Multiwii Tricopter (voorheen Zelfbouw goedkope en eenvoudige Tricopter)

Die van mij is klaar om te programmeren....

( Tricopter het bos ingegooid en er 1 motortje extra bijgezet :yes: )

YEAH.... :banana:

GroteFoto-ZBUOUYZC.jpg

GroteFoto-TJN3ETGP.jpg

Laatst bewerkt:
tri

Zo langzamerhand ook maar eens beginnen met die van mij. Al met al verzamel je voor zo'n projectje heel wat electronica:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo langzamerhand ook maar eens beginnen met die van mij. Al met al verzamel je voor zo'n projectje heel wat electronica:

Ik ben ook zo'n project gestart, dit is mijn resultaat na twee avondjes hobbyen:-)

eerst een frame in elkaar geknutseld
Trikopter-frame.jpg

frame is nu ongeveer klaar
Tricopter-MKI-003.jpg

Elektronica is onderweg vanuit HK, komt volgende week binnen als het goed is.

Die T-copters zie ik steeds vaker, net als de spider hex. Waarom eigenlijk?
Puur omdat het dan makkelijker te oriënteren is in de lucht? Of zit er meer achter?

Met de Y-vorm had ik altijd problemen kwa oriëntatie. Een T-vorm is stukken makkelijk te zien in de lucht.

Ze zouden normaal gezien identiek moeten vliegen hoor, tenzij het CG-punt wordt verlegd natuurlijk.

Na een paar avondjes hobbyen was ie klaar, het bouwen valt achteraf best mee.
Ook het eerste trimwerk zit erop, en dat val zeker niet mee:confused:

Zo ziet ie er uiteindelijk uit
Tricopter-MKI-005.jpg

Tricopter-MKI-006.jpg

Tricopter-MKI-007.jpg

Inmiddels zijn ook de "voetjes" van de vloer geweest. Ik ben ervan overtuigt dat het nog best een karwei wordt om het geheel een beetje stabiel te krijgen.
Extra uitdaging is het feit dat ik niet gehinderd wordt door enige vorm van heli ervaring:mrgreen:

XMyef7JyNaw[/media] - ‪T-copter MKI‬‏

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor het eerst in lange tijd heb ik de tricopter terug de lucht ingestoken. :D

Vorige keer maakte ik een "onzachte landing" omwille van oscillaties bij het dalen, de tricopter flipte bijna om door de groter wordende schommelingen.

Daarom heb ik vandaag de PID settings verder getuned. Gewoon alles een beetje minder gevoelig gezet. Het probleem leek zich vooral te zitten in de te sterke autolevel, die staat momenteel op 4.

Hij vliegt stukken beter met de lagere PID's en autolevel!
Autolevel werkt nog steeds perfect maar corrigeert niet meer zo sterk.
Snel dalen gaat nu zonder problemen. De tri heeft ook minder last van oscillaties bij hevige windstoten.

Laatst bewerkt:
gyro's gains afstellen etc;) maar mag ik vragen waarom je eigenlijk met losse gyro's bent gaan knutselen, ipv bijv een hk bordje? qua kosten lijkt het me goedkoper...

Inderdaad, Vinny heeft gelijk.
Methode met de afzonderlijke gyroscopen is verouderd. Tegenwoordig bestaan kant en klare boards, gaande van KK-boards naar meer geavanceerde boards zoals Multiwii.
Vooral deze laatste, de multiwii's zijn erg compleet en vooral heel goed, dat voor weinig geld!

weet ik, maar kk bordje komt dichtst in de buurt van 4 gyro's;) vandaar de vraag waarom ie daarvoor niet heeft gekozen maar voor 4 losse gyros...

Waarschijnlijk omdat het een post van juni 2011 is, en er toen wel kk bordjes verkrijgbaar waren maar niet zo goedkoop als ze nu zijn.

MVG, Moelie.

Back