Reserve as die er bij zit is het zelfde maar voor een Y6 zou je de as in kunnen korten wel eerst even demonteren anders worden de lagers te heet door het slijpen. Omdraaien gaat niet bij de Y6 omdat omdat dan de draaiende gedeeltes tegen elkaar staan. Uit de lijst vindt ik de Keda's het beste en de A20-28M is een goede keuze voor jouw model, 22L zou ook nog een optie zijn.
ok bedankt. Ik zie dat men ook bv de A22-22L met backshaft heeft. Hoewel op de foto staat die met een propsaver. Vraag is of er dan ook het hulpstuk met de moer erop past. Dit is wel een veel zwaardere motor, misschien later voor een uitvergrote versie.
Gewichts verschil tussen de 28M en de 22L is maar 12 gr op een kilo lift is dit niet zo veel, veel belangrijker is dat de 22L bijna 5A zuiniger is bij max belasting, dit zou je dus weer kunnen benutten door een wat lichtere lipo te gebruiken, dus wil je veel liften is de 22L toch interessanter denk ik. De 20 serie komt standaard met deze extra's.
Mooie grafieken. Ben ook op zoek naar een goede motor combi, wil een quad bouwen met 8 motoren in de vorm van een X op elk eindpunt 2 motoren verticaal tegenover elkaar ( duw en trek ) Is er een formule welke je kunt gebruiken om te berekenen wat je nodig hebt aan motor/regelaar en om een bepaald gewicht x te kunnen tillen, het is echt complicated voor beginners om dit allemaal te snappen Ook de lengte van de constructie waar de motor aan bevestigt wordt is nog van belang toch?
Inmiddels weer een heel stuk wijzer Alleen zoek ik nu de juiste props uit het assortiment van graupner of andere leveranciers, het is leuk al die tests ook op rcgroups.com maar die motoren zijn zo slecht verkrijgbaar en bestellen uit de US is duur. Mischien een lijstje samenstellen met motoren die in europa en nederland gangbaar geschikt zijn en ook makkeiljker te verkrijgen?
Binnenkort worden deze 2 motoren getest en toegevoegd. (Keda KD2209/26) Turnigy 2209 26turn 1130kv 15A (Keda) KD A22-10S
kda 20-28 of de 20-22l ? Heb er veel aan gehad, na veel lezen, en zonder dit topic, had ik de 20-28 in mijn hoofd... Nu toch voor de 20-22l gegaan, omdat ik de 10x4.5 prop gebruik. Motor is wel wat zwaarder 12 gram per motor, maar is dus in het segment het het zuinigste. Ik kom op ongeveer 1 tot max 1,2 kilo uit. Nu kijken of het meergewicht van de motor, het waard is. Langzamere motoren geven een rustiger vliegbeeld, en hoe zwaarder hoe stabelier, mijn frame gaat naar de 42cm toe,Ik kom op ongeveer 1 tot max 1,2 kilo uit. Mijn grote quad zat ook onder 1kg.. dus 1200 gram is wel heel safe genomen, We zullen zien! Het is iig een leuk trekpaard,dus mocht ik ooit nog wat mee willen nemen aan fpv, of camcorder, is het iig WEL de juiste motor. Maar ik heb het idee dat het voor quads tot 1,2 kilo OOK de juiste motor is als je niet wil stunten maar rustig wil vliegen... Maar wat nu als je een iets lichtere quad hebt ?, geld het dan ook? As je de specs bekijkt, wel, he tis gewoon een zuiniger motor met een 4.5 prop. Dus zal je zeggen dat het meergewicht van de motoren niet uit maakt. Hoe zwaarder de quad hoe minder verschil, maar over de hele linie van 100 tot 400 gram gebruikt hij minder stroom, dus je zou kunnen zeggen dat het zowiesoo DE beste motor is, Qua rendement. Nu wil ik langzaamvliegen, en niet stunten, en dus is dat meer efficient dan raggen. Wil je raggen Dan kost je dat zoweisoo rendement. Enfin, ook al zou je raggen, dan nog moet hij efficienter zijn dan de andere. Wel heeft hij minder toeren, dus DAT is wel iets om wellicht na te gaan, voor het rag en stunt werk kan je beter een hoger kv motor hebben. De rustige motoren liggen op 750kv, Stunters op 1200, dan ligt deze er wel AKELIG in het midden. Dus DE ideale allround motor voor props van 10x4.5 ??? Edit, Even gerekend, wat doen het gewicht, omda tje nu een zwaardere motor hebt ? (48 gram op 4 motors verschil, das tocjh redelijk zal je zeggen) Uitgaande van een vlieggewicht van 1038gram met de zware 22l motor: per motor 260 gram lift nodig voor hover. Hetzelfde frame , nu met de lichtere motor 20-28, 990gram, kom ik uit op 247gram per motor in hover. (eingelijk 247.5) Tis niet helemaal correcte weergave, maar het is redelijk linear (kruislings vermenigvuldigen) Code: [COLOR="Red"][B]de 20-22l[/B][/COLOR] 200gram=1,6a 300gram=2,8amp [B]260gram=2,08 260gram=2,42amp [/B] Het gemiddelde verbruik ligt tussen deze 2 waardes, en is ongeveer 2.25amp [COLOR="Red"][B]de 20-28[/B][/COLOR] 200gram=1,8amp 300gram=3,0amp [B]247gram=2,23amp 247gram=2.47amp [/B] Het werkelijke verbruik ligt tussen deze 2 waardes, en is ongeveer 2,35 Wil je echt tillen, dan was je al beter af met de 22l, maar ook tot quads tot 1,2 kilo, dus ook Ook de niet gemiddelde scores geven dit aan. Zeer verassend!
[mod] Post verwijderd. Je "te koop spul" proppen (in niet verkoop geleetjes) word niet gewaardeerd. Emil, mod [/mod]
Beste Mensen, Zou iemand met de know how over motors kunnen uitleggen hoe ik de grafieken moet lezen? Heb gezocht op google maar kom er nog niet echt uit... Het is me duidelijk dat je het gewicht van het frame als startpunt neemt en daar de motoren bijzoekt die genoeg "power" leveren om dat gewicht te kunnen optillen, maar hoe lees ik die grafieken? :confused
Jorrie, het lijkt me dat de grafiek in stappen is gemaakt, bij elke stap een bepaald vermogen dat in een hoeveelheid kracht (trust) resulteert (motor plus propeller). Eerste trap, 100g, tweede trap 200g, etc. Vergelijk dan het totale framegewicht met de trust x aantal motoren en je weet hoeveel stroom je verbruikt en dus hoe groot je accu moet zijn voor o.a. capaciteit, de gewenste vliegduur... Klopt dit zo een beetje holco? (thread starter)
ik kom net deze motor tegen kost wel ff meer maar dit zijn motoren met een hoog kopel en laag verbruik. http://www.lowpricerc.com/product_info.php?products_id=1484
Wat mij opvalt is dat de prop meenemer niet bruikbaar is, boutjes zitten veels te strak tegen de bell aan om er een O-ring onder door te krijgen, dit geeft mij weinig vertrouwen over hoe de rest in elkaar steekt.