Multiplex Mentor

Discussie in 'Beginners' gestart door olaf, 21 sep 2009.

1. monzav8

monzav8

Lid geworden:
    26 sep 2010
    zelf heb ik ook beschadigde props met scheurtjes en lijm deze dicht met snelle ca en dan lichtjes vlak schuren, werkt prima.
    bij 1 prop ook stukje van tip afgebroken en gewoon weer in model geschuurd, andere kant uiteraard ook delzelfde maat geschuurd en uitgebalanceerd en vliegt weer perfect.
    Niet teveel klooien met de props, de 11x5,5 en 11x7 gaan goed, maar 11x8 word kritisch voor de temp van de motor bij de standaard setup van de mentor bij mij iig.

hoi japie en Rman, ben bezig geweest met mijn 2e Mentor en met de setup:
    Turnigy 4250B-600 kv 815W
    Turnigy UBEC 60A regelaar
    2x MG16 + 2x BMS631 MG
    Turnigy 3s 6000mah nanotech
    TGS Sport 12/13x8E Precision prop

heb daar nog niet mee gevlogen maar met taxien power genoeg. wil ook nog gaan testen met een 4s lipo maar die moet ik nog gaan bestellen.
    ik wil de Mentor niet gaan bestickeren, maar een kleurtje geven en ik zie dat Rman deze een mooie gele kleur heeft gegeven.
    Met welke verf/spuitbus kan je dit doen? (ik heb de draadjes gelezen over verfen/spuiten van elapor, ik kan geen beslissing nemen.)
    Kan ik zonder de elapor te behandelen gewoon een kleur geven of werkt dat niet?

mvg monza p.s. mooi gedaan Rman.:p

Laatst bewerkt: 7 jun 2011
  2. Rman

Rman

Lid geworden:
    24 mei 2008
    Monzav8

Ik heb eerst de delen gereinigd met st Marc verfreiniger, dan schuren en weer reinigen.
    A)2 dunnen lagen plastic primer van Motip
    B) 2 a 3 dunne kleurlagen acrylverf(voor de auto) spuitbus van Motib en/of duplicolor
    C) top laag is clear varnish van Motip, ook twee dunne laagjes

De lak die op de Mentor zit heeft een veelvoud gekost van de moter die er in zit. :-(

Ik heb de zelfde lagen ook op mijn Easystar gespoten , meer dan een jaar geleden en de lak zit er nog goed op, zelf na vele crashes.

O ja voor dit ales heb ik de boel dichtgeplamuurd met Knauf reno band, daar ik sleuven had gemaakt voor kaberls ten behoeven van de verlichting, maar ook de bestaande sleuven heb ik ermee dicht gemaakt. Mooi spul aleen jammer dat de kleinste verpakking 1 liter is en je nauwelijks iets nodig hebt.

3. Rman

Rman

Lid geworden:
    24 mei 2008
    Ik heb toch in de bouwbeschrijving gelezen dat dit de maximale uitslagen zijn en dan wel op de plek waar de uitslag het grootst is.

4. bartpower

bartpower Guest

hoe balanceer je een prop precies uit ?
    ik heb m op een staafje staal gezet, en hij bleef precies in balans. of is dat niet nauwkeurig genoeg? en bij mij is hij ook niet identiek aan beide kanten: hij hoort aan beide kanten schuin omhoog te lopen zeg maar, en bij de ene doet ie dat wel, maar aan de andere kant loopt hij doordat hij is afgebroken schuin omlaag! maar: met taxieen merk ik niks (maar das ook logisch zeker?)

bedankt! :thumbsup:

5. monzav8

monzav8

Lid geworden:
    26 sep 2010

6. monzav8

monzav8

Lid geworden:
    26 sep 2010
    Das ​
    Höhenruder nach

oben - Knüppel gezogen 15 mm
    unten - Knüppel gedrückt 12 mm​
    Das ​
    Seitenruder nach links und rechts je 15 mm.
    Die
    Querruder laufen gegensinnig
    jeweils nach
    oben 15 mm

nach unten 7 mm
    Die Ruderausschläge werden jeweils an der tiefsten Stelle​
    der Ruder gemessen.:p

mvg monzav8

7. monzav8

monzav8

Lid geworden:
    26 sep 2010
    Ok, ik zie dat je er echt werk van hebt gemaakt.....pffff uh hmm.
    Ik dacht dat het makkelijker ging maar dat valt dus tegen.
    Ik ben aan het experimenteren gegaan na jou succes en veel werk.
    Heb tamya spuitbusjes gehaald **** duur......en er werd aangeraden om de elapor voor te behandelen met Multiprimer *****duur.....
    1 vleugel onbehandeld in kleur gespoten, 1 voorbehandeld en in kleur gespoten.
    Na droogtijd gecheckt met tape of de lak bleef zitten, Niet dus......op alletwee niet.
    Dus die Multiprimer wat speciaal voor elapor is is dus rommel in mijn geval.

Kijk morgen wel als het 24 uur heeft gedroogd wat het resultaat is.

Foto's maak ik pas als ie klaar is en hij word echt appart, dat zal ik je alvast meegeven maar ieder zijn smaak toch?

mvg monzav8:rolleyes:

8. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    dan klopt het wat rman zegt hoor;) an der tiefsten stelle is namelijk op het diepste punt oftewel punt met meeste uitslag;)

9. Rman

Rman

Lid geworden:
    24 mei 2008

10. bartpower

bartpower Guest

oké mensen, heel erg bedankt voor de hulp. top! :thumbsup:

11. Daniël

Daniël

Lid geworden:
    9 nov 2003
    Eindelijk klaar

Hallo,

Ik heb mijn Mentor met drijvers eindelijk klaar en hij vliegt zeer goed. Ik heb het eerst zonder waterroer geprobeerd wat op zich wel wil bij weinig wind maar met wind gaat het niet echt. Ik vind de originele waterroer niet mooi en ben dan ook bezig om een roer te maken die achter op de drijver kan. Ik heb mijn electronica afgekit met siliconen rubber en gebruik een 20 ohm weerstand om vonkvorming te voorkomen bij het aansluiten van mijn accu. De foto's spreken verder voor zich. Voor alle info http://www.3ddaniel.nl/mentor.html

Mvg,

12. monzav8

monzav8

Lid geworden:
    26 sep 2010
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Hallo. ik heb mijn 2e Mentor ook af, je moet er van houden maar ik vind het leuk.
    Komt nog wel een naam en nummer op de kist.

Setup:

Turnigy TR 42-50B 600kv
    Turnigy 60A ESC regelaar UBEC
    Turnigy 3s 6000Mah Nanotech
    2x MG16 + 2x BMS-631 Superfast servo's
    TGS Sport 13x8E Precision propeller

Onderweg:
    TGS Sport 14x10E Precision propeller
    Turnigy 5s 5000Mah Nanotech

mvg john :yes:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Hier een filmpje van de mijne:

Vliegt heerlijk!

Is er iemand die me wat zou kunnen vertellen over motordomp en zijstelling? Dat zit nog niet helemaal goed bij de mijne denk ik.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Bramman

Bramman

Lid geworden:
    7 jul 2007
    Heb bij vorige watervliegmeeting in zeumeren mijn Graupner E-trainer S aan bonken gevlogen en ben opzoek naar een nieuw waterkistje.

Nu zit ik ff met een vraag. Kan nergens manual vinden van de drijvers en ook geen foto's van de bevestiging van die drijvers. Zou iemand een linkje of foto's (met toelichting) willen plaatsen? Reden is dat ik nog drijvers heb en me afvraag of ik die van MPX nodig heb. Dat laatste is beetje afhankelijk van de bevestiging voor mij...

BTW zag vragen over verven of spuiten van dit materiaal. Ik koop altijd spuitbus bij Karwei huismerk. Gaat prima, lekker goedkoop ;)

Thnx

b

15. monzav8

monzav8

Lid geworden:
    26 sep 2010
    Heb nu op de zwart/groene mentor een 14x10 prop met een 5s lipo 5000mah, nog niet gevlogen. Weet iemand wat me te wachten staat met deze setup?

Ook een Sundowner aangeschaft met een Turnigy C50-65 270kv, Turnigy 85A bec, 4 x Turnigy 620DMG High Torque Digital Servo 10.6kg, Turnigy 5s 5000mah en een 16x10 prop. Ook nog niet gevlogen maar de 400kv was bijna nergens direct te krijgen vandaar een probeersel met een 270kv. Weet iemand wat ik daarmee kan verwachten? Is prop tov motor goed te hanteren of is het niks?

mvg John

16. monzav8

monzav8

Lid geworden:
    26 sep 2010
    Heb vandaag gevlogen met de power-setup

Turnigy 4250B-600 kv 815W
    Turnigy UBEC 60A regelaar
    2x MG16 + 2x BMS631 MG
    14x10 en 13x8 prop
    Turnigy 5s 5000mah
    Eerst met de 14x10 getest en ging als raket omhoog, genoeg power dus, vleugels bijna haaks dus loopings met beleidt gevlogen anders heb ik een kist die naar beneden gaat zonder vleugels, zeer de moeite waard om daarmee door te gaan.
    Vervolgens de 13x8 gevlogen en van half trottle naar full breekt de complete motorophanging met zijbalken af, motor blijf gelukkig klem zitten in de neus, neus doormidden gebroken tot aan de landinsgestel.
    Opnieuw verlijmd en bleek dat de kist met de verkeerde lijm(purlijm) te zijn verlijmd door winkelier ( dit was een demo en hing in de showroom).
    Nog een keer met de 14x10 gevlogen en bij voltrottle brand de regelaar door. Einde oefening dus.
    Motor bleek toch geen 5s lipo aan te kunnen en waarschijnlijk teveel volt teruggestuurd naar regelaar( ik snap het niet helemaal maar tis doorgebrand) rookpluimpje uit de regelaar, veilig geland, kist zonder schade naar huis.
    Misschien dan toch een te grote prop of te zware lipo maar vloog echt fijn voor even dan.

mvg john ( word vervolgd)

17. Rman

Rman

Lid geworden:
    24 mei 2008
    Ziet er mooi uit John die Mentor.

14 x 10....Vrij fors lijkt me.

De fabrikant geeft bij elke motor de maximale spanning, amperage aan en ook de maximale grote prop.

Ik heb een andere Turnigy op mijn Mentor; maar een 14x wat dan ook, is teveel voor hem.

Heb je prop calc gebruikt? Daar kom je ook een eind mee.

http://www.ecalc.ch/motorcalc_e.htm?ecalc

Laatst bewerkt: 28 jun 2011
  18. Rman

Rman

Lid geworden:
    24 mei 2008
    Gister heb ik mijn derde les gehad en tijdens de twee vluchten merkte de instructeur op dat de motor even uit viel, na meer dan 5 a 6 minuten vliegen. Naderhand op de grond zag in ook de led op de spektrum 6200 ontvanger knipperde. Dit laatste betekent dat of te spanning te laag was of er was even helemaal geen spanning.

Nu wil ik dit in mijn tuin testen. Kan ik de Mentor met de motor aan de grond net zolang als in de lucht laten draaien? - denk dan even aan de koeling-

Laatst bewerkt: 28 jun 2011
  19. struggleforlife

struggleforlife

Lid geworden:
    19 feb 2011
    Die AR6200 is toch dat het probleem-model van Spektrum?

20. Rman

Rman

Lid geworden:
    24 mei 2008

bron?

Deel Deze Pagina