.

6. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Je hoort niemand zeggen dat je bij een club moet blijven..
    Je blijft immers ook niet bij je rijinstructeur in de auto zitten

En rijlessen moet je nemen om een gerede basis te krijgen, om zo een idee van gevaren en juiste handelswijzen te leren..
    Dat is wat een brevet inhoud..
    Niets meer, niets minder

En het probleem ligt niet in de mensen die hun verstand gebruiken
    Het punt ligt bij de mensen die hun verstand niet gebruiken, en gewoon domweg DOEN
    En lekker eigenwijs..
    Oftewel het type mens wat ook op speelterreinen/trapveldjes staat te vliegen tussen de mensen in..

En hoe erg het ook is, die mensen veroorzaken extra wetgeving, waar iedereen last van gaat krijgen
    Dus 1 of 2 % van de hele groep vliegers veroorzaakt gerommel voor de rest...

Maar als men het verplicht wil stellen, moeten er wel stevig wat clubs en aangewezen plekken bij..
    Denlaatste tijd raakt de ene na de andere club zijn veld kwijt, de meeste clubs hebben verregaande restricties die de lol ernstig inperken

Iedereen een brevet is een leuk idee, maar het moet wel kunnen..
    Ook mijn club heeft een ledenstop, iedere instructeur heeft al 2 leerlingen...
    En groeien kunnen we als club ook niet, daar leent de locatie zich absoluut niet voor

7. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Fly wild Heerenveen! Zolang we op ons stekkie terecht kunnen zonder papieren rompslomp.. ;) Dat brevet heb ik al wel. Maar een echte club waar je de hele dag kan vliegen heeft absoluut mijn voorkeur. Echter daar elke keer 80km voor rijden... no way!

8. wdj

wdj

Lid geworden:
    15 nov 2009
    Mocht het er ooit van komen, de naam staat:D

9. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Jongens.... het is een artikel in de Telegraaf, for crying out loud.... het is komkommertijd.... Hoogstwaarschijnlijk heeft een zich te pletter vervelende journalist een KNVvL lid gebeld, hem een uitspraak ontlokt, en die vervolgens volledig in Telegraaf-traditie uit verband getrokken en naar eigen smaak verdraaid.

Dit is een krant, waarvan de schrijfstijl niet uitkomt boven dat van een opstel van "basisschool groep 8 niveau".... De krant is allen in afmetingen en papierkwaliteit van de Privé te onderscheiden, en komt zelfs letterlijk van dezelfde uitgeverij....
    Zijn er nu serieus mensen die deze krant nog geloven anno 2012?

Ik spreek niet namens de KNVvL, maar ik kan wel stellen dat ik redelijk dicht bij het vuur zit....

Mij is helemaal niks bekend, van welke plannen tot verplichting dan ook. Sterker nog, de KNVvL heeft wat dat betreft bij mijn weten helemaal geen bevoegdheid.
    De KNVvL bemoeit zich verder ook uitdrukkelijk NIET met wildvliegers.

Het enige wat er klopt in dit artikel, is dat als we niet oppassen met de wildgroei aan modellen, en het ongebreidelde wildvliegen, dat we dan inderdaad wel eens streng gereglementeerd kunnen worden, maar de KNVvL is niet de "club" die het de modelvlieger dan moeilijk gaat maken.

Sterker nog, de KNVvL is een van de weinigen die aktief probeert, door modelvliegers te motiveren tot vrijwillige zelfregulering, te VOORKOMEN dat de overheid de boel aan banden gaat leggen....

Helaas dringt dat niet door tot een aantal mensen.

@ Werner: Faciliteren? legt de KNVB voetbalvelden aan? Legt de gemeente (waar je je vis-akte koopt) visvijvers aan?
    De KNVvL faciliteert niet, dat moet je zelf doen.
    Maar aan wie denk je dat die "vliegschool bij jou in de buurt" haar vergunning te danken heeft? Toch een "kadootje" t.w.v. 2 mille als de KNVvL niet onze geluidsrapportage geleverd zou hebben....

Groet, Bert

10. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    :offtopic:ik denk ma, dat veel wildvliegers goed weten wat ze doen,
    en ook goed kunnen vliegen,
    helaas niet alle, en die maken het dan moeilijk,
    :eek:ntopic:in deze discussie moet het heten,
    wat kan geburen,
    wat moet geburen,
    en niet wat is de KNVvl van plan

11. Tijn G.

Tijn G.

Lid geworden:
    21 aug 2010
    Laten we hopen dat wildvliegers weten wat ze doen. Een kleintje als een mCPx kan al een behoorlijke schade aanrichten, laat staan een groter wentelwiek model. Wild vliegen is een eigen keuze, met daar aan vast het grote risico waar men zich bewust van moet zijn. Raak je, of iemand gewond tijdens het onbeheerd vliegen, dan is het maar te zien of je de hulpdiensten op tijd kunt waarschuwen. En dan hebben we het nog niet eens over de schade die mischien vergoed dient te worden.

12. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Brutus heeft helemaal gelijk.

Iedereen hier voelt zich direct op zijn pik getrapt door dit artikel. Ik denk dat het niet zo een vaart gaat lopen, alhoewel ik al gedurende enkele jaren een trend zie ontstaan.

Ga maar eens kijken op een gemiddelde braderie of rommelmarkt, daar vind je om de andere kraam wel eentje die speelgoed "modelbouw" heli's aanbied. Dit gaat dan van die kleine x-twin gevalletjes tot aan de 500 size heli's die als complete set geleverd worden en van twijfelachtige kwaliteit zijn. Dit geld trouwens ook voor de speelgoedwinkels. Nu komen daar ook steeds meer de multicopters al dan niet compleet met FPV setjes bij en daar zal dat hele gedoe wel om draaien. De verkopers weten van toeten nog blazen en doen hun best om zoveel mogelijk van die troep in de markt te zetten en aan onze kinderen te verkopen. Deze verkopers zijn totaal niet op de hoogte van de geldende regels wat modelvliegen betrefd. De kinderen vinden het leuk speelgoed en hun boeit het niet dat er regels zijn. Als je ze erop aanspreekt en zegt dat je zelf met serieus modelvliegmateriaal werkt dan zijn hun eerste gedachten het overnemen van de besturing op afstand, men denkt nog steeds dat dit mogelijk is sinds men dat in een bassie en adriaan en een Q en Q aflevering heeft laten zien. Dat ze zelf het grote gevaar zijn hebben ze niet door en willen ze ook niet horen.

Het geen nu gebeurd heb ik mij al vaker aan geërgerd, en ook al vaker over gepubliceerd hier. Wij serieuze modelvliegers moeten de hand in eigen boezem steken. Wij moeten samen met de KNVvL en eventueel de Limburgse federatie van RC-vliegers gaan optreden hier tegen. Samen moeten wij een plan maken waarin duidelijk de regels naar buiten worden gebracht zodat die bij de modelbouwwinkels beter bekend zijn, maar ook bij de speelgoedwinkels en eventueel bij die marktmensen (en de organisatie bureau's van dit soort rommelmarkten) die deze troep aan bieden. Als we dat op een goede manier weten te doen dan krijg je ook niet deze gekke artikelen in de kranten, en of die telegraaf nu een betrouwbare krant is of niet, iedereen leest dit en neemt het voor waar aan.

Dus niet hier allemaal van die idiote uitspraken doen, maar de hand in eigen boezem steken, of je nu bij een club vliegt of wildvlieger bent.

Goede voorlichting is wat er hier ontbreekt.

13. hoogvlieger

hoogvlieger Guest

+1

wat kan dat die verkopers schelen?
    zij denken maar aan één ding: die troep slijten!
    dat zo'n kind dan een gevaarlijk stukje techniek in handen krijgt met alles van dien is vaak maar een bijzaak...
    en zolang die kloof tussen dat ''speelgoed'' en ons modelbouw materieel zo dun is, zullen dit soort problemen nog wel vaker de kop op steken...

groet,
    Hoogvlieger

14. wdj

wdj

Lid geworden:
    15 nov 2009
    Bert, met faciliteren bedoel ik niet de knvvl. deze kan alleen maar zoals in jouw geval adviseren en helpen.

Ik vind dat de overheid, in deze de gemeentes, dan ook ruimte beschikbaar moet stellen of gedogen dat er op bepaalde plekken gevlogen word.

Visvijvers weet ik niet, maar gemeentes steken wel degelijk een hoop geld en energie in sportvelden, theaters en andere kunstvormen. Dus waarom niet iets voor andere hobby's iets doen.

Ik weet wel waarom, het is niet zo sexy als je als BenW in de krant staat met de opening van een vliegveldje. Je staat dan liever met je postzegel en wat bubbles in de hand bij een onthulling van een stuk steen van 50.000 euro.

Maar goed, maakt mij op dit moment niet uit zolang ik lekker op mijn plekkie kan blijven vliegen.

Werner

15. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Daarvoor is goede voorlichting noodzakelijk, en natuurlijk ervoor zorgen dat de verkoper indien deze geen goede voorlichting geeft verantwoordelijk kan worden gemaakt voor de schade...............

zie dat maar zoals de CE norm, daarmee pleiten de fabrikanten zich ook vrij van...........

Een folder erbij met de Nederlandse regels zou al helpen.

Gemeentes geven geen geld meer uit aan sportaccomodaties, men probeerd zelfs zwaar te bezuinigen hierop. Als ik alleen al de gemeente hier bekijk dan moet ruim de helft van de voetbal clubs weg of fuseren. Van alle voetbalclubs in de kerkdorpen van de gemeente blijven dan nog maar een stuk of 3 a 4 over in plaats van 10 nu. Ditzelfde heeft men al gedaan met de hockeyclubs, daar hadden we er 2 van en dat is er nu nog maar eentje.

Tot nu toe hebben we dat met de modelvliegclubs kunnen tegenhouden omdat de capaciteit van de beide modelvliegvelden niet voldoende is voor het aantal leden van beide clubs. En de modelvliegclubs kloppen niet aan bij de gemeente voor subsidie of krijgen gewoonweg geen subsidie.

16. fr0stbyt3

fr0stbyt3

Lid geworden:
    24 aug 2009
    Ik vind het helemaal geen gek idee om een brevet verplicht te maken voor iemand die omgaat met vliegende grasmachines...

Er is op helifreak.com een artikel specifiek over verwondingen die optreden door ongevallen/foutieve besturing van R/C Heli's. Moet je maar eens opzoeken. Heel veel mensen met diepe wondes. Die dingen kunnen onder de juiste (of foute... ) omstandigheden zelfs veroorzaakt worden door een mCPx in godsnaam.

Ik vlieg nu sinds een paar dagen met een 130X. Als je dat ding door fout sturen of een mechanische fout op volle toeren in je gezicht krijgt, wil ik niet zien wat de gevolgen kunnen zijn. En dat wordt gewoon los verkocht, zonder dat iemand zich daar maar enige vraag bij gaat stellen. De prijs is ook niet astronomisch hoog, dus dat helpt er ook niet aan, van uit dit standpunt bekeken.

Ik weet dat het niet haalbaar is, en dat je heel veel modelbouwzaken ermee compleet naar de vaantjes zou helpen, met zo'n regelgeving, maar een klein beetje meer resonsabilisering is geen overbodige luxe.

Ik zie soms in winkels een vader binnenkomen met een zoon of dochter van een jaar of tien die "iets mag kiezen". Veelal zijn het dan RTF heli's die aanleunen tegen de 450-size. Als de winkel op dat moment niet z'n verantwoordelijkheid opneemt en HEEL goed de gevaren van die kleine vliegende grasmachine aankaart, dan is het maar kwestie van tijd alvorens het echte nieuws gehaald wordt met iets wat veel erger zal zijn dan een gekloven wenkbrouw.

Het feit dat het hier in een niet kwaliteitskrant (of dat begrijp ik toch van de Nederlanders :) ) gaat is misschien nog niet eens zo slecht ook, kwestie van de groep mensen die je bereikt met een dergelijk artikel zo groot mogelijk te maken.

Waar trek je de lijn? Ik denk dat dat niet eenvoudig is. Met een mCX kan je iemand pijn doen, maar zal je waarschijnlijk geen blijvende schade kunnen berokkenen. Met een mSR zal het al wat meer pijn doen. Zoals ik het zie: single rotor --> gevaarlijk. Coaxial --> minder gevaarlijk. Hoewel, er zijn ook grote coax heli's te krijgen. Moeilijk debat, en al zeker heel moeilijk om in een wetgeving te gieten.

Benieuwd of, en zo ja, wat hier van komt. :)

17. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    Visvijvers leuk voorbeeld, niet gevaarlijk, maar ga wildvissen en je krijgt een prent als er controle komt en je geen vergunning/akte hebt.

als je in/op een auto/motor/brommer rijdt heb je ook een rijbewijs nodig, wat overigens niet wil zeggen dat je kan rijden, maar ja das bijzaak;) maar ga zonder dit bewijs rijden en je krijgt een prent.

Vliegen met vergunning of brevet wil ook niet zeggen dat je kan vliegen en dat het veilig is want op een club worden regels meer in acht genomen/gerespecteerd dan in het wild.

En sorry to say, maar zie regelmatig adviezen hier op het forum aan mensen die van een FP of coaxiaal afkomen dat een 500,600 toch zo lekker stabiel is:rolleyes:.

Dus misschien werken we allemaal wel een beetje onbedoeld mee aan die malaise en geven nu de telegraaf de schuld.......tuurlijk ze weten niet exact waar ze het over hebben(maar verhalen zijn altijd ergen op gebaseerd ook al zijn ze maar 20% waar), maar laten we eerlijk zijn denk dat de meeste wel eens zon moment hebben gehad pff dat ging maar net goed !!!

Denk dat in dit geval de soep niet zo heet gegeten wordt en denk ook dat 80% van de NL bevolking nog nooit een model heli heeft gezien.

18. fr0stbyt3

fr0stbyt3

Lid geworden:
    24 aug 2009
    En dat klopt niet dan, of... ?

19. Daviddutch

Daviddutch

Lid geworden:
    16 jun 2012
    als je kan vliegen wel ja................

duw iemand in een F1 auto en dan is hij gelijk een coureur:D

want de volgende vraag is nou heb ik hem gebouwd en als ik opstart gaat mijn heli draaien ....wat is dat?

20. fr0stbyt3

fr0stbyt3

Lid geworden:
    24 aug 2009
    Dat heeft dan te maken met de veiligheid op zich, da's een eeuwige discussie waar geen sluitend antwoord op te vinden is.

Mijn statement is dat het MAKKELIJKER vliegen is met een 600 dan met een 450, als beginner, door de stabiliteit die inherent is aan de size en de massa. Los van welk gevaar er mee gepaard gaat.

Dat gezegd zijnde, ik zou een 600 ook al geen mini helikopter meer noemen :D:D

Deel Deze Pagina