Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

1. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    Eigenlijk is met jouw setup die flvss de enig juiste optie.
    De standaart in de ontvanger ingebouwde functie is naar mijn mening alleen intresant in een zweefvliegtuig. Daar wil je weten wat de spanning van je ontvanger is zodat je nog even kan doorvliegen.
    Met onze heli en quads en hexa's natuurlijk ben je afhankelijk van de flight batterij. dus als amber roept low battery kun je je landng inzetten en als het te lang duurt roept ze battery critical :) dat is info waar je wat mee kan.. je ontvanger houd altijd wel spanning genoeg in onze setups... als je motoren het niet meer doen heb je niet veel aan spanning in je ontvanger... valt niet veel bij te sturen met een hex zonder power....
    Dus die FLVSS is echt wat je erbij wilt hebben... Ik heb m met een klittenbandje vast en kan m op all mijn modellen overzetten.

2. archivaris

archivaris

Lid geworden:
    10 jul 2005
    De keuze van de mode wordt bepaald door de gevraagde functionaliteit. Mode 1 bijvoorbeeld is ideaal voor kunstvluchtvliegers die bij een bepaald figuur gelijktijdig richtingsroer en hoogteroer moeten gebruiker. De afstemming hiervan verloopt soepeler als die functies beiden op de linker kruisknuppel berusten. Enzovoorts, kwestie van persoonlijke smaak en gewenning.

3. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Als je de toestand van je batterij aan boord wil weten is het de gebruikte capaciteit die je wil weten.
    Voor de Taranis heb je meerdere mogelijkheden qua sensoren, met de volgende plus- en minpunten:
    1) BEC-spanning: krijg je er standaard op, zoals vermeld, bij elke telemetrie capabele ontvanger. Nadeel: zegt NIKS over de toestand van de batterij; de BEC spanning blijft netjes 5V tot als de batterij het begeeft, en dan wordt ze 0V. En dan is het te laat.
    2) Batterij spanning: beter, maar het grote nadeel is dat deze spanning beïnvloed wordt door de belasting (stroom): als je volgas geeft, zal deze spanning lager zijn dan bij weinig gas....je krijgt dus een complexer beeld dat je moet interpreteren.
    3) Ik gebruik de stroomsensor van 40A, die niet alleen het opgenomen vermogen meet, maar ook nog eens de verbruikte capaciteit in mAh berekent (en desgewenst afleest via je luidspreker), en bovendien geeft die je ook nog eens de batterijspanning!
    Ik heb mijn zender zo geprogrammeerd dat hij bijvoorbeeld voor een 3300mAh batterij de verbruikte capaciteit luidop afleest op 1000 mAh, op 1500 en op 1800 (nog 30% over in de batterij).
    Deze methode laat me toe op een veel nauwkeuriger manier te bepalen hoe lang ik nog kan vliegen. Ik vlieg nu zo al enkele maanden, en dit is perfect voor mij.
    De spannings sensor gebruik ik alleen eigenlijk nog om achteraf in de logs van mijn vluchten te gaan kijken hoe de spanning bokkesprongen maakt in functie van de stand van de gas.
    Als ik alarmen programmeerde voor een bepaalde minimum spanning dan bleek dat veel te onnauwkeurig: bij elke low-pass, als ik terug vol gas gaf, kreeg ik telkens de "batterij low" melding, vanwege de spanningsval....zeer irritant.

Ik zou dus de spannings sensor eerder afraden, en voor de stroomsensor gaan.

EDIT: correctie: bij mijn 4m zwever gebruik ik de spannings sensor bij mijn ontvanger-batterij, omdat die geen last heeft van hoeveel gas je geeft, en dan kan je uiteraard wel een minimum spanning laten melden...

4. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    Wat Phaedra zegt is ook wel een goeie.. zo heb ik het nog niet bekeken.. idd mischien nog wel beter zo..
    ik zit erover te denken om een unisense-E te nemen ipv al die losse frsky sensors...
    kweet niet of het mag een linkje naar een winkel... maar ik bedoel dit ding..
    SM-Modellbau online Shop - UniSens-E mit XT60 Stecker 3101

5. benpen

benpen

Lid geworden:
    27 sep 2013
    Unisens is prima spul. Wordt bij ons in de club wel eens gebruikt. Ikzelf blijf de voorkeur hebben op tijd te vliegen, de timer loopt wel in verhouding met de gasstick. Mijn flvvs is gewoon als backup.

6. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Die Unisense werkt idd prima met Frsky ontvangers. Je moet wel een geschikte programmeer kabel hebben om de instelling aan te passen. Het is dus niet plug and play. Meten van het verbruik in mAh is een goede manier van accu bewaking, maar wel icm een alarm op te lage spanning. Mocht je accu niet goed geladen zijn dan wil je toch een alarm als hij te ver leeg gaat. Ik heb een Unisense die ik in verschillende toestellen gebruik. Hij is heel makkelijk over te zetten.

7. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Die "programeerkabel" is niet bijgeleverd dan? Wat voor kabel is dat?

8. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
  9. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
  10. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ok super. Ik heb echter de onderdelen van m'n quad nog niet ontvangen. Dus het kan wel nog even duren eer ik overga op die module. Ik hou het zeker in gedachte eens het zo ver is

11. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Btw, die unisens, ik zie daar geen aansluiting voor het uitlezen van individuele cellen. Klopt dit? Ik vind dat nu,toch ook wel belangrijk om te kunnen monitoren

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  12. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Het klopt dat er geen aansluiting op de Unisens zit die het mogelijk maakt individuele cellen te bewaken. Met de Unisens is dat niet mogelijk.

13. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Heeft iemand ervaring met de fas 100?
    En dan wel met de volle 100 A belasting?
    Kan hij dat aan of vliegt de boel in de fik?

14. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Die Unisens kende ik nog niet, heel interessant!
    Ik ga die zeker en vast eens nader bestuderen, want nu is dat zo'n zooi met al die verschillende sensoren.

Het is inderdaad beter als je de spanning ook in het oog kan houden, maar ik heb al ondervonden dat het moeilijk is om de juiste alarm-drempel in te stellen, zoals ik al beschreef, en dan schiet je je doel en beetje voorbij, omdat je door de duur dat alarm gaat negeren omdat het teveel afgaat.
    Bij mijn grote zwever zet ik de stroomsensor op de motor-batterij, en de spannings-sensor op de aparte ontvanger-batterij, en dan heb je dat probleem niet.

Als reactie op de laatste vraag:
    Ik gebruik die FAS100, maar alleen voor stromen tot 60A. Let wel op: die sensor heeft geen smartport interface! Ik gebruik die in combinatie met de vario, die als hub kan dienen voor deze FAS100.

EDIT:
    De spanningsmeting op deze Unisens is blijkbaar ook van de ontvanger (BEC) spanning, en dus niet echt zeer nuttig qua spanningsbewaking, omdat je een geregelde spanning meet, en je dus bv bij een 3S Lipo pas een daling van die spanning gaat zien als je batterij zo goed als dood is.....veel te laat dus. En trouwens, bij frSky heb je die spanning sowieso al, gekend als A1, door je ontvanger zelf gerapporteerd.
    Valt dus te bezien of deze sensor te combineren valt met de FLVSS sensor van frSky als je echt de spanning wil monitoren.

Laatst bewerkt: 1 jul 2014
  15. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik heb ook al een hub in huis dus dat komt wel goed.
    Alleen vraag ik me af of hij niet in de fik vliegt bij 1 minuut 100 A.
    Als ik alle spullen binnen heb ga ik het testen buiten het vliegtuig.

16. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Hier DiY FrSky / MultiCopter Telemetry Interface - R/C Telemetry, FPV, RPV, and UAV Projects - RC-CAM Forum zie je de binnenkant van de sensor. (het plaatje met DiY).

De gehele motorstroom, zo rond de 100 ampère moet door de twee kleine zwarte blokjes (50 ampère elk). Dat zijn de shunts.

Als daar iets mee gebeurd, b.v. verbranden door overbelasting, dat doet je motor niets meer.

Dat is anders dan bij je Quantum. Daar gaat de motorstroom door een degelijke koperen brug en vindt de meting contactloos plaats. Met die koperen brug gebeurd niet zo snel wat.

Toch iets om rekening mee te houden.

17. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Ik heb intussen mijn Unisens ontvangen en al eens geïnstalleerd op een model. Ziet er goed uit: de instelling naar frSky was makkelijk te doen, die andere instellingen moet ik nog eens grondiger bestuderen in de handleiding.
    Als de motor draait, zie ik netjes het toerental verschijnen op mijn display, knap. Het feit dat je het aantal polen van de motor moet instellen op de sensor, maakt het moeilijker om hem van het ene model naar het andere over te plaatsen, tenzij je de toerental meting niet nodig hebt.
    Stroom zie ik dan nog niet verschijnen, waarschijnlijk omdat ik de minimum stroom (geen shunt, maar "clamp" type meting) nog niet overschrijd (model staat binnen, zonder propeller...), maar ik zie wel de verbruikte capaciteit toenemen na een tijdje.
    Van zodra de zondvloed hier voorbij is, kan ik hopelijk nog eens gaan vliegen, en dan kan ik hem grondiger testen, maar tot nu toe ziet het er heel mooi uit.
    Bedankt voor de tip alleszins!

18. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Stroom moet je zeker kunnen zien, ik gebruik 'm nu op HoTT weliswaar. Maar een stroom van 0,3a bij stationair zie ik dan ook gewoon. Even met de instellingen in de taranis spelen misschien :)

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  19. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Klopt, ik was blijkbaar op de verkeerde lijn op mijn scherm aan het staren :rolleyes:

20. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ik heb een vraagje in verband met iets dat ik graag zou programmeren in de taranis. Vandaag heb ik m'n F550 voor het eerst in de lucht gelaten, topding! Maar ik zit met het volgende:

Als ik in de lucht een 360 graden beeld wil maken van de omgeving is het zeer moeilijk om rustig en smooth volledig rond te draaien. Zeker als de hexa uit het zicht is en ik geen idee heb hoe snel dat ding nu aan het draaien is. Daarom had ik graag een switch geprogrammeerd waardoor het draaien plots veel minder gevoelig is. Maw 1 enkel kanaal zeer ongevoelig maken waardoor de hexa op maximale snelheid toch maar zeer rustig rond draait. Hoe begin ik hieraan?

Deel Deze Pagina