mooie plaatjes vanaf de waterkant

Discussie in 'Foto-Album' gestart door xxman, 25 apr 2004.

  1. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Laatst bewerkt: 5 apr 2009
  2. lars92

    lars92 Guest

    en hier het vervolg !

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Met alle respect hoor, maar is het niet leuker om een selectie van je mooiste foto's te maken en niet gewoon alle vaarfoto's hier neer te plempen? :

    [​IMG]

    ???
     
  4. varen in Wormer

    Hier wat foto´s van mijn kant.

    Kan iedereen gelijk de foto´s vergroten want ik heb geen zin om iedere keer alles aan te klikken.....


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    dit was het maar me kopschroef had ik werkend met een Monoperm Super 12 V maar hij draaide maar net aan dus er gebeurde weinig k zet er wel een Speed 500E op...

    Mvg,
    karsten
     
  5. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    weinig water uit dat superbluskanon Karsten...

    als je die spuit op het voordek had geplaatst (en werkende) dan heb je volgens mij heel geen kopschroef nodig !!!

    groetjes, Brandaris
     
  6. tugspot hooligan

    tugspot hooligan

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Rotterdam
    nou lars, dat zeg je nou wel, maar ik heb maar minimaal water binnen gekregen, heeft denk ik te maken met het uit zette van het hout....kortom ergens zit een lek wat mijn hout verpest (grote ellende!)

    @ karsten

    tja nog even knutselen, maar dan ken je der weer tegen aan.

    @ brandaris

    piet idd haha blus kanon onder water dan zou die zelfs een waterjet 180 grade draaibaar hebben hhahahaha
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2009
  7. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam


    En als ik nou zeg dat dit juist de Selectie van 160 foto`s is ?
    Je hoef ze niet allemaal te bekijken hoor ze zijn niks voor niks klein:rolleyes::D
     
  8. lars92

    lars92 Guest

    dat waren onze over buren vandaag:D en dit waren dan 20 foto's van een map met 160 foto's van deze dag.


    MAAR NU WEER ONTOPIC MET FOTO'SFOTO'SFOTO'SFOTO'S!
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.931
    Locatie:
    Salland
    Oké, oké, oké...
    Vandaag de S131 maar weer eens uitgelaten.
    Ik was toch wel benieuwd naar de vaarduur met m'n accu's, nadat ik ze een aantal keren geladen - ontladen- geladen - ontladen had.
    Viel niet tegen!
    Met twee pakketten van 7,2V, 3.300 mAh:
    Hoofdmotoren: 35 minuten
    Middenmotor: 30 minuten

    Met een pakket van 7,2V, 4.300 mAh op de hoofdmotoren: 53 minuten
    Pakket van 9,6V, 3.500 mAh op de middenmotor: 32 minuten.

    De foto's:
    Dit is wat de vissies op zich af zien komen... Tenminste dat denk ik.
    [​IMG]

    Ik heb de foto's een omgedraaid, en dan kijk je er toch wel anders tegenaan!
    [​IMG]

    Voor het eerst vandaag foto-bewijs dat het Lürssen-effect ook op schaal werkt. Op deze foto vaart S-131 zónder Lürssen-effect...
    [​IMG]

    ...op deze foto mét Lürssen-effect. Het verschil is dat de boeg mét Lürssen-effect ongeveer een halve centimeter lager blijft dan zonder. De boot ligt dus horizontaler in het water.
    [​IMG]

    Even op volle kracht een bochtje nemen:
    [​IMG]

    Om vervolgens met sluipgang de tocht te vervolgen...
    [​IMG]

    ...tot een doel gespot wordt: dan is het weer volle kracht vooruit!
    [​IMG]

    Om uiteindelijk langzaam vooruit de haven binnen te lopen.
    [​IMG]

    Het was prachtig weer vandaag om te varen en foto's te nemen.
     
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.553
    Locatie:
    Monster
    Ook even met alle respect: kun je de foto's niet op een normaal formaat hier neer plempen!
    Nu duurt het ongeveer 2 minuten voordat de een foto (die hier nog niet eens thuis hoort) geladen is!

    @Roel,
    Ziet er spectaculair uit, maar wat is het Lürssen-effect?
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2009
  11. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Prachtige foto's Roel!

    Kan iemand mij verklaren waarom een boot schuin door de bocht gaat? Je zou andersom vermoeden...
     
  12. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Precies wat je zegt, de foto die 'er niet thuis hoort' heeft Lars net gepost...

    Maargoed, ik houd mijn mond al.
     
  13. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    2 roertjes die een aantal graden naar binnen gericht staan vlak achter de schroeven( elke buitenste heeft er een). schroef krijgt meer druk en werkt efficiënter. om het simpel te zeggen ;)
     
  14. sjoerd_krimpen

    sjoerd_krimpen

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    95
    Locatie:
    nieuwendijk
    @ ludozz..

    dat een schip schuin door de bocht gaat ( tegenovergesteld van een motorfiets ) heeft te maken met de massa traagheid en het draaipunt van een schip.

    Indien het draaipunt achter het midden zou liggen ( wat heel zelden het geval is ) zou ze idd bijv. als een motorfiets kunnen gedragen.
    tevens heeft het te maken met het drukkingspunt van het onderwaterschip..

    voorbeeldje
    een schip vaart rechtuit, wilt een draai naar bakboord maken dan wil de boot in principe rechtuit.. omdat het draaipunt vaak op een 1/3 scheepslengte van voren zit zal die daarover willen scheefvallen, mede door de tegen druk van het water ( die dan naar bakboord drukt, vanwege de draai ) krijg je dus een koppel die boven naar SB gaat en het onderwaterschip naar Bakboord, daardoor valt deze over Stuurboord scheef.

    andersom uiteraard tegenovergesteld.

    Als ik het fout heb dan zal ik vast wel gecorigeerd worden ;), maar ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt.

    Groeten,
    Sjoerd
     
  15. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    Tis ook nooit goed..:sleepy:
     
  16. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Mooie uitleg Sjoerd!

    Maar je beschrijft nu precies wat net niet het geval is...

    [​IMG]

    Wat is de verklaring hiervoor? Hier valt hij juist wel schuin als een motorfiets...

    Hij draait naar stuurboord en valt schuin naar stuurboord.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2009
  17. lars92

    lars92 Guest

    @ roel nice pics !

    @ adam ik ben de gene hier die nog wel is wat foto's plaats van onze varende modelen samen met wat anderen.... en is een topic waar je mooie foto's mag plaatsen van af de water kant ... en als ik nou toevallig dat mooi vind?

    en nu weer on topic want het is tenslotte een topic waar je FOTO'S mag plaatsen.
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.931
    Locatie:
    Salland
    Susho heeft al een tipje van de sluier opgeligt, maar nét niet helemaal.
    De S-Boote hadden 3 motoren en drie schroeven.
    Nu zou je verwachten dat recht achter elke schroef een roer staat, maar dat is dus niet het geval.
    Achter de middenschroef staat een full-size-roer, tot zover niks nieuws.
    Achter de stuur- en bakboordschroeven staat een roertje, maar niet er recht achter, maar iets naar binnen toe. Dit roer is ook kleiner dan het middenroer.
    Hier de lay-out:
    [​IMG]

    Wat hadden ze op de Lürssen-werft nu ontdekt?
    Als je zo'n S-boot een snelheid van meer dan 20 knopen laat varen en beide kleine roertjes 18 graden naar buiten draait, gaat de neus van het schip iets omlaag, het zog wordt lager en de snelheid neemt (bij eenzelfde motortoerental ongeveer 1,5 knoop toe. Dit effect (Lürssen-effect dus) bleef zolang het schip boven de 20 knopen bleef varen. Zakte de snelheid er onder, verdween het effect en moest weer opnieuw ingesteld worden als de snelheid hoger was dan 20 knots.
    Dat moest overigens met het handje, in het achteronder, goed luisteren naar het motortoerental en door een ervaren machinist. Tegenwoordig zouden we dat hydraulisch doen, maar zover was men nog niet in die tijd. Bovendien: hydrauliek is zwaar.
    Waarom al die moeite voor slechts 1,5 knoop snelheidswinst?
    Niet alleen dát was de winst, maar ook het feit dat het kielzog laag bleef... Een enorm voordeel bij nachtelijke operaties! De Engelse MTB's en Amerikaanse PT-boats waren 's nacht van verre waar te nemen door hun hoog opspuitende kielzog.
    Wat ik gedaan heb met de S-131 is via de V-mixer van m'n FC-16 die roertjes zo aangestuurd dat ze met het "normale" roer meedraaien.
    Als ik vol gas geef en m'n rechterstick omhoog duw, draaien beide Lürssen-roeren naar buiten en geven zo dat effect. Ze draaien echter nog steeds mee met het middenroer. Je ziet de boeg iets zakken en het kielzog veranderen.
    Snelheidswinst? Niet waarneembaar. Maar dat vind ik minder belangrijk.
    Ze gaat al hard zat. Ik vind het leuk te zien dat zoiets werkt.
     
  19. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.553
    Locatie:
    Monster
    Ik zie anders weinig varende modelen op de foto :confused:
    Lijkt meer een foto voor een camping forum!

    Mits ze aan bepaalde afmetingen voldoen. Volgens mij iets van 800x640?

    Maar nog steeds geen antwoord op het Lürssen effect :confused:
     
  20. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina