Modelvlieghoogte teruggebracht tot 120 Meter vanwege Drones ?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ashikaga, 25 mei 2015.

1. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Wildvliegen: momenteel onder de minidrone regeling met , naast de bekende regels over vliegen over en bij personen en bebouwing, als voornaamste regel; niet verder dan 50mtr van je vandaan en niet hoger dan 50 mtr.
    Voor indoorkistjes lijkt mij dat nauwelijks een belemmering.
    Verder, bij een bescheiden en niet provocerend instelling kan er nog steeds echt wel wat.
    De regelgeving is overigens nog steeds in beweging en er is hoop op ruimere mogelijkheden , wellicht gekoppeld aan het wel of niet drone zijn.

2. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Ik bedoel met indoor kistjes buiten vliegen.
    Voor het indoor vliegen in een zaal lijken de regels van de organisator en het gezonde verstand het belangrijkste.:)
    Dank en ik blijf dit met belangstelling volgen.

3. FrankV

FrankV

Lid geworden:
    19 mrt 2015
  4. onno10

onno10 PH-SAM

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Ik kan ernaast zitten, maar volgens mij is nog steeds de Regeling modelvliegen van toepassing voor particulieren. Gewoon 120 meter hoog.
    De recente regeling 50,50 meter e.d. is alleen van toepassing op beroepsmatig vliegen.

5. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Zo had ik je ook begrepen.:)

Dit is onzin; de 50/50 regel geld voor alles behalve beroepsmatig, is duidelijk een overgangsregel, per 1 juli ingegaan.
    Dit is mij in ieder geval zo ter vergadering meegedeeld door diegenen die de dienst in deze uitmaken

Het is wel zo dat de invoering en het bijwerken van alle publicaties achterblijft.
    Als je gaat lezen wordt het er niet duidelijker op geef ik toe en hoe vast dit dan ook overeind blijft als je het juridisch uitdaagt vraag ik me dan ook af.
    Ik ben zelf van mening dat het op het ogenblik nog niet van grote betekenis is omdat, buiten de probleemgebieden (Schiphol, bebouwde kom), er nauwelijks sprake zal zijn van handhaving, als je je maar een beetje bescheiden opstelt en incidenten vermijd.

6. onno10

onno10 PH-SAM

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Naar ik begrepen heb is de regeling modelvliegen (nog) niet aangepast als je naar de definitie van modelvliegen kijkt in de wet ( art. 1 van de regeling modelvliegen) dan blijft dat vooralsnog buiten schot en gelden de nieuwe regels alleen voor RPAS wat geen modelvliegen is. Bij de aankondiging van de nieuwe regels is ook duidelijk aangegeven dat het een versoepeling is van de bestaande regels m.b.t. RPAS minder strenge eisen om beroepsmatig te mogen vliegen omdat de overheid het gebruik van drones wil stimuleren en mogelijk wil maken binnen het bedrijfsleven.
    Maar goed zo ziet ik het op dit moment. Voor de blaadjes van de bomen vallen zal het voor de modelvliegers waarschijnlijk weer totaal anders zijn. Zeker voor clubs die nu denken dat het wel mee zal vallen....... de rest kan je zelf wel invullen denk ik zo.
    http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/2015-11-07

Laatst bewerkt: 5 aug 2016
  7. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Max. 50 meter buiten met een schuimpje, dat kan toch niet waar zijn? Ik probeer me altijd netjes aan de regels te houden, maar dat wordt zo wel knap lastig. Volgas met m'n Easystar (max. 100km/h) moet ik dus minimaal elke 3.5 seconden een bocht maken om niet buiten de cirkel van 100m doorsnede te geraken.

1 voordeel, als ik dan toch de regels overtreed dan maakt het ook niet meer uit eigenlijk en vlieg ik gewoon tot max. zichtsafstand. (tenzij iemand me kan overtuigen dat je toch echt wel een gevaar vormt >50m op een afgelegen weiland)

Martin

ashikaga vindt dit leuk.
  8. onno10

onno10 PH-SAM

Lid geworden:
    28 sep 2013
  9. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat valt nog alles mee toch? Alleen een hoogtebeperking voor wildvliegers, geen afstandbeperking.
    Zelfs geen minimum afstand tot bebouwing en dergelijke ("niet boven", betekent volgens mij: 10 meter horizontale afstand is ook toegestaan...)

10. onno10

onno10 PH-SAM

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Ja nu nog wel, maar ... er komen nieuwe regels aan.

11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En is al bekend wat die nieuwe regels gaan worden? Of is dat nog een grote verrassing?

12. onno10

onno10 PH-SAM

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Bekend is er nog niets, maar ga er van uit dat buiten een modelvliegveld niet al te veel mogelijkheden zullen zijn 50 meter ?

13. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Een kort berichtje: de komende dagen heb ik verder weinig tijd om te reageren.

Vandaag weer een vergadering met het ministerie/RPAS overleg.

Wat de inventarisatie van niet gebonden modelvliegclubs betreft: ongeveer 40 van de 70 clubs hebben gereageerd.

Ik roep iedereen op om, als je lid bent van een ongebonden club, na te gaan of jouw club al gereageerd heeft en eventueel aan te dringen op aktie!

Het is echt heel belangrijk dat zoveel mogelijk clubs zich kenbaar maken bij het ministerie.

Op zich lijkt het ministerie zeker welwillend te staan tegenover de ongebonden clubs, maar we moeten dan ook wel meewerken.

Wat betreft vrij vliegen (wildvliegen): dit gaat een heikel punt worden:

Het moge duidelijk zijn dat als de modelvliegers en minidrones qua regelgeving samen blijven vallen we een speelbal van de minidroneregeling worden.
    Mogelijke opties: het benoemen van ''vrije'' vliegterreinen waar ruimere mogelijkheden kunnen zijn, of een werkzame differentiatie in regelgeving tussen ''drones'' en klassieke modelvliegtuigen.
    Mijn bijdrage betreffende dit laatste is vooralsnog niet van de baan.
    Ik kan hierover niet te veel melden, maar we blijven ons best doen.

Maar: meld je club aan!!!

ashikaga vindt dit leuk.
  14. RaptorRVL

RaptorRVL

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Wellicht is dit al veel vaker ter discussie geweest en klink ik nu gewoon als een hangende plaat. Maar ik wil echt graag een differentiatie zien tussen drones en klassieke modelvliegtuigen. Al meer dan 20 jaar vlieg ik wild, in the middle of nowhere in friesland, met elektrozwevers. Extreem netjes, zonder ook maar een enkel incident (en verder ook geen mens te bekennen daar overigens). Als ik zie welke regelgeving er allemaal is gekomen en wat er op stapel staat dan zakt het hart me echt in de schoenen. Het is echt bizar, ik kan dan niet meer (legaal) normaal vliegen.

Tenzij er dus eens duidelijk verschil gemaakt wordt tussen drones en klassieke modelvliegtuigen. Volgens mij kunnen we genoeg kijken in het verleden om tot de conclusie te komen welke categorie er nou echt gezorgd heeft voor deze problemen en regelgeving (de rotte appels natuurlijk, as usual..).
    Waarom houden ze bv niet de categorieën aan naar de brevetten van KNVvL (motor, zweef, heli & multikopter/drone)? En bedenk regelgeving welke ook praktisch past bij die categorieën. Of denk ik dan alweer veels te pragmatisch?

ashikaga vindt dit leuk.
  15. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Het gaat niet over het verschil tussen een "drone" of een klassiek modelvliegtuig.
    Enkel over het risico.

Modelvliegclubs die zich aan de regeling modelvliegen houden, vormen nauwelijks een risico en kunnen op eventuele misstanden worden aangesproken.

Wildvliegers zijn niet geregistreerd, anoniem dus en lastig te controleren.
    De "Bart Smit drone vliegers" vormen een luis in de pels van de wildvliegers en een lastig te controleren risico.

16. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Haarscherpe analyse.
    Dat verschil tussen 'drone' en 'klassiek modelvliegtuig' is het enige dat absoluut in deze regeling moet komen.
    Alleen dat kan het klassieke modelvliegen redden, alle relativerende opmerkingen ten spijt....
    Al kom ik zelf nooit verder dan 21m50 bij mij vandaan, vrijwel alle andere klassen kunnen wel inpakken.:(

ashikaga vindt dit leuk.
  17. onno10

onno10 PH-SAM

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Het probleem is in de omschrijving van het verschil tussen een drone een een (klassiek) modelvliegtuig c.q. heli.
    Daar komt men niet uit. Ook niet in het Europese voorstel.
    Naar mijn mening moeten we dat ook laten voor wat het is.
    Ik ben van mening dat er een een vorm van bewijs moet komen dat een piloot weet waar hij mee bezig is.
    Dat kan een brevet zijn of een bewijs waaruit blijkt dat er een theorie cursus gedaan is. Daar kan b.v. een gewichtsgrens voor gelden. Werkt veel beter dan vlieghoogtes beperken en er geen grip op hebben omdat het niet te controleren is.
    De piloot bewust maken van de risico's. Vliegen zonder (vlieg)bewijs is veel gemakkelijker te handhaven.
    Het is toch een beetje vreemd dat nagenoeg elke vliegclub piloten alleen solo laat vliegen als ze een brevet hebben of kunnen laten zien dat ze kunnen vliegen maar dat je op andere locaties zonder brevet, binnen de regels, gewoon zonder ervaring/opleiding mag vliegen.
    De clubs stellen deze eisen niet voor niets...
    Dat de eisen die clubs stellen zeer zinvol zijn blijk uit de statistieken van de afgelopen tientallen jaren.
    Er zijn noemenswaardige vlieg incidenten geweest.

Mijn motto geen brevet niet vliegen.

18. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat is al eens wettelijk zo geregeld geweest, begin jaren nul als ik mij goed herinner.
    Toen heeft er korte tijd uitsluitend vanaf "erkende" velden gevlogen worden en uitsluitend OF in bezit van brevet, OF onder begeleiding van een instructeur.
    (Was een heel kromme situatie: ik was net weer terug lid geworden van een vliegclub waar ze me al 10 jaar kenden, en ik was daar de enige helivlieger, en ondanks dat men heel goed wist dat ik veilig kon vliegen mocht ik vanwege die wettelijke status van het vliegbrevet, niet zonder instructeur vliegen omdat ik toen geen brevet had. Probleem was alleen dat er geen heli instructeur was.
    Dat was de directe aanleiding voor het ontstaan van de helischool...)

Hoe dan ook, dat bleek destijds al niet wettelijk hanteerbaar, en die situatie heeft geloof ik maar 1 of anderhalf jaar geduurd.

19. humptydumpty

humptydumpty

Lid geworden:
    16 jan 2012
    Het is gewoon onwil. De knvvl heeft voor ieder type luchtvaartuig een apart brevet. De overheid heeft voor ieder type luchtvaartuig een ander brevet. De EU heeft voor ieder type luchtvaartuig een sluitende en werkende omschrijving. Het hele drone brevet + opleiding is een kopie van het brevet in de burgerluchtvaart. Nu zitten er mensen aan tafel en zeggen het lukt ons niet om een omschrijving te maken welke een quadcopter van een klassiek vliegtuig onderscheid. Onwil. Het hele drone brevet + opleiding is een kopie van het brevet in de burgerluchtvaart. En nu gaat dat met een omschrijving van een luchtvaartuig niet lukken? Onwil. Wellicht een leuk verhaal voor de pers.

ashikaga en delta-X vinden dit leuk.
  20. Dickie

Dickie Guest

Voor de zoveelste keer gaat het over helemaal niets, er zijn nog steeds geen beslissingen genomen.
    Maar als ik zie dat sommige overal sch..t aan hebben dan kan ik straks misschien roepen heren aan jezelf te danken,
    of ben ik weer negatief, azijn z..ker enz, maakt allemaal niets uit.
    Het is in wezen diep treurig allemaal, wacht gewoon af.

ashikaga vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina