In Duitsland is al gecommuniceerd dat de nieuwe EASA regels vanwege corona doorgeschoven zijn naar 1 jan, op een of andere manier wil men dat in NL nog niet publiceren, we hebben er al wel naar gevraagd bij IenW
Line of sight is line of sight, als je op een heuvel staat, wordt daar een model optisch niet groter van. Het idee er achter is dat je hem altijd kunt terughalen en daarvoor moet je hem goed genoeg kunnen zien, en tevens een goed zicht hebben op de omgeving. Dat betekent dat je bvb met een groot vleugel model (zoals een grote modelzwever), je veel verder weg kunt vliegen als een multicopter.
Ook in de bergen komt strals een hoogte limiet, dat wordt practisch gezien al bijna niet te doen, noch te handhaven. Want er staat (tzt) nog nergens hoe LAAG je daar dan mag vliegen.
Dus jij staat op een heuvel en een collega vlieger staat 300m lager te vliegen, alletwee mogen jullie niet hoger dan 120m gerekend vanaf je startplek, maar jij mag dus wel 300m lager gaan vliegen! Schiet mij maar lek.
Autonoom is ook een lastige, ik begrijp van het verhaal dat je ten allen tijde moet kunnen ingrijpen en weer "manual" de navigatie moet kunnen onderbreken. Strikt genomen is autonoom niks anders als bvb lesgeven. De leerling stuurt en navigeert het vliegtuig of de drone naar een bepaalde plaats, en als jij als instructeur het daar niet mee eens bent, dan grijp je in.
Wat er beslist (voor de hobby piloten) niet komt is dat men buiten LOS vliegt. Ik snap dat er enkele vliegers zijn die het uit technisch oogpunt een uitdaging vinden, maar je kunt op geen enkele manier afzekeren dat je dan niet in de buurt komt van mandragende luchtvaart als je drone, al dan niet met vleugels, een paar kilometer verderop vliegt. Deze mogelijkheid wordt en blijft voorbehouden aan de professionals, en ik ben het daar volledig mee eens.
Net als met de corona maatregelen, er zal na publicatie een lawine aan vragen komen...