Motor vast maken met 3 graden

Ik begreep ergens uit een videotje dat men de motor niet precies recht moet plaatsen, maar met 3 graden hoek verschil in de romp moet vastmaken. Als de propellor met de klok meedraait dan moet het 3 graden naar rechts geplaatst worden en andersom moet het 3 graden naar links geplaatst worden. Hoezo is dit, kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is? Wat kunnen de gevolgen daarvan als je de motor recht vooruit plaatst?
 
Als de motor linksom draait wil het toestel rechtsom, om dit te compenseren wordt de motor ietsje schuin geplaatst. Alleen hoeveel is erg afhankelijk van het toestel ontwerp, de ene heeft meer nodig dan het andere.
 
Het komt door de werveling van de prop, die wervelt om de romp heen en drukt dan tegen 1 kant van het kielvlak.
Om dat te compenseren heb je zijwaarstelling.
Sommige vliegers, vooral wedtrijdvliegers in de USA, zetten de motor gewoon recht en zetten dan een mix in hun zender die meeloopt net het gas.
Dus dan stueren ze het richtingroer en soms ook hoogteroer (domp) naar gelang van de stand van het gas.

GJ
 
Sommige vliegers, vooral wedtrijdvliegers in de USA, zetten de motor gewoon recht en zetten dan een mix in hun zender die meeloopt net het gas.
Dus dan stueren ze het richtingroer en soms ook hoogteroer (domp) naar gelang van de stand van het gas.
Ik doe dat niet met het richtingsroer, maar bij een aantal kisten wel met het hoogteroer, maar dat is nog niet zo simpel, want daar moet een tijdsvertraging bij in die best wel lang kan zijn (meerdere seconden) en verschillend voor gas bij en gas terug.
Doe je het goed, dan heb je een kist die als een streep rechtdoor gaat, doe je het fout, dan heb je een kist die heel raar gaat dolfijnen als je gas geeft of terugneemt.
 
Haha, ook best lastig, duits hier in de winkels, engels met mijn vriendin, nederlands met mensen op whattsapp en aan de telefoon.
En als ik 30 minuten rij dan kan ik in het Luxemburgs of Frans verder...

GJ
 
Als de motor linksom draait wil het toestel rechtsom, om dit te compenseren wordt de motor ietsje schuin geplaatst. Alleen hoeveel is erg afhankelijk van het toestel ontwerp, de ene heeft meer nodig dan het andere.
Oke duidelijk, in de video legt men uit dat het bij deze model 3 graden moet. Ik ga dit uitproberen.
 
Het komt door de werveling van de prop, die wervelt om de romp heen en drukt dan tegen 1 kant van het kielvlak.
Om dat te compenseren heb je zijwaarstelling.
Sommige vliegers, vooral wedtrijdvliegers in de USA, zetten de motor gewoon recht en zetten dan een mix in hun zender die meeloopt net het gas.
Dus dan stueren ze het richtingroer en soms ook hoogteroer (domp) naar gelang van de stand van het gas.

GJ
Maar stel je voor ik plaats de motor gewoon recht vooruit zal het dan heel gek doen? Ik bedoel zal het dan meer op en neer gaan of naar links of rechts willen rollen?
 
Nee, het gaat niet om het rollen, hij gaat schuin (krabbend) vliegen, beetje also je steeds wat richtingroer blijft geven.
Vliegt niet lekker en in theorie ook meer kans op overtrekken.
En wat zeggen ze over motordomp, want dat moet ook.

GJ
 
Back
Top