Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Jasser222, de verdeling van een hoofd heeft een bepaalde verhouding; we hebben vaak de neiging om met name de ogen te hoog te tekenen.
Als het totale hoofd 1 is zitten de ogen op ongeveer een 1/2, onderkant neus op 1/4 en de mond op 1/8, dit geeft een behoorlijk goede verhouding, als je na je prototype piloot de uiteindelijke versie gaat maken.....
De verhoudingen die Frank aangeeft zijn inderdaad goed te gebruiken voor het gezicht. Ik heb via PB enkele vragen gehad voor de file van het pilootje welke ik voor de Gloster Gladiator heb gemaakt en ik heb er een *.pdf file van gemaakt. Staat een schaalblakje in zodat je `m kan verschalen naar wens. Misschien heb je er iets aan:
en het stuk vanaf de 2de piloot mag je maken uit harde triplex hoor, want hierop steunen later de vleugelsteunen, landingsgestel, motorophanging,...
landingsgestel zowiso metaal, als je 5mm verenstaal neemt en die buigt volgens de tekening die je gekregen hebt, kom je perfect uit.
oke het is dan wel rond,maar hier bestaan oplossingen voor, ik toon je dat zaterdag wel eens
jasper, neem zaterdag es de plannen mee naar de club, ik zal het er dan wel eens op tekenen, en heb je input van enkele ervaren bouwers daar...
succes met de bouw verder
heeft idd geen 3hoeken maar wel spankabels...
ik heb in de mijne wel die schuine stekers gestoken maar 3mm naar binnen, zodat de oratex deze niet raakt en zo minder opvallen(natuurlijk als de zon erin zit zie je die wel min of meer)
wat je ook kunt doen is aan de binnenkant een kruis maken van bv saté stokjes of carbon... deze lijken dan meer op spankabels als je erdoor kijkt en is nog sterk ook...
daarom is het het best volgens mij om eerst 2 zijkanten te maken die perfect plat zijn, en die perfect gelijk zijn qua grootte en opbouw, en dan begin je met vooraan de kanten vast te zetten op plan perfect in de haak, en dan van voor naar achteren werken, blokjes snijden die ertussen passen, en telkens wat verder naar achteren gaan en mooi in de haak opspannen,
ik neem de handleiding van de spad mee dan kan je zien wat ik bedoel...
Ik heb nog niet eerder gezien dat iemand dit doet en volgens mij is het overbodig. Het zal niet direct kwaad kunnen, maar in principe zou ik liever niet m'n liggers perforeren.
Nu ik wat meer tijd heb (vakantie) ga ik verder werken aan de Morane.
De romp die ik al gemaakt heb, is niet helemaal recht gebouwd. Dus die wordt nu opnieuw gemaakt, maar dan d.m.v. balsa balkjes die al voorgesneden zijn (10mmx10mm).
Ik ben nu begonnen aan het richtingsroer:
En aan het hoogteroer:
d.m.v. 1mm balsa te plooien (eerst wat nat maken) en dan te lijmen.
Ik twijfel nog hoe ik de romp ga maken:
Deel van de zijkant uit triplex (sterker, maar minder schaal)
Horizontale balken zoals bij de replica (ook niet helemaal schaal)
Of zoals de echte, enkel een plaat bij de motor en spankabels.
De bedoeling is dat hij af is tegen begin september.
ik zou de romp voorzijde zeker triplex maken tot achter de cockpit(steun van de vleugel) wat je wel kan doen is het volgende.
Je maakt de zijkant romp uit balsa, en je kleeft de "plaat" langs de BINNENKANT van je balsa liggers... zo kleeft je folie tegen de liggers en niet tegen de triplex...
spankabels achteraan in de romp zou ik ook niet echt gaan doen, maar werken met balsa X 'en(deze kan je opnieuw 2mm dieper steken zodat de folie er niet tegen kleeft)
laat je de folie er wel tegen komen, heb je een sterker geheel.
kijk goed naar de pdf's en afbeeldingen van rudder en stabilo, en begin idd daarmee, de rest volgt wel.
neem je zaterdag de vergrootte tekeningen eens mee?