Kees, helaas heb ik geen Mosquito maar wel de Robbe Tonga waar hij in zit. In het draadje " Electrificeren van Robbe Tonga" staan diverse foto's van de ombouw naar de motoruitvoering van de Tonga De motor is vergelijkbaar met die hierboven van Jacob alleen iets lichter en 1200 gram Trust de diameter is het zelfde. succes
Hoi N.P.S. kun je bij bovenstaande foto ook nog uitleg geven wat de eigenschappen van deze tros bananen zijn de voor en nadelen? is het gebruik van een 3-blad prop te overwegen voor een zwever Ik denk dat velen hier wel benieuwd naar zijn. Ik in iedergeval wel
De propellers zijn al vele jaren oud. Motoren waren in die tijd niet zo sterk. Om zoveel mogelijk rendement uit de aandrijving te halen werd voor langzaam vliegende modellen gekozen voor hele grote, langzaamdraaiende propellers, De "banaan" heeft een diameter van maar liest 38 cm. De tweebladuitvoering heb ik gebruikt op een elektrozwever, aangedreven met een vertraagde Speed 400. Dat vloog naar de maatstaven van toen heel behoorlijk. De driebladsuitvoering is nooit gebruikt. De "banaan" is een verbeterde versie van de "ijslepel" die een veel spitsere bladvorm had.
Mosquito 'Overhaulin' Vandaag mijn eigen Mosquito maar eens wat opgelapt. Van de week afmaken en dan is ie klaar voor 17 mei! Mag de sticker van Arjan er echt op. Groet, Jacob Bos
Om de spanning............... een beetje op te voeren, hierbij de mededeling, dat vandaag de gerestaureerde Mosquito in al zijn glorie op de foto wordt gezet. In de loop van de dag wordt hij geplaatst in dit draadje..................
Kees, Ik ben er benieuwd.........., het weer ziet er goed uit........zit er geen re-maiden in..........? Gr Harry
Klaar! Daar istie dan! Heren.........................ik zeg..............zonder te willen overdrijven.................en om u allen voor te zijn....................een plaatje!!! 1250 gram en 650 gram trekkracht. Zwaartepunt op 75 mm. Met dank aan de "grote onbekende" die mij geholpen heeft bij dit project! Van mij mag het mei worden...........
Hij is prachtig geworden Kees!! Zoals Huibert en jijzelf zegt : Een plaatje !! En inderdaad niet wachten tot mei, want dan moet ie lang en breed zijn ingevlogen en al veel mooie thermiekvluchten op zijn naam hebben staan. Succes met de eerste vlucht . Groeten, JH
Kees, Dit is er weer een van de bovenste plank, prachtig mooi! Ik zie hem nog liggen achter in mijn auto, onherkenbaar mooi veranderd! En nu omhoog met dat ding. Jacob Bos
Geweldig Kees........... Heb nog even terug gebladerd in de topic. Een heel verschil. Veel succes met de re-maiden. Hou ons op de hoogte..............foto's .........filmpje misschien........... Gr Harry
Dank......... ....voor alle lovende woorden!!! De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat het een gezamenlijk project is geweest. Om te beginnen heeft Jacob het model voor me opgehaald in West-Brabant en thuisbezorgd...........wat wil je nog meer?..... Ook bij de vleugels ( bouwen en folie ) heb ik veel hulp gehad. Dank daarvoor!!! Al met al , mede dankzij inzet van mensen die ik heb leren kennen via dit forum, een volwaardig Vintage Glider model! Het kan raar/mooi lopen! Wanneer hij zijn Maiden heeft zal ik foto's maken en plaatsen. Ik wacht even tot een rustige dag met goed zicht. Geen risico! Ben vooral benieuwd hoe het stuurt zonder rolroeren. Vroeger wist ik niet beter, nu heb ik op mijn modellen veelal 4 kleppen. Ook de trekkracht ( 650 gram ) t.o.v. het gewicht ( 1250 ) houdt niet over. Maarja.................tegenwoordig is alles al snel overpowered. Wordt vervolgd! Iedereen die nog bezig is met een Cirrus, Mosquito en alle andere Vintage Modellen................veel succes met bouwen!
Gefeliciteerd Kees, Ik zie hem al zij aan zij met mijn Tonga de thermiekbellen trotseren op 17 mei. Nu alleen nog maiden en zien wat de motor doet. succes, Willem P
Hallo, Het is misschien als mosterd na de maaltijd maar ik wil graag even iets toevoegen aan deze topic. Door een nogal ingrijpende verbouwing aan het huis heb ik het modelbouwforum de laatste maanden bijna niet kunnen bezoeken. Vanavond zag ik pas dit leuke topic. Ik heb zelf nl al minstens een jaar of 15 een originele gebouwde Mosquito liggen incl tekening en originele bouwbeschrijving. Ik had dus misschien wat voor enkele mensen kunnen betekenen.......... Destijds heb ik dit toestel voor 75 gulden van een collega gekocht. Deze wilde beginnen met electro-vliegen maar heeft dat uiteindelijk niet gedaan. Ik had plannen om weer met modelvliegen te beginnen dus zag ik als herintreder mijn kans schoon. Toch heb ik uiteindelijk de Mosquito laten liggen en ben een aantal jaren later begonnen met een Electra van Goldberg, ook een heerlijke kist om mee te beginnen. Met de direct aangedreven Electra heb ik ervaring opgedaan met verschillende borstelmotoren. Ik vloog deze met 7 cellen en merkte dat de combinatie motor-prop-aantal cellen erg kritisch kan zijn. In de Mosquito zat de originele Mabuchi motor met vertraging, verlengde as plus enorme prop. In overleg met wat mensen heb ik die motor vervangen door een Speed 600 BB SP 8.4V. Voor de rest is alles gebleven zoals het was. De servo's liggen onder de vleugel. Het 7-cellen pakket uit de Electra is zo te gebruiken. Met deze configuratie is er meer dan voldoende vermogen en blijft de opgenomen stroom voor deze motor ruimschoots aan de veilige kant. Zonder ingrijpende aanpassingen is het zwaartepunt met deze configuratie inderdaad niet goed te krijgen. Ik heb dat uiteindelijk opgelost door wat lood onder de verlengde as zover mogelijk voorin vast te plakken. Een punt van aandacht zou vlg "kenners" wel de sterkte van de vleugels zijn. Enkele mensen in onze club wisten mij uit eigen ervaring te vertellen dat een iets te hoge vleugelbelasting bij deze generatie vliegtuigen al fatale gevolgen kon hebben. Ik heb in het verleden veelvuldig met de Graupner Dandy gevlogen en heb die ervaring zelf niet, die kist was niet kapot te krijgen en ligt hier ook nog op zolder. Misschien dat andere mensen over dit fenomeen iets meer kunnen vertellen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet vaak met dit toestel vlieg. Maar de keren dat ik er mee vlieg blijft het toch steeds weer iets bijzonders en zijn er ook altijd mensen die erop reageren. Voor veel mensen roept dit toestel mooie herinneringen op. Met vriendelijk groet, Paul.
Maiden.............! Heren, Vandaag was het dan zover. Zonnetje erbij en weinig wind................ Ik kan niet anders zeggen als................GEWELDIG!!!!!!!!!!! Ongelofelijk hoe de Mosquito vloog! Met meer dan voldoende trekkracht ging hij als een speer omhoog. Hoogte een beetje bijgetrimd en zweven maar. Eerste vlucht: 10 minuten motorloop en een uur boven!!! Ik overdrijf nu niet................de klok op de zender gaf het echt aan!....... Samen met mijn maatje, die de vleugels in de folie heeft gezet hebben we genoten! Foto's heb ik niet gemaakt, die volgen de volgende keer. Ik ben erg onder de indruk van dit MODEL met hoofdletters........................je bent het al weer vergeten hoe goed de modellen vroeger ook al vlogen. Heren.....................het mag van mij mei worden! mvg Kees