Mooie foto's, niet modelbouw

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door wimg, 9 apr 2009.

1. darkfire

darkfire

Lid geworden:
    4 jun 2010
    alien tekens!!!
    [​IMG] [​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. cooper

cooper

Lid geworden:
    17 okt 2003
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    grijze sneeuw, nice.
    zet je belichtingscompensatie op +1 en je krijgt witte sneeuw.
    Nog een tip: eet de gele sneeuw niet op.

3. darkfire

darkfire

Lid geworden:
    4 jun 2010
  4. cooper

cooper

Lid geworden:
    17 okt 2003
  5. NoNo123

NoNo123

Lid geworden:
    15 okt 2006
    Van het weekend een nachtje op de SS Rotterdam geslapen.

6. cooper

cooper

Lid geworden:
    17 okt 2003

met mijn nieuwe 70-300 IS die reislensje wordt en mijn pa z'n oude 350D :banana:

7. cooper

cooper

Lid geworden:
    17 okt 2003
    Mijn favoriet, echt heel mooi!

8. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Door drukte al een tijdje niet op het forum gekeken.
    Wat een mooie platen zijn er in de tussentijd bijgeplaatst!
    Ik ben nog steeds blij dat ik dit topic heb gestart.

Afgelopen woensdag weer een optreden gehad van Twentzz! Het popkoor waar ik foto's voor maak.
    Twentzz gaf een kerstconcert, dit keer in samenwerking met het popkoor uit Winterswijk: Rockpops.
    De eerste 4 sets werden om en om gezongen, de laatste werd samen gezongen: er stonden toen zo'n 130 zangers en zangeressen op het podium van de Hengelo'se poptempel Metropool.

Hoewel ik er al in een vroeg stadium bij was (al bij het inzingen en het uitlichten) was het licht op het podium weer van bedroevend lage hoeveelheid.
    Ik heb bijna de hele avond de kitlens op de camera gehad. Bijna geen behoefte gehad de 70-210 op te schroeven.
    Heel veel plezier gehad van de VR (IS voor de Canon-isten).
    Met wat steun van de balustrade heb ik foto's geschoten tot een sluitertijd van 2 (jawel, twee!) seconden. De foto van het publiek is er 1 van.
    Van de ruim 400 foto's heb ik een selectie gemaakt van 15 stuks die ik op mijn Hyves en op de Hyves van Twentzz heb gezet. Deze foto's (net als die ik hier plaats) zijn 640 pix. Op de officiele site van Twentzz komen deze foto's in 1200 pix. Daarnaast heb ik voor de Twentzz site nog 5 bonus foto's geselecteerd. De foto's op de site moeten natuurlijk meerwaarde hebben.

"Uiteraard" ;) heb ik niet geflitst.

De foto's zijn licht nabewerkt in Gimp. Verscherpen ben ik voorzichtig mee geweest om de ruis niet te veel te benadrukken.

Wim

9. cooper

cooper

Lid geworden:
    17 okt 2003
    gaat al beter hé Wim.
    Nu nog leren met aparte kleurkanalen werken zodat je bv enkel het rood kan desatureren of een bepaalde kleur meer doen oplichten.

10. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Dank je Cooper.
    Ik zal me eens verdiepen in de aprte kleurbewerking.

Overigens nog een opmerking over m'n opnames:
    Ik heb (op een van de foto tip sites) gelezen dat je digitale foto's "op het histogram rechts moet belichten". +LW dus.
    Ik heb deze gehele serie op +0,3 LW gemaakt. Nog meer op + belichten zou nog langere belichtingstijden opleveren dan ik nu al had. Dat wilde ik eigenlijk een beetje voorkomen. Hinken op twee gedachten dus.
    Gewoon sparen voor lichtsterk glas ;)
    (Of natuurlijk gewoon de postcode loterij winnen. Maar daar wachten jullie allemaal waarschijnlijk op.)

Wim

11. cooper

cooper

Lid geworden:
    17 okt 2003
    vind ik vreemd :) Ik belicht altijd gewoon 'goed'. Spots mogen uitgebrand zijn, felle stukjes drum of weerkaatsingen ook, met 'recovery' in lightroom kan je heel veel herstellen.
    Liever iets onderbelichten! En ja, lichtsterk glas is een grote plus!
    50mm f1.8 heb je voor €100
    28-75 kan je 2e hands vinden voor 200 a 250 nieuw aan 330

Eens héél lief kijken naar de kerstman!

12. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Mijn verhaal over "op rechts belichten" kwam van fotofacts en wel HIER vandaan

Ik heb voorafgaand aan de shoot bij Twentzz thuis een aantal foto's gemaakt bij slecht licht: van -2 LW telkens 1/3 LW hoger naar +2 LW.
    Vooral in de foto's die links belicht waren (dus -LW) was het zwart helemaal dicht gelopen. Niets meer van te maken. Naar rechts toe werd het steeds beter in het zwart. Inderdaad niet te veel, dan ging het wit de verkeerde kant op. Mijn besluit om op +1/3LW is toen genomen: Combinatie van werkbare sluitertijden en doortekend zwart.

Wim

(Oh, en de kerstman: die wordt hier in huis gesponsord door mij; dus een nieuwe lens zit er nog even niet in :( )

Laatst bewerkt: 20 dec 2010
  13. cooper

cooper

Lid geworden:
    17 okt 2003
    Aha, ik snap de bedoeling.
    Ik trek me daar in concertfotografie niet veel van aan, ik trek vaak de donkere delen helemaal dicht in post processing, bewust om mooi contrast te krijgen, lekker zwarte achtergrond met daarop de artiest en felle belichtingskleuren.
    Ik ga wel akkoord met wat ze schrijft voor sneeuw en andere fotografie, mits je het histogram goed in't oog houdt want zwaar geclipte hooglichten zijn zelfs in raw moeilijk te corrigeren.

14. Amstel76

Amstel76

Lid geworden:
    20 mei 2005
    Misschien toch eens een flitser kopen Wim. Dit soort fotografie vereist nu eenmaal wat extra's van je gear, goede high iso prestaties en lichtsterk glas. Een flitser zou zoveel makkelijker maken en met wat oefening hoef je niet alles plat te flitsen.

Even dan maar 2 voorbeeldjes uit mijn privefoto's. De eerste foto is in een vrij donkere aula gemaakt, recht in geflitst met diffusor. Geen spannende foto maar wel een correct belichte foto zonder bewegingsonscherpte, en dat is ook wat waard. De tweede foto is gebounced en heeft zeker niet al zijn sfeer verloren. Geen bijzondere foto's "ala cooper style" maar wel prima belichte "zonder fratsen uithalende" foto's voor in het familiealbum of waar ze dan ook maar voor nodig zijn.

Ter illustratie:

Dan ook nog maar weer wat werk van mezelf plaatsen :)

Golden Hour | Flickr - Photo Sharing!

Watch out sharp right turn! | Flickr - Photo Sharing!

15. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Amstel,

Jou foto's zijn inderdaad goed belicht (even over de eerste 2).
    Maar, concert belichting had je daar volgens mij niet op staan.
    Juist daar komt (volgens mij) bij mijn foto's de sfeer vandaan. Inderdaad, de belichtingstijden zijn navenant lang, met de bijbehorende gevaren op bewegingsonscherpte (zowel door de camera als van het onderwerp)
    OK, met VR/IS aan voorkom je een deel van de bewegingsonscherpte door de camera, maar nooit alles.

ISO heeft overigens de hele avond op 1600 gestaan. Het resultaat vindt ik zelf absoluut niet tegenvallen. De ruis valt nog behoorlijk mee.

Dan het flitsen.
    Ook daar heb ik al iets over gevonden:
    Hier te vinden
    Ok, Nikon gericht, maar volgens mij met voldoende aanknopingspunten voor de overige merken.
    Daaruit blijkt dat flits fotografie nog een hele aparte kunst is. Niet iets dat je "zo" even doet, wanneer je die sfeer wilt behouden EN beweging wilt voorkomen.
    Inderdaad: als de postcodeloterij hoofdprijs hier valt komt er ook een mooie flitser ;)

Dan je andere twee foto's:
    in 1 woord: prachtig.
    Helaas hadden wij gisteren niet die zonnige dag die ons was beloofd door de diverse weerprofeten. Het lijkt er vandaag wat meer op.
    De camera is weer opgeladen, dus ik denk dat ik de jas maar eens aan trek en naar buiten ga!

Wim

Laatst bewerkt: 21 dec 2010
  16. cooper

cooper

Lid geworden:
    17 okt 2003
    Ik dacht even dat er daar iemand zat muziek te spelen op een satellietschotel. :D

17. Matanza

Matanza

Lid geworden:
    22 apr 2007
    @Amstel:
    Flitsen op concerten beschouw ik eigenlijk al een not-done. Verpest je je foto mee, breng je de band mee uit concentratie en het publiek kan dit niet echt appreciëren.

Met een degelijk 50mm F1.8 kan je best mooie foto's maken op donkere plaatsen.

Mvg,

18. Amstel76

Amstel76

Lid geworden:
    20 mei 2005
    Helemaal mee eens hoor dat flitsen niet gewenst is bij concerten en de meeste optredens. Maar ik had ook meer het idee dat Wim voor het lokale koortje/vereniging foto's maakt en daar kan het hem best wel eens goed van pas komen. Als je je camera onder controle hebt, wat flitstechnieken onder de knie hebt dan heb je een 100% score op gelukte foto's.

Daarnaast is een flitser in de familiesfeer eigenlijk onmisbaar, altijd voldoende licht bij je en foto's die lukken. Het gaat daar vaker om het moment dan om een technisch perfecte of sfeervolle foto te maken. Het is mijn beste aankoop geweest, niet zozeer voor mijn portfolio maar wel voor het maken van privé foto's waarbij je soms niet mag missen omdat dan het moment verloren is gegaan.

19. cooper

cooper

Lid geworden:
    17 okt 2003
    Ik beaam :)

20. jesse

jesse

Lid geworden:
    25 jun 2006
    Even over dat "rechts belichten" verhaal:

Dit gaat voornamelijk over het voorkomen van ruis in je foto's.
    Ruis is 9/10 keer een belichtingsprobleem, wanneer de verhouding tussen signaal van de pixels en het aanwezige licht scheef loopt krijg je ruis.
    Die ruis is er ALTIJD maar niet zichtbaar wanneer er genoeg licht aanwezig is.
    De correcte term voor deze techniek is "Exposure to the right" of ETTR.
    Even in het kort hoe deze techniek toe te passen:
    Zorg dat de grafiek in het histogram van je foto's zo weinig mogelijk lege ruimte vertoont aan de rechterkant.
    Je loopt de kans dat je foto's er iets te licht uitzien maar wanneer je de belichting dmv de "levels" of "niveau's" in photoshop of The GIMP oid iets naar beneden trekt zul je zien dat je schitterende foto's overhoudt met beter gesatureerde kleuren, meer detail en bovenal zonder ruis.
    Als er al ruis zichtbaar is voordat je de levels bijstelt zul je zien dat dit nagenoeg helemaal verdwijnt.
    In tegenstelling wanneer je een te donkere foto lichter maakt, dan krijg je er alleen maar ruis bij.

Voor concertfotografie kan dit ook heel erg nuttig zijn.
    Stel dat je 1 hele stop moet "overbelichten" (tussen haakjes omdat je eigenlijk goed belicht waar de automaat van de camera dat niet kan/doet) dan kun je dit opdiverse manieren doen:
    1: diafragma verder open (gaat vaak al niet meer, diafragma staat vaak al maximaal open)
    2: langere sluitertijd (niet wenselijk ivm beweging)
    3: ISO 1 stop omhoog. (9 van de 10 keer de beste optie bij concertfotografie)

"Maar van een hogere ISO instelling krijg ik toch meer ruis?"
    Nee, niet direct, alleen als er te weinig licht is om de ruis te overstemmen.
    Maar door de ISO te verhogen heb je 1 stop meer licht tot je beschikking en werkt dit dus prima.
    Ik zal kijken of ik vanavond zin en tijd heb om er iets dieper op in te gaan inclusief wat voorbeeld foto's.

Deel Deze Pagina