Nieuw project scrapbouw PSV World Diamond

Hmmm, die foto komt me bekend voor. Is die van de persoon waarnaar ik je heb door verwezen.

Ziet er goed uit zo. Lekker bezig.
 
Hmmm, die foto komt me bekend voor. Is die van de persoon waarnaar ik je heb door verwezen.

Ziet er goed uit zo. Lekker bezig.

Nee hoor, internet staat er vol mee. Kijk maar eens op de World Diamond, Sapphire, Opal, Peridot en de Pearl. 5 Identieke schepen uit de 3300 serie van Damen. Er zijn er meer maar varen onder andere rederijen en hebben andere kleuren.

Dennis
 
Roeren en straalbuizen

Vanmiddag lekker met het voorjaarszonnetje door het raam van de schuur weer een even op de werf bezig geweest.

Inmiddels is het rescuedek geplamuurd en moet voor het schuren nog even op zich laten wachten.

Met in het vooruitzicht de aankomende hemelvaar(t)(dag) in Nieuwegein, alwaar ik me voor ga opgeven, zou ik graag zover willen komen dat de Diamond ook daadwerkelijk op eigen krachten kan varen. Natuurlijk is dat nog een eind weg, toch is de volgende stap om het onderschip in orde te brengen!
Daarom ben ik aan de slag gegaan met de roeren en straalbuizen. De straalbuizen heb ik gemaakt van pvc afdekdoppen 32mm binnenmaat. de schroeven die ik ga gebruiken zijn 1 links en 1 rechtsdraaiende schroef 30mm.

De constructie gaat zo worden dat de schroef in de straalbuis draaien. De straalbuis is straks èèn met het roer. Dit betekent dat het draaipunt heel secuur moet worden uitgemeten t.o.v. de schroef. Wanneer dit niet juist uitkomt zal de schroef de straalbuis raken tijdens het verdraaien van het roer.
Ik heb hier al ervaring mee wat betreft de bouw, mijn vorige project heeft namelijk hetzelfde type aandrijving.

Uit het archief: de straalbuizen van de MMC887 PSV NS CP

135473-49cfc074f706c8f3c0ea65f5aba843b5.jpg


135472-7ed22edefefad85109601cbe462bb5f1.jpg


Om te beginnen ben ik gestart met het installeren van een proffessorische draaibank. Ik ben jammer genoeg (nog steeds) niet in het bezit van zo'n mini machientje! Maargoed, beetje improviseren is ook leuk en het werkt nog ook!

Om een goede vorm in de straalbuis te krijgen heb ik de dop over de kop van de boormachine geperst. Met wat schilderstape heb ik de diameter van de boorkop zo gemaakt, dat de dop goed klemde op de kop.

162727-9fa7dce9b8a24d67aabac2b4027d31fc.jpg


Vervolgens met een een vijl, schuurplank en schuurpapier al draaiend een mooie taps weglopende buis gedraaid.
Toen uiteindelijk de vorm naar mijn zin was heb ik de deksel van de dop uitgeboord en met de halfronde vijl de restanten uitgevijld. Nogmaals opgespannen op de boorkop en de kopse rand netjes rond afgewerkt.

De eerste PVC dop omgebouwd tot straalbuis

162726-3abbfda02a470ea3505b41342c256b4d.jpg


De roeren had ik al enige maanden in mijn bezit. Helaas was de hoogte van het roerblad te kort om in de straalbuis te plaatsten. Aan de onderzijde van de bladen heb ik 2 stukjes polystyreen gelijmd. Wanneer dit is uitgehard kan ik de stukjes gaan vlakvijlen t.o.v. het roerblad. de bladen zijn dan met 3 mm verlengd en passen dan precies in de straalbuizen.
Verlijmen, schilderen, de anodes erop en aan de slag met de roerkoningen!

162728-a449e65153cbf5f3189e2f5725e044c9.jpg


Gaat vervolgd worden!
Groet Dennis
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer een paar uurtjes vrijgemaakt om verder te gaan met de roeren. De extra gelijmde strookjes polystyreen zijn netjes gelijk gevijld met der roerbladen. De roeren heb ik vervolgens gelijmd in de straalbuizen.

163023-9ba5e6fda4f45f44178cf0c66219a2a6.jpg


Daarna begonnen met de (volgens mij) de roerkoningen. Eerst 2 rondjes uit triplex gezaagd, gaatje in het middelpunt en ingespannan in de boormachine. Met de schuurplank en de vijl er een conische kop aan geslepen.

163024-168dd015e92711b63fc4f0bb0d81bd9d.jpg


Uiteindelijk de roerbuizen uitgelijnd in de romp en met epoxyhars de buizen in de romp vastgezet.

163025-7a40a09b56304081cb06c26544ae0d13.jpg


Al met al weer een stapje verder om de boel vaarklaar te maken.
Groet Dennis
 
Laatst bewerkt:
Mooie straalbuizen als eindresultaat
maar, nu sta ik toch een beetje te kijken van jou boormachine draai bank.
Ik heb ook al eens getracht gebruik te maken van een boormachine om ronde schijven te maken, alleen lukte het bij mij niet omdat de boorkop excentrisch draaide.In de winkel vertelde men mij dat dat normaal was. Dus later nooit meer geprobeerd.
 
Mooie straalbuizen als eindresultaat
maar, nu sta ik toch een beetje te kijken van jou boormachine draai bank.
Ik heb ook al eens getracht gebruik te maken van een boormachine om ronde schijven te maken, alleen lukte het bij mij niet omdat de boorkop excentrisch draaide.In de winkel vertelde men mij dat dat normaal was. Dus later nooit meer geprobeerd.

Marc, mijn boormachine heb ik nooit uit elkaar gehaald. Anderzijds, als deze idd excentrisch zou draaien hoe is het dan mogelijk een fatsoenlijk gat te boren?
Technisch gezien kun je zo dus niets centreren. Wel heeft de machine een axialespeling welke weer te maken heeft met het klopgedeelte.

Mijn werkwijze: circel grof uitzagen. De passerpunt is het hart. In het hart een gaatje boren en er een boutje met moer in monteren. Het tapeindje in de boorkop inspannen en draaien maar. Vervolgens ga je met een schuurhout of vijl heel langzaam naar het werkstukje toe en...voel je de hoge kantjes je gereedschap raken. De kunst is nu het gereedschap zijn werk te laten doen zonder zelf door te duwen. De kantjes slijten weg en langzaan wordt de circel rond!
Ik zou het toch nog eens proberen, je zult zien dat het werkt.

Groet Dennis
 
Aandrijving

Vandaag vroeg op gestaan om na de huishoudelijke aktiviteiten op tijd te kunnen beginnen op de werf. Deze dag staat in teken van het bouwen van de aandrijftules door het onderwaterschip. Al enige maanden geleden heb ik mijn hersenspinsels al eens laten gaan te bedenken hoe ik de romp zou kunnen doorboren op dusdanige wijze dat in alle spanten in lijn de gaten zouden komen. Met de boormachine en een 8cm lange boor gaat dat niet lukken omdeat dan de boorkop regelrecht de romp zou gaan beschadigen. Mijn zwager kwam op het lumineuze idee een boor 8mm van 8cm te verlengen met een 50cm lange as eraan. Een paar weken later lag ie bij me in de gang. De as had hij in lijn aan het boortje gelast. Stukje speciaal gereedschap en werkte perfect zonder beschadingen.

Adhv de roeren heb ik eerst een mal gemaakt van een stukje triplex. Hierop heb ik de diameter van de buizen getekend en in het hart van de rondjes een gat geboord. De roeren verwijderd en de mal thv de ronde roerplaten geplaatst op de romp. Hierna met de aandrijfassen in de hand de hellingshoek bepaalt en afgetekend. En toen werd het spannend om de halve meter lange boor via de mal door de romp heen te boren.
Na wat vijl en richtwerk heb ik de openingen in de romp zo gemaakt dat de doorvoertules
precies passend waren. Overigens zijn de tules gemaakt van balpoints.

163494-6fd0ba0562aed9f1a30a84407b3255e0.jpg


Hierna heb ik de assen gemonteerd met de schroeven. De koppen van de schroeven in de gaten in de mal gecentreerd, de spelingsruimte van de doorvoeren afgeplakt op de romp en daarna de binnenkant met epoxy vol gegoten.

164526-b7e4a76c362c038a98d191d8653a48e4.jpg


De romp een paar uurtjes laten drogen en het onderschip aan de buitenkant weer in de grondverf gezet.

163495-830c3f6285ab3666bbb38336e5df2367.jpg


Morgen ga ik de plaatsen waar de doorvoertules zijn ingelijmd, de vlakken plamuren. Daarna wandel ik nog 1 keer het onderschip langs voor oneffenheden en dan..................

Wordt vervolgd,
Groet Dennis
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Slim bedacht van je zwager ik zou graag de tekeningen willen heben van dit schip is dat mogelijk zal je een pb stuuren

yoeri
 
Vandaag de kimkielen aangebracht aan het onderwaterschip. Alle oneffenheden nagekopen en de romp tot aan de waterlijn in de lak gezet. Hiervoor gebruik in rode menie die perfect in de kleur is.

163574-415dbc82ee06b55fa1154f482a501f05.jpg


163573-9b94ac1c8c361899da7219a38eb4dd09.jpg


163496-b0bcec25121dfbe50cafe1e582d84eb7.jpg


163649-0e0d19e1c6ff181882d79a5a2a60e749.jpg


De aankomende dagen lekker de boel laten drogen.
Intussen ga ik nieuwe schroefassen en motorsteunen bestellen. De assen die ik heb zijn ongeveer 25cm lang. Door de geringe hoek door de romp heen, komen de assen nu binnenin uit ter hoogte van de bovenkant van de spanten. Wanneer de schroefassen langer zijn (of wellicht verlengd), komen zij hoger uit in de romp en heb dan meer ruimte om de motoren te
plaatsen.
Iemand enig idee of er flexibele assen leverbaar zijn? Idee komt van het flexibele verlengdeel van een dremel bijvoorbeeld??

Groet Dennis
 
Laatst bewerkt:
Aandrijving

Na een weekje weinig aktiviteiten op de werf ben ik aan de slag gegaan met de aandrijving. Toch heb ik gekozen voor een rechte starre aandrijving, waarbij elke schroefas zijn eigen krachtbron heeft. Aanvankelijk had ik 2 grote motoren al aan het begin van de bouw aangeschafd, echter hiervoor heb ik te weinig ruimte om deze te plaatsen.
In voorraad had ik ook nog twee exemplaren met een kleinere diameter. Deze zijn afkomstig uit een rc speedboot, de NQD Storm Engine PX-16 Catamaran*met zijn RS 390 SSH pro elektromotoren.
De speedboot is inmiddels vergane glorie, de motoren en motorsteunen krjjgen een nieuwe bestemming.

Omdat de lijn van de schoefassen erg laag in het schip ligt, heb ik een deel van drie spanten moeten verwijderen. Nu de spanten weg zijn, geeft dit de ruimte om de motoren in te bouwen.
De grondplaten van tri-plex liggen op balkjes die de uiteindelijke hoogte hebben bepaald voor de hardlijnhoogte van de motoren. Onder de grondplaten (die nog niet zijn verlijmd) maak ik eea weer stevig door opvulling van epoxyhars. Dit doe ik pas na de eerste proefvaart en alles ok werkt.

De motorsteunen echter zijn wel al aan de grondplaten verlijmd en alles is op zijn plaats gebracht en voorlopig vastgezet met klemmen.

164524-7e8b40a03189168d0d8786e98ffddfb8.jpg


De roeren zijn gemonteerd en doorverbonden met elkaar. Ook de servo is geplaatst en verbonden met de roeren.

164526-b7e4a76c362c038a98d191d8653a48e4.jpg


Nu alle delen op zijn plaats zitten en zijn uitgelijnd, kan ik gaan beginnen met de aanleg van
de snelheidsregelaar en de ontvanger.

Van mij mag het voorjaar beginnen! Het testen komt steeds dichterbij!
Groet Dennis
 
Laatst bewerkt:
Eh, Dennis, ik denk dat je je motorkeuze misschien nog wilt herzien. Deze motortjes zijn toerenmonstertjes en eigenlijk al niet helemaal toegesneden op hun taak een stukje plastic met enige snelheid door het water te duwen en worden gedurende de 5-6 minuten dat die speedbootaccu het volhield al gevaarlijk heet.
Beter toch op zoek naar wat langzamer lopend, sterker motorspul, zou ik zeggen.
Als ruimte een probleem is, wellicht grijpen naar het Brushless geweld? Relatief klein buitenlopertje met lage kV waarde?
 
Eh, Dennis, ik denk dat je je motorkeuze misschien nog wilt herzien. Deze motortjes zijn toerenmonstertjes en eigenlijk al niet helemaal toegesneden op hun taak een stukje plastic met enige snelheid door het water te duwen en worden gedurende de 5-6 minuten dat die speedbootaccu het volhield al gevaarlijk heet.
Beter toch op zoek naar wat langzamer lopend, sterker motorspul, zou ik zeggen.
Als ruimte een probleem is, wellicht grijpen naar het Brushless geweld? Relatief klein buitenlopertje met lage kV waarde?

Ok....ik had gedacht deze in combinatie met een snelheidsregelaar in te bouwen waardoor het toerental aanzienlijk verminderd en dus de accu minder belast??
Intussen ga ik me wat meer verdiepen in het Brushless werk. Motortjes mogen in deze niet een grotere diameter hebben van +/- 35mm!

groet Dennis
 
Ok....ik had gedacht deze in combinatie met een snelheidsregelaar in te bouwen waardoor het toerental aanzienlijk verminderd en dus de accu minder belast??
Intussen ga ik me wat meer verdiepen in het Brushless werk. Motortjes mogen in deze niet een grotere diameter hebben van +/- 35mm!

groet Dennis

Wellicht de optie van Hectoperm motoren? Door de aangebouwde reductie (tandwielkast) ligt de uitgaande as aan de tandwielzijde beduidend lager, wellicht dat deze laag genoeg liggen om in lijn te komen met de schroefassen.

Mooi project trouwens dat ik met belangstelling volg,

Johan
 
Laatst bewerkt:
Ok....ik had gedacht deze in combinatie met een snelheidsregelaar in te bouwen waardoor het toerental aanzienlijk verminderd en dus de accu minder belast??
groet Dennis

Met een regelaar kan je kunstmatig de toeren wat drukken,maar daarmee ook de kracht van de motor. Je motortjes blijven moeite houden met het rondkrijgen van de schroeven.

En het is niet eens de accu die het meest voor zijn kiezen krijgt; deze motortjes zijn nét aan "goed genoeg" om het stukje NQD plastic 7 minuten vooruit te branden - een beetje langer en ze worden al te warm. Ze hebben gewoon he-le-maal niets over.

Wat betreft brushless: Ik denk dat je in de categorie 27-35mm buitenlopers zeker wel iets passends moet zien te vinden. Ik draai zelf in een slepertje een 2735-1100kv oid..., en daar heb ik vermogen óver; als ik "los" voluit vaar planeert dat ding zo'n beetje...

[edit] het waren 2811-1100kv motortjes: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=36514&aff=492672
Ik heb er twee in mijn Libeccio zitten, en een enkele in mijn Dickie Tug, die slingert daar moeiteloos een 45mm 4-blads rond en heeft plenty power - zoals Nitromethane bij de laatste WSD heeft gemerkt, toen ik zijn boot pardoes omver trok bij een tug-of-war... En dat is op 2S LiPo of LiFePo, dus 6,8-7,4V accu.
 
Mannen bedankt tot zover!

Genoeg stof om over na te denken, de motoren gaan eruit en ga me over de volgende mogelijkheden buigen:

1 Brushless motoren zoals Setsunakaede aangaf.
2 Eerder aangeschafte motoren die zwaarder zijn. Overbrenging dmv tandriem met als voordeel dat de motoren hoger in het schip kunnen worden geplaatst. Moet hiervoor wel onderzoeken of hiervoor genoeg ruimte is.
3 De schroefassen kunnen nog met ongeveer 15cm worden verlengt. Hiermee komen de assen hoger boven de spanten uit. De motoren kunnen dan weer direct op de schroefassen worden gemonteerd. Ook voor deze optie moet ik nog op onderzoek uit.

Al met al is dit voor mij een twijfelstuk geworden. Zaterdag ga ik optie 3 en 2 eens bekijken. Mocht dit geen succes hebben, dat ga ik voor optie1.

Naast de motoren moet ik ook nog voor een leuke prijs een batterijpak erbij zoeken.

Dennis
 
volgens mij als je een 3 cel(11,1 volt) motor hebt kan je er een normale 12 volt accu op aansluiten je gaat toch niet het uiterste vragen van je motor. of heb ik hier geen gelijk in ?

mvg yoeri
 
Dat klopt Youri, het uiterste hoeft er zeker niet uit te komen. Wat de accu betreft ga ik idd het liefst over op 12v, echter moet ik een passende vinden die ik kan plaatsen in de beschikbare ruimte (1:100);).
Groet Dennis
 
Net nog ff gekeken.......m,n andere 2 motoren (12V / 7000 t/m) zou ik, wanneer de schroefassen worden verlengt net onder een geringe hoek, geplaatst kunnen worden.
Mooie uitdaging om van het weekend naar te kijken.

164769-5c1fc2e8e3581a51a64b7ab9345b6b05.jpg


Groet Dennis
 
Laatst bewerkt:
Back
Top