Hieronder een filmpje van mijn Mentor op drijvers, kan je het zelf beoordelen. Deze Mentor weegt iets over de 2 kg (met 5S5000 accu erin). Ik verwacht ook geen probleem bij 2,5 kg, maar heel veel zwaarder moet je denk ik niet gaan.
De motordomping stel je bij de Mentor in door middel van vier schroefjes die je tegen vier vlakjes schroeft. Die vier vlakjes heb ik getapt zodat de inbusjes erdoor kunnen. Motorschot is zoals je kunt zien op de foto op deze manier met 6 inbusjes bevestigd. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen, als je nog vragen hebt hoor lees ik het wel Overigens was de 6gr domping veel teveel voor mn 5S setup; bij volgas daalde de Mentor flink… Ik heb deze met 1mm ringetjes tussen motorschot en motor aangepast naar ca 3-4gr. Patriek
Hoi, ik ben een beginner en heb een mentor van multiplex met een himax 1000kv (450W) motor en een 11x5,5 propellor, dit is een RTF kist dus behalve de ontvanger en zender was dit al voorgebouwd. Nu is mijn kist met opstijgen gelijk gecrasht omdat de propellorbevestiging los liet van de motoras, de instructeur heeft het toestel kunnen laten landen maar kreeg toch een tik mee. Daarna heb ik niet goed gecontroleerd wat voor schade hij daardoor heeft opgelopen, en heb meerdere malen geprobeerd te taxiën om de kist onder controle te krijgen. Bij volgas schudde de kist behoorlijk en leek alsof de as van de motor krom was, dit heb ik gecheckt en dit is gelukkig in orde maar vroeg me wel af wat dat kon zijn. Bij latere controle is gebleken dat de neus aan 1 kant is gebroken (doorgescheurd), deze heb ik geprobeerd te lijmen en met tape stevig te maken maar bij een tweede poging om hem van de grond te krijgen klapte het onderstel tegen een verhoging waardoor de neus nu helemaal is doorgebroken. Nu heb ik kunnen constateren dat de onstabiliteit van de motor niet door een kromme as van de motor was, maar doordat de neus geen gehele stevigheid meer bood aan de motorbevestiging in zijn geheel. Dus bij volgas ging de gebroken neus nog meer fibreren en bleek hetzelfde euvel te zij als in het begin. Nu ik dit weet zal ik beter gaan opletten maar mijn vraag is of de neus gerepareerd kan worden. De neus is vanaf waar de wings beginnen daar waar je de kap inschuift in die ronding doorgescheurd naar beneden net achter het landingsstel, dus als ik de neus in mijn handen heb heb ik ook het landingstel vast. Is dit nog te repareren ? en waarmee? en moet ik het ook gaan verstevigen? Bij voorbaat dank. john
Ik zou reparatie wel proberen. Je kan de gescheurde delen eerst even in een pan met kokend water hangen. Evt stuikingen van het materiaal veren dan weer wat uit waardoor de originele vorm vaak redelijk weer terug komt en de ergste spanning uit het materiaal is. Dan de delen weer op elkaar lijmen met dikke secondenlijm. Als je met versneller werkt: eerst op 1 kant de versneller spuiten, even enkele minuten met rust laten. Dan de andere zijde met CA insmeren (geen dikke laag) en de boel op elkaar drukken. Ik zou de romp verder verstevigen met glasvezeltape, dikke tape waar glasvezels in verwerkt zijn. Echte glasmat met epoxy houdt volgens mij niet lekker op elapor. Als je geen glasvezeltape hebt werkt gewoon doorzichtige verpakkingstape (die brede rollen) ook heel aardig. Romp en motorbevestiging zijn altijd nog los na te bestellen als reparatie niet naar wens verloopt.
hoi raymond, ik heb bij de mentorpakket een flesje ZAP slo-zap meegekregen (zat in de doos) maar ik heb gemerkt dat je plastic en hout wel fijn kunt lijmen met dit spul maar elapor op elapor gaat niet echt...had de eerst geconstateerde scheur geprobeerd te lijmen maar de lijm hecht niet op dezelfde elapordelen. Ik zie dat jij ook een menor hebt, en vanaf de voorraam verticaal naar beneden is mijn neus afgebroken. Is het misschien ook mogelijk om de zijflanken vanaf de neus naar achteren met hout of alluminium strook of strip te verstevigen? Het lijkt mij zoals ik heb ondervonden dat de plaats van de scheur de zwakste plaats is van de kist. Ook verstevigen vanaf de montageplaats landingstel onder de kist met een strip naar achteren zodat als de landinstel een klap naar achteren krijgt opgevangen word door de hele body? Ik vind dat de neus te makkelijk heeft gebroken....wat vind jij hiervan? En verder is er niks kapot dus dat geluk heb ik dan weer wel, behalve dat het landingstel was verbogen.....maar die is weer recht. mvg john
Multiplex heeft ook zijn eigen CA die speciaal geschikt zou zijn voor elapor, zacki elapor. Ik lees nu dat medium CA beter zou werken op elapor, misschien kan je dat nog proberen als je die hebt staan. Als je lijm moet bestellen zou ik meteen (breed) glasvezeltape meebestellen. Niet het mooiste om mee te repareren, wel heel stevig spul. Zo te zien is de romp precies achter de bevestiging van het landingsgestel gebroken. Dat moet een aardige klap geweest zijn. Tja, ergens moet de zwakste plek zijn. Mijn ervaring is dat de vliegtuigen van Multiplex aardig duurzaam zijn, maar het houdt een keer op. Verstevigen met een extra strook multiplex (grappige woordspeling...) kan natuurlijk nooit kwaad, dit zal een verzwakt punt blijven dat soms hoog belast wordt. Verder zou ik de truc met kokend water even proberen, het schuim is wat gecomprimeerd aan de onderkant. Als het niet helpt levert het verder ook geen schade op. Wel repareren hoor! De Mentor is verder een prima trainer waar je goed op kan leren vliegen. Mocht je heel toevallig in de buurt wonen kan je een keer langskomen, plakken we even samen.
Als Elapor in kokend water gaat, dan wordt het oppevlak erg bobbelig. Gewoon in warm tot heet water geeft al herstelling van ingestuikte elapor. Ik heb ook een beschadiging gerepareerd, met CA en een versneller. De elapor wordt dan op de lijmnaad heet en zet dan uit, met als gevolg een weer goed sluitende lijmnaad.
ok, bedankt voor jullie reactie, heb geprobeerd om hem te herstellen. Als eerst heb ik de neus met lijm teruggedrukt en met tape 24 uur laten drogen zodat ik er daarna aan kan werken. Daarna heb ik met balsa-hout een soort lade gemaakt om de bodem in zijn volle lengte te verstevigen en vastgelijmd met pu-lijm. Daarna deze lade bekleed met een 0,5 mm plastic en vastgelijmd, daarna aan de 2 zijde van neus tot wings aan de buitenkant ook met 0,5 mm plastic beplakt, en aan de binnenkant van de 2 zijde ook beplakt met 0,5 mm plastic, geheel in de vorm gesneden zodat je van binnen geen elapor meer ziet. De randen waar de motorkap op rust ook bekleed(beplakt met 0,5 mm plastic en met de bocht mee omhoog naar de voorraam. Plaats van het landingsstel ook verstevigd maar moet nog een voorgebogen dunne alluminium plaat maken die de klappen van het landen kan opvangen naar de gehele lengte van de kist naar de staart toe. Als ie nu nog gaat breken ga ik een nieuwe body halen, daar de breuk het zwakste deel van de kist is en ik een beginner ben en nog meer klappen zal krijgen hihihihi.....al dan niet van de instructeur.....ik vind nog steeds de landingsstel te zwaar en te sterk uitgevoerd en zie graag een wat makkelijker buigbare zodat die niet de neus kan afbreken. Het verwarmen van de breuk was niet nodig omdat ie niet in elkaar is gedrukt maar andersom....neus is naar beneden afgebroken zoals je ziet op foto........balans van kist is nagenoeg hetzelfde gebleven na reparatie. Vriendelijk bedankt voor jullie uitleg.......wil ik de kist nachecken breekt weer de prop/spinnerklem af........podjandorie.....weer een week wachten met vliegtest...en heb zo mijn best gedaan.....winkels gaan pas weer dinsdag open bij mijn regio....echt balen
Afhankelijk van je asdiameter en het gewenste diameter van de as kun je kopen: Voor een motoras van 5 mm: Collet Prop Adapter 5.0mm Specificaties: As diameter: 5.0mm Prop montage: 7.0mm Schroefdraad: M6 Totale Lengte: 29mm of Propellor Adapter 5mm Spankop, 8mm prop Specificaties: Zelf centrerend As diameter: 5mm Schacht diameter: 8mm Schroefdraad: M8 Totale Lengte: 26mm Totale Diameter: 20mm Deze vind ik minder fijn: Propellor Adapter 5mm As, 8mm Prop Specificaties: As diameter: 5mm Schacht diameter: 8mm Schroefdraad: M8 Totale Lengte: 28mm Totale Diameter: 14mm As borging: M2,5 deze draad verniel ik te snel Als je de gewenste afmetingen vermeldt, dan kan ik kijken wat ik aan bruikbaars nog heb liggen.
Goede avond weet iemand meschien waar ik een spinner voor me mentor kan kopen heb er wel 1 van sig en de originele die er bij zit maar die van sig pas wel maar motor trilt bij die spinner dus zoek een beteren spinner voor de mentor
Hoe is het als je de spinner weg laat? Een spinner kan voor veel trilling en geluid zorgen, bij de AFC (meer dan 25 jaar geleden) wilden we bij mijn Eltra ook geluid meten, op 7 m afstand, geen spinner maar een dopmoer, in het laagste bereik gaf de meter nog geen uitslag. Toen we de dopmoer vervingen door een Kavan alu-spinner moesten we de meter een bereik hoger zetten.
hey als ik de schuim spinner er op zet trilld hij niet maar als ik die gis erop doe wel zonder zonder spinner maakt hij geen trill geluid het ligt ook nie aan de motor want die is goed
Ik heb skies gemaakt voor onder mijn Mentor. Het ontwerp is min of meer gekopieerd van de Ibis van Gerben. Het touwtje aan de achterzijde zorgt ervoor dat de romp bij gas geven niet voorover kan kiepen en dat de skies niet voorbij een bepaalde stand omhoog kunnen klappen. De elastieken aan de voorzijde houden de punten van de skies omhoog. De vertikale stukken hout zijn voor het bevestigen van die touwtjes en elastieken. Ze zijn nog niet helemaal genoeg gefixeerd naar mijn zin en kunnen nog licht draaien, eens kijken hoe ik dat beter kan maken. Tijdens de eerste taxiproeven kon de romp te ver voorover kantelen. Daarmee kwam de kist niet goed op gang en kon de prop soms wat sneeuw happen. Na het inkorten van de touwtjes kwam de vaart er wel in, het taxien gaf genoeg vertrouwen om te gaan vliegen. Sturen met het achterste skietje ging niet onaardig. Tijdens het vliegen hangen de skies nog best ver voorover. Maar ja, met langere touwtjes ging taxien niet goed.... Landen gaat wel goed, ondanks de voorover hangende skies. Vliegen echter is met skies veel minder prettig dan met skies. Doordat de skies nogal voorover hangen wordt de neus van het vliegtuig tijdens het vliegen erg omlaag getrokken. Ik vloog continu met halve uitslag 'up' in de rondte, en dat is niet prettig. Verder wil het vliegtuig niet meer vanzelf 'om' als je helling aanrolt, het richtingroer moet dus nog meer dan anders gebruikt worden om mooie bochten te kunnen maken. Alleen helling aanrollen resulteert in een prachtige rechtlijnige slipvlucht (die anders niet lukt). Hieronder een filmpje van de taxiproeven en de eerste vluchten (die niet lang duurden ivm bevriezende vingers). Het filmpje is voor buitenstaanders misschien licht langdradig, maar ik vond het filmen van mijn zoon en zijn commentaren bijzonder lollig, dus ik heb minder dan anders geknipt in het materiaal.