ja, wat valt ervan te zeggen. De setup is mijns inziens op alle punten te zwaar. Pak een motor van zo''n 600 Watt, een 40A of 60A regelaar en 4S3300 accu. Ik schat dat het toestel daar beter mee zal vliegen, en alsnog heb je voldoende power over om een aardige zwever te slepen als het moet.
Het is altijd weer leuk om te lezen. Een hele setup uit het buitenland en dan denken goedkoper uit te zijn. Tel het eens bij elkaar op en dan er vanuit gaande dat alles door de douane heen komt anders is het nog duurder. Dan koop je beter de originele setup die erbij hoort. Werkt prima en meer dan voldoende power. Alles zit erbij. Zelfs een prop! Ideetje? Enne ... goedkoper dan jouw bedachte setup!
toevallig de accu meegeteld in je berekening? De standaard aandrijfset vind ik zo snel voor 144 euro. Daarvoor krijg je een motor, regelaar, een collet en 1 hele propellor! Daar kan China niet mee concurreren nee Edit: nog even verder gekeken: iets soortgelijks kun je voor zo'n 50 euro in huis hebben, douane niet meegerekend. Het pakket zal ook erg weinig wegen en hoogstwaarschijnlijk zonder problemen op je mat komen.
Ik heb de standaars set-up van multiplex inderdaad in gedachte genomen. Maar Multiplex durft daar serieus 270 euro voor te vragen, en dat is alleen een motor, regelaar, en een meenemer! Voor 270 euro heb ik een vliegklare mentor, met meer power ( wellicht zwaarder maar dat neem ik voor lief ) + een tweede accu en een paar reserve props en porto! dus een set-up uit het buitenland is wel degelijk goedkoper. groeten, Bowe
Klopt Jitze, de accu heb ik daarin meegerekend, dus mijn berekening klopte niet helemaal. Aandrijfset is overigens geen 270 euro. Ik heb m veel goedkoper, maar zal de bon nog eens opsnorren, want die heb ik zeker nog. update: inderdaad: dat klopt beter. Zal wel Mentor bijzitten.
Volgens mij kan het allemaal veel simpeler en sneller... Natterer heeft een aandrijfset voor nog geen €80,- Ze hebben zelfs een Tuning set voor dezelfde prijs. Een combo pack (aandrijving, de Mentor zelf, incl servo's) kost 229,-- euro. Helaas is deze laaste al lang niet op voorraad anders had ik 'm al lang besteld . Dus heb ik de mentor er maar los besteld en ook de aandrijfset want volgens mij is het daar nog steeds het goedkoopst. (** let wel er komen nog verzendkosten bij en een uplift als je met paypal betaald) Gr., Dennis
Waar staat dan dat de mentor bij die 270 euro inbegrepen zit? Inhalt: 1 Brushless-Motor Himax C 4220-0510 # 333045 1 Regler MULTIcont BL-55 S-BEC # 72286 1 Propeller 14" x 7" # 733109 1 Mitnehmer für ELAPOR-Spinner (f. W-Ø 5mm) # 332326 1 Li-BATT eco 5/1-4600 # 157252 Catalogue page power set "MENTOR TUNING S-BEC" Li-BATT powered# 333645* Price:269.00€
Hallo, Ik ben het niet tegengekomen in het draadje maar weet inmiddels al iemand als het standaardaandrijfset van MPX sterk genoeg zal zijn voor het watervliegen. Mvg,
Hoi allemaal, ook wij hebben een Mentor en zijn hier erg tevreden over! De standaard setup is prima. We hebben de hele boel wel in Duitsland besteld. Het scheelt toch wel. Kijk voor uitgebreid verslag van de ervaringen, foto's en filmpje en inmiddels de eerste modificatie (batterijplankje) op onze site: www/servohobby.nl
Op het water Ik heb gisteren mijn Mentor voor het eerst de drijvers ondergebonden. Het was mijn eerste watervliegervaring. Voor de zekerheid lag de roeiboot klaar, maar deze bleek niet nodig. Het vliegen vanaf water ging prima. Het staartwiel wordt ingewisseld voor een soort waterroer. Dit lijkt aan de kleine kant, maar de richtingcontrole in het water is uitstekend, zelfs bij hele lage snelheden kan je kleine cirkeltjes varen. Ik las altijd verhalen dat het loskomen uit het water zoveel moeilijker is dan vanaf land. Maar zelfs op half gas komt het vliegtuig binnen een paar meter uit het water. Nu vlieg ik wel met de power setup op 5 cellen. De stabiliteit tijdens het vliegen lijkt nauwelijks aangetast, al zegt Multiplex zelf dat je minder richtingsstabiliteit hebt met de drijvers onder het vliegtuig. Wel had ik het idee dat de Mentor meer dan anders de neus liet zakken in bochten. Landen ging eerst wat stuiterig, maar totaal onkritisch. De Mentor heeft geen neiging tot uitbreken, omvallen of voorover kiepen. Hiermee kan iedereen watervliegen. Ondanks de flinke luchthapper onder de prop was er geen spatje water aanwezig in het inwendige van het vliegtuig. Blijkbaar zijn de steunen van de drijvers hoog genoeg om alles buiten te houden. Misschien verandert dit bij wat meer golfslag. Filmpje:
heeft iemand ervaring met die servos en motor die bij Natterer Modellbau te verkrijgen is? Ik zit namelijk te twijvelen tussen die comboset bij Natterer Modellbau (hij is op voorraad) en de RR van Shamrock. Die van Natterer modellbau is namelijk 30 euro goedkoper maar ik weet niet of die motor wel krachtig genoeg is en of de servos die in de vleugels zitten van goede kwaliteit zijn. Ik heb er nog nooit van gehoort en bij de club heeft niemand wat van die winkel besteld.
Hi Eclipse, servo's geen idee maar naar mijn mening en ervaring is de motor (die volgens de opgaven genoeg power heeft) gewoon Chinese rommel :-((
Dan denk ik dat ik dan beter de RR kan halen. Dan heb je hem ook al in elkaar zitten en gewoon alle multiplex/hitec dingen erin zitten. Weet je zeker dat het goed zit. 30 euro meer. Maarja, gelukkig haal je die niet elke maand
Ik ben eruit. Ik haal de Mentor RR. Maar ik vraag mij af wat de vliegtijd eigenlijk is. Ik ga 2 3cells 2200mAh accus in parallel aansluiten dus dan heb ik een 3cells 4400mAh accu toch?