Nieuw Blade 130 X

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Nebukadzir, 12 apr 2012.

1. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Hoi.
    Zit nog met volle geduld te wachten op mijn Blade 130-X die ter garantie nog in Duitsland vertoeft.
    Denk dat ze het erg druk hebben daar.Ha ha ha ha.
    Dit is week nummer 5 van de wachttijd op het kleine wonder.En tel er nog wel 3 weken bij op heb ik het vermoeden.
    Maar kan vast niet zo lang gaan duren als die 4 maanden in Pre-order.Ha ha ha ha.
    Het is dat ik genoeg ander vliegspul heb om mezelf goed mee te vermaken.
    Want anders had ik nu al 5 weken op een houtje mogen bijten.
    Zodra ik de heli weer binnen heb dan laat ik dat wel weten en ook hoe het dan vliegt.
    Heb eerlijk gezegt nog wel vertrouwen in het toestel hoor.
    Met een aluminium upgrade Tail Unit kan het vast een knake strakke Micro CP heli worden.
    Komend najaar lekker indoor knallen met het kleine wonder.Want we gaan alweer richting september.Oktober is kort erop en dan weten we allemaal dat het dan wel gebeurt is met het mooie weer.Dagen worden korter in licht en meer wind en regen in het verschiet.
    Ha ha ha ha ha.........had werkelijk gedacht deze Blade 130-X een fijn te kunnen testen tijdens de zomer.Helaas pakte dat anders uit.Kan raar lopen.
    Vr Gr Erwin

2. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Gelukkig is er nauwelijks sprake geweest van een echte zomer. En ook in het najaar en de winter krijgen we vast wel rustige dagen ;) Moet je alleen een wat dikkere jas aan :)

3. guyken

guyken

Lid geworden:
    25 mei 2009
    Daarenboven is ie gevoelig aan wind en dat hebben we ook al veel gehad :cool:

4. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Nou........dan kan het dus alleen nog maar beter worden straks.Ha ha ha ha ha.
    Overigens vandaag heerlijk gevlogen met de vliegmaatjes op het veld.
    Tijdens een vliegsessie raakte iemand de controle over zijn Easy Star Twin engine kwijt.
    Ook kwam er rook uit het toestel.Blijft een vreemd gezicht om witte rook uit een elektro kist te zien komen.
    Gelukkig kon de persoon plots de controle over het toestel terugkrijgen en nadat er snel geland was bleek er sluiting in de 2S 2200Mah Lipo pack te zijn geweest.
    Binnenzijde van het toestel was al behoorlijk gesmolten.
    De persoon in kwestie heeft dus dikke bof gehad.
    Morgen maar weer eens flink gaan fladderen.De dagen zijn er perfect voor nu.
    Vr Gr Erwin

5. guyken

guyken

Lid geworden:
    25 mei 2009
    Gisteren m'n eerste schade/brokken gehad : tandwieletjes achteraan op staartrotor. Ik zette m'n heli op de grond om op te stijgen , kleine windstoot en staart effe tegen de grond : prijs .:mad:
    Er zitten wel reserve in de doos maar waarom plastiek rommel :confused:
    Dit blijft toch wel het zwakke punt bij de 130.

6. startrex

startrex

Lid geworden:
    4 aug 2007
    Dat heb je met elke Torque Tube heli ;) Is *geen* zwak punt van de heli. gewoon meteen naar 1 m. hoogte heb je geen last. Bij neerzetten op een gladde plaat landen, niet in het gras.

7. guyken

guyken

Lid geworden:
    25 mei 2009
    t'is niet mijn eerste heli en ik heb nog nooit eenTT stuk gehad . Het contact was zo miniem dat ik het steek op de goedkope plastieken tandwieltjes en dat niet alleen heel de TT van de 130 is naar mijn insziens veel te broos.:cool: Mocht wat robuuster gemaakt zijn. En de ganse tail gear ook

8. startrex

startrex

Lid geworden:
    4 aug 2007
    De schaal / verhouding v.d. TT klopt gewoon, is eerder oversized dan te klein naar mijn mening. Ik ben wel 50 keer hard in het gras geploft, de staartbuis is een keer gescheurd, de tail fin ook, de tail blaadjes zijn een keer dubbelgevouwen, maar nog niet 1 keer is mijn tandwieltje beschadigd geraakt. Throttle Hold er op tijd op en het TT tandwieltje is niet stuk te krijgen.

9. MaartenR

MaartenR

Lid geworden:
    29 apr 2003
    Altijd landen vanaf een halve meter met een autorotatie, werkt goed bij mij tegen het strippen van de tandwielen :D

10. startrex

startrex

Lid geworden:
    4 aug 2007
    "Eindelijk" een echt probleem. Het asje van 1 van de swash servo's is losgekomen. Het busje aan de bovenkant is eraf, gek genoeg steekt dat asje na het aandrukken van het tandwiel (uiteraard) niet ver genoeg door de behuizing heen zodat je er een nieuw busje op zou kunnen zetten. Da's vreemd...

11. guyken

guyken

Lid geworden:
    25 mei 2009
    Collega 130 vliegers op de USA fora hebben dit al van bij het begin meegemaakt en raden iedereen aan van zodra je een 130 aanschaft die busjes nog eens extra te zekeren met een drupje loctite .
    Of je die busjes apart kunt krijgen :confused:

12. kmk

kmk

Lid geworden:
    14 okt 2009
    Is mij al TWEE keer overkomen na een crash op de kop:mad: De energie die bij de crash vrijkomt wordt doorgegeven naar de servo waarna het boutje mét messing busje afbreekt:(
    Je kan dit herstellen door onderaan het frame een beugeltje te lijmen dat het tandwiel naar boven houd, je kan er dan perfect met blijven vliegen tot je nieuwe servo arriveert.
    Jammer genoeg zijn de servo's zéér zeldzaam al heb ik er vandaag nog ééntje online kunnen scoren:cool:

Om dit in de toekomst te vermijden ben ik van plan om in de linkjes naar de grips een klein sneetje te geven zodat deze sneller breken bij een crash dan de servo's! Deze linkjes zijn gemaakt om kapot te gaan of los te komen bij een erge crash maar doen het niet, wat ze bij de MCPX wél deden..... Linkje kost maar een paar cent, een servo 15 euro zonder verzending.

Guyken, die busjes zijn niét apart te verkrijgen, ook het mechanische gedeelte met motor zoals bij de MCPX is ook niet apart te krijgen je bent dus verplicht om een komplete servo te kopen

Grtz Rudi

13. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Rudi.
    Is het maken van zo'n beugeltje onder dat tandwiel de enige oplossing??
    Want ik hoorde Guyken praten over een druppeltje locktite ergens te zetten.Maar waar dan?
    Locktite op welke plek?
    Vr Gr E

14. kmk

kmk

Lid geworden:
    14 okt 2009
    Een beugeltje is de enige oplossing. Startrex heeft hetzelfde probleem als ik, het messing boutje bovenop de servo breekt gewoon af tesamen met de schroefdraad, er is dus niets meer om te locktiden. De servo's zijn al gelocktide vanuit de fabriek.
    Tweemaal brak het bij mij af nét boven de lager die bovenaan in de servo zit, je kan het servo asje dus nog wel terug in de lager schuiven maar niet meer vastzetten.
    Daarom dat beugeltje, let op, dit is géén versteviging om te beletten dat je servo's in de toekomst stuk zullen gaan maar een noodoplossing tot je nieuwe servo arriveert.
    De 2 achterste servotandwieltjes zitten onderaan ongeveer gelijk met de onderkant van het heliframe, daar heb ik dwars een stukje plastic over gelijmt en voor de zekerheid nog een schroefje.
    Vliegt verder prima, bij het initializeren zet de servo zich gewoon terug op zijn nulpunt alsof er niks aan de hand is:cool:

Wél na iedere crash controleren natuurlijk, je kan zelfs horen wanneer de servo losgekomen is want het motortje draait dan op volle toeren, net zoals wanneer de servotandwieltjes gewoon loskomen, ik heb de mijne alle 4 met secondenlijm op het asje gelijmt na dat ik er ééntje zag uitvallen bij het opstarten. Gelukkig stond de heli nog in de koffer van mijn auto want zoiets terugvinden in hoog gras is onbegonnen werk;)

Grtz Rudi

15. Nebukadzir

Nebukadzir

Lid geworden:
    15 jun 2011
  16. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Hoi Rudi.
    Enorm bedankt voor de uitleg.
    Is het misschien mogelijk dat jij een aantal foto's plaatst waarop te zien is hoe jij dat hebt gedaan met die 'beugel'?
    Plaatjes zeggen in mijn geval vaak meer dan 1000 woorden.
    Hoop dat jij het wilt laten zien.
    Vr Gr Erwin

17. Bootsmanaa

Bootsmanaa Guest

Hey

Mischien heeft iemand dit al gezegd of zo maar zal het toch zeggen heb de normale canopy gromets door de reserve die dikker zijn vervangen en mijn heli trilt bijna niet meer juist de staart nog

18. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Dat klopt en schijnt dat een fietsventiel en die dan op maat knippen ook helpt.
    Van de week toch maar even wat van die fietsventielen scoren.Ha ha ha ha.
    Vr Gr E

19. kmk

kmk

Lid geworden:
    14 okt 2009
    Even een foto gepost van de servoherstelling.
    http://img.photobucket.com/albums/v334/bk330063/196_9677.jpg
    Werd ter plaatse op vakantie gedaan met wat voorhanden was, een plastic shim van een 450 heli, met secondenlijm vastgezet en er dan nog een schroefje tegenaan gegooid;)
    Ziet er niet mooi uit maar heb met deze 'herstelling' toch nog dik 50 vluchten en een aantal crashes gemaakt voor mijn main gear het begaf. De behuizing van de servo is ingescheurt maar werd aan de binnenkant gelijmt met secondenlijm vermengt met wat talkpoeder, hierdoor krijgt de lijm meer volume ( krimpt minder ) en zet zich dan nog beter vast in scheuren en barsten.
    Aanbrengen met tandenstoker anders lijm je heel de boel vast en is het game over, is een 'Oud Belgische' modelbouwtruk:cool: Zoals gezegt moet je inventief zijn met de middelen die je hebt op dat moment;)
    Zoals je ziet doet de shim niet meer dan het servotandwiel naar boven houden, ziet er knullig uit maar werkt wel tot je nieuwe servo er is:)

Grtz Rudi

20. kmk

kmk

Lid geworden:
    14 okt 2009

Deel Deze Pagina