Dat heb je mooi gemaakt. Jij hebt je tijd wel om gekregen met dit weer. En je kan hem ook nog als een sneeuwploeg gebruiken.
Raymond, in principe dienen die touwtjes aan de achterkant alleen om de ski's in de lucht in de goede stand de houden. Als de romp zover voorover kantelt, dat hij de touwtjes gaat spannen, klopt er iets niet. Waarschijnlijk zijn de ski's te stroef aan de onderkant. (de romp gaat voorover alsof er een wiel achter een graspol of kuiltje blijft hangen) Wat heb je op de onderkant van de ski's zitten? Ik begon met witte action verf, op beijzelde sneeuw was dat in no time weg, porienvuller ging een stuk beter (was alleen vergeten hoe erg dat stinkt in huis). Blanke epoxy, of, als je niet meer verven wilt, kaarsvet kunnen ook. Groet, Gerben
Gerben, bedankt voor deze info. Ik zal de skies ergens mee insmeren, blijkbaar zijn ze te stroef. Dan kunnen de touwtjes langer worden en zou het vlieggedrag moeten verbeteren. Wordt vervolgd.
Allen hier en in het vintage glider winterdraadje bedankt voor de tips. De skies zijn bekleed met doorzichtig tape en daarna nog gewaxed met kaarsvet, de Mentor heeft nu aan een klein streepje gas genoeg om er vandoor te schieten. Misschien vanmiddag nog even in de lucht proberen. De skis hangen in de lucht nu ongeveer evenwijdig aan de romp, kijken of dat lekkerder vliegt. Evt kunnen de touwtjes nog wat langer om ze licht achterover te laten hangen.
Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar heb wel regelmatig gelezen dat ze juist iets achterover moeten hangen om te voorkomen dat ze, tijdens het landen, niet in de sneeuw haken.
De ophanging van de skies is nu gedaan aan het landingsgestel van de Mentor zelf ipv aan de houten vertikale staander. Ik was even bang voor te grote scheve krachten op de skies, maar dat valt alles mee. De Mentor doet het nu super op de skies. De weerstand van de skies was duidelijk het probleem. Tijdens het vliegen hangen de skies nu ongeveer evenwijdig met de romp, en dat werkt probleemloos. Landen gaat prima. Het vervelende duikmoment tijdens het vliegen is verdwenen, de kist is weer neutraal op het hoogteroer. Alleen de richtingstabiliteit is verminderd, ongeveer gelijk aan het gedrag met drijvers (met drijvers is het normaal, Multiplex waarschuwt daarvoor). De bestuurbaarheid op de grond met het achterste skietje is best goed en je kan aardig krappe bochten draaien. Hoewel soms ook ineens niet, hangt blijkbaar af van de sneeuw waar je op dat moment doorheen ploegt, maar de bestuurbaarheid is zeker beter dan verwacht. Klein filmpje hieronder. Zoon wilde ivm de kou vorige keer niet meer mee, dus alleen onboard beelden. Ik heb me even uitstekend vermaakt en heb het veld met een grote glimlach weer verlaten.
Ziet er goed uit! Bij 50'' hangt je tailskid erg omhoog te wijzen, ik dacht al, zou dat geen pitch-down geven? Maar later hangt-ie netjes vlak. Dus nu kan je ook die lelijke kerstbomen wegknippen op de ski's...
Mijn ervaring is dat hij met de standaard setup (wellicht is deze inmiddels veranderd, ik heb die van mij al 3 jaar) toch wel een redelijke aanloop moet nemen. Helemaal als het gras wat langer is.Wellicht dat je hem inderdaad snel kan lostrekken, maar ik heb toch het gevoel alsof je hem dan bijna overtrokken los trekt. Voor de rest kan ik alleen maar beamen wat iedereen al gezegd heeft. Ik vind het een super kist! Ik heb er een aantal jaren geleden mij brevet mee gehaald en het vliegt super relaxed. Het vlieggedrag is zeer voorspelbaar. De overstap naar de Calmato EP was voor mij daarin tegen wel een probleem. Ik vond de kist ten opzichte van de Mentor erg zenuwachtig vliegen (ook na het uittrimmen door verschillende clubleden). Waarschijnlijk komt dat omdat de Mentor zo extreem voorspelbaar vlieggedrag vertoont.
Ik wil hier eens mijn bewondering uiten voor het landingsgestel van de Mentor. Afgelopen weekend heb ik weer een aantal sleepstarts gemaakt, en ik land vaak eigenwijs met de kabel nog aan het vliegtuig (scheelt een rondje vliegen). Soms haakt de kabel dan ergens achter een pol gras of zo en dat kan de vaart aardig uit een nog vliegende Mentor halen.... Ik heb een paar flinke klappers gemaakt, maar het landingsgestel steekt dat allemaal probleemloos weg. Waar bij heel veel kisten het landingsgestel standaard veel te zwak is, is het bij de Mentor zeer goed op zijn taak berekend. Multiplex heeft dat goed voor elkaar.
@Frankelfert: ik ben begonnen met de Calmato en kreeg daarna de Mentor. Was dus andersom en ik moet zeggen: het was een verademing die mentor waar ik nog steeds mee vlieg. De Funcub zal w.s. hetzelfde hebben. Die is bijna af. Tja, ik kocht m in mei vorig jaar, maar nog zo weinig mee gedaan Volgens mij geldt dit voor alle kisten van Multiplex. Easystar vliegt ook prima en voor mijn verjaardag krijg ik een Twinstar waar ik ook wel e.e.a. van verwacht. Multiplex is HET voorbeeld van hoe je de modelvliegsport brengt naar het grote publiek toe. Over alles is nagedacht! De mentor kan je inderdaad superhard laten landen. Niks mis mee. Hij kan zeker tegen een stootje. Bij de Calmato brak het landingsgestel dan ook gelijk af. Ik zou nu nooit een beginner een balsakist aanraden. Met dit alternatief ben je als beginner vele malen beter uit.
Hoi mensen, Nog maar net mijn Mentor binnen en ik ben al begonnen met bouwen. De verpakking van de kit is top zeg! Maar goed. Ik wil de Mentor gebruiken om te leren vliegen (bij een vereniging) en later wil ik ook, van af het water kunnen landen/starten, slepen en enkele eenvoudige 3D dingen doen; zoals een loop en een rol. Ik wil hiervoor bestellen een: "TGY AerodriveXp 32 SK Series 35-48 900Kv / 770W" (3 tot 5 cells lipo's) en daarvoor ook de "TURNIGY Plush 60amp Speed Controller" Ik wil later niet van motor veranderen, dan maar meteen een flinke! Ik begin rustig met het gebruiken van 3S lipo's, die gebruik ik ook nu voor een heli. Later wil indien nodig ik wel overstappen op 4 of 5S lipo's. Mijn vraag is: welke maat propellor past hier bij? Bij de motor staat "Suggested Prop: 11*8, 13*6". Is dit ook voor mij als ik met S3 lipo begin een goede keuze? Of kan ik beter een wat grotere (of kleinere) propellor nemen?
Ik lees bij die motor wel heel veel slechte ervaringen op de HC site. Ik zou er nog eens over nadenken..... Even een correctie op de term '3D': met 3D vliegen worden hele andere vliegfiguren bedoeld, zoals prophangen en high-alpha figuren (waarbij de vleugel overtrokken is). Loopings en rollen zijn 'gewone' kunstvlucht figuren. De Mentor kan best een looping en een rol vliegen, maar heel veel meer moet je van deze kist niet verwachten. Mocht je 3D willen gaan vliegen heb je een ander vliegtuig nodig. Voor wat je beschrijft is de Mentor overigens perfect. Het is een veelzijdig vliegtuig. Afgelopen weekend heb ik nog wat sleepjes gemaakt, waaronder met een vleugeltje van 300 gram. Dat ging eindeloos vertikaal omhoog, tot groot vermaak van de aanwezigen. Dikke lol!
Motor is aanbevolen door een ervaren Mentorvlieger (rcgroups). Ik zie net op HK dat er ook hele goede ervaringen zijn. Ik twijfelde eerst tussen deze, -TGY AerodriveXp 32 SK Series 35-48 900Kv / 770W en deze -TR 35-42C 1100kv Brushless Outrunner (Eq: 2820) Maar welke prop met een s3 lipo?
Als je tussen die 2 moet kiezen zou ik voor de lage kv gaan. De reviews geven goede ervaringen op 3S met 12x6, misschien dat 13x6 of 12x8 ook nog kan. Als je meer cellen gaat vliegen moet je een kleinere prop kiezen en misschien wat minder spoed.
dank je Fotor, Ik ben nu net bezig met het gedeelte voor de sleepservo. Ik bouw deze maar alvast in, wie weet. A)Wat mij onduidelijk is: Hoe werkt dat met de servo voor het loskoppelen van de sleeplijn? Is het zo dat de ijzeren "pin" die in "de elaporsdeeltje(no 40 aero tow mechanisme)" zit dan uitsteekt, door de servo naar beneden gedaan wordt zodat "het oog" vrij is van de metalen pin(aero-tow push rod) en daardoor een lijn los kan komen? Als dat zo is hoef de pin(41, pushrod) dus niet uit te steken boven de elapordeeltje(no 40 aero tow mechanisme). DIt deeltje (no 40) kan toch gewoon gelijmd worden. Ik neem aan dat aleen de pin((aero-tow push rod) beweegt. Nu ja en de servo ook. Hoe komt de lijn dan vrij van bij de achterliggende zwever zelf? B)Hoeveel (lipo)gewicht kan de Mentor dragen? Gaat een 500+gram s5 lipo ook lukken? C)Ik wil later ledjes aanbrengen voor verlichting; de gebruikelijke vliegtuig verlichting. Is het verstandig om nu mijn fuselage nog open is(in twee helften) al draden aan te brengen voor de leds; of kan je die bedrading later buitenlangs aanleggen in de buitenkant van de fuselage wegwerken? Iemand ervaring hier mee?
Alleen de pushrod beweegt. De pushrod loopt door plastic deel 40. In deel 40 zit bovenaan een soort gleuf, die moet naar achteren wijzen. In de ontkoppelde toestand is de pushrod naar beneden en is de gleuf leeg. Hier kan je nu de eindlus van een sleepkabel doorheen steken. Dan komt de pushrod naar boven (door de servo te bewegen), die moet minimaal tot achter het bovenste stukje van deel 40 komen, hij mag er ook iets bovenuit steken. De lus van de sleepkabel wordt nu opgesloten en zit aan je vliegtuig vast. De zwever heeft ook een ontkoppelhaak. Zwevers zonder ontkoppelhaak kan je evt slepen met klitteband. Paar cm klitteband op de onderzijde van de romp plakken, paar cm contra klitteband aan de sleepkabel maken. Hiermee kan je de zwever omhoog slepen. Als de zwever los moet maakt de combinatie eerst wat snelheid, dan trekt de zwever vol up en het klitteband trekt zichzelf los. De zwever maakt een looping en is daarna vrij. De sleper komt met kabel aan het vliegtuig naar beneden. Ik kan je aanraden de kabel eerst boven het veld te droppen, dan nog een rondje vliegen en landen. Je kan landen met de kabel aan het vliegtuig vast, maar je loopt dan het risico dat de kabel ergens achter blijft haken en dat je Mentor doodvalt, wat zeer harde landingen oplevert (die de Mentor overigens goed wegsteekt). Dat is me al meerdere malen overkomen. Ik vlieg met 5S5000 van bijna 600 gram, daarmee gaat mijn Mentor nog steeds oneindig vertikaal. Het is natuurlijk erg afhankelijk van je motorisering, maar de constructie houdt het extra gewicht prima. Als je al zeker weet dat de ledjes er komen zou ik nu kabels trekken. Achteraf inwerken geeft sneller verzwakking of lelijke constructie dan wanneer je het helemaal inwendig weg kan werken.
top die info hier... Hebben jullie die elaporscharnieren zo gelaten of anderen (tape, ca etc) gebruikt? Ik vraag dat omdat ik over de standaard scharnier van het richttingsroer van de Easystar niet zo tevreden ben. Het is wat stug en daarom heb ik deze richtingsroer eraf gesneden en wat tape gebruikt. Lekker soepel nu.
Ik heb nog de originele elaporscharnieren. Voor je ze gaat gebruiken moet je ze altijd een fors aantal keren heen en weer bewegen, wat verder dan ze tijdens normaal gebruik uitslaan. Daar wordt het materiaal ter plaatse wat soepeler van. Eén van mijn rolroeren gaat in de hoek nu wat loslaten (ik mishandel de Mentor aardig met slepen), dat is vroeg genoeg om tape aan te brengen.
Spullen net binnen; kan verder met het plaatsen van de motor. Ik gebruik de Turnigy 3548-900Kv-770W en een aluminium motor bulkhead (in plaats van de kunstof no 36) Hoef ik niet de bij de motor geleverde kogellagerring te bevestiging? Het gat voor de as/ kogellagering(?) is namelijk te ruim voor deze kogellagerring. Zie tweede foto. Een ander iets is welke threatlock gebruik je voor de schroefjes ten behoeve van de motor en/of propellor? Medium blue of de sterkere red?