Naza Yaw probleem met Spider

Hey allemaal,

Ik heb sinds kort een Spider frame overgenomen van een lid hier.
Hij vloog zelf met een Naza V2, en ik had er nog eentje van mijn F450.
Dus heb ik mijn eigen V2 ingebouwd, en de gains van de verkoper gevraagd.

De quad vliegt stabiel, pitch roll en throttle doen het prima.
Maar de Yaw doet het toch niet naar behoren.
Wanneer ik sterkere Yaw bewegingen wil uitvoeren tijdens het hoveren, gaat de quad diagonaal wiebelen.
Hij herstelt zichzelf wel, maar veel vertrouwen geeft het niet.

Nu heb ik al het een en ander gelezen over de Naza icm een spider frame, maar het moet toch goed te krijgen zijn? Tenslotte zijn TBS's ook allemaal spiders.

Goed, hier is mijn setup:

T-Motor props 14x5
T-Motor 3508 580kv motors
Naza V2 + GPS
Frsky Taranis en X8R receiver.

En dit zijn mijn settings:
20glidu.png

Even ter info; ik heb Pitch Gains geprobeerd vanaf 130. En ben geeindigd op 180.

Alle hulp is welkom :)

Voor langzaam vliegen is naze prima, voorsneller werk, is het op een tbs, gewoon minder.
Je krijgt ze redelijk, door de naza 10mm naar voren te zetten, ten opzichte van het COT punt. (center of thrust) en niet op het COG (center of gravity)

Met de normale TBS, (dus niet die met lange armen en andere motoren, tenminste ik gok dat je die hebt gekocht,want die heb ik te koop zien staan hier) kwamen we op 4s 3200 en 9x5"het beste uit.

Ik heb er al veel aandacht aan gespendeerd, naza met asym frames. eE op de ts vindt ik ze gewoon niet echt fijn te krijgen. Uitbreken in snelle bochten, en soms onvoorspelbaar gedrag. Naar achteren dweilen bij volgas omhoog, en meer van dit soort dingetjes.
Niet te verwarren met zogenoemde H frames. Deze zijn niet asysmetrish!, en hebben deze problemen dus niet!

Conclusie destijds. je krijgt het redelijk goed. Leer ermee leven, of vlieg er niet te hard mee, of pak een andere flightcontroller.

Hoe groter de armen, hoe eer last je ervan hebt. Dat is nu eenmaal zo.

Uitzondering zijn bvde spyhero's, en de mini spy, deze zijn prima te vliegen, omdat de hoek van de armen anders is dan de tbs, en dus een andere geometry heeft, waar de naza wel goed mee overweg kan..

Dus 3 opties:

1) Tunen tot het acceptabel is
2) Andere FC. (welke met GPS, en 32 bits??)
3) Ander frame
3a) Zelf andere centerplates maken en de lange armen overzetten. (aka - ander frame)

En inderdaad, ik heb die met de lange armen gekocht.

Als ik ga tunen, welke gains zou ik het eerst naar moeten kijken dan?
Ik las namelijk dat ik de pitch gains altijd iets hoger moest hebben tov de roll gains.
Maar of dat zo is?

Per as calibreren....

Zie voorbeeld in mijn filmpje...

Desnoods kom langs, kijken we er samen na...

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm... hoverend en zijwaarts/voorwaarts gaat bij mij zonder wiebelen.
Alleen Yaw doet raar.
Dus moet ik de Yaw gains bijstellen denk je?

Langskomen is ook nog een optie inderdaad, maar eerst ff zelf aanklooien :)

Dit soort frames zijn met naza heel lastig.
Enkel je YAW aanpassen heeft weinig zin. omdat het anders reageert dan de rest van de gains.

De yaw gain moet hoger, als hij zelf wegdraait. Maar als hij dit niet meer doet, gaat hij NIET oscilleren, maar enkel sneller draaien, op je input.
Yaw gain zet je zo dat je geen ongewenste lift hebt tijdens draaien (te hoge gain) of dat hij wegdraait, of zakt tijdens draaien (te lage gain)

Je moet het verder zoeken in ene combi van de gains, en in COG en plek van de naza ten opzichte van je COG en COT

Als ik je laatste bericht goed begrijp, dan moet ik wel wat hogere Yaw gains hebben.
De quad zakt wel tijdens draaien namelijk.

Cog en Cot zijn duidelijk, ik moet alleen nog even kijken of dat bij mijn frame goed is.
Ik neig echter wel naar een redesign van het frame, naar een zuivere quad.
Dan zijn de settings in ieder geval makkelijker te bepalen.

Welkom bij de enorme tekortkoming van de naza flightcontroller.

en gecombineerd met een asymmetrisch frame versterk je die ellende nog eens.

wil je zon tbs frame eens echt vliegen ipv voortduwen, monteer dan een naze32 of multiwii flightcontroller.
voorwaarde is wel dar je moet kunnen vliegen daar je geen gps ondersteuning meer hebt, enkel stabilisatie

Nou ja, mijn uiteindelijke doel is het fotograferen vanuit de lucht, dus dan wil je liever wel GPS ondersteuning.
En voor fotograferen hoef je geen snelle quad, dat weet ik.
Maar als de camera er eens niet aan hangt dan is een beetje raggen ook leuk.

Net even aan het klooien geweest:
fc4m55.jpg

Even 2 frames over elkaar gelegd.
De kleinere is een X config, motorafstand van 763mm
De langwerpige heeft de motoren ook in X, maar vanwege het frame een motorafstand van 945mm.

Voor beide ontwerpen valt wat te zeggen denk ik, maar het grotere frame is wel erg groot en bovendien lijkt mij zo'n langwerpige centerplate ook niet erg stevig. (ook met afstandbussen er tussen)

Overigens zou het maken van zo'n langwerpig frame circa 40 euro kosten aan GFK plaat.
En dan zit ik wel te twijfelen over een Tarot 650 frame. Die kost 7 tientjes extra, maar dan wel een turn-key oplossing van Carbon.

Welkom bij de enorme tekortkoming van de naza flightcontroller.

en gecombineerd met een asymmetrisch frame versterk je die ellende nog eens.

wil je zon tbs frame eens echt vliegen ipv voortduwen, monteer dan een naze32 of multiwii flightcontroller.
voorwaarde is wel dar je moet kunnen vliegen daar je geen gps ondersteuning meer hebt, enkel stabilisatie

Verdiep je er eens in, ipv iets ongefundamenteerd afkraken,en een ander ongefundamenteerd proppen.. ;)

Voor wat hij er mee wil, (zie zijn reply) denk ik dat de naza zeer goed zal voldoen, en dat hij MINDER goed af is met jouw voorstellen.

Wat je ook neemt, zorg dat je GOED kan vliegen. (minimaal atti mode bij naza) en side in tail in en nose in, het TEN ALLE TIJDE onder controle hebt. Wees niet AFHANKELIJK van hulpmiddelen zoals ioc en GPS.

Alles hangt af van wat je wilt, verwacht en wat je kan, of juist niet kan.
Een flightcontroller moet bij je passen. Dat de naza niet bij jouw past, dat kan..

De naza is een prima ding echter, voor sommige zaken schiet hij tekort. Ja zeker bij Asym frames...

Ik ben wel een naza fan, maar niet alles draait hier op een naza... ;)

Tja Emil, het forum is er om elkaar te helpen.
Dit zal Gerard's manier zijn geweest om mij te helpen :)

Ik heb het frame zonet uit elkaar gehad, en opnieuw in elkaar gezet.
Er zaten wat schoonheidsfoutjes in die ook niets positiefs kunnen brengen.
(2 verschillende lengtes afstandbussen onder de armen bijvoorbeeld)

Ik ga nu (dus ook echt nu) even met de Yaw gains spelen :)

Yaw gains op mijn slider van de Taranis gezet, veel gespeeld.
Maar het diagonaal overcompenseren blijft voordoen....
Zit dus maar 1 ding op; Ander frame.

of koop goede wandelschoenen voor als je hem moet gaan zoeken nadat ie weg is gevlogen :D

overigens weet ik niet hoe beroerd je yaw is maar als je enkel op gps rondhovert voor te filmen is de yaw goed zat te krijgen.

maar voor echt action packed vliegen ga je te kort komen met de naza

@emil, ik prop en kraak ongefundamenteerd al wat ik wil.. ;)

Ik was toch de koning van de typo's ??
Bah dat gaat goed , eerst al geen mod meer, en nu ook al geen koning van de typo's ??
LEKKER DAN! ;)

Back