Nieuwe sleepkist, de Rearwin Speedster

Taco,
de draadstangen zijn inderdaad een zegen om je motor te plaatsen.
Na de eerste vluchten kan je dan nog steeds iets bijstellen als het moet.
Maar die draadstangen zijn geen goede permanente oplossing.
Ik merke dat als ik de motor plots op volgas zette, dat deze toch bewoog, dedraadstangen waren gewoon niet stijf genoeg.
Daarom heb ik er nu alu bussen bijgeplaatst. Dit zijn gewoon volle duralu staven van 14mm, die ik met een 6mm doorboord heb, de draadstangen zijn dus blijven zitten.

DSC_0344.jpg

DSC_0345.jpg

Het is een hele aparte problematiek of je een motor vast monteert, of op rubbers.
Vast heb je weinig zorgen.
Je hebt inderdaad iets meer geluid.
Trillingen worden ook rechtstreeks doorgegeven op het frame.

Of het beter is met rubbers: ja, als je rubbers gebruikt, specifiek aangepast aan je motor.
Is dit niet zo, dan kan je heel wat problemen tegenkomen, oa meer trillingen, totaal onbetrouwbare leegloop...
En dan doe je meer kwaad dan goed.

Als je alles zelf moet gaan uitzoeken, dan kan je wel effe bezig zijn.
Je kan ook gaan voor een reeds beproefde oplossing,
en dan gebruik je zoals Richard een setup die zijn degelijkheid bewezen heeft.

Om het geluid maximaal te reduceren heb ik er nu een carbon 3-blad opzitten (21x12) en heb ik een inlaatstukje gemaakt.

Het inlaatstukje zorgt enerzijds voor een betere aanzuiging van de lucht, en anderzijds laat het mij toe om het compartiment vlak achter de motor vol te stoppen met schuim.

Het trechtertje heb ik gewoon gemaakt van een RV bochtje van 22mm.
DSC_0934.jpg

DSC_0931.jpg

DSC_0930.jpg

Nu ik toch bezig ben, hier nog een paar modificaties:

de oude uitlaat in rood koper liet het al snel afweten. Daarom heb ik een nieuwe gemaakt, in RV onderdelen van Krumscheid.
De korte 90° bochten zijn er nu uit, de diameter is nu ook net iets groter (25 ipv 22mm)

DSC_0339.JPG

DSC_0340.JPG

DSC_0348.JPG

Verder heb ik met het warme weer toch ook wat koelingsproblemen gehad.
Deze zijn nu van de baan door simpelweg de lucht te geleiden tot op de cylinderkop (een tip van Joost).
Een stukje balsa van 3mm dikte heb ik in de motorkap ingelijmd met ca-lijm, en doet nu dienst als "baffle"

DSC_1214.jpg

Geven die grote ééncilindermotoren sowieso niet veel meer trillingen als bijv. een 2-cil?

Of is daar geen plek voor, financieel natuurlijk ook duurder.

Gr.
Taco.

Richard,

Ik zie op je foto's dat jouw knalpot eigenlijk maar half in de romp zit.
Maak je daar dan een apart gesloten "uitlaat"-compartiment van, of laat je het geheel open?

Evert,
Nee, ik laat het open. Was bij de Piper eigenlijk ook al. Ik heb in de buurt van de staart een opening gemaakt onderaan de romp, zodat er een stroming ontstaat die de warme lucht afvoert.

Ik ga een temp meter installeren op de eerste vluchten zodat ik de cyl kop temp na de vlucht kan aflezen (Venom heet dat ding meen ik).

Ik zal nog wat fotokes plaatsen van de laatste vorderingen. Grootste probleem was die schokdempers een plaats geven, want door die alu bussen heb ik geen spant meer waarop normaal die dempers vastgeschroefd zouden komen.

Dan nog de gas aansturing als laatse lastige klus klaren en dan kan de rest zoals servo inbouw betrekkelijk snel afgewerkt worden, hopelijk vliegt hij dus binnen één maand. Ik mis natuurlijk mijn Piperke erg, want alléén een grote sleper is niet genoeg, eentje in de 60cc klasse erbij is toch wel een "must".

Ik heb al isolatie tape tussen de vleugels en de romp zitten, hij moet TENMINSTE net zo stil worden als de Piper!

Hier zijn de laatste plaatjes:

Het gat in de achterkant
IMG_2051.JPG

Het gat van de uitlaat, kwam gelukkig nét voor het landingsgestel uit

IMG_2052.JPG

De kap met koellucht opening, choke opening en bougie gat.

IMG_2053.JPG

Het open motorspant.

IMG_2054.JPG

zeg Evert
even een klein beetje :offtopic: maar hoe kom je aan deze slang?
ik heb nl de zelfde motor maar ik kan niet aan deze slang komen.

alvast bedankt groet Gertjan
normal_DSC_0340.jpg

Gertjan,

Dat is gewoon een stukje PTFE buis (ik veronderstel dat dit teflon is.
Ik heb het bij krumscheid gehaald. Je kan het in verschillende diameters en per cm lengte bestellen: kijk maar eens hier

ok dankje voor de snelle reactie
de slang is inmiddels besteld :lol:
ik heb het hier pas bij een plaatselijke leverancier van industriele slangen gevraagd, ik kon het per meter bestellen voor 130 euro per meter 8O ehh ik zoek wel ff verder :?
groeten Gertjan
nu weer :ontopic:

Zo weer lekker aan de RS kunnen werken.
Motor inbouw is klaar, boel werk, motor heeft al weer proefgedraaid, alles werkt naar behoren en mooi stil, 5900RPM met een Fuchs 21 X 11

Hier zoals de aangepaste Hydromount er uit ziet als je met verlengstukken werkt.
IMG_2088.jpg

IMG_2090.jpg

IMG_2093.jpg

En zo ziet de aandrijfunit er in zijn geheel uit
IMG_2095.jpg

Om de gaskabel aan de motor te verbinden moest een steuntje worden gemaakt: Bij een Hydromount een must, anders krijg je de gasregeling niet stabiel:

IMG_2096.jpg

IMG_2098.jpg

De aansluiting van de temp sensor aan de achterkant van de cyl kop.

IMG_2101.jpg

Vrijwel alles mooi in de kap!

IMG_2103.jpg

De extra staalkabel aan het gear
IMG_2105.jpg

En de vering in het midden (Patent Evert!)
IMG_2107.jpg

Nou, alles bij elkaar lekker opgeschoten deze week, nog een dagje of wat sleutelen en dan moet hij vliegen!

Tja Bertus, het schiet lekker op, vandaag ook weer gesleuteld. Het is een prettige kist om aan te werken, je hebt zowel ónder als boven een luik.
SM ontstekingsschakelaar aangebracht, sleephaak (ontwerp en uitvoering van Evert) gemonteerd plus spanten verstevigd, EMCOTEC 2001 er in.

Zpt ziet er goed uit, ik kan nog ruim schuiven met de accu's, dus absoluut geen lood nodig.

Maar al met al, zo'n motor inbouwen met de techniek anno 2006 is geen sinecure, er komt veel bij kijken. Vergelijk dat met een jetmotor (4 schroeven..) of een e-motor (2-3 schroeven...), dan jassen er toch een hoop uren doorheen voordat je hem goed én STIL hebt ingebouwd!

Nu nog de raampjes, rudder aansturing, flaps en een rolroer, dan ben ik klaar.

Gewicht weet ik nog niet.

Richard,

Het ziet er allemaal heel goed uit.

Die 5900 met 21x11: is dat het hoogste toerental dat je uit zenoah haalt met die schroef, of heb je de toeren afgetopt?

welke olie zit er in die dempers van je hydromount? heb je daar enig idee van? Ik heb er op de RF5 zitten waar ik de olie vervangen heb met 4000 silicon oil. een heel stroperige olie, en dan gaan de dempers vrij steeg (moet nog uittesten wat het resultaat zal zijn in trillingen).

Evert,
Ja, 5900, that's it. Maar een Fuchs is een breedbladige prop, niet te vergelijken met een APC, belast de motor véél meer.
We proberen de props onderling wel eens uit.

Geen idee welke olie erin zit, zijn de originele TC dempers, heb wel refill olie gekocht maar is olie voor schokdempers van model race auto's.

Kleine mod moeten doen op je sleephaak, in een bepaalde stand zakte de linkage naar beneden en bij het sluiten van de haak blokkeerde hij dan. Met een blokkeer pal (simpele parkerschroef) heb ik het mechanisme beperkt in vrijheid zodat het niet meer kan voorkomen.

Richard,

Ik heb nu een 21*12 mejzlik op de speedster zitten, en daar haalt de mvvs een 6500-6600 rpm uit (dacht dat jij dit laatst in Oss gemeten had).
Met net geen 6000 rpm kwamen we op 80db uit als ik me nog goed herinner.

De mod aan de sleephaak is volgens mij niet nodig als je de servoweg begrenst via de zender. De weg die het haakje moet afleggen om goed te openen en sluiten is maar een kleine cm.

De 4000 olie is in mijn geval ook bedoeld voor de race auto's. Een schokdemper is een schokdemper. Maar je hebt olie van diverse viscositeit (moet normaal gezien op het potje vermeld staan). Heb net het potje in mijn handen gehad, en het is zelfs 5000 silicon olie. olie met nummer 500 is heel lopend, hoe hoger het nummer, hoe stroperiger.

We wisselen onze props wel eens uit om te kijken wat voor een verschil dat geeft. Heeft de MVVS ook één centrale moer als propbevestiing?

Ik zal eens kijken op die potjes met olie, ik heb er twee, in verschillende kleur.

Ik zit met 8 kanalen nodig voor de besturing aan de grens van de FC28, (2 X HR, 2 X flap, 2 X RR, rudder en gas), dus voor de sleephaak moest ik naar kanaal 9, die is niet programmeerbaar, puur een schakelkanaal. Door de hoorn wat te verzetten kwam ik er uiteindelijk wel uit, zonder dat de servo klemloopt, maar toen deed zich dat verschijnsel voor. Nogmaals, door een pal te plaatsen heb ik het opgelost.

Richard,

Bij de sleephaak moet je er wel voor zorgen dat de drie asjes op één lijn staan in gesloten toestand, anders vangt de servo alle klappen op tijdens de sleep.

Moest dit niet lukken met je huidige setup, dan kan je nog opteren voor een standaard digitale servo. Die kan je rechtstreeks programmeren.
DSCF0154%7E0.jpg

Back