nieuwe 12V voeding gezocht

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door andyr74, 7 sep 2018.

1. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Nee geen multilayer. Is geen Mac Pro??? Maar ook dan wil dat niet zeggen dat een tussenlaag
    geen contact meer zou maken met een brugstuk. Alleen de print bovenop is gestript.

Doel is fixen... baad het niet dan schaad het niet.
    HK garantie is 0 komma 0...
    Alles wat je kan fixen met dit spul is pure winst.
    Kunnen anderen geholpen worden, ook is dat winst!

Overigens heb ik hem even zwaar doen stampen.... stabiel. Goede testronde.
    Geen rook, fans slaan goed aan.

Morgen haal ik hem weer uiteen en zal Ik verkennen wat de beste optie is voor omleiden.
    Die draad is zeker weten overkill. Maar ik had iets om vast te houden en te sturen.
    Immers SMD niveau. Handje vol durft het aan, menig trekt groen weg...

Maar werken is werken. Dat is een grote plus!
    Alleen nog even veiliger de verbinding doorsluizen. Staat genoteerd.

Ernst ik zal jou aanpak nog even goed bezien, maar het vraagt om een zeer dunne boor
    of frees. Heb nog ergens een doosje met zeer, zeer dunne freesjes. (reeds gevonden)
    Kan proberen er een paar strengen doorheen te halen. Maar het is wel ultra mini gepiel.
    Maar de meest elegante oplossing denk ik.
    Heb hier geen microscoop voor dat werk. Wel heb ik erg veel opstapelbare brillen,
    en een paar grafische loepen en een zeer vaste hand.
    Maar de neus zit wel even in de rook...

Extra werk door dat loskomen, dat was niet de bedoeling.
    Tuurlijk behoorlijk de smoor in!!!
    Het buisje was niet te solderen. Soldeer parelde een beetje omhoog aan mijn scherpste puntje.
    Sloeg niet aan. Ook niet na een beetje schoon peuteren.
    Ik heb wel vaker voor veel hetere vuren gestaan... gewoon doorpakken, oplossen.

Wellicht morgen verder anders van de week...

Dank voor alle wijsheden alvast! Top!

Laatst bewerkt: 11 aug 2019
  2. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Een boor of freesje heb je volgens mij niet nodig want je kan dat heel dunne draadje toch door dat buisje steken? Dan soldeer je het aan de andere kan van de print op het baantje wat daar nog zit. Eventueel een klein beetje van die groene lak wegkrabben en dan daar het draadje op solderen. Aan de kant waar het baantje gestript is laat je het draadje het pad van het verdwenen spoortje volgen en soldeert het aan de transistor. Dat draadje hoef je niet te isoleren en als dat nodig mocht zijn kan je het met een druppeltje lijm vast zetten. Zelf gebruik ik daar nog wel eens een drupje kaarsvet voor. Simpel, goedkoop, zit goed vast en indien nodig vrij makkelijk te verwijderen. Je kan er zelfs goed doorheen solderen maar dat stinkt wel. ;)

MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Nee, dat had ik direct al geprobeerd.
    Verstopt tot en met... prut... dunste speld nog te dik.
    Maar ik ga dat alsnog proberen.
    Boortjes zijn ragfijn... doorprikken zonder draaien.
    mocht de transistor verbranden... dan heb ik er nog drie

4. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Truuk gelukt Bas, of heb je nu zwarte vingers? Of te druk met je houten vogels? Gr. Klaas.

5. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ja... ga zo aan de koffie...
    Spierpijn tot en met.
    Gister de slijptol in een 4-2-1 uitlaat. Flexstukken er tussen. Jammer is het wel want het is een zeldzame uitlaat. Maar het moest. Middendemper lekte al, scheur bij uitgaande pijp op lasnaad demper. Met poging tot lostornen van verbindingsstuk van de buizen had ik pardoes een losse in mijn hand. Was een nieuwe geweest.
    Gewoon veel te lang, en dat kan het staal niet aan.

De lader moet ik dus nog aanpakken.

6. pentip

pentip

Lid geworden:
    17 apr 2006
    Zo maar een gedachte: als je het soldeer weghaalt op die ongebruikte plek, dan ben je er toch ook?

Bij de gele pijl.

doorvoer.2JPG.JPG

7. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Zeg! Het is veel te vroeg voor schrandere opmerkingen!

Je bedoelt, aarde is aarde? Daar was denk ik een condensator gepland? ... circuit verstoor ik daarmee niet?
    Kan dat een vlotte safe fix inhouden. Top!

8. pentip

pentip

Lid geworden:
    17 apr 2006
    Koffie, macbook, zonnetje, schaduw. Beetje forum lezen om motivatie op te doen om de werf op te bouwen. Soms komt er dan een gedachtenflits, wie weet heb je er wat aan.

Ik dacht echter niet zo ver als jij nu: ik zie daar een ongebruikte plek waar gaten in de plaat zitten. Soldeer eruit, gaatje wat groter, draadje (met isolatie) er door en zo verder.

Heb verder niet gedacht aan welke verbindingen er over de print van die gaatjes naar waar gaan en of die bruikbaar zijn. Je huidige oplossing werkt, via dit gaatje verander je daar niets aan en hoef je niet printbaantjes te gaan onderzoeken. Simpel houden, voorkomt onverwachte problemen.

9. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ik dacht te ver door... mijn hoofd staat bij uitlaten...

Gewoon een gaatje... evenzo een uitstekend plan!
    Was't al geopperd door Ernst? Ehhhh... Maar ik ga me er weer toe zetten :)

Laatst bewerkt: 24 aug 2019
  10. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ik zie dit nu pas, het is niet zo heel slim, om zo'n doorvoering te gebruiken.
    Of je moet het helemaal uitruimen, zo dat het koperspoortje met doormetalisering helemaal weg is.

Het maakt wel degelijk uit waar en hoe je een alternatieve printdoorvoer maakt.

Voor je het weet, heb je een stroomspoel die in kortsluiting staat om je draadje heen.

11. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Waarom zou je alles moeten wegboren? Dat kan zelf helemaal fout zijn omdat je dan ook verbindingen die in de print zitten verwijderd. De kans is groot dat de voeding dan helemaal niet meer werkt. Daarbij er wordt gebruik gemaakt van de originele doorvoer dus als de draad contact maakt geeft dat helemaal niets. Het is alleen een "extra" verbinding.

12. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Als @H.B.Busking de originele doorvoering gebruikt bij de stuur transistoren i.p.v. een alternatieve doorvoer dan heb je meer dan gelijk.
    Maar daar hebben we het niet over, of ik haal het niet met die woorden zo uit de tekst.

De doorvoer met de gele pijl is geen bestaande doorvoer voor het draadje naar de trafo.
    Die nu vanaf de galvanisch gescheiden zwakstroom zijde, via de luchtspleet met de hete prik weer terug naar de galvanisch gescheiden zwakstroom zijde loopt.

Het printje van deze voedingen is dubbelzijdig uitgevoerd, daar zitten niet nog meer laagjes in.
    Ik durf daar gerust een doos gebak tegenover te zetten.

De achterliggend sporen en het ontbreken van de elektronische componenten maken die spoortjes totaal nutteloos.
    Voor een fabrikant is het goedkoper om één print voor meerdere configuraties te ontwikkelen dan meerdere printen voor allemaal net iets andere configuraties.

Maar wat jij al aan gaaf, het originele gaatje gebruiken, bij de transistoren is het beste.
    Of en dat ben ik dan van mening, mijn rode pijltje met cirkeltje is ook een prima plekje als het originele gaatje niet wil lukken.

Even een klein zijsprongetje over dat weg boren van het koper.
    Het signaal wat door het draadje loopt, is een pulserende wisselspanning van ongeveer 25kHz.
    Je zult ongetwijfeld weten hoe een stroomtrafo werkt.

Als zo'n draadje van de ene kant naar de ander kant van de print wordt doorgestoken via een doormetalisering die niet voor de doorvoer van dat draadje bedoeld is.
    Krijg je een spoel met 1 wikkeling om het draadje heen.

Een goed multi-layer print ontwerp is best wel lastig, een alternatieve doorgang zoeken en vinden ook.

13. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Heren ben er nog niet aan toe gekomen. Maar als ik het zo lees?

Spoelwerking? Ook in laagspanningsdeel? Hmmm.

Wel was ik van plan het gaatje op te boren en er dan draad door te steken.
    Dan zit het in de buurt. Zoals Ernst dan aanraadde.

In die zin dan een safe solution.

De print is geen sandwich.
    Ook in China mag het niet te duur kosten.
    Met een felle led zie ik geen extra layer ingelamineerd.

Deel Deze Pagina