ML Midge 0.8cc Diesel

Laatste onderdeel voordat het binnenwerk, krukas, drijfstang, cilinder enzo aan de buurt zijn, het tussen lager.

Het lager is deelbaar en bestaat uit twee delen om over de krukas te kunnen monteren. De blokjes had ik eerder al op "maat" gemaakt. Eerste stap de blokjes verbinden met twee paspennen en schroefjes. Hierna in de vierklauw verder draaien.

Eerst centertjes boren en hierna met 1.6mm doorboren.

PXL_20250804_152408658.jpg



In een blokje de kamergaten. In het andere blokje M2 draad gaatje

PXL_20250804_152940424.jpg


Met een 4mm freesje een kamer gaat maken voor de M2 cilinderkop schroefjes.

PXL_20250804_153239026.jpg


1.6 opboren naar 2.2 voor het schroefje.

PXL_20250804_154713644.jpg


Draad gaatjes tappen.

PXL_20250804_154320642.jpg


Even passen.
Nu de andere gaatjes ruimen naar rond 2mm voor de paspennetjes.

PXL_20250804_155724356.jpg


Blokje moet opgespannen worden in de vierklauw.
Om het geheel wat steviger te maken denk ik dat ik nog een schroefje en/of paspen in het achterste deel zet.
Wil niet dat de blokjes tijdens opspannen en bewerken te opzichte van elkaar kunnen verschuiven.
 
Laatst bewerkt:
Toch een paspen en schroefje erbij gezet. Op dit deel zit het blokje in de klauwplaat. Bij klemmen zullen de blokjes onderling niet verschuiven.

PXL_20250805_114903866.jpg


Inspannen in de vierklauw. Met een klokje het blokje in het midden gezet. Kost toch altijd even wat tijd. Maar op 0.01 mm is prima.

PXL_20250805_111820740.jpg


Nu ronddraaien. Moet een paar honderdsten onder 16mm worden. Lager moet net schuivend in het carter gaan.

PXL_20250805_114249935.jpg


Morgen verder
 
Back
Top