Multiknikspant coastertje

Zo goed Marc? Werd een stukje brandstofslang. Wel even zweten om het touwtje erdoor te halen. Touwtje te dik of slangetje te dun. Gr. Klaas.

20200105_141623.jpg
 
Christian, Ben geen expert in het arrangeren van letters. Had de spatie tussen f en j al een letterdikte kleiner gemaakt, maar had nog meer gekund. Het is een klein fjordje in Noorwegen, waarnaar het scheepje is genoemd. Gr. Klaas.
 
Hoi Klaas, heb je zeer uitgebreid verslag gelezen en zeer veel opgestoken!!!
En wat een prachtig resultaat zeg.....heel erg mooi.
Ga het e.e.a. wat ik gelezen heb proberen in de praktijk te brengen bij de bouw van mijn bootje.
Ik houd ook van zo veel mogelijk gebruikt materiaal toepassen.
Ga die zender opzoeken, de MPX Smart SX.
groet, Geert
 
Geert, Om mee te varen vind ik de Smart Flexx fijner. De Smart SX is eigenlijk bedoeld voor vliegtuigen en heeft een "lamme" gasstick. D.w.z. de linkerknuppel komt niet in de neutraalpositie terug als je hem loslaat. De Flexx heeft dat wel. Lees even de documentatie er op na. Uitgebreide info bij multiplex-rc.de. Lijkt speelgoed, maar mijn indruk is dat het kwalitatief goed spul is. Gr. Klaas.
 
Kon minder hè Polite? En vaart heul nuuver ook. Buiten het plezier van het bouwen was het ook leuk om het bouwverslag bij te houden. En de reacties hebben een hoop info opgeleverd. Het is buiten het bouwen even wat werk, maar het geeft ook wat meer structuur aan het geheel. Maar ik verval in herhalingen zie ik. Gr. Klaas.
 
Gisteren gevaren in Maasdam en herrie van de kardankoppeling. Thuis nagekeken, maar geen oorzaak kunnen vinden buiten dat motor- en schroefas niet precies in lijn staan. Dan maar op de slangetjes-toer. Verdikking naar 4 mm op motoras gelijmd en een passend slangetje er tussen. Door het afgeplatte stuk op de schroefas slingert het slangetje een beetje aan de achterkant. Kan eventueel een vulstukje in. Volgende week maar eens testen in het water. Hieronder een filmpje, waarop ook spanning en amperage te zien. Gr. Klaas.

 
Ja reparaties, het is iets waar je niet onderuit kan, zelfs in mijn prille bouwfase moet ik al dingen repareren zonder dat ze veel gedaan hebben, daar komen we niet onderuit. Anderzijds is het toch schitterend dat we tegenwoordig onze schroeven gewoon met rubberen slangen kunnen aandrijven zonder dat deze breken he.

Klaas zou de herrie niet kunnen komen van te kort aan vet in de as, en dat er een beetje speling op zit en daardoor rammelt? Nu deze oplossing voldoet voor mij zeker hoor vaak gaan wij het veel en veel te ver zoeken he.

Nu maar wachten op een real life test...
 
Jan, De askoker was geheel gevuld met uierzalf en tussen schroef en koker zit een rubber ring die onder heel lichte spanning staat. Het lawaai kwam denk ik van het schuddende deel van de kardan koppeling. Het motortje levert maar 5 Watt, dus dat slangetje is sterk genoeg. Soms zoeken we het inderdaad te ver. Volgende week weten we meer. Gr. Klaas.
 
Was een paar weken geleden de schipper tevree, maar dat is soms net als het weer. Slaat zo om. Gisteren kwam hij met het schip aan de werf en wilde graag voor het winterseizoen een werkende radar. Gelukkig waren op de werf net een paar klanten vertrokken en kon er wel even plaats worden gemaakt. Dus zoeken in de knopendoos of er nog iets bruikbaars lag. Grootste uitdaging was om vanuit de machinekamer een rechte weg te vinden naar boven. Door de scanner iets naar achteren te plaatsen gaat dat lukken. Gisteren de gaatjes geboord en vandaag een defecte servo nog wat aangepast om als aandrijving te dienen. Morgen maar eens zien om de elektronica aan elkaar te breien. Heeft in een testopstelling al gedraaid. Stepdown module om van 8,4 Volt naar 1,5 Volt te gaan. Bij gebrek aan kabels voorlopig maar combineren met de navigatieverlichting. Maar er liggen ook spullen om de 4 aderige kabel tussen romp en opbouw te vervangen door een 6 aderige. Afijn, zijn we weer even van de straat. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Na wat passen en meten gaten geboord en ook gelijk maar de oude bekabeling aangepakt. Gelukkig had ik de draden gemerkt, dus was het niet zo lang zoeken hoe alles kan worden naar een 6-polige MPX stekker. Meeste tijd ging zitten om een vloeiende 90 graden bocht te maken in de aandrijving. De aandrijfas is gemaakt van 1 mm rond RVS. "Stoeltje" gemaakt voor het oude servootje en een stepdown module ernaast. In het weekend de bedrading maar aanpakken. Gr. Klaas.
20201023_185639.jpg
20201023_190954.jpg
20201023_191617.jpg
 
Back
Top