Montageverslag SebArt Wind S 110E

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Die loszittende draden zie je direct en is in 2 seconden gefixxed. Een hele dag raak je daar niet aan kwijt. Bij een electromotor hoef je geen sensor vas te duwen. Geen naalden af te stellen. Niet een kelk of filter te hebben. Niet het juiste brandstofmengsel te hebben. Niet in te lopen. Niet schoon te maken. Je kunt kort en lang lullen, maar dat zijn allemaal onbewtistbaar voordelen. Nadeel is natuurlijk bij F3A het gewicht van de accu's, alhoewel dat nog niet eens zo gruwelijk veel scheelt. Reken het maar eens helemaal door voor een brandstofsetup met volle tank en een electrosetup, dan zit daar maar een marginaal verschil tussen.

Wat lagers betreft verwacht ik dat de lagers in een electromotor aanmerkelijk langer meegaan dan bij benzine/methanolmotoren, mits er natuurlijk af-fabriek wel een beetje fatsoenlijke lagers gemonteerd zijn.

Dit omdat ook lagers in een brandstofmotor gewoon veeel en veeeel meer op hun donder krijgen.

Alexzzz zei:
Voordat ik mogelijk de verkeerde indruk wek; ik ben een voorstander van electro, maar zo rooskleurig als Henri wel eens de boel voorschotelt.....zo is het mijns inziens ook niet, maar goed, discussietje moet kunnen toch?

Discussie kan zeker, en het is dus wel zo rooskleurig als ik het voorstel. Je kunt hooguit stellen dat brandstof niet zo slecht is als ik doe voorkomen :)

Bij electro is het heel simpel: je moet een werkende setup samenstellen. Dat is het risicogebied. Ik heb bij dit kistje gekozen voor een door de fabrikant aanbevolen en geteste setup en daarmee dat risico voorkomen. Meten is weten, dus even meten of je motor niet te warm wordt of teveel stroom trekt. Is dat goed, dan blijft het werken. Tot je de kist crashed of verkoopt.

De electro vs brandstofdiscussie wordt natuurlijk overal gevoerd. Bij ons op de club is het een beetje een running gimmick. Totdat ik zei: goed, we gaan het eens turven, 'incidenten met brandstof' vs 'incidenten met electro'. Binnen een week stonden er aan de brandstofkant al een factor 10 meer streepjes minimaal.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die loszittende draden zie je direct en is in 2 seconden gefixxed. Een hele dag raak je daar niet aan kwijt.

Als ik die betreffende middag wist waar het aan lag, dan had ik het ook in 2 seconden voor elkaar:)

Je mist het punt een beetje. Bij een brandstofmotor moet je dan dus puzzelen. Je bent een dag kwijt geweest om uit te zoeken wat het was. Bij een electromotor valt er niets te puzzelen. Die draden los, dat is 1tje en anders is ie domweg kapot. Meer opties zijn er niet.

En dus wordt het geheel erg laagdrempellig.....wat je ook als een nadeel kunt beschouwen:).....

Electro vs Benzine verliest electro als het gaat om kosten maar zeker ook als het gaat om veel achter elkaar willen vliegen.
Op veel modelbouwvelden is geen laadmogelijkheid, bij ons ook niet. Zelfs als je laadmogelijkheden hebt wordt het een erg lange dag als je meer dan een paar keer wilt vliegen.
Ik laad mijn 5 5s paketten thuis gedurende de week op. Ben ik tijdens het vliegen toch al na 5 vluchtjes van 7/8 minuten klaar met mijn extra. Tussendoor op de accu een pakketje laden (duurt zeker anderhalf uur
Met mijn funtana met ZG-20 kan ik continu vliegen.
Dus electro is leuk als je de tijd hebt om een hele dag op het veld rond te hangen.......kan ook een pluspunt zijn:)

Je punt mbt. de laadmogelijkheid is zeker waar, alhoewel je daar zelf nog voor zou kunnen zorgen.

Je andere punt is domweg niet waar. Ik heb nu nog maar 1 lader en 2 packs en kan 2 vluchten per uur maken. Dat is al meer dan de meeste mensen vliegen normaliter. Het eerste uur zelfs 4 vluchten. Dus als ik 2 uur naar het veld ga, kan ik 6 vluchten maken van 8 minuten.

Met 4 packs en 2 laders kun je continu vliegen.

Als je packs er anderhalf uur over doen om te laden, heb je gare packs. Het laden zou een half uur max 45 minuten mogen duren (bij 2c laden) of 1 uur~1:15. Als je lader erg lang doet over het laatste beetje, zijn je pakketten ws. niet al te lekker meer.

Dit hoofdstuk heet F3A en daar gelden andere wetten. Een daarvan is dat het gaat om precisie vliegen, waarbij je heel geconcentreerd bezig bent. Eigenlijk kun je helemaal niet meer dan 3x op een hele dag vliegen, dan ben je op, en gaat het eerder slechter.

Vandaar dat de Top 5 uit de landelijke competitie tegenwoordig elektro vliegt. Dan heb je alleen voordelen.

Ik heb jaren met een OS160 gevlogen, kende hem van haver tot gort. Had er doorgaans geen problemen mee, maar toch de normale perikelen. Maar er zijn nou eenmaal veel meer facetten waardoor er iets fout kan gaan. Lagers slijten, ijzerdeeltjes in plug, motor loopt anders. Temperatuursverschillen, gelijk je motor weer armer of rijker zetten. Vuiltje in de brandstof, motor loopt te sputteren, en zo kun je nog legio andere scenario's ophoesten. Ik heb in mijn eerste jaar in de F3A in totaal 4 vluchten niet af kunnen maken door motor uitval of een siliconen slang die sprong. Vanaf het moment dat ik electro ben gaan vliegen (2 jaar geleden) heb ik iedere vlucht in zijn totaliteit kunnen maken en heb ik die 10% van mijn hersenen die bezig is met motorloop kunnen inzetten voor andere veel belangrijkere zaken... het vliegen van goede figuren.

Ook voor mij geldt: nooit meer terug naar brandstof voor een F3A toestel.

Uiteraard ben ik het met Bert eens dat meer dan 3 a 4 keer trainen per keer niet zo veel uithaalt. Bovendien kost een vlucht veel langer dan 8 minuten. Als wij trainen zijn wij minstens 15 minuten bezig om de vlucht te analyseren. De jurering door te nemen en een plan van aanpak te maken voor de volgende vlucht. Wij zijn dan met 4 man bezig om 1 trainingsvlucht te doen. Piloot, coach, schrijver en jurylid. Wanneer je dan met 2 piloten bent en je maakt ieder 3, hooguit 4 vluchten dan zijn we gemiddeld al 4 uur aan de slag.

Laatst bewerkt:
Tsja, op jullie niveau is dat zinvol. Ik moet (nou ja, moet, wil) nu nog zoveel vliegen om de kist gewoon te leren kennen.

Een mens kan zich ongeveer 4 uur lang echt concentreren op 1 dag, als dat niet aan 1 stuk is. Of het zinvol is om meer dan 3~4 vluchten per dag te doen? Ik weet het niet. Voor mij momenteel in elk geval zeker nog wel. Ik merk dat ik pas rond de 6e vlucht een beetje 'los' begin te komen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet de luxe heb van 3 andere mensen die beoordelen, jureren, enz, en dat mijn vluchten zelf dan waarschijnlijk ook een stuk minder 'serieus' gevlogen worden.

Ik ben gek op vliegen en verslingerd aan kunstvlucht, maar maar 3 vluchten per dag moet ik voorlopig nog niet aan denken. Daarvoor beleef ik nog teveel lol aan een vlucht. Daarnaast is het voor mij ook nog niet zo zinvol; ik maak nog genoeg fouten die ik zelf ook wel zie, laat ik die er eerst maar eens uit trainen.

Ik vlieg dan ook niet in de A top-5 dus ach.. ;)

@Job: verwarde jij mij net niet toevallig met alexzzz? (opmerking op harder dan neer). Ik heb dit jaar in Oss niet gevlogen, maar zat op de jurystoel, en het lijkt mij sterk dat je dat nog van vorig jaar weet?!

Ik ben gek op vliegen en verslingerd aan kunstvlucht, maar maar 3 vluchten per dag moet ik voorlopig nog niet aan denken. Daarvoor beleef ik nog teveel lol aan een vlucht.

En helaas (zal voor jou ook gelden) kan ik niet 6/7 dagen in de week vliegen, dus als ik dan die ene mooie dag in de week te pakken heb, wil ik ook direct zoveel mogelijk vliegen. Als je die 6 vluchten een beetje leuk spreidt over de dag, dan merk ik bij mijzelf nog geen vermoeidheid, hooguit bij de coach:mrgreen:

@Job: verwarde jij mij net niet toevallig met alexzzz? (opmerking op harder dan neer). Ik heb dit jaar in Oss niet gevlogen, maar zat op de jurystoel, en het lijkt mij sterk dat je dat nog van vorig jaar weet?!

Nee, jij voelde je aangesproken, maar het was tegen mij gericht:) (als in Oss, paar weken geleden, toen vloog jij niet)

ah ik zie het nu ja.. verdorie waarom spreekt ie jou dan ook aan, iedereen weet toch dat de wereld om mij draait :

En helaas (zal voor jou ook gelden) kan ik niet 6/7 dagen in de week vliegen

Nou, helaas voor jou, zal dat er wel van gaan komen. In de zomertijd is het licht tot 10:30~11:00. Ik ben van plan om zoveel mogelijk avonden na het werk en het eten de genoemde 2 a 3 vluchten te gaan maken.

ah ik zie het nu ja.. verdorie waarom spreekt ie jou dan ook aan, iedereen weet toch dat de wereld om mij draait :

bananapowerslide.gif

Nee, jij voelde je aangesproken, maar het was tegen mij gericht:) (als in Oss, paar weken geleden, toen vloog jij niet)

klopt inderdaad, Alex ging als een raket omhoog. Was wel leuk om te zien hoor :-) mensen die beweren dat electro niet genoeg vermogen ophoest worden daar in ieder geval stil van....

Nou, helaas voor jou, zal dat er wel van gaan komen. In de zomertijd is het licht tot 10:30~11:00. Ik ben van plan om zoveel mogelijk avonden na het werk en het eten de genoemde 2 a 3 vluchten te gaan maken.

That's the spirit. 4 keer per week 3 vluchtjes zal veel meer uithalen dan 2 keer 6 vluchten!

Moet je voorstellen, 4 keer per week 3 vluchten en 2 keer 6~10 vluchten ;)

Nou daar hoef je je voorlopig echt geen zorgen over te maken hoor.. daar heeft de top 4 nu al een te grote voorsprong voor.

Schrap die laatste 3-7 vluchten op die andere dagen (6-10 vluchten) en dan ben je op de goede weg.

Dat is het beste advies wat ik geven kan. Zonder dollen, op een wedstrijddag mag je niet oefenen het gaat er dus om om direct in een keer een goede vlucht neer te zetten. Dat oefenen helpt echt. Hoe goed jij het programma kan vliegen na 5x ingeschoten te hebben boeit niemand.

Als je er een lange dag op het veld van maakt doe dan de eerste 3 vluchten serieus en ga de overige vluchten spelen met andere figuren of zo.

Ik dacht dat je vliegclub de meeste F3A vliegers van NL had dus daar moeten altijd wel mensen te vinden zijn die je willen coachen of beoordelen bij zijn.

Ik dacht dat je vliegclub de meeste F3A vliegers van NL had dus daar moeten altijd wel mensen te vinden zijn die je willen coachen of beoordelen bij zijn.

Wat een luxe he, onze club heeft ondertussen ruim 150 leden en nog steeds groeiende, alleen ben ik de enige die wedstrijden vliegt......:rolleyes: (en sinds kort Bas die F3A-C doet)

Back