Bouwverslag MOSQUITO PR XVI BRIAN TAYLOR 81” 205.74

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Hans Rijkuiter, 18 okt 2023.

  1. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    Gisteren de deur geopend en de rechter romphelft ingezaagd voor de vleugel en het voorluik. IMG_9882.jpeg IMG_9883.jpeg

    IMG_9885.jpeg IMG_9886.jpeg IMG_9887.jpeg
    Voor extra versteviging toch een van de koolstofpennen voor het kielvlak doorgetrokken naar de onderkant dan de romp. IMG_9884.jpeg
     
    jmk1, jan brilman, Sjef77 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    Alle ingewanden maar eens op de weegschaal gelegd en dat is toch behoorlijk ondanks de keuze van zo licht mogelijk.921 gram:hammer:
    Dit is nog zonder ontvanger accu’s dus die moeten ook zo ver mogelijk naar voren.
    Dan gaan we de punt helemaal uithollen.
    IMG_9889.jpeg
     
    jmk1, Kjel Postema, ramses en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    IMG_9890.jpeg Voor de closed loop van het richtingsroer heb ik een servo arm gebruikt met een messing lager en een 3 mm boutje met een inslagmoer.
    IMG_9891.jpeg IMG_9893.jpeg
    De servo ongeveer op deze plek want via dit luik moeten ook de accu’s in en uit voor laden. IMG_9894.jpeg IMG_9895.jpeg Cross link van servo naar hevel past beter. Dan raakt het elkaar niet tijdens grote uitslagen.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2023
    jmk1, Kjel Postema, Sjef77 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    IMG_9896.jpeg

    Wat gewicht eruit gehaald achter het zwaartepunt .Alle kleine beetjes helpen :koud:
     
    jmk1, Kjel Postema, Sjef77 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    OS94 en WK Schaal.....zat net de fotomap door te kijken, wat worden we oud!!!! :p Die OS kisten hebben jullie ook wat extra grijze haren gegeven geloof ik.

    Uit die map, het was Lars Helmbro van de zweedse ploeg. Mooie kist maar ging niet helemaal goed. 1ste vlucht mooi gevlogen, halverwege deadstick landing vanwege 1 motor uit. S'avonds uren bezig geweest om de motoren af te te stellen, nog bij geweest. Volgende dag tijdens opstijgen 1 motor plots uit, linksaf zó tegen de jury tafel aan. Beetje schade, wat later pas bleek dat de vleugel ligger beschadigd was. 2 dagen erna zijn laatste van 3 westrijd vluchten, weer mooie vlucht tot de slow-roll....vleugel brak plots doormidden en de rest richting het Deelense tarmac, boem! Gert stond er volgens mij ook met zijn neus nog bovenop!

    Hier nog wat foto's die ik gevonden had;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen ging het mis....
    [​IMG]

    Mijn ma maakte die WK albums altijd, ze had zelfs nog een crash stukje gevonden en er in geplakt! :)
    [​IMG]
     
    jmk1, ramses, E.hof en 9 anderen vinden dit leuk.
  6. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    Wat een leuke foto’s . Mooie herinneringen met zo’n plakboek .
    Die Mossie heeft een stompe neus uitvoering , mooi Zweeds model van na de WWII.

    En Ja dat klopt ,daarvoor had ik nog geen grijs.
    We zeiden toen allebei : dat doen we nooit meer !!
    Maar we zijn wel altijd blijven bouwen en vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2023
    Gerald Rutten en Berto vinden dit leuk.
  7. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    961
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Sluit me aan bij Gerald. Ze hadden alleen de sterkte van de hoofdliggers bekeken door aan de bovenkant van het model een belasting aan te brengen en niet inverted.
    Keek als flightline-director F4C toe hoe de stukken opgeruimd werden.
    Ze moesten alleen een 10 hebben voor de crash omdat de echte ook zo gegaan was maar hadden het figuur niet geroepen.

    Ging zo wie zo niet goed met de mossies op de WK. Tijdens de eerste vlucht van onze australische piloot kreeg hij de motoren niet gestart dus tranen dal na zo'n lange reis. Achteraf bleek hij de slangen niet aangesloten te hebben dus vlucht 2 en 3 waren toen wel goed.
     
  8. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    Tweemotorige waren toen trendy , er waren meer toestellen met motor problemen heb ik toen gezien.
    Die OS48Fs in de Mossie lopen zeer betrouwbaar en zonder stationair bij gloei apparaat.

    Heb verschillende bijgloeiers gehad in mijn TF Mustang Giant met een OS200Fs en allemaal zijn het pluggenvreters.:stout:
    Ook op een OSGimini 160 Fs Twin op een Christen Eagle een motorglow unit van Just Engines en die vrat twee keer zoveel pluggen.:kwijl::hammer:
    Dus back to the basics : in de rosé Spit zat ook geen bij gloei ding en die OS120 Fs liep altijd als een tierelier .

    Goeie brandstof en goed afstellen is het beste , ook regelmatig de kleppen stelling checken.:rtfm: IMG_8292.jpeg
     
  9. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    [] Dry fitting , veel en alsmaar opnieuw passen en aanpassen van de tweede romp helft.
    IMG_9899.jpeg IMG_9900.jpeg IMG_9901.jpeg

    IMG_9902.jpeg Deze multiplex tailwheel steun staat niet op tekening ,is van eigen ontwerp.
    Hierop wordt ook de koolstof geleider voor de hoogteroer buizen vastgezet IMG_9905.jpeg IMG_9906.jpeg
    ATTACH=full]562518[/ATTACH] IMG_9904.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jmk1, jan brilman, Berto en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    Flight Luitenant Fairfax and flying officer Carstairs have landed in Holland! IMG_9940.jpeg IMG_9941.jpeg
    Carstairs zit nu op gelijke hoogte en moet dus wat zakken
    Dan maar de zaag erin. IMG_9945.jpeg IMG_9946.jpeg IMG_9947.jpeg
    De British airman zijn bij Sarik besteld en is geprint materiaal dat zaagd vreemd
    Ze passen ook in de Seagull Mosquito ARF.
     
    jmk1, ramses, jan brilman en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    Het Tailwheel zit met 30 min epoxy in de rechter romp vastgelijmd. IMG_9909.jpeg
    IMG_9910.jpeg IMG_9908.jpeg IMG_9915.jpeg
    Deze servo’s gaan naar voren in de romp met stalen bowden kabels met een nylon binnenvoering.
    IMG_9915.jpeg IMG_9934.jpeg IMG_9935.jpeg
    Over de hele lengte aan de balsa spanten gemonteerd met balsa stukjes 4mm waar een gat in geboord is.
    Zo kan je ze mooi uitlijnen. De retract aaansturing zit in deze romp en de stuurkabel in andere.Die heb ik hier al uitgelijnd en vastgezet.
    Moeten er straks in de andere rompspanten uitsparingen komen zodat er geen spanning ontstaat op de kabel. IMG_9936.jpeg De servo’s netjes naast elkaar op een goed bereikbare plek.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jmk1, ramses, jan brilman en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    IMG_9914.jpeg IMG_2152.png
    Een optie voor de hoogteroer aansturing is ook naar deze plek maar heb gekozen voor bovenlangs zodat de servo’s verder naar voren kunnen.
     
    jmk1, ramses, Berto en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    IMG_9915.jpeg IMG_9916.jpeg IMG_9917.jpeg IMG_9919.jpeg IMG_9937.jpeg IMG_9934.jpeg IMG_9938.jpeg
     
    jmk1, gait, ramses en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    IMG_2078.png IMG_2023.jpeg
    nu zit daar toevallig een grote vierkante zender box en daarmee kunnen de servo’s mooi mee worden afgedekt IMG_9956.jpeg IMG_9957.jpeg
    Op de hevels zitten 3 mm draadenden die precies in de koolstof buizen passen .
     
    jmk1, ramses, jan brilman en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    IMG_9955.jpeg De bus wordt omwikkeld met Marlow bindgaren vastgezet met Zapp groen en daarna even licht getapt met 3 mm .
    Daarna vastgelijmd met UHU endfest 300 .Dus niet endfest plus wat aar 170 kg trekkracht aan kan. IMG_2220.png
     
    jmk1, ramses, jan brilman en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    Gisteren na G4 laagje meteen buiten gelegd voor de damp. Ook droogt het stukken sneller door de hoge luchtvochtigheid. IMG_9943.jpeg IMG_9942.jpeg
     
    jmk1, ramses, serge pot en 6 anderen vinden dit leuk.
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.950
    Locatie:
    Zeewolde
    Je bent lekker op dreef Hans, geweldig om te volgen :thumbsup:
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  18. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
  19. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    845
    IMG_9970.jpeg De neus uithollen. Deze ruimte is nodig voor de ontvanger accu’s en indien nodig lood. IMG_9966.jpeg
    Een paar gloednieuwe mesjes erin en snijden maar.
    Deze van Proxon werkt ook heel fijn met de stofzuigen erbij en een kapje op de neus. IMG_9968.jpeg Deze romphelft is kaal met glas en 2x g4
    IMG_9969.jpeg Deze romp helft heeft ook alle servo’s erin .
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2023
    gait, jmk1, Sjef77 en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.997
    Locatie:
    groningen
    Heb je daar nou een tandartsboor liggen, of lijkt dat maar zo.


    jan.
     
    jmk1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina