Model schiet in een rol bij looping

Hallo allemaal.
Ik zit met een problemen waar ik niet uit kom. Ik vlieg met de Destiny van Valenta (https://www.valentamodel.cz/en/index.php/destiny-14m-a57).
En als ik daarmee aanduik en een looping inzet dan schiet hij in een enorm snelle rol. Alsof een vleugel ineens overtrekt en daarover wegvalt.

Voor de rest vliegt hij prima.
Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Bij voorbaat dank!
Groeten Maarten

Ps. Ik stuur niet per ongeluk mijn rol roeren aan tijdens het loopen. En de v-staart heeft aan beide zijde dezelfde uitslag.

Heb je al gecheckt of er bij de stuurbewegingen die je maakt voor die looping misschien een verdwaald stuurpulsje bij een rolroerservo terecht komt? (Kan je binnenshuis doen)
En, gebeurt het iedere keer of af en toe?

Dat kan ik wel eens proberen, maar dat idee heb ik niet eerlijk gezegd. Op het veld met testen niets gezien bij de rolroer bij meermaals testen van up en down. En het gebeurt ook elke keer. Elke keer ook dezelfde kant op.
In het verleden heb ik het ook met een ander Medel gehad (35mhz tijd, maar daar was het echt overtrekken (als dat het juiste woord is) van een vleugel bij een snelle looping, langzaam ging wel.

Tja ik zou denken dat een rolroerservo iets geks doet... ik dacht ook aan high speed stall, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ie dan altijd dezelfde kant op rolde. Tenzij de vleugel niet recht is natuurlijk, of een rolroer een afwijkende neutraalstand heeft. Hee, dat is ook iets om te checken... dan zou een rolroer te laag moeten staan aan de kant waar hij uitbreekt.

Ik heb het zelfde gehad met een van de F5B kisten die wij met de Nederlanders bouwden in de jaren 90.
De kist vloog in alle gewenste condities uitstekend, maar wanneer je bij een stevige snelheid flink up trok ging hij in een heel snelle 'flick' rol.
Mogelijk een kleine afwijking in de voorlijst van een van de vleugels waardoor een high speed stall ontstond.

De remedie kan zijn dat je de voorlijsten nakijkt, of er mee leren leven door voor looping wat minder hoote te sturen, en voor de show de mogelijkheid te houden zo een mooie manoeuvre te maken.

Als een toestel uit een looping rolt is het vaak overtrek op je hoogteroer . Of je uitslag is te groot of je zwaartepunt totaal verkeerd . Ik zie wel een v staart met een relatief klein oppervlak wat wel normaal is voor een hotliner .

Even een zijpaadje: Wat is nu precies high speed stall?
Is het dat het hoogteroer ( met de klep naar beneden ) de voor speed benodigde kracht naar beneden niet meer kan leveren en overtrekt? Het resultaat zou dan inderdaad zijn dat het vliegtuig naar beneden duikt. Of is het heel iets anders?

Een high speed stall is een stall "ver" boven de minimum mogelijke vliegsnelheid, ofwel een stall die veroorzaakt wordt door de vleugel teveel invalshoek te geven of the zwaar op G-krachten te belasten.

Het kan ook komen door een slecht vleugelprofiel.
Ik had vroeger een Graupner 1/2A Citabria (80 cm, 0,8 cc Cox, 2 kanalen) en dat ding had zo'n heel onbenullig vleugelontwerp (neuslijst, achterlijst, ligger, ribben, folie) waarbij de bespanning tussen de ribben sterk insnoert, waardoor de neuslijst midden tussen die ribben heel erg "aftekent" en dus slechte laminaire flow heeft.
Dat ding deed exact hetzelfde: Vol up geven, zelfs met de TeeDee 051, toch een heel krachtige motor, en het ding ging bij plotseling vol up, voor je met je ogen kon knipperen drie keer om zijn lengteas. Als je heel rustig up gaf, dan ging het wél en kon je zelfs gewoon vol up geven.

Ik heb daar later een nieuwe vleugel voor gebouwd, exact hetzelfde profiel, maar dan een D-box constructie en volledig van neuslijst tot achterlijst boven en onder ingedekt (en die vleugel was nog eens lichter ook). Toen was dat verschijnsel helemaal weg.

Dus ik denk dat OP gewoon ergens een verstoring in het vleugelprofiel heeft zitten.

Even een zijpaadje: Wat is nu precies high speed stall?
Is het dat het hoogteroer ( met de klep naar beneden ) de voor speed benodigde kracht naar beneden niet meer kan leveren en overtrekt? Het resultaat zou dan inderdaad zijn dat het vliegtuig naar beneden duikt. Of is het heel iets anders?
Nee @MaartenCornelissen , wat je beschrijft heet ondersnijden. Dat kan vooral met een flink gewelfd vleugelprofiel dat bij hoge snelheden een stevig duikmoment geeft dat dan niet meer door het stabilo kan worden opgeheven. Dit, omdat het stabilo te klein is, een verkeerd profiel heeft òf omdat het hoogteroer servo het niet meer trekt (vooral bij pendelroer).

High speed stall is zoals @brutus reeds beschrijft.

Maar het lijkt me dat high speed stall in principe symmetrisch is, natuurlijk tenzij er nog een asymmetrisch aspect meespeelt. Topicstarter beschrijft dat het toestel wegduikt (ik zie daar iets asymmetrisch in), en wel aan het begin van de loop.

Een high speed stall zoals beschreven in mijn post #5 gaat zeer snel. Er zal dan altijd één vleugel door een kleine asymmetrie eerder gaan en dan is de rol een feit.
Ik kon de situatie van de flick-rol zonder problemen vaak herhalen, hij ging altijd aan de zelfde kant. Na de motorvlucht op flinke snelheid rechtuit vliegen en dan plotseling heel even tamelijk veel 'up' geven en floep daar ging hij. Daarna vloog hij gewoon weer rechtdoor alsof er niets gebeurd was.

Bedankt voor alle reacties! Ik leer veel nieuws :)
En dat na bijna 30 jaar vlieg ervaring.
Ik heb de vleugel voor me liggen en ik zie dat de servokapjes niet helemaal lekker aansluiten. Die zal ik eens eerst helemaal goed in orde maken.
Of kan dat niet dat het de onderzijde van de vleugel is?

Aan de voor lijst zie ik niets geks en de bovenzijde, op twee kleine putjes na is ook in orde.
Met de beschrijving van Brutes en Rick lijkt het echt op high speed stall.

Bijlagen

• 17551093943916038741450911293829.jpg
    17551093943916038741450911293829.jpg
    111,8 KB · Weergaven: 8
  • 17551094299374144228545552423984.jpg
    17551094299374144228545552423984.jpg
    101,7 KB · Weergaven: 8
  • 17551094572675719369493437029629.jpg
    17551094572675719369493437029629.jpg
    101,4 KB · Weergaven: 8
Back