Motor vibreert en zit niet perfect recht

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door DRERC, 22 aug 2013.

1. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    25 amp. Ik vindt het zeer tof dat je zo wilt helpen. En bedankt daarvoor. Maar ik denk toch dat het belangerijk is te weten dat ik dit voordien niet had. Dit probleem. Van die vibratie. Ik voelde een beetje vibratie. Maar niet zoveel dat heel de achterkant vibreerde als een gek. Ben je zeker dat het niet aan de motor ligt??

Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  2. FransvH

FransvH

Lid geworden:
    4 dec 2011
    Graag gedaan,
    ik geloof niet dat het aan de motor ligt. Als er geen speling in de as zit en hij draait goed en wordt niet heet moet het goed gaan.
    Oorzaak van vibratie zal je prop zijn, die goedkope HK props moeten gebalanceerd worden. Als het mogelijk is vervang hem door 1 met dezelfde specificatie van het merk APC. Die zijn veel beter in balans.
    Maar in je eerste bericht vertel je dat je de prop hebt omgedraaid, hoe zit dat?

3. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    ja, ik had de motor omgedraait, dus dat hij naar de scherpe kant van de propellor draait. Fout dus.

Ik vindt het alleen vreemd dat ik het voordien niet had... dat probleem

4. swilkens

swilkens

Lid geworden:
    31 mrt 2011
    De meenemer zou recht moeten zijn, mogelijk zit hier de oorzaak. Als je zeker bent dat de motor as recht en de meenemer krom is dan zul je die moeten vervangen.

Het type wat jij gebruikt is niet duur, er zijn ook stapels alternatieven te vinden bij vrijwel elke modelbouw shop.

Conrad: Conrad - Uw online shop voor elektronica, computer, multimedia, modelbouw & techniek
    rc-addict: Prop Adapters - modelbouw en modelsport winkel van Nederland!
    Hangar: https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikelen.php?deel=Propadapters

Je moet 2 dingen weten:

1. diameter van je motor as
    2. diameter van het gat in je propeller

Kijk ook alsnog de balans van je propeller na, die hobbyking props zijn in de regel uit balans.

5. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Desondanks, ook die props zou ik checken/balanceren. Triliingen vreten motorvermogen, zijn slecht voor elektronica en geven kabaal.

6. FransvH

FransvH

Lid geworden:
    4 dec 2011
    Helemaal mee eens, gezien de leeftijd en de ervaring van de T.S heb ik gekozen het simpel gehouden.

7. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    T.S?

Ok bedankt,

De nieuwe motor is besteld, direct ene betere, maar zo'n prop adapter en prop balancer ga ik mij ook aanschaffen,

Bedankt voor de hulp !

Greetz

8. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    TS = topicstarter.
    (Eng.) Topic = onderwerp, thema

9. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    ah ok, bedankt

10. FransvH

FransvH

Lid geworden:
    4 dec 2011
    Ah, prop verkeerd om, dat kost behoorlijk wat vermogen.
    Heb vanmiddag zo'n Bixler1 zien vliegen, de kit versie, gaat best leuk.

Maaruhh, wat voor motor heb je besteld?

11. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    De Turnigy D2826 2200kv + motormount...

En dan nieuwe regelaar...

12. FransvH

FransvH

Lid geworden:
    4 dec 2011
    leuk motortje, heb er ook eentje.

Ik meet altijd het stroomverbruik, van de motor/prop combi. Even uit het hoofd,
    Lipoe die je gebruikt is 3s neem ik aan.
    Een 6x4 prop is ongeveer de maximum grote, anders gaat de motor teveel stroom trekken. Deze combi trekt 300watt27amp, daarmee gaat de bixler oneindig loodrecht omhoog.
    Een 5x5 ongeveer 200watt/18amp, ook meer dan genoeg.

13. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    lol, die man gaf er een 7x5E prop bij :/

Maar ik heb toch maar een 45A esc gekocht, dat staat bij de motor dus heb ik dat maar genomen, beter te veel dan te weinig, of niet soms?

14. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    En is de 1300mah voldoende? of moet ik er van 2200 kopen?

15. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    1. Wel even kijken of die 7x5 prop wel past zonder het schuim te raken en of die prop niet te groot is voor je motor. Motor heet = niet doen. Volgens mij kan 2826 2200kv niet 7x4 op 3s draaien. Op 2s kan het volgens mij wel. Misschien kun je beter een 6x4 of 5x5 prop nemen, die zijn voor deze motor zowel op 2s als 3s lipo's te gebruiken.
    2. Een zwaardere ESC kan in principe geen kwaad, maar weegt wel meer. Globaal kun je rekenen op ongeveer 1g per A, dus deze zou ongeveer 45g moeten wegen.
    3. Bij accu's heb je te maken met de max. ontlaadstroom, gewicht en capaciteit. Een goedkope 20C accu van 1300mAh kan continue 20 x 1.3 = 26A leveren. Een 20C 2200mAh accu kan continue 44A leveren. Dus wat betreft de max. ontlaadstroom zit je met beide goed. Qua gewicht moet je zorgen dat je het zwaartepunt correct kunt krijgen. Ik weet niet wat voor accu je nu gebruikt, maar ik zou er eentje nemen met ongeveer hetzelfde gewicht.

Martin

16. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Ik gebruik de nano techs 1300mah 3S maar die zijn redelijk licht.

Ik hang er wel een extra gewicht of stuk ijzer bij van voor... En hang ik de esc zoveel mogelijk van voor...

Maar dan gebruik ik wel de 6x4 prop of die andere die erbij zit, 5x... (weet ik niet juist)

Wel raar dat die man er een 7x5 bij steekt dan... Of is 7x5 juist minder weerstand dan 7x4?

Hij moet normaal 7x4 kunnen trekken op 3s maar dat is de limit...

17. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Beste. Aangezien deze man waarvan ik hem koop hem op 7x5 heeft gevlogen kan de motor dan beschadigd zijn?

Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  18. FransvH

FransvH

Lid geworden:
    4 dec 2011
    Bij langdurige overbelasting kan de motor beschadigd zijn.

Zo raar is het niet dat die man er een 7x5 opzet. Niet iedereen weet hoe e.e.a met elkaar te combineren. Heb zelf ook maar wat aangemodderd, totdat een clublid mij uitlegde waar op te letten.

Ik vraag me af of je een ander motortje nodig hebt. Even zonder prop draaien of met ongebalanceerde prop, daar gaat je motor niet van stuk.
    De Bixler1 heeft in de kitversie gewoon voldoende vermogen. Motor staat goed gericht (beetje scheef dus) en met de standaard prop vliegt ie goed, zowel rechtuit als omhoog.
    Alleen de prop is uit balans, zoveel dat je toestel gaat vibreren. De enige juiste oplossing is om de prop te balanceren. Best een precisie klusje, lukt dat niet koop dan een APC prop. Die zijn af fabriek beter in balans - niet perfect, maar wel goed genoeg.

1300 of 2200? Hangt af hoe je met je Bixler vliegt.
    Vlieg je hem als een motorzwever, dus omhoog op motor en dan zweven totdat ie weer laag vliegt. Dat kan je een keer of tien doen schat ik. Dan is een 1300 ruim voldoende.
    Laag en vol gas ragge, de 2200.

19. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Ja, het kan zijn dat er niets aan de motor is, maar die vibratie had ik voordien niet, niet zo hard, dus er is wel degelijk iets, kijk het kapje !!! Scheef toch? :

Hij heeft er mee gevlogen met een 7x5E prop, is dat een verschil met een gewone 7x5 prop? Minder weerstand?

20. FransvH

FransvH

Lid geworden:
    4 dec 2011
    Uhmm, ziet er i.d.d niet best uit, as lijkt me krom waardoor de hele boel gaat vibreren. Crash gehad? Of teveel kracht gebruikt tijdens het los/vast draaien van de propadapter. Anyway, repareren of vervangen.

Een 7x5E is een prop die specifiek voor electro motoren geschikt zijn. Deze zijn geloof ik dunner dan props voor brandstof motoren.
    Hoe dan ook overbelast je de motor en ESC met 7x5, ook bij half gas.

Deel Deze Pagina