Modelvlieghoogte teruggebracht tot 120 Meter vanwege Drones ?

Een multicopter zonder gps is geen drone, dat zal het ook nooit worden. Een helicopter of vliegtuig met gps is dat wel. Drone betekend NIET meerdere rotors! Zo ja, dan weet ik genoeg en heb ik ook een leuke business case voor een nieuw bedrijfje :)
 
Alles wat vliegt op afstand bestuurd is volgens de wet een modelbouw vliegtuig in de regeling staat nergens drone. (Voor een goed begrip zou je het woord drone moeten vergeten en daarvoor in de plaats modelbouw vliegtuig moeten gebruiken. Duidelijk genoeg of wil je nog meer uitleg?)
 
Alles wat onbemand vliegt en RC wordt bestuurd is nu een "drone" Althans, dat heb ik laatst in een tv programma vernomen.

Dat is omdat er geen definitie is gemaakt. Als dat klopt dan moet de term drone ook verwijderd worden en blijft er maar 1 ding over: Op afstand bestuurd onbemand luchtvaartuig.
 
In de tekst staat het er duidelijk bij:"recreatieve en beroepsmatige dronevliegers (Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen) "

De quad/multi/whatevercopter is dus niet "modelvliegtuig" maar "modelluchtvaartuig".
In de tekst staat dat er een uitzondering gemaakt wordt voor de " klassieke modelluchtvaartuigen" op de daartoe benoemde "modelvliegterreinen".

Wat je zou kunnen proberen is om je drone tot klassiek modelvliegtuig om te dopen, maar ik denk dat dan al snel naar bepaalde vormen van medicatie gevraagd wordt ;) :)
 
Duidelijk, dan maakt het niet uit waarmee je vliegt maar waar je vliegt. Wildvliegen is dus erg lastig aangezien 50m hoog en vooral 100m horizontaal enorm beperkt is. Wellicht goed nieuws voor clubs met een leden te kort....
 
Duidelijk, dan maakt het niet uit waarmee je vliegt maar waar je vliegt. Wildvliegen is dus erg lastig aangezien 50m hoog en vooral 100m horizontaal enorm beperkt is. Wellicht goed nieuws voor clubs met een leden te kort....
Zo is het denk ik ook.
Voor mij iig een onacceptabel klein gebied. Kan dan met het eerste de beste "schuimpje" net rondjes vliegen.... Een slow-flyer misschien net een achtje...
Onacceptabel wat mij betreft.
 
Voor mij iig een onacceptabel klein gebied. Kan dan met het eerste de beste "schuimpje" net rondjes vliegen.... Een slow-flyer misschien net een achtje...

Overdrijven is ook een kunst, he? Met een simpele 1,50 meter trainer kun je op kruissnelheid MINIMAAL 10 seconden rechtuit vliegen.... Een slowflyer kan binnen die ruimte moeiteloos 30 sec rechtuit...
De meeste mensen beginnen zich al te vervelen na 10 seconden niet sturen....
 
In de tekst staat het er duidelijk bij:"recreatieve en beroepsmatige dronevliegers (Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen) "

Dus als ik een autonoom vliegend tuigje maak, dan val ik niet onder die regeling? Waypoints inprogrammeren is iets heel anders dan "besturen". Ik verbaas me telkens over het gemis van definities, of nog leuker, recursieve definities (=uitgedrukt in termen van zichzelf). Nou ja, des te beter want dan kan ik lekker in de mazen van de wet gaat zitten :)

Martin
 
Volgens mij is volledig autonoom gewoon domweg niet toegestaan en moet je altijd een mogelijkheid hebben de besturing over te kunnen nemen, dus die vlieger gaat gewoon niet op.... Letterlijk.
 
Eens met Brutus. Daarnaast ben je als dji vlieger misschien gewend om alleen een waypoint in te geven en daarna de startknop in te drukken: dan nog is het een remote bediening.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik tegen het opzoeken naar allerlei mazen in de wet ben, omdat dit alleen maar tot meer regelgeving leidt. Het gaat immers om de geest van de wet: waar gaat het om, wat moet er bereikt worden en niet om hoe we het onszelf zo moeilijk mogelijk kunnen maken in een wereld van juristen en burocratie.
 
Wat wel zeker is dat we al dat gedonder te danken hebben aan de drones, vliegers die zich niet konden inhouden, volgens mij Martin hoor je er ook bij (mazen van de wet zoeken)
Alles ligt er nu, dus verder zemelen heeft geen enkele zin.
 
Wat wel zeker is dat we al dat gedonder te danken hebben aan de drones, vliegers die zich niet konden inhouden, volgens mij Martin hoor je er ook bij (mazen van de wet zoeken)
Alles ligt er nu, dus verder zemelen heeft geen enkele zin.

Hoewel het verder inderdaad weinig zin heeft, ben ik het hier helemaal mee eens.
Het wekt een beetje wrevel op als mensen alweer vol trots gaan vertellen dat ze ook nu weer "lekker in de mazen van de wet gaan zitten"....

Dan denk ik: Leer je het nu nooit?

Vooral zo door doen, Martin, dan word over een tijdje de wetgeving NOG verder aangescherpt en zijn we allemaal de pineut!

Sorry, moest ik even kwijt!
 
Phantoms worden nu al massaal aangeboden voor spotprijzen sinds de komst van de Mavic. Het zal alleen maar erger worden.
 
Wat wel zeker is dat we al dat gedonder te danken hebben aan de drones, vliegers die zich niet konden inhouden, volgens mij Martin hoor je er ook bij (mazen van de wet zoeken)
Alles ligt er nu, dus verder zemelen heeft geen enkele zin.
Oh-oh ik ben gesnapt ;) Ik ben het helemaal eens met FrankV; het gaat om de geest van de wet. Dus als je ergens afgelegen zonder gevaar een rondje van zeg 200m vliegt, dan is dat eigenlijk geen enkel probleem. De geest van de wet is volgens mij dat je niemand tot last bent en geen gevaar vormt. Maar als iemand mij vervolgens met opgeheven vingertje de les leest, dan verwijs ik naar de geest van de wet, of naar de maas ;)

Martin
 
Laatst bewerkt:
Een vliegbewijs dus, net als een vaarbewijs.
Bij het (plezier)varen is een vaarbewijs niet verplicht. Pas bij boten langer dan 15 meter of sneller kunnen dan 20 km/ uur is een vaarbewijs verplicht.

Overigens, ik ben erg benieuwd naar de status van dat document. Zoals ik het lees wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen modelvliegvelden en overige ruimte, waarbij boven een modelvliegveld per definitie tot 300 m gevlogen mag worden.
Dat er dan voor die plaatsen enige kennis van wet- en regelgeving verlangd wordt vind ik logisch en acceptabel. Teslotte hebben modelvliegclubs eigenlijk altijd wel een brevetten-systeem waarbij die kennis meegenomen kan worden. Zó spannend is dat ook weer niet.

Het nadeel is wel dat buiten de modelvliegvelden de beperkingen wel groot zijn. Die leuke plek om te hellingvliegen (en dan gaat het daar niet eens zo hoog) wordt een stuk minder leuk

NB, ik zie geen verschil tussen aangesloten clubs en niet-aangesloten clubs.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top