Afgelopen september hebben we de kans gehad om met de 1:1 Morane Replica en de 1:4 Morane naar Septmonts te gaan, de plaast waar George Guynemer zijn eerste overwinning heeft behaald.
Enkele andere WO1 schaalmodellen waren ook aanwezig:
Persoonlijk vind ik mijn Morane er toch wat echter uit zien
Een beloofde overvlucht van patrouille de France en twee WO1 toestellen zorgde voor veel volk:
Helaas werden door slecht zicht beide vluchten geschrapt.
En de inhuldiging van een monument:
De volgende dag was het prachtig weer, daarom heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om een historische vlucht te doen met mijn Morane!
De 1:1 Morane met de miniatuur ernaast. De gevel aan de achterkant was gebouwd tegen een rotsmuur om de steengroeve te vermommen tegen de vliegtuigen in WO1.
Achter deze gevel lag het veld waar George Guynemer geland was nadat hij zijn eerste overwinning heeft behaald. Nadien is Guynemer naar de boederij gegaan.
Hier een video van de vlucht die ik op dit veld heb gedaan, was moeilijk omdat het maar de 5de vlucht was, en ik had alle staalkabels wat aangespannen waardoor het vleugelprofiel wat anders was.
In de landing heb ik hem gestald, met wat schade aan het landingsgestel, wingtip en staalkabels als gevolg. Maar mooi op zo'n veld landen ging toch niet lukken, daarvoor lag het land veel te ruw.