Modelvliegen in China, India, Singapore en Maleisie.....

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door brabo in het buitenland, 2 dec 2008.

1. R.c. Paul.

R.c. Paul.

Lid geworden:
    14 aug 2008
    Hallo Roald,

ik zit je ook al de hele tijd te volgen en je verhalen blijven me verbazen.
    Het is elke keer weer genieten om je belevenissen te lezen. ;-)
    Maar ehhhhhhhh, het is al weer een tijdje stil rond jou. Wordt het niet eens tijd voor weer een update ???

Groet'n Paul.

2. brabo in het buitenland

brabo in het buitenland

Lid geworden:
    8 apr 2007
    Laatst bewerkt: 31 aug 2015
  3. brabo in het buitenland

brabo in het buitenland

Lid geworden:
    8 apr 2007
    deel 27

Hallo allemaal,

Weer een update vanuit China (nog wel)

Allereerst is eindelijk de Expo 2010 afgelopen. Alhoewel niet zo heel belangrijk in het buitenland, was de Expo wel een belangrijke gebeurtenis in China. In het begin wilde het nog niet zo lopen en vielen de bezoekers aantallen flink tegen. Maar aan het einde liep het dan toch echt storm met een record van 1 miljoen bezoekers op een dag. De wachttijden waren echt belachelijk geworden en liepen op tot wel 6 uur bij de meest populaire paviljoenen.

Omdat de aantallen in het begin zo tegenvielen was het onmogelijk om de targets te halen, maar uiteraard wisten de officials kort voor de sluiting te melden dat de targets gehaald waren en dat alles volgens plan verlopen was. Altijd weer grappig hoe die officiële communicatie is….

Privé zijn dingen ook wel een beetje anders nu. De fabriek doet het nog steeds erg slecht en er moeten al miljoenen ingepomt worden om tot het einde van het jaar te overleven. Daarna is het de vraag wat er moet gebeuren.
    De (toevallig ook Nederlandse) General Manager is weg en vervangen door een Chinees van de Joint Venture partner en dat is helaas er ook eentje van de meest verkeerde soort. Maar daar kom ik later nog wel op terug. In ieder geval is deze situatie nu de aanleiding om mijn contract, wat in maart 2011 afloopt, niet te verlengen. Wat er dan erna gebeurd is nog onduidelijk, maar er zijn gesprekken om naar een andere locatie in China te gaan. We zullen het wel zien……

Een hele tijd geleden heb ik eens een PM gekregen met de vraag wat er in China nu gevonden wordt van het gedoe met de Dalai Lama. En meer recentelijk is er natuurlijk de toekenning van de Nobelprijs aan Liu Xiaobo.

Uiteraard is er van de gewone burgers weinig zinnigs te verwachten als ik er naar vraag. Veel van de denkbeelden zijn totaal gevormd door de propaganda van de regering en zijn dus niet meer dan een reproductie van het gewenste beeld.
    Dat leidt wel eens tot leuke inzichten. Ik vraag wel eens aan vrienden waarom de regering in Beijing zo’n moeite heeft met de DL en krijg dan onmiddellijk het geijkte antwoordt dat die oproept tot een afsplitsing van Tibet van China voor elke prijs. Dat dit instabiliteit tot gevolg zal hebben en dat China (inclusief Tibet) duizenden jaren een eenheid is geweest etc etc. De DL wordt dan ook gezien als een crimineel en zijn vermeende positie aangaande Tibet als gevaarlijk.

Nadat ik die ingestampte propaganda heb aangehoord vraag ik meestal: “heb je wel eens bewijs gezien van deze stelling ?”, “heeft de Chinese regering ooit een stukje bewijs weten te presenteren waarin de DL deze uitspraken doet in welke taal dan ook. Op papier, in interviews, of anderszins ?” Grote vragende ogen zijn dan mijn deel en dan de realisatie dat dat inderdaad niet het geval is, terwijl het voor Beijing toch wel heel gemakkelijk moet zijn om dit te presenteren als dat echt het geval was.

In het geval van Liu XiaoBo is het een klein beetje anders. Alhoewel die wordt gepresenteerd als crimineel en een gevaar voor de samenleving, is het voor de meesten toch wel duidelijk dat het iets anders in elkaar zit. Dat deze Liu behoorlijk kritisch is geweest naar de regering en daar nu voor moet boeten.

Waarom reageert de regering dan als een door wesp gestoken op dergelijke dingen ? Evenzo als de overspannen reactie nadat de fakkeldrager van het Olympisch vuur in Frankrijk was lastiggevallen.

Het is mij opgevallen dat de relatie tussen Chinezen en het Westen altijd op verschillende extreme niveaus plaatsvindt. De westerling wordt ofwel op een voetstuk gezet en aanbeden, of wordt gezien als de bron voor de problemen en moet buiten de deur gehouden worden.

Om dat allemaal een beetje te begrijpen moeten we een stukje teruggegaan worden in de historie toen China inderdaad een eenheid was maar behoorlijk geïsoleerd en arm. In tegenstelling tot wat altijd gepropagandeerd wordt is het land niet altijd een stabiele eenheid geweest en zijn er verschillende periodes geweest waar het er heel wat anders uitzag.

In de 19e eeuw begonnen de westerse mogendheden steeds meer invloed te krijgen op het land. De politieke zwakte en slechte economie werden flink uitgebuit en de mogelijkheden voor de zeer lucratieve handel dreef de westerse landen ertoe om in deze invloeden erg ver te gaan. Een voorbeeld is natuurlijk Hong Kong wat de Engelsen inpikten, maar ook steden als Qingdao wat de Duitsers innamen en vele andere vormen. Uiteindelijk was een groot deel van de rijkere kust op een of andere manier onder controle of invloed van een van de westerse machten.

Diezelfde spelers hebben ook een serieuze rol gespeeld in het verloop van de geschiedenis in het begin van de 20e eeuw. Zelfs dat uiteindelijk Mao aan de macht kwam had weinig te maken met de sterkte van zijn organisatie, maar meer omdat dat sommigen landen wel goed uitkwam.

Deze invloeden en bezettingen zijn altijd ervaren als beledigingen en een aantasting van de soevereiniteit van China en de frustraties daarover zitten erg diep. Uiteraard flink geholpen door jaren van propaganda dat de chaos van 100 jaar geleden allemaal de schuld was van de buitenlanders.

Die schaamte en aangewakkerde nationalistische trots zorgt er nu voor dat er erg overspannen gereageerd wordt op alles wat dat ideaal beeld kan verstoren. Uiteraard heet Beijing er alle belang bij dat er een soort van eenheid blijft in het land, waardoor mensen zich niets gaan afvragen over hun eigen positie. Nationalistische gevoelens worden aangewakkerd om daarmee de aandacht van interne problemen weg te leiden en het gedrag van de regering in de meer afgezonderde provincies te rechtvaardigen (Tibet, Xinjiang)

Tot op zekere hoogte zijn bepaalde sentimenten best wel te begrijpen. Wij Nederlanders zijn ook heel lang niet echt fan geweest van de duitsers en het is dan best wel te begrijpen dat voor veel chinezen (zowel van het vasteland als van Hong Kong) de situatie van Hong Kong niet echt lekker zit.

Maar het is wel heel erg duidelijk dat bijvoorbeeld het conflict met Japan (waar Chinezen sinds WOII hele negatieve gevoelens over hebben) over die eilandjes toch echt door Beijing wordt aangegrepen om eens lekker nationalistische gevoelens aan te wakkeren. Er waren zelfs enorme protestmarsen, wat heel raar is want die zijn verboden. Die waren dus door de regering georganiseerd.

Wat is er allemaal gebeurd sinds de laatste update met het vliegen ?

- Aziatische Kampioenschappen F3A
    - Natuurlijk veel trainen ter voorbereiding
    - heel veel shows gevlogen
    - Begonnen met jetvliegen…..

Eigenlijk te veel om op te noemen en ik zal het nu dan ook beperken tot een van de shows.

Dat was net nadat we terugkwamen van de Aziatisch F3A Kampioenschappen in de Filipijnen. Na aankomst uit Manilla meteen doorgevlogen naar Chongqing, een enorme stad aan de Yangtze rivier en dichtbij de beroemde/beruchte “Three Gorges Dam”, de grootste dam ter wereld en de oorzaak van het feit dat ongeveer 1 miljoen mensen gedwongen werden om te verhuizen. Beijing had miljarden beschikbaar gesteld voor de kosten en compensatie, maar er wordt geschat dat slechts ongeveer 15% aangekomen is bij de mensen zelf en dat de rest verdwenen is in de zakken van de lokale bestuurders.

De omgeving is wel heel apart, met de enorme stad in de vallei en machtige Yangtze. Het was wel jammer dat zowel het weer als de organisatie echt pet waren. Veel regen en laaghangende bevolking. Maar het ergste was de organisatie die nauwelijks bestond. Iedere keer waren de plannen weer anders en kwamen er weer baasjes aanzetten die tegenstrijdige instructies schreeuwde en ook aangaven dat hij de “enige, echte” baas was. Mijn standaard commentaar, dat ik dat nu al verschillende keren had gehoord en dat ze dat nu eerst maar eens moesten uitzoeken voordat ze mij lastig vielen, werd niet echt gewaardeerd.

De show bestond eigenlijk uit twee delen. Allereerst de shows van “Scandinavian Airshow”, dezelfde die vorige jaar op Pucheng (onze thuisbasis) waren. Zij hadden een Pitts S2A, Pitts Pyhton en een Wasp bij zich waarbij dan de laatste voor de “Wing Walking” gebruikt wordt.

Het tweede deel was een soort slap aftreksel van de Red Bull Airraces wat dan als China airraces gepresenteerd werd en gevlogen door een stel Amerikanen. Niet echt interessant moet ik eerlijk zeggen.

Wij moesten dan in de pauzes voor wat invulling geven. Mijn maatje met de Clipped Wing Piper en ik met de 42% Ultimate met DLE222, wat mijn favoriete toestel is op het moment.
    Ons gedeelte van de show stelde niet veel voor. Iedere dagen, gedurende 3 dagen, twee vluchtjes maken. Niet te veel risico nemen, maar toch een leuke show bieden. Leukste was dat we later hoorden dat er in het publiek veel mensen waren die niet doorhadden dat het modelvliegtuigen waren (we moesten vrij ver van het publiek opstijgen).

Helaas werd mijn maatje wat te overmoedig en kwam de Piper in een spin terecht na een hoover actie. Dus die kwam naar beneden. Maar dat was niet zo heel erg want de vergoeding voor de show was zo goed dat het financieel niet zo veel uitmaakte, alleen jammer van dat werk..

Natuurlijk moest ik veel op de foto want volgens mij hadden ze nog niet veel buitenlanders gezien daar.

de "Wing Walkers" met die prettig gestoorde Zweedse meiden. Kwam wel goed uit dat ik het Zweeds goed beheerst...hahahaha

Vond ik wel apart, zo'n knullige richtingsroer aansturing

De Python is toch wel een indrukwekkend apparaat

De schade aan de Piper. Qiang Long was er echt goed ziek van, wat er niet beter op werd door mijn gepest..;-)

Dat was het weer

Groet

Roald

Laatst bewerkt: 12 nov 2010
  4. schilper

schilper

Lid geworden:
    26 jun 2008
    Was weer leuk om je verslag te lezen.

5. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Roald,

leuk man weer een update met jouw verhalen en foto`s echt geweldig :thumbsup:

En nu willen we natuurlijk ook wel even een foto van jouw jet zien :yes: ;-)

Grt,
    Berto.

6. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Weer met plezier gelezen, tot de volgende keer.

7. richardh

richardh

Lid geworden:
    25 feb 2007
    dankjewel! :D

nu maar hopen dat maart volgend jaar geen enge verrassingen met zich mee brengt!

8. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Bedankt

Fijn om weer eens een verhaaltje uit China te horen. Ik kijk er echt naar uit ! Net zoals mijn vrouw naar de Libelle.

Jammer van die Cub, maar het ziet er tamelijk onschuldig uit. Als die vleugel nog heel is dan is hij met twee avondjes weer in de lucht. En als je folie in precies dezelfde kleur kunt krijgen hoef je hem maar minimaal te strippen.

We duimen voor je volgend jaar !!

Harm

9. vliegman

vliegman

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Leuk weer om het gebeuren in China te lezen, maar ik mis wel de foto van de (leuk)gestoorde Zweedse meiden, of zitten deze in de censuur:rolleyes::rolleyes:

10. plotterwelt

plotterwelt

Lid geworden:
    5 aug 2006
    Je moet ook opletten . :D

Mvg Johan

11. vliegman

vliegman

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Ja daaaaaaaaaaar heb ik niet gekeken deze foto stond niet in het rijtje van het forum.:D:D
    Leuke poesjes

12. looping

looping

Lid geworden:
    5 mei 2005
    Leuke poesjes[/QUOTE]
    Dat kan wel zijn maar zijn ze wel te pakken zonder handschoenen zien er wel strijdlustig uit.:p:p

Mvg

13. vliegman

vliegman

Lid geworden:
    22 dec 2003
    Als de kat van huis is, is deze in China:rolling::rolling:

14. brabo in het buitenland

brabo in het buitenland

Lid geworden:
    8 apr 2007
    Nou, dat zal wel meevallen. Het engste wat kan gebeuren is dat ik langer moet blijven ;-)
    Opzich maak ik me geen zorgen. Ik heb een doorlopend contract met terugkeergarantie naar Zweden. Maar waarschijnlijk blijf ik nog wel eventjes in China, alleen een andere lokatie.

Dat viel toch wel heel erg tegen. De vleugels waren waarschijnlijk ongeschonden, maar in de romp was werkelijk iedere lijmverbinding kapot. Ook veel spantjes + cockpitruit + motorkap. Alles bij elkaar te veel om voor ons aan te beginnen. Dus deze is gedoneerd aan de lokale brokkenpiloten die meer tijd dan geld hebben en ik heb nu een Super Decathlon van Pilot-RC gekocht.

Eeeuuuuhh, laten we daar maar niet over beginnen. Het is tenslotte een familie forum...;-)

Hier zijn ze dan:

Het is een F22 van Jetlegend. Een soort van tweedehands. De kist was compleet opgebouwd voor een rijke stinkerd die dacht dat het jetvliegen wel zo zou leren. Gelukkig heeft hij het nooit echt geprobeerd en werd de kist na 3 proefvluchtjes door een andere piloot, uiteindelijk terugverkocht voor veel minder geld.

Alles zit er op en aan, inclusief een Jetcat P160SX die slechts 40 minuten gelopen heeft.

De eerste vlucht was wel lachen. Dat was dichtbij de Jetlegend fabriek en was meer om te zien ofdat ik hem wel wilde kopen. Ik was natuurlijk hardstikke nerveus want ik heb nog nooit met een jet gevlogen. Aangezien ik met mode 2 vlieg (en daarmee de enige schijn te zijn in Azie) kon ik ook niet zomaar de zender overgeven.

De allereerste landing ging wel goed, maar het enige wat ik dacht was: "@##^%$$ wat komt die snel binnen....!!!!!! @()#&#))@"

Na de landing komt er een andere jetvlieger naar mij toe en zegt: "whoa, wat kan je goed langzaam vliegen......" Zo zie je maar weer.

Toen de koop rond was heb ik op onze thuisbasis in totaal 8 vluchtjes gemaakt, waarbij er eentje zonder remmen was. Iets wat niet echt lekker is op dat vlakke asfalt. Voor de rest weinig problemen......

Ik moet wel zeggen dat dat jetten erg verslavend is hoor...!!!

Hier istie dan: de Jetlegend F22

Met bijna nieuwe Jetcat P160SX

De allereerste vlucht in de buurt van de fabriek.

Met een van de eigenaren van JL

Hier op onze thuisbasis in Pucheng. De oranje gloed in de lucht is van het stof wat uit de Gobi Woestijn komt.

Hier meteen een nadeeltje zichtbaar: met heiige achtegrond is deze kleur dus bijna niet te zien. Een keer had ik geen enkel idee wat nu de positie was...

En een ander nadeeltje: te snel voor de fotograaf..hahahha

Dit is dus niet de echte eerste vlucht, maar de 3e in totaal. Het is de eerste op ons eigen plekje. Even aan het proberen met de verschillende snelheden voor het landen

Dit ging al een stukje beter

En zonder remmen.....

Maar goed, met al dat F3A vliegen, en F3A-X komt er weer een tijd en geld slurpende variant bij.......Gelukkig hoef ik niets te betalen voor de Jet-A1.....

Groetjes

Roald

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Roald, dat ziet er geweldig uit man :thumbsup:

Weet ik ook een beetje hoe die F22 vliegt, een vriend van mij is nog volop bezig met het bouwen van zo`n F22 voor een klant waar alles op komt wat er maar op kan?!?!?

Maar de filmpjes zo te zien zal die weing problemen hebben met het gewicht en het vliegen daarmee.

En weer een verslaving erbij ;-)

Grt,
    Berto.

16. hansdkru

hansdkru In Memoriam

Lid geworden:
    17 jan 2005
    Hallo Roald,

Leuk weer wat van je te lezen, iedere keer weer de moeite waard, en zoals altijd leuke foto's. En deze keer wat extras de filmpjes van je jet. Weer bedankt en weer tot de volgende keer.

Groet Hans

17. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    > De oranje gloed in de lucht is van het stof wat uit de Gobi Woestijn komt.

Arme jetcat..

18. eliminator

eliminator

Lid geworden:
    21 apr 2010
    leuk om te lezen.
    waarschijnelijk ga ik zelf in feb/maart weer naar china

mooi land.

19. Michael16tsx

Michael16tsx

Lid geworden:
    12 mrt 2009