Naar E ombouw van de Oxalys

25u2kxw.jpg

2vdsp35.jpg

2z56hoh.jpg


Stapje voor stapje
 
Hoezo slechte kwaliteit? meer dan 300 vluchten zonder problemen onder extreme omstandigheden (winter en hoge zomertemperatuur). Ook een Mercedes kan weleens stuk gaan maar om dan te zeggen dat dit een slechte auto is gaat wel erg ver.

In dit geval liggen de statistieken iets anders Richard, voor de bezitters van deze Turnigy motor die ik ken, is het ongeveer 50/50, dat wil zeggen, bij de helft werkt ie goed, bij de andere helft valt ie uit elkaar.

Het is een algemeen bekend feit dat de kwaliteitscontrole van Turnigy te wensen overlaat, en dat je gewoon kans hebt een motor te krijgen waar de magneten uitspringen.

Wat kan er nu stuk aan een simpel apparaat als een buitenloper, lagers verslijten niet of nauwelijks en magneten gaan alleen maar los als de motor verkeerd behandeld wordt, ik heb ook bij een Axi magneten los zien zitten.

Dat is het 'm nu juist, bij Turnigy hoef je de motor niet te mishandelen om de magneten los te laten komen. Als je er eentje hebt die goed is, is ie ook goed, en is het qua prijs een onverslaanbare deal. Maar je loopt gewoon bij Turnigy de kans eentje te krijgen die niet goed is, en die kans is aanmerkelijk groter dan bij bv. Hacker, Axi, plettenberg, enzovoort.

@Ed: je hebt nu de magneten zelf verlijmd, dus mag je er vanuit gaan dat ze nu goed vast zitten. Dan kan het hooguit nog lonend zijn om de goedkope chineze lagers te vervangen, maar voor de rest zou je er dan nu een motor aan moeten hebben die lang probleemloos zal werken.
 
Ik heb de lagers al vervangen door SKF lagers er in te schuiven.
Het is voor mij een experiment om het E vliegen met alle facetten te leren kennen.
Ik lees bij de AXI F3A motor een 20x13 propeller voorgeschreven.
De Turnigy heeft proefgedraaid met een 21X13 propeller.
Prop te groot?

Als ik de hele zaak onder controle heb en begrijp ga ik toch een ander model maken met een andere motor.
Misschien bevalt het wel niet en zet ik er weer een YS in.

Op ons nieuwe veld worden alle modellen gemeten,de grotere E motoren zitten aan de grens van het toegestane geluid.

Tijdens de meting van de YS Oxalyssen heeft de geluid meet meneer twee keer gekeken of het model wel vol gas stond.
De 75 DBA op 7 meter 1 meter hoog welke hij aantrof op de 3 punt meting paste niet bij zijn beleving van een F3A model.
 
Meten is weten.. het enige wat van belang is voor een E-setup, is warmte. De test is eenvoudig, direct na de vlucht moet je de motor met blote vingers kunnen vastpakken en ook vasthouden, zonder dat je je vingers brand of het te warm wordt voor je.

Als de motor te warm wordt, maar de regelaar niet echt warm, kun je een minder scherpe timing proberen. Worden motor en regelaar beide warm, en de motor te warm, dan heb je er een te zware prop op staan.

Tweede meetpunt is de stroom. Hiervoor is de CC regelaar erg mooi, want dan kun je het uitlezen van tijdens de vlucht, ipv statisch meten. Of een eagletree datalogger.

Als je serieus wilt gaan E-vliegen, moet je eigenlijk gewoon iets hebben om de stroom te meten.

Ik heb nog een eagletree liggen met 4mm goudconnectoren er aan, deze kun je heel eenvoudig tussen accu en regelaar zetten, en dan na de vlucht kun je uitlezen wat voor stromen/spanningen er geweest zijn.. aangezien ik nu vlieg met een CC, heb ik die voor F3A niet nodig, die kun je wel een tijd lenen om uit te vogelen hoe en wat?
 
Na 3 jaar loggen van vluchten durf ik te stellen dat de maximale stroom in de lucht niet hoger is dan volgas op de grond. Wat loggen toevoegt is dat je weet of je setup inderdaad in staat is om op een bepaalde plek in het programma vermogen te leveren.

Een kleinere diameter prop kan net zo hard als een grotere maar zal het in stijgvlucht afleggen.

Er treden wel stroom pieken op die hoger kunnen zijn, bij Castle creations kun je de meeste parameters instellen van 0 tot 10, grof gesteld levert een waarde boven de 8 alleen warmte op en geen performance verbetering.

Meten is inderdaad weten al zou ik naast de stroom drie temperatuur sensoren en monteren op motor, regelaar en accu.

Door te loggen wat parameters en de diameter/ spoed van je propellor doet kun je je setup optimaliseren en zorgen dat alles koud genoeg blijft om lang mee te gaan.

Bijkomend voordeel is dat spullen die niet warm worden efficient zijn zodat je met kleinere accu's kunt vliegen.

Als je een beetje de weg weet met electronica kan ik de Logomatic V2 van sparkfun aanbevelen, deze logd alle data op een SD kaartje en maakt automatisch een mapje aan per vlucht, dan heb je geen PC nodig op het veld.
 
Statisch op de grond trekt mijn setup tegen de 100A. In de lucht niet meer dan 90A. Reproduceerbaar en gemeten met dezelfde meter.

Misschien dat het dus niet voor elke setup geldt, en dus wordt het een kwestie van proberen dan.
 
Denk dat het verder zo prima zal gaan werken.. zit netjes ingebouwd, magneten zelf verlijmd en lagers vervangen door goede.. dan zou ik niet weten waarom het niet meer zou werken.

Je kunt overigens ook rustig die ICE regelaar gebruiken, alleen hou de rem dan onder de 30%.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geen CC ICE regelaar maar een Phoenix 85 HV
Met het downloaden van de nieuw software kreeg ik er ook een Graph Viewer bij.
Misschien kan ik met deze software ook wat waarden uitlezen.

Eerst de lijm goed door laten drogen, kan ik morgenavond wat testen.
 
Dat de Turnigy stuk is gegaan heb ik denk ik aan mij zelf te danken.
Misschien is de combinatie Turnigy / Castle Creations HV85 geen goede combinatie.
Te veel rem geprobeerd.Geen ondersteunend lager vanaf het begin toegepast.
Nadat de motor vreemde geluiden ging maken dit nogmaals proberen.
Ik ga er nog gewoon even mee door en zie wel wat er van komt.
De as is verlengd en morgen ga ik het hulpspant met het lager inbouwen.
Ik heb de Castle Creations regelaar uit het model gehaald en een Turnigy 120 A Opto regelaar gemonteerd.
Als ik toch aan de AXI ga moet het propeller klemstuk verlengd worden.
Bij de Turnigy motor is de afstand van de voorkant van de motor tot de aanslag van de propeller groter dan bij de AXI.In het model is het spant geplaatst op de Turnigy afstand.

mx2235.jpg

oig9z8.jpg


Zou ik even mogen weten hoe je die motor hebt opengedaan ? Ik denk dat ik ook met een losse magneet zit.
 
Eerst aan de voorzijde het borgringetje verwijderen, dan zie je een koperen ringetje .
Dit er af schuiven en dan de rotor met de magneten er uit trekken.
Het kost wat kracht maar is goed te doen.
In elkaar zetten gebeurt omgekeerd.
Succes
 
Met een tangetje.. er zijn speciale tangetjes voor dat soort ringetjes. Ik zet ook wel eens een klein schroevendraaiertje (plat) tussen de 2 puntjes en 'draai' 'm dan open. Het is even pielen, dat wel.

Let er op dat bij het in elkaar zetten de magneten flink trekken, hij kan met een klap op z'n plaats schieten, met nog een stuk vel van je vingers ertussen, weet ik uit ervaring :P
 
Let op dat als de motor echt dichtklapt de magneten kunnen breken, dus heel voorzichtig naar elkaar toe laten gaan.
Wat ik me afvraag is, waarom gebruiken jullie geen Unilog?
In de F5B doen we niet anders dan loggen, temperaturen, stromen, toerentallen en accuspanning.
Dat is het behoud van je motor en zo kan je ook de motor en prop goed op elkaar afstellen.
Voor rond de 150 euro heb je een redelijk compleet setje wat hoogte, stroom, toerental en temperatuur kan meten.
Ook meet hij de afgenomen capaciteit en verbruikte energie.
Je kan als je Jeti of M-link hebt dit ook direct doorlinken naar je zender en realtime alles aflezen.


Grts Gert-Jan
 
Ik gebruik eagletree, wat dezelfde functionaliteiten heeft.. en met de CC regelaar, zit het al in de regelaar.
 
En de Unilog is preciezer.
Maar de CC logging klopt niet altijd, heb ik gemerkt.
In ieder geval wordt er wel iets gelogd.

GJ
 
Voor F3A is 150A meer dan genoeg, en de unilog is niet preciezer.

Maakt verder ook niet uit, de opmerking is valide; loggen en meten is weten.
 
Back
Top