Nieuw restauratie project.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Chris Van de Ven, 26 aug 2023.

1. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Chris, Heb geen ervaring met snelle boten. Als de oude nog goed draaien zou ik daarmee beginnen. Verder zou je kunnen kijken of er meer info over dit model c.q. motoren op het internet beschikbaar is. En anders heeft Jan misschien nog wat advies. Hij is van de snelle en ook zeilboten. Succes! Gr. Klaas.

Chris Van de Ven vindt dit leuk.
  2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Chris,

Als de MFA motoren nog draaien (na een drupje olie op de lagers), dan zou ik die gewoon gebruiken, ze zijn nagenoeg onverslijtbaar en te hard zul je er ook niet mee varen, want deze motoren draaien iets van 5000 toeren onder last op 12V.
    Waarschijnlijk zul je zonder waterkoeling kunnen varen, iets wat met de kleine motoren op je latere foto's niet zal lukken, tenminste niet langer dan een paar minuten...

Groeten, Jan.

3. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Jan, Heb je gezien hoe weinig vermogen die kleine motoren afgeven. Als ik de gegevens goed interpreteer maar 2 5 Watt per motor. Ze krijgen het bootje wel vooruit, maar vaart zal ze niet maken. En je doet gelijk ervaring op Chris. Gr. Klaas.

4. Chris Van de Ven

Chris Van de Ven

Lid geworden:
    21 jul 2023
    Hoi Jan, was maar 1 MFA motor bij. Maar die moet nog wel te krijgen zijn. Zal morgen ff een foto maken van het typeplaatje dan kun je zien of het de goede is.

5. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Chris,

In principe zou je aan één MFA motor (https://www.conrad.nl/nl/p/mfa-torp...n-onbelast-toerental-5167-omw-min-222378.html) genoeg hebben voor deze boot. Twee motoren is niet per sé noodzakelijk voor een mooi vaarbeeld.
    Twee motoren verhoogt wél de speelwaarde, zeker als je ze apart kunt aansturen (draaien op de plaats), maar voor het vaarbeeld maakt het niks uit.
    Als voorbeeld, mijn M.A.S. origineel heeft twee motoren, maar ik had maar één schroefas van voldoende lengte (inmiddels uit productie) dus ik ben voor efficiëntie (grote prop) en lange vaartijd (uren...) gegaan; één 4250 800Kv buitenloper op 4S Lipo. (tegen de 10.000 toeren onder last)
    Filmpje:

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 14 sep 2023
  6. Chris Van de Ven

Chris Van de Ven

Lid geworden:
    21 jul 2023
    Heb al ff gegoogled, nieuwe motor kost 20€ en er zitten al twee assen in. Koppelingen moest ik toch al aanpassen naar dubbel. Dus we gaan gewoon voor twee keer MFA torpedo 800.

7. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Dat gaat helemaal goed komen.

Groeten, Jan.

8. Chris Van de Ven

Chris Van de Ven

Lid geworden:
    21 jul 2023
    Hoi Jan, wat voor accu of accu’s raad jij aan? Moet nu een beetje een indeling gaan maken.

9. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Chris,

Dat hangt af van hoe je ermee wilt kunnen varen:
    - 1) stapvoets met zo nu en dan een stukje als halfglijder,
    - 2) stapvoets met zo nu en dan een sprintje in plané.

Bepalend voor de accukeuze is het gewicht en het gekozen Voltage; 1) redt je nét met twee 12V loodaccu's, maar die zijn niet geschikt om langdurig vol gas te varen, dan kakken ze in (en gaan stuk als je het te vaak doet).
    Optie 2) zou ik met Lipo's gaan varen, aanzienlijk lichter en een veel meer 'oempf' (langer en sneller volgas).

Mijn M.A.S. uit het filmpje vaart op twee 4S 6000mAh lipo's parallel (vanwege de gewenste lange vaartijd), jij zou met één lipo per motor kunnen volstaan.
    Voordeel van een borstelmotor, is dat je heel langzaam kunt varen, nadeel is het lage rendement (soms maar 60%, dus de rest verstook je in warmte en verliezen), als je geen uren wilt kunnen varen op één acculading is dat geen probleem, helemaal als je het formaat en/of de spoed binnen de perken houdt, zodat de motoren niet warm worden als je de accu's eens in één lange vaart achter elkaar leeg wilt varen.

Groeten, Jan.

Gerrit-Jan en Chris Van de Ven vinden dit leuk.
  10. Chris Van de Ven

Chris Van de Ven

Lid geworden:
    21 jul 2023
    Zou dit wat zijn voor in de Commodore, in combinatie met de twee MFA Torpedo motoren? Die ingebouwde mix lijkt me wel fijn.

Bijgevoegde bestanden:

11. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Chris, Dat hangt een beetje van je vaargedrag af. Persoonlijk vind ik deze regelaar voor een snelle boot niet ideaal. Geef je iets teveel roer dan gaat je motor in de binnenbocht achteruit draaien en ligt de boot opeens stil. Ideaal voor een voerboot zonder roer(en) of een rupsvoertuig. Voor een snelle boot zou ik snel varend via een schakelaar gekoppeld aan een mixer in de zender beide motoren op één knuppel zetten. Om te manoeuvreren in een kleine ruimte beide motoren wer op een ejgen knuppel. Succes verder! Gr. Klaas.

12. Chris Van de Ven

Chris Van de Ven

Lid geworden:
    21 jul 2023
    Duidelijk, gaat hem dus niet worden. Bedankt Klaas.

13. Chris Van de Ven

Chris Van de Ven

Lid geworden:
    21 jul 2023
    Hoi Klaas, contact met Gerrit Klaver gehad. Had onderstaande regelaars liggen. Vrij simpele regelaars, vooruit stop achteruit. Weinig instelmogelijkheden. Heb jij ervaring hiermee? Anders een voorstel van jou wat betreft regelaars. Chris.

Bijgevoegde bestanden:

14. Chris Van de Ven

Chris Van de Ven

Lid geworden:
    21 jul 2023
    Zijn beide geschikt voor zowel lood, NiMH alsook lipo accu’s. Volgens hem goed materiaal.

15. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Chris, Check even met Gerrit of deze regelaars een BEC hebben. Zo ja, heb je geen ontvangeraccu nodig. Zo nee, dan wel. Bij twee regelaars met BEC dan bij één van het ontvanger kabeltje de rode draad uit het stekkertje trekken en isoleren. Gr. Klaas.

16. Chris Van de Ven

Chris Van de Ven

Lid geworden:
    21 jul 2023
    Maar verder wel goed en bruikbaar? Voor welke moet ik gaan, met of zonder koeling? Groetjes.

17. Chris Van de Ven

Chris Van de Ven

Lid geworden:
    21 jul 2023
    Zijn allebei voorzien van een BEC. “Die 12 volt Regelaars hebben een Bec van 2Amp 5 volt”

18. k-k

k-k Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Chris, Ken de regelaars verder niet en weet ook niet wat ze kosten. Er zijn regelaars die door de schakelfrequentie een vervelende piep in de motor laten horen. Meestal van langzaam tot halfgas. Of de koeling echt nodig is? Vaak zijn het autoregelaars en die worden vanuit stilstand bij volgas zwaarder belast dan in een boot. Voor mijn Bugsier 3 heb ik de piepende regelaar vervangen door deze
    https://www.rc-point.nl/cti-modellb...-rijregelaar-16a-vsa-envelop/a-71233-10000298
    Die heeft wel een rem, maar daar heb ik bij normaal varen geen last van. Een iets duurdere regelaar zonder rem is deze
    https://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=91
    Heb erg in de hogere portokosten. Het is moeilijk om te zeggen dit of dat moet je kopen. Meestal doe ik een hoop huiswerk, vergelijk dingen en maak dan een keuze. Gr. Klaas.

MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Hou er rekening mee dat het model om en nabij 2500 gram mag wegen.
    De MFA motoren zitten met hun dikke assen al snel op 575 gram per stuk...
    https://www.conrad.nl/nl/p/mfa-torp...n-onbelast-toerental-5167-omw-min-222378.html

Mooi voor een dikke vette sleepboot, met het lage toerental zit het daarin verder wel goed.

Commodore werd op 4,5 kmh ingeschaald. Met Mabuchi E500. Veel damp zit daar niet in.
    Met bijna 8 kmh zal het iets leuker varen zijn.
    Licht gebouwd is beter dan te zwaar.
    Bijkomend adeel van de MFA is de dikke uitgaande as, en de hoge aanloopstroom. Daarmee onbelast al een hoog verbruik. Aanslaan van zo een motor gaat best heftig, voor een Commodore bijkans iets te heftig.
    Er zit een nogal fors anker in. Dat geeft reactiekoppel.

Denk dat deze MFA Torpedo 500 wat beter in de buurt komt. Zijn zo te zien voor-ontstoord.
    Prop van Raboesch gelijke grootte/diameter motor, of iets kleiner. Spoed van die krengen was dacht ik 1:1
    https://howesmodels.co.uk/product/mfa-torpedo-500-electric-motor-6v-to-12v/
    Gerelateerde producten is een 15A regelaar genoemd. Zal volstaan.
    Met een 10A zekering per unit kan er niets door-piepen.
    1 regelaar van 2 levert voeding aan de ontvanger. En zoals K-K schrijft, de rode draad, peuter je uit de stekker en klap je opzij met een teepje. Altijd weer te gebruiken bij een wissel voor iets anders.
    Je kunt ook beide op 1 regelaar zetten, tegengesteld gepoold. Sturen met props kan dan niet. maar scheelt weer in kosten en gewicht. Het gewicht kan je compenseren met een grotere vaaraccu.
    Goede onderhoudsvrije accu geeft een moderne LiFePo4 accu. Kan je leeg of vol wegzetten.
    Overleeft 10 jaar. Is niet brandgevaarlijk en is zeer snel te laden conform specificatie fabrikant en de juiste lader.

Die 500 motor is ook op eBay te vinden of elders.
    Engeland is natuurlijk Brexit, en dat is gesoduklotemieter met de ophogende Douanekosten.

Na wat speuren kwam ik nog wat meer tegen.
    Deze 12V motor. Geen gek toerental, zal belast iets zinken.
    https://www.natterer-modellbau.de/Race-620-navy_1

Bij Natterer Modellbau. Heeft vast ook regelaars... en is porto te mooi te verdelen.

Gr Bas

Laatst bewerkt: 10 okt 2023
    Chris Van de Ven en k-k vinden dit leuk.
  20. Chris Van de Ven

Chris Van de Ven

Lid geworden:
    21 jul 2023
    Bedankt voor de input heren, we kunnen weer verder. Het is allemaal wel iets gecompliceerder geworden als 35 jaar geleden.

Deel Deze Pagina