De FPV racedrone-kliek begon zich net een beetje goed te organiseren (hier in Noord Nederland in bijvoorbeeld het
DVNN) en dan krijg je dit soort regelgeving waar je gewoon de broek van naar beneden zakt. Er werd de laatste paar maanden serieus werk verzet om het naar een hoger nivo te tillen, om alles georganiseerder te krijgen want het was (en is nog steeds wel) een niche wereldje. En dan blijkt dat er regels gegenereerd worden onder het mom van "er wordt door niemand input gegeven dus we beslissen maar iets". Terwijl er feitelijk nog niet veel georganiseerd was om als spreekbuis te dienen voor "de drone-racers" dus waar werd er dan input van verwacht ? En dan reken ik de online enquête van het ministerie van verkeer die je in kon vullen een jaar geleden nou niet bepaald als representatief.
Vliegclubs denken vooral in het belang van het traditionele vliegen, logisch ook maar als je daar mee praat dan krijg je heel andere input dan een drone vereniging. Dan heb je nog de professionele (camera) drone vliegers maar dat is dan weer een heel andere doelgroep die alles zoveel mogelijk gereguleerd wil zien. Ook wel weer begrijpelijk. En wat ik ook wel een opsteker vond was dat het KNVvL het FPV racen eind vorig jaar ook had opgenomen binnen de afdeling modelvliegsport.
Wat ik in eerste instantie al niet snap is waarom de regels veranderd moesten worden? Ze waren toch duidelijk genoeg voor iedereen?
Het enigste waar het aan schortte was de voorlichting, want vooral de doelgroep "Bart Smit vliegers" leverd problemen op en die groep word nog dagelijks groter en daar gaat deze nieuwe regelgeving niet eens over. Onbegrijpelijk.
Er blijft dan ook gewoon FPV gevlogen worden, nog wat meer weggestopt dan dat er al gedaan werd want pottenkijkers betekenen meestal een gevaar. De piloten zelf weten prima wat de gevaren zijn, buitenstaanders daarentegen niet. En buiten vliegen is eigenlijk de enige optie want ik denk niet dat er veel vliegkooien zijn in Nederland; een kooi om in te vliegen met machines die binnen een paar seconden tot over de 100 km/h trekken, hoe bedenk je het ook. Moet je dan als piloot dan in die kooi staan of erbuiten, en hoe zit dat dan met de het effect van de kooi van Faraday? Is er nog wel (veilig) te vliegen met zenders in zo'n kooi?
Hoe kan je nou zoiets opstellen als een regel, dan leef je toch op een wel héél andere planeet. Daar gaat toch niemand serieus mee aan de slag?
Of je zou nog een parkeergarage moeten bedoelen als zijnde "indoor of kooi" want daar wordt ook genoeg gevlogen, op duistere tijden dan wel want ook hier zijn pottenkijkers niet gewenst en het zal je verbazen hoeveel parkeergarages er eigenlijk leeg staan in de wat latere uurtjes.
Ik ben zelf niet van het racen,
freestylen is mijn ding en dat kan prima in een kleine groep of met z'n tweeën op afgelegen of verlaten locaties. Het filmpje is van een Amerikaan trouwens, dat ben ik niet zelf, dat dat maar even duidelijk is meneer/mevrouw agent van het droneSWAT team die meekijkt. Mijn filmpjes (die ik niet maak want FPV vliegen is verboden) komen niet op internet.
Op een andere noot: de opmerking van mij eerder dat ze de vinger konden krijgen was misschien een beetje kort door de bocht maar het is een (tegen)reactie die bij mij opgewekt wordt door de onnozelheid van deze regelgeving.
Veroordeel het zoals je wilt. Rebels zou mijn opa het genoemd hebben