Nieuwe member - Airwolf 650? 700 scale?

"De 450" de experimeneerheli van 15 jaar terug.

Hede ten dagen zou ik een mooi ding als een omp s2 of een goosky kopen.

Mini helios met maxi vliegqualiteiten, die vliegen echt als een groter 550 model, en zijn tegen woorden vrij simpel in te stellen.
Binnen een uur vlieg je, gewenst met resque en self levering ideaal.

Ik stond er versteld van.

Zet 1 ding even uit je ko. En dat is vliegen met die airwolf.
Ik geef al 20 jaar heli les en geef je 100 procent garantie dat je die naar de kloten vliegt in enkele minuten wat eeuwig zonde is.......
Ik weet, en ben me bewust dat airwolf voorlopig het luchtruim niet gaat kiezen. Met die verstandhouding heb ik m ook niet gekocht. (Momenteel een erg duur stuk 'decoratie' :kwijl:) Maar het is voor mij een stip aan de horizon om naar toe te werken. En dat het een paar jaar gaat duren is geen probleem. Kan ik hem in de tussentijd mooi van wat TLC gaan voorzien en wat bodywerk gaan doen/leren/opknappen waar nodig.

Ik las inderdaad dat de heli's van tegenwoordig allemaal elektronische hulpjes aan boord hebben om het e.e.a. te stabiliseren. Maar om het goed te kunnen leren wil je hiervan natuurlijk zo weinig mogelijk aan hebben staan. Dus ik hoop dat ik snel kan/mag uitzetten wanneer ik eenmaal vlieg met een 450. Nou zijn al die types "3D" heli's toch? Persoonlijk vind ik dat 3D vliegen niet zo leuk, maar is het qua het vergaren van kennis en kunde wel "nodig" om acrobatische toeren uit te halen?

Ik heb even een sim geprobeerd een uurtje ofzo en die bezit ook scenarios als autorotate en reflex testen (helikopter valt uit de lucht en jij moet hem zien te redden). Is dat wel gewoon te doen zonder instructeur? En dat je dingen niet verkeerd aan leert? Anders kan ik daar natuurlijk al wel een beetje mee aan de slag?

Dank voor alle terugkoppelingen in ieder geval! Blij dat jullie er zijn en een noob willen helpen!

450 is gewoon een mooie maat.
tegenwoordig is het bijna meteen 6s accu's, en extreem specifiek.
ik gebruik mijn accu's over meerdere heli's en vliegtuigen, dan is dat heel erg onhandig.
de 450 ging op een 3s 2200, wat perfect samengaat met vliegtuigen van ong een kilo.

tegenwoordig is het OF een stuk kleiner
OF meteen een stuk groter.
Maar, dat ben ik.
en een maatje groter vliegt ook gewoon beter..

qua heli
dat een heli 3d kan, wil niet zeggen dat je het moet doen...
jouw airwolf kan straks ook een looping maken.
wil niet zeggen dat je het wilt doen.

electrische hulpjes, valt op zich wel mee.
je hebt een paar technieken om de originele rare nukken uit een heli te krijgen.
een heli heeft een rotor die 1 kant op draait.
dus het blad wat naar voren gaat, gaat voor de wind om de heli heen harder dan het blad wat naar achteren gaat.
wat dus inhoud dat 1 stuk van de rotordisc meer lift geeft dan de andere kant.
dus wil zo'n heli bv bij vlot vooruit vliegen (of een windvlaag op de neus) achterover en rechtsaf.

dat werd eerst opgevangen met een flybar.
klein vleugeltje in de rotor. volgens mij heeft de kds 450 die ook nog.
op een punt vond men die lelijk, en heeft men die eruit gesloopt.
maar, dan heeft die heli zijn originele nukken...
dus heeft men er gyro's bij gestopt. die stuurt die nukken weg.
stukje electronica is een electronische stabilisatie.

je hebt ook nog e-stabs met gps, reddingsfuncties etc etc.
maar als jij gewoon met een instructeur lest, heb jij die helemaal niet nodig.

Sim:
gewoon proberen te hooveren.
vanaf hooveren proberen gericht heen en weer te vliegen.
hoogte houden, probeer automatismes te kweken.
gewoon veel doen.
starten met een zware schaalbak, ga daarna maar eens proberen met een 3d heli te vliegen.
ben je de 3d heli gewend om rustig te vliegen, valt de dikke schaalbak daarna opeens heel erg mee.

die reflex testen zou ik niet doen.
in het echt heb je ook echt wel hints dat hij een andere kant op gaat.
beetje zoals bij een slipschool, je rijd over een ding wat de auto opeens een kant op gooit.
zo slipt een auto in het wild niet... je wordt zelden opeens afgeschoten.

gaat een heli opeens uit zichzelf heel erg een andere kant op, heb je OF staan slapen, OF er is iets kapot....
Autorotatie kan.. je kan ook gewoon de motor uit zetten in de lucht. knop op de zender, als het goed is.

lees ook deze "ff" door
staat een hoop basis spul in

De dominator 450s (eigenlijk 460s) hebben ook geen paddels meer maar een dfc kopje.
Vliegen ook prima met de alinea fbl unit gpro denk ik

klopt
alleen het voornaamste nadeel van die dingen is dat er een 6s pakketje in hoort (of ze moeten weer terug zijn op 3s..)
daar zijn ze opeens allemaal op overgestapt.
alleen in vliegtuigen is die maat gewoon nogal lastig, dus heb je weer een set accu's alleen voor die ene heli..

Back