Nieuwe LiPo's speciaal voor multirotors:Multistar

Discussie in 'Multicopters' gestart door Klucky_13, 18 jul 2014.

  1. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
  2. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Wat ik niet in dit draadje tegenkom is dat het Voltage van de Multistar High Capacity hoger ligt per cel dan de normale 4,21 Volt.
    Het zou zelfs ergens in de 4,4 Volt liggen, maar ik kan dat bericht niet meer terug vinden. De vraag is dan of de huidige laders het afschakelpunt van deze nieuwe generatie lipo's vinden en op tijd afschakelen.

    Maar of dit waar is of een Indianenverhaal is mij niet duidelijk.

    EDIT: Dat was de BOLT serie, daar is een andere lader voor nodig.
    De Multistar is gewoon 4.21V per cel.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2014
  3. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Ze hebben ook eens van die "high voltage" lipo's geintroduceerd die naar 4.35V kunnen. Snap het nog steeds niet.

    Het verschil is er zo uit (een klein beetje stroom eruit trekken en je zit weer op de spanning van een normale lipo) en wee de arme stakker die een normale lipo op laadt zonder z'n cutoff voltage weer op 4.2V te zetten....

    De laders kunnen het wel, maar ik zie het nut er niet van in.
     
  4. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    En bij hogere amperage is vaak het rendement lager. Dat zal de stijging van het (opgenomen) vermogen kunnen verklaren.
     
  5. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Volgens mij is bij een hogere stroom het rendement altijd lager. Ik kan zo niets verzinnen waar dat niet op gaat.

    Meer verlies in de bekabeling enzo, dus minder van het toegevoerde vermogen wordt omgezet in bruikbaar vermogen, dus lager rendement :p

    Maar dat ter zijde :p
     
  6. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
  7. Reliku

    Reliku

    Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Drenthe
    Maar dan heb je geloof ik ook een ander toerental, nietwaar?

    Dat zal ongetwijfeld ook invloed hebben op het rendement, minder wrijving bijvoorbeeld.

    Het is wel bekend dat een motor die ontworpen is voor een groot vermogen minder efficient is als het daadwerkelijke vermogen laag is, maar dat zal dan denk ik te maken hebben met mechanische weerstand en dergelijke. Electrisch gezien verwacht je dat het rendement bij een hogere stroom lager ligt (mechanisch gezien verwacht je dat het rendement bij een hogere stroom hoger ligt), maar het vermogen is in deze twee gevallen ook verschillend, dus dan is het niet echt een eerlijke vergelijking :p

    Nouja, goed, ik vind het leuk om hier een hele discussie over te voeren, maar ik zal het draadje niet verder kapen. Bedankt voor de input, ik denk dat je gelijk hebt, omdat het niet alleen electrisch is :D
     
  8. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
  9. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ik wacht al 2 maanden op een re-stock :) dus hoop er niet te veel op.
     
  10. sasper

    sasper

    Lid geworden:
    16 aug 2013
    Berichten:
    260
    Ja ik ook.. lekker drama..
     
  11. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Helaas, en de UK krijgt ze al helegaar niet.
     
  12. extera

    extera

    Lid geworden:
    3 nov 2014
    Berichten:
    12
    Ik begrijp dat je de 8000mAH nog niet heb kunnen testen?
    Ik ben namelijk erg benieuwd naar jou vluchtijd met deze accu.
     
  13. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Nee, ze waren een paar dagen op stock, daarna nooit meer. Ik sta inschreven voor een update voor die batterij. Ze zijn sinds release niet meer gerestocked
     
  14. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Ik kreeg afgelopen vrijdag 3 X 5200mA lipo's van Multistar binnen voor mijn QR X350.
    Tot nu toe 1 ervan leeggehoverd in de kamer. Viel toch wat tegen. Ik heb nu een voltmeter op de X350 gedaan om te kunnen zien bij welk voltage de automaat afschakelt. Dat is bij 3,65Volt.
    De vluchtduur was 11Min 12Sec. Bij het laden ging er slechts 3181mA in terug.
    Het kan zijn dat de lipo nog formeren moet, ik zie wel.
    Ik denk dat in de mod ga toepassen om de automaat uit te schakelen en geheel op de timer te vliegen die ik ga timen tov 3,3Volt. 15min moet toch wel kunnen hoop ik. Dit is natuurlijk wel met het extra gewicht van de grote lipo, video TX, gimbal en GoPro.
     
  15. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Ja ze zijn weer op stock :) gelijk 3 4c 4000mah en 3 maal 4c 5200mah besteld.

    Passen de 3cell goed in het pro frame Tom :).

    Waarschijnlijk moet je ze nog een paar keer laden en ontalden...11 min is niet heel lang...zelf die Rhino's vliegen langer.
     
  16. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Ze passen krap aan. Als ze iets gaan bollen is het gebeurt.

    Jij hebt toch die auto-cutoff mod gedaan?
    Bij welk voltage ga je landen?
     
  17. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Ja idd, nou hij vloog kaal 18-19 min en toen zat ik ergens rond de 3,74v per cell. Maar ik vlieg meestal max rond de 12-14 min omdat de motors toch wel wat warmer worden :)
     
  18. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Ja, maar ik gaf mijn payload op hierboven. Waar vloog jij extra mee voor die tijden van 18 minuten?
     
  19. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Met de Gimbal en Gopro Tom, denk dat ie dan ook wel de 15 min haalt hoor, maar met die pro props worden de motors echt aardig warm na een minuut of 10-12.
     
  20. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Raad je dan de kleinere van de QR X350 aan? Die zijn 8 inch.
    Ik zit met hover nu al op 60% gas!
    Heb jij ooit gemeten met de automaat in werking, op welk voltage hij afschakelt voor de landing? Bij mij is dat 3,65V met de huidige FW 1.3
     

Deel Deze Pagina