multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tsja, Sleur probeert graag nieuwe dingen uit. Vliegen in de keuken wordt zijn nieuwe hobby.

Is er bij jou nooit iets fout gegaan? Daarvan leer je juist :D

het is natuurlijk niet de bedoeling om in de keuken te gaan vliegen:lol:
Ja kijk, dat stond dus niet in de handleiding. 8O :lol:

Dat is gewoon slordig, en zou niet mogen gebeuren...
Oh nee? Vervelend is natuurlijk dat er geen connector tussen de ESC en de motor zit waardoor deze gewoon aangesloten zat. Door het op z'n kop monteren van de potmeterprintplaat stond de potmeter dus vol gas i.p.v. dicht. Dus je prikt de steker van de LiPo erin en *zoef*.... Stuwkracht getest, OK. :thumbsup:

Nu is het niet zo dat de romp gelijk aan de andere kant van de keuken lag maar overdrijven maakt duidelijk. Omdat ik het stekertje nog in mijn handen had was deze uiteraard ook zo weer los. :p

;)Tuurlijk is er bij mij wel eens iets fout gegaan, maar meestal test ik trottle instellingen met de prop eraf, of liever nog met de motor onaangesloten, dan kunnen er het minste ongelukken gebeuren, BIj een easystar zal het wel mee vallen, maar bij mijn heli bijvoorbeeld test ik altijd met de bladen eraf en vaak met de motor losgekoppeld. Zomaar even een accutje aansluiten om er dan achter te komen dat het gas vol aan staat vind ik dus slordig ja

Eigenlijk is het vreemd dat de regelaar niet ingrijpt op het moment dat de throttle vol open staat en er prik op wordt gezet. Bij mijn heli gaat de ESC in de programmeerstand als je vol gas de accu aansluit. Bij de EZ niet blijkt dus?

Eigenlijk is het vreemd dat de regelaar niet ingrijpt op het moment dat de throttle vol open staat en er prik op wordt gezet.
Ik heb het zelfs een paar maal gehad toen ik mijn Arcus aan het programmeren was. Op de een of andere manier had ik opeens de throttle omgekeerd staan... maar ik had 'm wél vast, hij ging dus nergens heen, maar wel woeien er allerlei papieren door de kamer heen en ik kon een nieuwe manual voor mijn zender gaan uitprinten want daar had de prop een paar stukken uitgehakt...
't Is wel een idee om het programmeren zonder prop te doen. Alleen heb je dan niet zo gauw in de gaten dat-ie de verkeerde kant op draait...

Ik weet niet precies hoe het ging bij Sleurhutje, maar bij mij dus in elk geval niet door het aansluiten van de accu. Ik was aan het programmeren; de accu was dus al aangesloten. Ergens een verkeerd dingetje aangeklikt, en dan staat de throttle opeens inversed, en dus volgas in plaats van dicht.
Kan toch moeilijk programmeren zonder accu... maar eventueel wel zonder prop.

In eerst instantie had ik ook drie lange piepjes maar toen ik tegen de zender stootte heb ik kennelijk de stick geraakt en toen was het gelijk een take-off. :rolling: Ergste is dat ik 10 minuten daarvoor tijdens de eerste keer binden nog zoiets had van: "Even motortje los, je weet maar nooit..." Het was al laat en dan sla je wel eens een wijze stap over in alle haast. :nooo: ;)

DX6 en Easystar passen gewoon niet bij elkaar.

Waarom denk je dat Graupner schrijft "nur für slowflyer"

Ik ga niet hoger als 100 meter . :(

Ga je er een hoogte meter inbouwen ?

Mvg Johan
Vandaag met z'n tweëen een range check gedaan. Met de Bind-knop ingedrukt (1/10 van het zendvermogen) is de reikwijdte zeker 300 meter (op straat, langer was de straat niet :?). Dus ik heb zo mijn twijfels over het beperkte bereik van de DX6. De RF-print, dus waar het uiteindelijke zendgedeelte op zit, is ook een printplaat die aangeduid wordt als DX7xxxx en zou dus identiek zijn aan de DX6 RF-print.

Ik ga nu achter een vermogensmeter aan om te vergelijken of er meer vermogen uit een DX7 komt dan een DX6. Anders zou het gewoon een commercieel iets zijn.

Zo,
net weer terug van een half-uurtje vliegen.
Bij deze mijn ervaringen.
De eerste keer ging het al gelijk fout, ;) ik gooi de Easy op, en hij helt over de rechtervleugel ---- Crash.
Geen schade. Oef
De 2de keer gaat het wel goed, en hij maakt mooi hoogte, na een 5 tal minuten goed vliegen, stilaan de landing ingezet.
Weer even later lukt het me de Easy netjes aan grond te zetten :)

De derde keer hetzelfde verhaal als de eerste keer, weet trouwens iemand hoe het komt dat hij over een vleugel gaat hellen?

De 4de en de 5de keer weer goed! :)
Weer goed kunnen vliegen en netjes kunnen landen ;)

En dan was de accu leeg, jammer, want ik had er echt zin in!

Waarschijnlijk overtrek je hem vlak na de start of je hebt iets niet goed uitgelijnt zitten. Minder upgeven dus en eerst horizontaal snelheid maken alvorens de klim in te zetten.

Oke,
bedankt.
De keren dat het wel lukte heb ik inderdaad eerst even recht gevlogen.
Bedankt

Waarschijnlijk overtrek je hem vlak na de start of je hebt iets niet goed uitgelijnt zitten. Minder upgeven dus en eerst horizontaal snelheid maken alvorens de klim in te zetten.
Misschien is het ook wel goed om hier bij te zeggen: Horizontaal opgooien, en geef 'm vaart - te veel vaart kan niet, te weinig vaart wél. Met te weinig vaart kan je 'm niet besturen.

:cry: :cry: Alles is in orde, maar als het mooi weer is (de afgelopen dagen verschillende keren 's avond een zonnetje en windstil), heb ik het weer te druk met andere dingen. :evil: Zo jammer... :?

Nog even wat anders. Als ik 10 minuten de ESC aan heb (Multiplex X-08) dan wordt deze toch wel ernstig warm. Zodanig dat de klittenband losliet (lijmlaag) van de krimpkous. Best interessant als de ESC door de romp zou smelten. Ik heb een 2S 3200mAh LiPo dus dat overschrijdt niet echt de 7-cellen spanningslimiet (7,35V belast, maximaal geladen). Als ontvanger een Spektrum AR6100, 2x Tiny-S servo's op de BEC-aansluiting. Hoort de ESC zo warm te worden in ruststand?

De eerste keer ging het al gelijk fout, ;) ik gooi de Easy op, en hij helt over de rechtervleugel ---- Crash.
Volgens mij gooi je hem recht een stall in (stall = te weinig wind over de vleugel, te lage vliegsnelheid).
Dé grote angst van beginners is de grond raken, en dat is ook logisch. Daarom zwiepen ze hem graag schuin omhoog de lucht in met een stall als gevolg.

Daarom: volgas geven, die Easystar een stevige horizontale stoot geven en hem lekker laten zakken tot je voelt/ziet dat hij zelf begint te vliegen.
Horizontaal wil zeggen dat je hand een horizontale lijn volgt, dus niet proberen speerwerpen.
Je gooit dus met minder kracht maar wél op de goede manier (probeer maar eens achter je computer, in een boogje of rechtuit ;) )

En als je het op deze manier fout doet landt hij nog zachtjes ook! :mrgreen:

Nog al logisch dat die regelaar warm wordt, met 8 ampere wordt die dus tot het maximale belast, misschien zelfs wel lichtjes over de max heen. Meet je stroomverbruik eens, ik denk dat je zal schrikken.

@ Commander en andere

Net weer gaan vliegen, nu gooide ik hem horizontaal, en wachte ik lang genoeg met up te geven, en het ging prima! :)
Geen enkele crash, ook het landen begint steeds beter te gaan, hoewel je er toch steeds weer van verschiet hoelang hij nog doorzweeft.
Ik moet echt een lange aanloop naar de landing nemen (Hier druk ik me waarschijnlijk verkeerd uit ;) ;))
Maar nu ging het echt super ;)
Kan niet wachten op meer vliegen.

'Aanloop' klinkt goed, 'landingscircuit' veel piloteriger en dan ook professioneler :mrgreen:

Met dat landingscircuit moet je eigenlijk al beginnen als hij voorbij komt en met de wind mee van je weg vliegt.
Hoogte bepalen en zover als je durft afstand nemen, daarna de neus de wind in en komen aanvliegen op de correcte hoogte (dit stuk is het moeilijkste want je kijkt naar de neus, moeilijk inschatten...)
Als je te laag uitkomt beetje gas bijgeven, als je te hoog uitkomt op tijd beslissen of je het opnieuw gaat proberen of hem laat uitzweven.
Hoe dichterbij je komt hoe moeilijker het is om te corrigeren!

Veel oefenen op die landingen en zorgen dat je altijd genoeg reserve hebt om het nog een keer te proberen.

Oke,
bedankt!
Maar als je bezig bent aan het 2de deel van 'het landingscircuit' ;), geef je dan nog gas, of is dat uitzweven?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back