Nieuwe turnigy nanotech lipo's van Hobbyking.

daarom zal ik ook niet met 8C gaan laden, ik houd het op 5C. Met een hogere C waarde laden is niet echt nuttig, misschien win je er een minuut of 3 mee, en dat is mij te weinig om die accu een "korter" leven te geven.
 
ik heb hier 3 200 watt laders staan.
als ik tijd heb laad ik gewoon op 1c en alst snel moet gaan eventueel op 2c. niet altijd de moeite om snel te laden vind ik..
 
Ik heb inmiddels de Nano 2200mha 45C-90C wat getest maar kan niet zeggen dat er ook maar iets verschil in is met de 2200mha 30C ze worden net zo warm bij een redelijk belasting 55Amp en merk totaal geen verschil verder,
 
vandaag 3 vluchten gedaan met 3300

motor verbruikt 45 amps, altijd van halfgas tot volgas gevlogen, timer op 6 minuten

tot voor landing geen vermogenverlies merkbaar.

temp accu niet echt warmtetoename te meten.

kan maar met 10 amps laden maar op 20 minuten was ik terug aan het vliegen.

uiteraard allemaal gevoelswaardes, niets in cijfers uit te drukken.

toestel is trouwens de BF109 van ripmax met axi 2820/10 met 11x7 APC
 
@Adop

Das jammer om te horen, misschien na een paar vluchten met de accus dat je verschil gaat merken? Ze waren net nieuw en de specs zagen er goed uit, daarom neem ik ze:)
 
Hoi Fabian ik had er ook iets meer van verwacht maar ze waren natuurlijk al erg goed ,maar inderdaad misschien duurt het nog een aantal vluchtjes voordat ze beter worden maar nu na ongeveer 15vluchten ermee gemaakt te hebben is er tot heden geen of nauwelijks merkbaar verschil met een lipo waarmee al meer dan 50 vluchten is gemaakt, maar het kan ook zijn dat ze het natuurlijk veel langer vol houden, dus meer ontladingen aankunnen dan die oude modellen maar dat is even afwachten
 
zoals je hier zegt...
3300 tov 45 amp...eigenlijk trek je dus max een 15c...
waarom dan gaat tot bv 45c?


vandaag 3 vluchten gedaan met 3300
motor verbruikt 45 amps, altijd van halfgas tot volgas gevlogen, timer op 6 minuten
temp accu niet echt warmtetoename te meten.
kan maar met 10 amps laden maar op 20 minuten was ik terug aan het vliegen.
toestel is trouwens de BF109 van ripmax met axi 2820/10 met 11x7 APC
 
twee 3300 mAh 25C
nano-tech heeft nu 15 cycli
de G3 heef nu +-250 cycli

nano-tech : 436g ( met kabels tussen de 2s en 3s )
G3 : 461g

Vol geladen met 16A ( balanced )
ontladen tot 3.5 volt met 30A
nano-tech : 2854mAh
G3 CX : 2450mAh
als ik de G3 weer met 16A laad gaat er 2630 mAh in ( 7% verschil ) Even checken hoeveel het laden afwijkt, het is meer dan ik verwacht had maar nog steeds een hele goede indicatie.

Hier uit blijkt dat mijn G3 aan het einde zijn maar met +- 250 cycli en geen net behandeling vind ik geen slecht resultaat . Met 0.36 cent per vlucht een puik resultaat.

De nano tech moet dat nog maar even halen. Maar we zullen zien. Als de 5s nano tech's uitkomen bestel ik een nieuwe 3300mAh, want deze die ik nu heb gaat een versnelde verouderingsproces te gemoed, gaat wel lukken met de PL8.

Bart,
 
vandaag een vergelijk gemaakt tussen zippy 4000Mah 30c 6s en Nanotech 4000Mah 45c 6s. In de misswind trekt de motor uit de zippy58 amp/6600rpm en uit de nanotech 62 amp/6830rpm.

het voltage per cel bleef na 60 seconden volle belasting 0,3 volt per cel hoger bij de nanotech.

behalve dat het betere prestatie's geeft heb ik niet de kennis hier een conclusie aan te verbinden.
 
conclusie : dat je met hetzelfde resultaat sneller kunt laden.

hoe lang ? Daar zal je met het gebruiken wel achter komen.
 
zoals je hier zegt...
3300 tov 45 amp...eigenlijk trek je dus max een 15c...
waarom dan gaat tot bv 45c?

omdat je veel sneller kunt laden.

mijn lader kan nu maar 3C aan maar daar komt verandering in.

nu heb ik maar 2 accu's nodig om steeds te vliegen, met andere lipo's minstens 3 of 4.

prijsverschil maakt dit ruimschoots goed.
 
Hier dan de beloofde data, en ik ben verrast.

Hier een ontlaad diagram van de nano tech 3300 mAh 25C ( 18 Cycles achter de rug ) Ik heb er 3S data van gemaakt, om een makelijkere vergelijken te kunnen maken ( alle volt waardes delen door 5 en dan weer maal 3 )

full


Als je deze dan vergelijkt de Hyperion 3300 mAh VX ( 35C ) met 5 cycles
zul je wel begrijpen waarom ik verrast ben.

full


Oordeel zelf ?

Ik heb met het meten van dit alles nog wat gezien wat ik wil delen.
Ik ben met het laden afgestapt van het continue balanceren naar alleen balanceren op het einde. Waarom, kijk maar eens naar de volgende grafiek. Dit is een storage charge zonder balanceren.

full


De grafiek laat zien dat de onbalans zonder balanceren volledig opgeheven wordt. dit betekent dus als je meteen start met balanceren dit aan het einde weer ongedaan gemaakt moet worden met weer balanceren maar dan andersom.

use the data as you like.

Bart,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, maar beide apparaten staan bekent als zeer nauwkeurig, dat heb ik niet zelf verzonnen maar komt van de persoon die de tweede grafiek heeft gemaakt.
FMA Powerlab Cellpro 8 en CBA II. Ik verwacht op RC groups nog wel een reactie van die persoon. Deze wordt namelijk altijd gratis voorzien van lipo's van Hyperion ( en andere merken, geen HK lipo's, die heeft hij dus ook niet ), en laders van FMA :-),en krijgt dus ook accu laders van FMA voor beta testen. Daarom wordt hij door ander dus ook niet gezien als een bron van onpartijdige informatie.

Even afwachten maar ik vertrouw de metingen op de PL8 voledig want ik heb namelijk met een stroom meter en volt meter er naast gezeten, met 1 meting. De CBA II is zover ik weet een specifieke Accu analizer.

West Mountain Radio - Computerized Battery Analyzer Description

Bart,
 
Laatst bewerkt:
Laatste grafiek aangepast was de verkeerde :-)

Wat je daar trouwens ziet dat er bij de laatste energie een behoorlijke onbalans onstaat gebeurd ook bij de G3 accu's zal daar ook nog wel een grafiekje van maken.

Moet wel zeggen dat ik het gevoel heb dat er iets minder mAh'tjes in de nano's zit als de G3 VX die gemeten is.

Bart,
 
Die onbalans valt mij ook op. Accu in rust en alles perfect in balans. Ga je laden met hoge C dan zie je de balancer druk bezig en klopt er niets van. Hij ontlaad alle cellen wel en het lijkt compleet random. Pauzeert de lader even is de balancer ook weer rustig.

Ik balanceer meestal voor en / of na het laden. Tijdens het laden nooit.
 
Hebben die cellen soms individueel groot verschillende weerstanden?
Als je er dan een stroompje doorheen jaagt flippen de voltages behoorlijk,
maar in rust zijn ze dan hetzelfde.

Daarom pauzeert een lader denk ik ook bij het balanceren,
omdat er tijdens het laden geen kaas van te maken valt.
 
Die variatie komt niet van de IR, in iedere geval niet alleen van door de IR
full


Ik vermoed dat de onderlinge verschil in capaciteit dit veroorzaakt. dat verklaard ook meteen dat de onbalans verdwijnt als je hem zonder balanceren oplaad.

Bart,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top