Modelvliegen in China, India, Singapore en Maleisie.....

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door brabo in het buitenland, 2 dec 2008.

1. richardh

richardh

Lid geworden:
    25 feb 2007
    weer genoten!

en geleerd dat ik voor het eten niet (lees nooit) die kant op hoef te gaan :)

vooral leuk om ook eens bewegende beelden te zien geeft weer een andere dimensie aan mijn beleving van hoe het daar reilt en zeilt

thnx ;)

2. vliegman

vliegman

Lid geworden:
    22 dec 2003

Maaaaaar hoe is het spreekwoord ook al weer!!!!!!!!!!!

Wa ne boer nie kent da vreet tie niet. :-D:-D

Maar het was weer een leuk verhaal en vind dat als je daar bent alles moet proberen, ik zeg thuis wel een bij het eten, het was lekker maar je hoeft het volgende keer niet meer te maken.
    En je hebt gelijk, wat de chinees hier maakt kennen ze daar niet.

3. richardh

richardh

Lid geworden:
    25 feb 2007
    :grin:dat spreekwoord klopt wel een beetje....:-D

4. vliegman

vliegman

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Het is maar stil in China!!!!!!:confused::confused:

5. grasnicht

grasnicht Guest

ja en wat is de voor en achter kant van dat beest?:confused:

6. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    stil hier?

7. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ja dat vind ik ook al, in het internet in China uitgevallen?

8. brabo in het buitenland

brabo in het buitenland

Lid geworden:
    8 apr 2007
    deel 26

Jaaaa, het is inderdaad wel een beetje stil geweest de laatste maanden. Niet dat er weinig gebeurd is, juist het tegenovergestelde.

Allereerst is de fabriek waar ik zit in behoorlijk zwaar (financieel) weer gekomen. Dat zat er al een tijdje aan te komen maar nu is het dan toch echt heel erg fout. Het bedrijf is een typische “Joint Venture” tussen een buitenlands en een lokaal bedrijf. Vooral in de automotive industrie wordt dit nog steeds door de Chinese regering afgedwongen en vaak zijn de Chinese bedrijven dan staatsbedrijven met alle problemen en inefficiënties van dien. Er zijn weinig voorbeelden te vinden van dit soort samenwerkingen die echt succesvol zijn op internationaal niveau.

De regering is dan ook in versneld tempo bezig om veel van die bedrijven te privatiseren, maar daar behoort de automotive en vliegtuig industrie nog niet bij L

Zolang de markt zich snel ontwikkeld en er genoeg geld is voor iedereen, is er nog steeds plaats voor dit soort inefficiënte bedrijven. Maar wanneer de competitie harder wordt, en dat gebeurt al snel, dan overleven alleen die bedrijven die niet te veel overgewicht meeslepen. Nu is daar best wel wat aan te doen, maar vanwege de joint venture structuur zijn alle belangrijke beslissingen die genomen moeten worden extra moeizaam omdat er twee eigenaren hun zegje willen doen. Twee partijen die vaak hele verschillende drijfveren hebben. Het helpt niet mee dat het vaak niet bol staat van talent bij dergelijke staatsbedrijven. De mensen met kennis en kunde kunnen gemakkelijk 2 tot 5 keer zo veel verdienen in de private bedrijven en hebben weinig redenen om in de staatsbedrijven te werken.

Dus dat gaat een beetje moeizaam op dit moment…..

Verder is China best wel in de ban van de Expo 2010 in Shanghai. Hoewel het er wel op lijkt dat de bezoekersaantallen wat minder hard lopen dan gepland. Al vanaf het begin was het veel meer een nationaal gebeuren dan dat het gericht was op het buitenland. Maar zo’n 4-5% van de bezoekers zouden uit het buitenland komen. Maar nu blijven ook de bezoekersaantallen van de chinezen zelf behoorlijk achter. Nou, dat kan natuurlijk niet het geval zijn dus zullen ticketprijzen wel snel omlaag gaan en misschien zelfs wel voor niets weggegeven worden. Want dat zo’n evenement minder populair is dan van te voren gepland dat kan natuurlijk niet….Hetzelfde gebeurde tijdens de Olympische Spelen toen uiteindelijk hele scholen en militaire eenheden naar bepaalde minder populaire evenementen gecommandeerd werden om de lege plekken op de tribunes op te vullen zodat het er beter uitzag op tv.

Ik ben er zelf nog niet geweest. De berichten over de wachttijden bij elk paviljoen zijn behoorlijk dramatisch, ondanks het lagere bezoekers aantal. Dus ik wacht nog maar even totdat het wat rustiger wordt.

Sinds het laatste bericht is er op vlieggebied wel het een en ander gebeurd. Het laatste bericht ging over de trainingssessie met Naruke in Guangzhou, ter voorbereiding op de Asia Cup in de Filippijnen in april. Nou die wedstrijd ging dus niet door, naar zeggen vanwege veiligheidsproblemen. Later bleek dat de organiserende club het benodigde geld gewoon niet bijeen kreeg. Uiteindelijk is deze wedstrijd naar september verschoven.

In mei hadden we (alweer) de Chinese Kampioenschappen. Deze keer in Hefei in de Anhui provincie. Maar daar schrijf ik later over, want ik moet de foto’s nog uitzoeken.

Deze week is het Dragon Boat festival in China. Een van de belangrijke Nationale Feestdagen die er hier zijn. Het valt op de 5e dag van de 5e maand van de Chinese kalender en is dus ieder jaar op een andere datum. De origine van het festival is een beetje onduidelijk. Waarschijnlijk was het al een heel erg oud gebruik waarvoor later en passend verhaal gemaakt werd (zoals wij dat ook zoveel hebben). Belangrijkste is uiteraard weer het eten en: drakenboten racen. Het verhaal is dat een minister en dichter in de oudheid werd verbannen uit de hofhouding van de keizer. Tijdens zijn ballingschap zou hij een aantal van de mooiste klassieke poëzie hebben geschreven. Uiteindelijk werd hij zo wanhopig door zijn ballingschap en het feit dat zijn moederland werd overvallen dat hij zich in een rivier verdronk. De lokale bewoners van het gebied probeerden haastig om hem met boten te redden en vandaar dat er ook nu nog met boten geracet wordt.

Ik had dat nog nooit gezien want er is niet zoveel water in Xi’an, maar ik wilde het altijd al een keertje meemaken. Die gelegenheid kwam toen ik en mijn vliegmaatje werden uitgenodigd om een betaalde demo te geven met onze grote 222cc YAK op een van die races. Die vond plaats in Chengdu in Sichuan. De plaats waar die grote aardbeving van een paar jaar geleden was, maar ook waar ook het centrum voor de panda bescherming is.

De demo kwam op weer een typische manier tot stand. De grote raceorganisator neemt contact op met wat lokale regelneven, die nemen weer contact op met een van de F3A trainers die vervolgens dan vliegers en kisten bijeen zoekt. Iedereen in deze ketting verdient er wat aan en daar wordt totaal niet moeilijk over gedaan. Ik schat dat slechts de helft of minder van het originele bedrag uiteindelijk bij de vlieger terechtkomt. Overigens weet iedereen, inclusief de originele opdrachtgever hoe dat werkt en dat iedereen daar op deze manier mee omgaat. Uiteraard probeert wel iedereen een short-cut te vinden en direct zaken te doen, maar dat kan alleen als je in de toekomst niet afhankelijk bent van de mensen die er dan tussenuit gehaald worden. Dit zaken doen via relaties en het voor-wat-hoort-wat gebeuren maakt een belangrijk deel uit van de samenleving en wordt “guanxi” genoemd. Veel tijd gaat er zitten in het onderhouden van relaties waarbij het (uit) eten een belangrijke rol speelt.

Deze trip werd er eentje waarbij voor mij toch wel een aantal grenzen overschreden werden, zowel op vlieggebied als op het eetgebied. Sichuan staat bekent om zijn keuken en die wordt door de meeste Chinezen als een van de beste gezien. Wel enorm gekruid en heet, wat dan weer als reden wordt aangegeven waarom, naar zeggen, de lokale meisjes zo mooi zijn. Ik kon alleen op het eerste gezicht niet echt een verschil ontdekken….;-)

Voordat we vertrokken kregen we wat foto’s van het veldje van waar we zouden vliegen. Nou, dat zag er niet best uit en aangezien de YAK zo goed als verkocht was wilden we er vanaf zien. Na wat heen en weer handelen werd uiteindelijk besloten om mijn 1/3 Clipped Wing Piper Cup met DLE111 maar mee te nemen. Ze wilden op zijn minst een 3 meter kist en de Piper was dat net…..

Daar aangekomen werden we verwelkomd door de twee lokale regelneven die verder perfect voor ons zouden zorgen. Net hotel en voor de rest alles goed voor elkaar. Er was alleen wel een “kleine” wijziging in het plan. Het veld werd voor iets anders gebruikt en nu moesten er van een parkeerplaatsje opgestegen en geland worden. Behalve bomen en gebouwen waren er ook stroomleidingen en allerlei andere ellende. Het idee was om op te stijgen, dan een korte wandeling voor de piloot naar de roeivijver om daar dan voor het publiek wat heen en weer te vliegen en wat stunts uit te halen en daarna na de demo het omgekeerde voor de landing.

Het parkeerplaatsje was veel kleiner dan we dachten en ik was zo blij dat de YAK thuis was gebleven…….Dus de dag van te voren zouden er wat werkers komen om wat planten en boompjes weg te halen. Dat bleken uiteindelijk een paar oude dames te zijn die verbazingwekkend snel korte metten maakten met alles wat in de weg stond.

Op dezelfde plek werd van te voren ook nog vuurwerk verstookt dat ook nog snel aan de kant zou moeten voordat er opgestegen zou worden, wat uiteindelijk door diezelfde oude besjes gedaan werd. Op de dag van de demo begon het ontzettend te regenen en het zicht was erg slecht. Nu begon het toch wel heel erg uitdagend te worden…….maar goed, je bent dan al zover gekomen dat het dan maar moet. Die 10 politiewagens die plotseling in de weg geparkeerd werden maakt dan ook niet meer uit…Omdat hij het meeste had gevlogen met de Piper was het uiteindelijk mijn vliegmaat die de demo zou vliegen.

Uiteindelijk kwam het toch allemaal goed. Opstijgen was geen probleem en de show was ondanks de regen naar tevredenheid van de organisator en de landing was ook goed genoeg.

De echte uitdaging kwam echter na de demo…..De regelneven hadden besloten om ons te trakteren op een echte lokale specialiteit. Een speciale soort hotpot (een in China veel voorkomende fondue in bouillon), dat kreeg ik wel mee. Ook dat het om vis ging kon ik nog wel verstaan. Nu ben ik niet zo’n fan van hotpot, maar goed, kon toch niet weigeren. Bleek het om vissenkoppen te gaan !!!!! Dat was dus ook het enige wat er in ronddreef, behalve wat samengeklonterde vissenmagen……..Dat ontleden van gekookte vissenkoppen bleek toch niet echt mijn favoriete bezigheid te zijn. Sowieso heel veel werk voor weinig eten.

Later die dag, vlak voor we naar het vliegveld gingen, op weg terug naar Xi’an, werd het nog eens dunnetjes overgedaan. Nu waren het echter konijnenkoppen die op een speciale manier klaargemaakt worden. Vooral het openbreken van de kop om bij de “lekkernijen” te komen was wel echt onsmakelijk. Ik het ondertussen toch echt wel wat meegemaakt maar hier werd ik toch niet echt vrolijk van. Bijna iedereen die ik erover sprak wist mij te vertellen dat dit toch wel een van de typische Sichuan lekkernijen was…:-(

De omgeving van de roeibaan in Chengdu

De baan zelf toen we een dag eerder aankwamen

Vlakbij lag een vliegschool waar de hele dag kleine motorvliegtuigen opstegen en landden. Daarachter lag weer een militair vliegveld en een stukje verderop het commerciele vliegveld van Chengdu. Moet soms wel erg druk zijn in de lucht. Op de baan van de vliegschool konden we een dag van te voren een proefvluchtje maken.

En hier zouden we dan moeten opstijgen en landen...

Dat was wel even schrikken, zo klein.....

En dan op de racedag zelf

Er werd ook nog voor wat vliegende opstakels gezorgd, nl duiven....

Lokale 3D held, die het snel voor gezien hield in de regen

Wel een grappig mannetje. Heeft daar wel een uur zo staan kijken

En toen begon de botenrace. In het begin de teams met oude vrouwtjes. Op het vliegveld was ik al een aantal van die teams tegen gekomen en ik was verbaasd hoeveel herrie die konden maken zeg !

Vlak voor onze demo moest er nog wat vuurwerk afgestoken worden. De 20 politiemannen die belooft waren om de rotzooi snel op te ruimen waren nergens te bekennen. Wel hun auto's die tegen de afspraken in daar geparkeerd waren.......TIC zeggen we dan, This Is China. Continue veranderingen en verrassingen.....

En het regende.........

Klaar voor de take-off.....

Het zicht was echt slecht.....

Hier alweer de landing. Ik heb geen foto's van de vlucht zelf omdat ik druk bezig was om de piloot naar de vijver te begeleiden. Door de vele mensen en modder was dat niet echt gemakkelijk. De vlucht zelf stelde niet zo veel voor. Wat heen en weer vliegen, rollen, inverted low pass, loopings, meskanten en meer van dat soort dingen. De rook was nauwelijks te zien want het regende behoorlijk. Toch blijft het best wel indrukwekkend om dit soort dingen te zien met een Piper ;-)

Let vooral op die stroomleiding waar onderdoor gevlogen moest worden voor de landing ;-)

Het zit er weer op, gelukkig geen problemen. Organisator happy, wij ons geld, iedereen blij. Op het gebied van veiligheid wel echt over het randje.........

Hier bij de visfarm waar we de lokale hotpot zouden krijgen

Met alleen de vissenkoppen....

....en de magen

Die man in het rode shirt is overigens de trainer van China's grootste F3A talent Zhang Zhu Xun, die tijdens de WK in Portugal in de semi's zat

En dan 's avonds onderweg naar het vliegveld de laatste verrassing: konijnenkoppen ! Jippie...:-(...blij dat ik weer op weg was naar Xi'an....

De Piper had een camera mee, om de vlucht te filmen. Vanwege het slechte weer is er niet veel te zien van de vlucht zelf. Maar wel interessant om zien hoe weinig ruimte er voor de landing was. Filmpje is een beetje lang, maar ik had even geen software om te knippen.

Nou, dat was het weer voor deze keer....Overigens was de organisator zo happy dat die ons meteen gevraagd heeft voor een grote internationale roeiwedstrijd in oktober......

Groet

Roald

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    mooi verhaal weer, maar niet geschikt voor de nuchtere maag :(

t is hier nu kwart voor 8 's morgens en mijn maag draaide 3x om.

10. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Wow, denk je alles meegemaakt te hebben qua ranzig eten....

Maaruh, waarom wordt de Yak verkocht?

11. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst PH-SAM

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Roald,
    Ik heb ook ooit eens een poging gedaan in zo'n restaurant iets eetbaars te vinden, op het menu was werkelijk de gehele veestapel van een kinderboerderij te vinden! Plus nog wat extra exotisch spul.
    We zijn na een beleefd biertje gepakt te hebben, afgedropen...

Net zoals velen geniet ik ook van je verhalen, je hebt een prima schrijfstijl en je geeft een mooi aanvullend blik op de Chinese samenleving wat ik al had na vele bezoeken daar. Op den duur verwondert je niks meer daar!

Het zal wennen worden als je ooit weer eens terugkeert naar de NL samenleving: regeltjes, netheid, (weinig..) corruptie. Aan de drukte ben je in ieder geval wél gewend...

12. brabo in het buitenland

brabo in het buitenland

Lid geworden:
    8 apr 2007
    Nou, mijn maag draaide ook 's avonds nog om. Met name de konijnenkoppen gingen me toch iets te ver. Ik heb het nog wel geprobeerd maar na eentje gaf ik het op.

Te groot, te langzaam, te langzaam rollen. De kist was speciaal gekocht voor deelname aan de China Nationals, afgelopen mei. De klasse waar aan werd deelgenomen is P3M, die een "known" deel heeft en een aeromusical. De "known" gaat perfect met deze YAK. Erg stabiel en een goede presentatie. Voor aeromusical istie gewoon te langzaam. Snelle veranderingen van richting en snelle figuren zitten er gewoon niet in. Voor het high alpha 3d werk is die wel weer PERFECT. Maar dat is dus niet waar we hem voor nodig hebben.

Ik kon hem goed verkopen aan een vriend uit HK en hield er nog wat aan over (heb niet de volle prijs betaald voor motor en kist). Dus moest die maar weg. Gezien de onzekerheid omtrent mijn werk wil ik ook niet te veel grote bakken hebben staan.

Pilot-RC is nu bezig met wat verbeteringen en gaan met een model uitkomen wat speciaal voor deze competitie geschikt is. Daar gaat dan een DLE170 met reso's in komen die nu onderweg is. Ik weet nog niet welke model vliegtuig dat wordt, waarschijnlijk een Extra.

Ikzelf ben al aan het trainen met een Aeroworks Ultimate + DLE222 maar ik weet niet ofdat het uiteindelijke competitie model wordt. Alhoewel ik erg blij ben met het ding, zijn de regels erg in het nadeel voor de dubbeldekkers. Dat wordt nu geprobeerd te veranderen, maar is nog niet bevestigd.

Tja......dat is een bekend verschijnsel bij terugkeerders. Het moeilijk weer kunnen wennen. Ik ben natuurlijk al weer wat jaartjes weg uit NL en daar waren toen ook hele goede redenen voor. De toenemende drukte was er een van....hahahahah en nu zit ik hier ;-)

Het is heel erg onduidelijk wat er gaat gebeuren met mij de komende tijd. Dus we zullen wel zien.

Een ding is zeker, na deze periode overleefd te hebben ga je wel een stuk gemakkelijker om met zaken

Roald

13. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Is er al ergens wat meer info te vinden over die DLE170?

14. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Brrrr.. konijnenkopjes breken om bij de "lekkernijen" te komen :(

Is dat om het wipgedrag te bevorderen ? Dus vissenkoppen voor mooie meisjes, en konijnenkoppen om ze te vermenigvuldigen :p

Mooi verhaal weer, ik kijk al uit naar je volgende avontuur. Hopelijk blijft het positief. Ps., je maat weet wel om te gaan met die Piper !

Sterkte !

15. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Kijk eens rond op FlyingGiants daar zijn al enkele topics met foto's etc.

16. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
  17. brabo in het buitenland

brabo in het buitenland

Lid geworden:
    8 apr 2007
    Behalve dat ze het beter doen dan de DA's en dat er twee naar mij onderweg zijn ?

Nee, officieel nog niet veel meer info. Er staan wat foto's op FG maar dat zijn niet de uiteindelijke productie versies. Er zitten nog wat kleine veranderingen aan te komen.

Zowel ikzelf als degene die de foto's op FG zette zijn niet de officiele kanalen voor communicatie, dus.....even wachten nog. Gaat nu wel snel gebeuren.

Roald

18. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Daar gingen we al van uit... :)

19. richardh

richardh

Lid geworden:
    25 feb 2007
    hmmmm 't was weer smullen :D

de gebruiken en gewoonten daar blijven me verbazen...

maar wat modelbouw betreft zit je prima :)

20. hansdkru

hansdkru In Memoriam

Lid geworden:
    17 jan 2005
    Hallo Roald,

Het was weer erg leuk wat van je te horen, geweldig om je belevenissen te kunnen volgen.
    Wat het vliegen betreft daar kan erg veel, dingen die in Nederland ondenkbaar zijn gebeuren daar.
    Wat het eten betreft ik houd het maar bij de lokale afhaal chinees, ook daar weet je niet altijd wat er in de gerechten zit, maar konijnen en vissen koppen ben ik tot nu toe niet tegen gekomen.
    Laten we hopen dat het met je werk goed blijft gaan.

Ik kijk uit naar je vervolg.

Met vriendelijke groet Hans:D:D:D:D

Deel Deze Pagina