Zou voor een quad gaan, simpeler te bouwen en efficiënter. Motor prop combinaties staan er genoeg van in de eerste post, denk voor jouw toepassing dat de HexTronik DT750 (750 KV) met 11x4.7 SF prop een leuke combo is. En maak hem min zo'n 60cm span voor de stabiliteit.
Update voor de Avroto motoren. Vanaf nu zullen deze voorzien zijn van een laser engraved label inplaats van de sticker (best verwijderen) die voor onbalans zorgt.
Even een heads-up (ongetwijfeld al bekend) Zojuist mijn eerste brushless motoren ontvangen van HK, de KD A22-20L. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2106 Iets wat mij opvalt: De dikke ring en moer waarmee je de prop vastzet, zoals te zien op onderstaand voorbeeldplaatje, zijn erg slecht voor de balans zo meen ik. De ring is te ruim en grote kans dat deze niet gecentreerd op de prop komt te zitten. De moer is totaal niet symmetrisch. Beide gebruik ik dan ook niet. Over de motor niks dan lof overigens
een kleine toevoeging voor bovenstaande post: Ik heb zojuist de assen wat ingekort en tot mijn grote verrassing zijn de ringetjes bovenop de kogellagers willekeurig geplaatst of helemaal niet. tussen beide kogellagers hoort een ringetje vermoed ik. Bij een motor zaten er twee aan een kant, aan de andere kant 0. Een motor had helemaal geen ringetjes om de speling op te vullen. Leuk, nu moet ik kabouterringetjes zoeken die ertussen passen om de wrijving minimaal te houden. Not pleased. Checken dus, als je deze motoren koopt: HobbyKing R/C Hobby Store : KD A22-20L Brushless Outrunner Motor
Door Dr Kiwi, Phil Millener, een Brit (geoloog) in de USA. Zoek maar eens naar de vele testdraadjes die door hem gestart zijn. Motor Data - test bench data for several hundred brushless motors. - RC Groups (sticky in power systems subforum) Mario, het is beter om de motor aan de andere kant te plaatsen (komt ie nu mee aan, na de metingen). Nu blaast de propwind tegen de verticaal en beïnvloedt daardoor de meting. Eventueel ook de verticaal stroomlijnen. edit: nevermind, zo gebeurt het in een multicopter ook. Diverse test-bank ontwerpen, van simpel tot $$$$: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=386175&highlight=several
Inderdaad Ron, om precies te zijn de MT2814-10 MT2814_MT Series Motors_rctigermotor Hier stond ook al een vermelding [140848] avroto-m2814-met-zonder-rubber-dempers-2
Inderdaad Ron, motor achter/onder de arm als pusher geeft een beter resultaat (ook minder trillingen), het wordt alleen weinig toegepast omdat de meeste piloten hun multicopter uit de lucht willen kunnen pakken.
Chinesen gaan niet voor rendement maar voor massa produktie . Maar wil je wel 4 gaan herwikkelen voor een beter rendement . Op papier is dat wel leuk maar op een Quadkopter heeft het niet heel veel zin. Voor een model waar 1 motor op zit kan het echt een verbetering zijn . Kijken of de orginale Keda ook zo is . Heb er eerst maar 10 geordet . Mvg Johan
Ja met dikkere draad. Wel even kijken of er tussen de stator en de spaken van de rotor genoeg ruimte is voor grotere wikkelkoppen. Bij dunne motoren als deze is ook nog eens de nodige winst in de wikkelkoppen te halen. Die dragen niet bij aan krachtopwekking (alleen het koper in de slots), maar leveren wel weerstandsverliezen op. 18statorpolen, 20magneetpolen, de 3 fases zo te zien in driehoek geschakeld, 13 wikkelingen per statorpool? Tooltje voor bepalen wikkeldiagram, kwestie van aantal magneet- en statorpolen invullen en tekening rolt er uit: powercroco bewicklungsrechner Start een nieuw draadje als je dit wilt doen, zodat we dit draadje clean houden. Doe wel een goede nul-meting, met goed gedefinieerde/herhaalbare accuspanning, altijd leuk om te weten hoeveel winst je behaald hebt. Rendement bepaalt, mede, het maximum vermogen dat je in een motor kunt stoppen. (Ben even te lui om mijn eigen tekst te vertalen). Higher efficiency does not only mean that the motor makes better use of the batteries' power, it also means the motor is able to handle a higher power input before hitting its maximum temperature mark i.e. the power/weight ratio will be higher. An example: Say the motor has an efficiency of 70% and it can handle 50Watt input. That means it can get rid off 30%*50=15Watt excess heat. Now, by cramming in thicker wire (and/or using better stator-iron, segmented magnets), efficiency increases to say 75% (I'm a bit optimistic here). The motor's ability to loose those 15Watts has not changed (by radiation, convection and conduction). This means the motor now can handle 60Watt before it hits the 15Watt (25%*60Watt) losses mark. An efficiency increase of 5% gives an increase in the power to weight ratio of 20% (from 50Watt to 60Watt). That's why efficiency plays such an important role, in any motor design: efficiency governs maximum power. The motors weight may have increased a bit due to the bit of extra copper. Extreme example: Just for calculation's sake/fun: going from 70% to 85% efficiency would increase power by a factor two.
Als de basis goed is is zoiets wel nuttig oa goede lagers en dunne lamellen kern en in balance, anders zou ik er niet aan beginnen.
@Kees deze heeft niet de hele range. @ holco de prijzen zullen niet naar 100% verdubbeling gaan dat weet ik zeker en de verzendkosten zullen € 6.75 bedragen en bij 2 of meer geen verzendkosten. je mag ze ook komen afhalen