Motor/prop combo

Frits37

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Ik heb een Turnigy Aerodrive 5045 660Kv. De specs geven aan 4-5S en 60A en 1410W. Geen prop gespecificeerd. In de 'reviews' geven gebruikers aan wat zij gebruiken. Dat levert het volgende staatje op (oranje is mijn 16x8). Ik ben van plan om hem op 4S te gebruiken. Wat zou de optimale propmaat zijn, door de oogharen bezien?

Bijlagen

• Image3.jpg
    Image3.jpg
    25,3 KB · Weergaven: 24
De stroom die de motor maximaal continu kan verwerken is heel belangrijk. Die stroom is volgens opgave 60A. Met een 16x8 prop en een 4S accu is de stroom volgens de tabel 72A. Dat is ruim boven de maximale waarde. Kortstondig kan de motor dat wel verwerken maar langer dan 30 seconden, misschien een minuut zou ik dat niet doen. Daar kan de motor veel te warm van worden en dat is niet goed voor de motor.
Maar er is wel een probleempje, geen 2 propellers zijn hetzelfde. een prop van merk A kan duidelijk verschillen van een prop van merk B. Dus met een 16x8 van merk A zou de motor bijvoorbeeld 72A gebruiken. Met een 16x8 prop van merk B zou de motor 65A kunnen gebruiken of misschien wel 78A. De enige manier om hier achter te komen is testen.
Maar persoonlijk zou ik een iets kleinere prop nemen om de stroom niet te hoog te laten worden. Een 15x8 of een 16x6 zou volgens mij een beter idee zijn.

Laatst bewerkt:
Back