Modelzeil agenda 2016

Verslag 1e ANSF Zeilwedstrijd 2016 - 13-3-2016 Zegerplas
[GALLERY=media, 225630]1e ANSF 2016 zeilwedstrijd Zegerplas Alphen aan den Rijn door Joost125 geplaatst op 20 mrt 2016 om 20:01[/GALLERY]Verslag 1e ANSF Zeilwedstrijd 2016 - 13-3-2016 Zegerplas

Een beetje nachtvorst en een stevige wind van 3bf met af en toe een extra windvlaag maakten het vandaag een frisse bezigheid op de T-steiger aan de Zegerplas in Alphen aan den Rijn. Met de wind recht op ons toe en de zon in de rug waren er extra hulpmiddelen nodig om een beetje warm te blijven. Nee geen fles Berenburger, maar een extra hemd en een enkeling zelfs met lange onderbroek om toch maar warm te blijven.
Naast de bekende gezichten die we vaker op de Zegerplas zien als er wat te zeilen is, was ook Ed aanwezig om het stof van zijn M-Klasser af te spoelen. Een voordeel van onze eigen MVW-cateraar was de natte versnapering achteraf.
Naast de 711 was het ook leuk om de Woodpecker weer eens in actie te zien en de nieuwe aanwinst van Gerrit, wat een oude M-Klasse blijkt te zijn, maar wel eentje in de speciale categorie.

7 boten aan de start en elders in het land een KOM wedstrijd is dat geen slecht gebeuren. Door de straffe wind hadden we ook niet veel meer boten moeten zijn omdat we af en toe alle zeilen moesten bijzetten om tijdig overstag te gaan (of hadden we juist minder zeil moeten voeren.
icon_lol.gif
)
Dat de wind af en toe fors was bleek wel toen de mobiele zitplaats van Dik het ruime sop koos of teruglopend naar de auto's een verstaging van de Ned139 spontaan brak. Er is verder geen schade te melden en kon de aanwezige rescue-boot gewoon aan de steiger blijven liggen.

Dirk heeft al enige tijd problemen om met plezier zijn skûtsje te varen. De aanwezige deskundigen hebben hem enkele tips gegeven ter verbetering van het vaarbeeld van zijn skûts. De tips hebben vooral betrekking op de vorm van de kiel. We zijn benieuwd of Dirk de tijd kan vinden om dit aan te passen of zal Dirk met een eigen oplossing van het probleem komen? De tijd zal het leren.
Het was een frisse dag en maar zeker voor herhaling vatbaar.
Meer foto's op:

Volgende RC-zeilen:
- 3 april 2016 HMBC Toertocht "Tour Fossa Hadrianus". (En nee, we worden al jaren niet meer met vrachtwagens teruggebracht.)

Verslag 03-04-2016 - Tour Fossa Hadrianus, een toertocht voor modelzeilboten.

Deze tocht wordt al heel wat jaren door HMBC georganiseerd en in het begin mochten alleen dwars getuigde zeilschepen en kajuit zeilboten meedoen. Omdat dwars getuigde zeilschepen niet tegen de windrichting in kunnen varen was en is de tocht altijd voor de wind. Lekker makkelijk, eenvoudig en gezellig varen vooral met niet te sterke wind en een aardig zonnetje. Vandaag 3 april 2016 was dit alles van toepassing.
20160403_110450.jpg

Omdat de wind vandaag uit het zuiden kwam was de startplek in Rijswijk ("de Ruijt") en liepen we op het jaagpad en of fietspad richting Leidschendam. De opkomst was met 16 boten prima te noemen. Met een nieuwe RG95 als kleinste bootje en een gigantisch model van een Volvo Ocean Racer met de op afstand bedienbare oprol genaker als het grootste modelschip vertrokken we om 11 uur. Met een aantrekkende wind van 2 naar 3bf ging de reis heel voorspoedig.

Onderweg waren er een paar incidentjes te melden. Zo verdween de RG95 onder een skiff maar alleen een kreukel in het grootzeil was de schade, vervelend maar gezien het gebeuren toch zeer beperkt. De Drammer ging de strijd aan met een motorboot en bleef dapper aan de boeg plakken maar moest toch langs de zijkant af druipen en haar meerdere in de 1:1 motorboot erkennen. Nog weer wat later waren de Drammer, Re-creation en nog een bootje (?) slachtoffer van een jongeling die vanaf een varende sloep aan het snoeken was. Het ver achter de sloep aangetrokken lokvisje haakte in de school van modelzeilbootjes precies aan de kiel van Drammer. Door het aangetrokken lijntje werden ook de Re-creation en nog een modelbootje hierbij betrokken en tegen elkaar aan getrokken, in het snoer gewikkeld aan de hengel. Zonder te stoppen werd het vistuig door de eigenaar doorgesneden en voer de schipper zonder omkijken door. Gelukkig viel ook hier hier de schade, op wat insnijdingen in het balsa roertje na, mee. Het lokvisje is door de eigenaar af te halen bij Arnold Sr.
devil_smile.png

Halverwege de tocht stond de koffie met een lekkere koek op ons te wachten. Met de boten liggend op de wal kon ik mooi de onderwater delen van de boten op de gevoelige plaat vastleggen. Na de pauze brak de zon echt door, maar werd de wind ook rap minder. Gelukkig konden alle boten op eigen (wind) kracht de sluisjes in Leidschendam bereiken. Door het schitterende weer was er over de belangstelling van het publiek niet te klagen. En ja hoor de vraag zit er ook een motortjes in werd diverse malen gesteld.

Door de organisatie werden we zonder boten terug naar het startpunt gebracht om onze eigen auto's op te halen om in Leidschendam de spullen in te laden en richting huis te vertrekken. Hoewel een enkeling ook nog doorging naar een afspraak in Duitsland. Ja, je weet het, aan al die modelbootzeilers is een steekje los .........
teeth_smile.png

Rest mij nog de prima organisatie van HMBC te bedanken en hopelijk volgend jaar weer!
thumbs_up.png

Meer foto's op Picasa: https://picasaweb.google.com/109185101501353608132/20160403TourFossaHadrianus#

Nog meer foto's van eerdere RC-zeil evenementen, maak je keuze:
https://picasaweb.google.com/lh/myphotos

Laatst bewerkt:
Leuk om te zien, lekker vlot gefilmd en gemonteerd met al die verschillende camera's en standpunten. Er gebeurt een hoop en het ziet er uit als een leuke dag met erg mooi weer!

Komende weekend (16+17 april 2016) tijdens de opening van het waterrecreatieseizoen is er het Langwar Skûtsjesilen met deelname Mini-Skûtsjes.
[GALLERY=media, 224725]20150419_133918 door Joost125 geplaatst op 31 jan 2016 om 20:07[/GALLERY]
Jaarlijks organiseren de Vereniging Skûtsjesilen Langwar en de KWVL met ondersteuning van de Horeca en Vereniging Promotie Langweer de start van het Skûtsjeseizoen tijdens Skûtsjesilen Langwar.
De mini-skûtsjes zijn daarbij, via HMBC, ook uitgenodigd en zullen tijdens deze twee dagen aanwezig zijn voor demonstraties met de mini-skûtsjes. Tevens zullen er wedstrijden met de mini-skûtsjes gevaren worden.
De juiste vaarplek van de Mini-Skûtsjes is: Bast-Bakkerpaad 2, 8525GN Langweer
[GALLERY=media, 187330]Langweer2014 door Joost125 geplaatst op 17 apr 2014 om 11:45[/GALLERY]

Verslag mini-skûtsjes in Langweer

Het was af en toe gekkenwerk, maar gelukkig waren er ook periode waar we van de luwte van de bomen en struiken konden profiteren. De wind was op zaterdag te krachtig, uitschieters naar 7bf, zodat de 1:1 skûtsjes niet aan de wedstrijden begonnen. Een enkele skûtsje ging nog wel maar een wedstrijd met 20 boten ..... nee, dat geeft te veel kans op ongelukken.
Gelukkig voor de enkele toeschouwer waren er nog wel een 3-tal mini-skûtsjes waarvan de eigenaren het wel aandurfden om het ruime sop te kiezen. Ook hier geen wedstrijden maar wel een spectaculair gezicht.
[GALLERY=media, 226084]Dag 2 Woudsend door Joost125 geplaatst op 19 apr 2016 om 10:34[/GALLERY]
Rond 3 uur hebben we de boel ingepakt omdat het zeilen steeds moeilijker en het ook steeds kouder werd.
s'Avonds lekker wezen wokken en weer goed opgewarmd het bed in.

Op zondag rond 10 uur op onze vaarplek aangekomen bleek dat de 1:1 skûtsjes al met de eerste heat begonnen waren. Het is en blijft een geweldig gezicht om te zien hoe de IFKS skûtsjes met elkaar de strijd aangaan.
[GALLERY=media, 226086]DSC06982.JPG door Joost125 geplaatst op 19 apr 2016 om 10:36[/GALLERY]
Vanuit de Westen van het land waren er nog een flink aantal liefhebbers en mini-skûtsje eigenaren op onze vaarplek gekomen om te genieten en voor sommigen om mee te doen met de wedstrijden voor de mini-skûtsjes.
[GALLERY=media, 226085]Dag 2 Klein En Groot door Joost125 geplaatst op 19 apr 2016 om 10:35[/GALLERY]
In het begin van de dag ging het nog wel, de wind uit het westen werd flink afgeremd door de struiken, maar in de middag draaide de wind naar het Noorden en kwam in volle kracht over onze vaarplek gebulderd. Van enkele mini skûtsjes verdween voor de wind het hele voorschip onder water. Erg spectaculair maar niet zo goed voor de elektronica aan boord. Wij moesten hierdoor al vroeg de wedstrijden beëindigen. Na 6 heats was er toch een winnaar bekend. Dit keer was ik de gelukkige met de Woudsend. Er was een gedeelde 2e plek voor de Drachten (Leo) en de Heerenveen (Dik).

Na rustig opgeruimd en de organisatie bedankt te hebben zijn we via de Afsluitdijk huiswaarts gegaan.
Ondanks de harde frisse wind een geslaagd evenement en hopelijk volgend jaar weer.

Laatst bewerkt:
Komende Zondag 2e ANSF zeilwedstrijd (22-05-2016)

De lokatie wordt nog bekend gemaakt. Het wordt of Strijkviertel in De Meern of Honswijkerplas bij Tull en 't Waal.
De weersvoorspelling is niet optimaal voor komende zondag. Maar goed het is nog geen zondag.

AFGELAST - 2e ANSF wedstrijd in De Meern - AFGELAST

I.v.m. de weersverwachting gaat de voor morgen geplande ANSF wedstrijd niet door.

Komende Zondag 3e ANSF zeilwedstrijd (26-06-2016)

Iedereen is weer uitgenodigd om komende zondag deel te nemen aan de volgende ANSF zeilwedstrijd.
Deze keer in Alphen aan den Rijn op de Zegerplas aan de Noordkant bij de "Chinees".
De eerste start is om 11:00uur.
Kosten deelname €0,00
Er is een snackbar/lunchroom in de buurt aanwezig of je neemt je eigen koffie/lunch mee.
Waar: Parkeerterrein
Burgemeester Bruins Slotsingel 18
2403 NC Alphen aan Den Rijn

KOM OOK!

[GALLERY=media, 117038]4e ANSF Zeilwedstrijd 2012 Zegerplas door Joost125 geplaatst op 14 aug 2012 om 13:07[/GALLERY]

Verslag 3e ANSF zeilwedstrijd - Zegerplas Alphen aan den Rijn
Terwijl om ons heen in het land de buien vielen was het bij ons de hele dag droog, flink zonnig en een windkracht 3 - 4Bf met uitschieters naar 5Bf.
Dus gewoon perfekt zeilweer! :thumbsup:
Het combineren van de ANSF (http://www.ansf.nl/) en KOM (http://www.radiozeilen.nl/wp/) wedstrijd maakte het niet tot het succes waar we op gehoopt hadden. Jammer dat er maar 6 deelnemers waren om van deze fijne weersomstandigheden te profiteren. Vanuit de KOM 2,5 deelnemer en ANSF 3,5 deelnemer. De 0,5 deelnemer ben ik, omdat ik als zeiler binnen de ANSF en KOM vaar, dus allebei een 0,5 van Joost.

Met het (rescue)bootje en deskundige aanwijzingen van de KOM zeilers op de kant konden we al snel een leuke baan inleggen. Met 5 M-Klasse boten en 1 skûtsje gingen we om 11 uur van start. Omdat ik voor het eerst met mijn nieuwe zeilen kon varen bleek al rap dat er nog het één en ander vastgezet en op maat gemaakt moest worden. Geeft niet, daar had ik deze dag ook een beetje voor gereserveerd. Nu nog de boot en zeilsetjes van een officiële meetbrief voorzien en ik kan met de NED 1 aan het ONK Marblehead 2016 meedoen. (Open Nederlands Kampioenschap 9/10-7-2016 te Reeuwijk bij Roei & Zeilvereniging Gouda http://www.roeienzeil.nl/)

Vandaag hebben we een 15 heats afgelegd. Zelfs in de zwaarste windvlagen (5Bf) bleef het skûtsje met de volle zeilen "overeind" en wist met een kleine stuurcorrectie op het juiste pad te blijven. De M-Klassers waren al met de B-zeilen gestart en konden onderling de posities bevechten, waar het weinig uitmaakte of het nu een oudere houten (Woodpecker) of het nieuwste ontwerp M-klasse zeilboot was.

Aan het eind van de dag bleek wel dat de nieuwere M-klassers met de winst naar huis gingen: 1e NED37 (Paul), met een neuslengte voorsprong op 2e NED154 (Erwin), 3e NED12 (Hein), 4e NED29 (Wim) en als laatste NED 1 (Joost).
In de recreatieklasse ging de dagwinst naar het skûstje DvB (Dirk):beer:, volgende keer hopelijk wat meer tegenstanders. :yes: KOM JIJ DAN OOK?

(Foto's volgen nog)

Joost, misschien mag het hier niet, maar dan haal je hem maar weg.
Een foto gemaakt tijdens de oefendag van het NK Marblehead 2016. Het toont de twee Marbleheads volgens het New Wave model van Chris Vaes en een Duitse M klasser.
Joost vs

Bijlagen

• IMG_7076.JPG
    IMG_7076.JPG
    223,1 KB · Weergaven: 174
Ja mooi hè Joost,
Chris heeft er wat moois van gemaakt en de eerste test heats op vrijdag zijn veel belovend.
Op je foto staan inderdaad 2x New Wave (21 Chris en 37 Paul) en de Starkers (15) van Jogi.
Het beloofd morgen (10:30 tot 17:00u.) en overmorgen (10:00 tot 15:00u) spannend te worden in Reeuwijk op het water bij de Goudse Roei en Zeilvereniging. Totaal 29 deelnemers proberen Nederlands Kampioen Marblehead te worden, het zal er om gaan spannen.
Zelf probeer ik mijn positie t.o.v. vorig jaar te verbeteren met mijn nieuwe oude Paradox (NED 1).
Tot (over)morgen.
Joost

was spectaculair zaterdag 9 juli. Een paar fraaie snoekduiken gezien. Niet zo leuk voor de schipper zelf.....
Soms veel wind. Je moet dan een keuze maken , to swing or not that's the question.
Waarom vinden ze dat duiken normaal ? Ja, het is ook stuurmanskunst, maar ook ontwerp.
S'ochtend was het 3 tot uitschieters van 5 m/s later moet dat wat meer zijn geweest, ca 6-8 ms/ denk ik.
Helaas waren er wat deelnemers met materiaalpech.
Als nieuwkomer met toch wel wat ervaring vroeg ik me wel af of ze soms wat overtuigd waren, helling van over de 45 graden aan de wind, is dat optimaal ?

Na twee enerverende dagen van zon, wind, spanning, vreugde en teleurstelling
zit het ONK Marblehead 2016 er weer op.
Na 38 heats verdeeld over een A en B groep is beste Nederlander op de 4e plek Walter Geurts met 71ptn geworden. De 1e plek met 25ptn wordt ingenomen door Fransman Laurant Gerbeaud (FRA 71), de 2e plek met 65ptn is Gilles Di Crescenzo (FRA 6) en de 3e plek met 67 ptn is ingenomen door Jogi - Jurgen Peters (GER 15).

Zelf ben ik op de 25e plek (van de 30 deelnemers) geëindigd met 310ptn. Had zelf wel gehoopt op een iets beter resultaat maar zondag zijn er verschillende dingen fout gegaan, touwtjes die stuk gingen op mijn A-swingrig en mijn nieuwe B-rig en aanvaringen. Tijdens de allerlaatste heat is mijn roertje aan gort gegaan door een aanvaring.
[GALLERY=media, 227675]Image door Joost125 geplaatst op 10 jul 2016 om 21:07[/GALLERY]

Laatst bewerkt:
ben benieuwd naar de foto,s joost ,had er graag bij geweest ,maar de omstandigheden thuis lieten het niet toe.maar toch meedoen joost is het mooie van de hobbie.vgr tonsr

Back