Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

1. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Een beetje domme reactie. Jij vraagt immers wat het verschil tussen airspeed en GPS snelheid is. Kan er niks aan doen dat je vind dat je daar niets aan hebt.

Lijkt me eigenlijk ook voor een multirotor van belang. Als je bij een windsnelheid van 10 meter per seconde voor de vlieger op de grond in de lucht stil hangt, vlieg je in werkelijkheid in de lucht met 10 meter per seconde vooruit. Dat is goed te zien. De multirotor hangt tegen de wind in

2. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Domme reactie? Sorry als ik sarcastisch overkwam maar mijn reactie was wel gemeend hoor :) heb al gespeeld met de gedachte om ooit eens een klein vliegtuig te gaan besturen. Maargoed :)

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  3. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Een sneheidsmeter met pitot buis zal op een multicopter niet makkelijk te plaatsen zijn. Hij mag nl geen verstoorde lucht zien van de props. Je moet hem dan op een lange steel voor de kopter gaan plaatsen. Dat ziet er niet uit en de meting heeft ook niet zo veel zin. Je hebt nl niets te maken met overtrek snelheden e.d. Wat je vooral wil weten is de positie van je multi en de afstand tot thuis als je FPV vliegt. Bij de X8R heb je dus de smartport GPS nodig en een stroomsensor voor de accu bewaking. Als je. Aan de spanning voldoende hebt kun je de goedkopere spanningssensor nemen.

4. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Dat is exact wat ik nu heb besteld :) een gps module en spanningssensor. Ik heb de gps module voornamelijk gekocht voor de hoogte te lezen en de coordinaten bij een crash uit het zicht zodat ik aan de hand van de coordinaten op zoek kan gaan :)

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Prima, als je later ook het stroomverbruik wil meten dan kun je er nog de nieuwe 150amp stroomsensor aan toevoegen. Icm de spanning sensor kun je daarmee je verbruikte accu capaciteit meten en alarmen zetten.
    De snelheidsmeting van de gps sensor zal overigens best goed werken op een multi mits je wat langere tijd in dezelfde richting vliegt. Je hebt een aantal positiebepalingen op een lijn nodig voor een goede snelheidsmeting. Bij snelle vliegtuigen is dat een probleem omdat je dan simpelweg te ver weg moet vliegen. Een multi vliegt relatief langzaam.

6. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Bestaat er al een stroomsensor met smartport? Zo ja mag je mij altijd zeggen waar ik die kan vinden, ik ben ze nog niet tegengekomen

7. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Die zijn er nu 2, 40amp die ook spanning meet en 150 amp die alleen stroom meet.
    Telemetry

8. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Goh ja, ik zal me voorlopig wel redden door voltage op te volgen (en natuurlijk de vluchttijd). Dan kan ik later nog altijd upgraden naar een extra module als het nodig blijkt te zijn :)

9. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Heeft iemand al die spanning sensor draaien en hoe betrouwbaar is die informatie dan, want stroom meten is vaak eenmalig en kan ook op de grond maar indien hij bijv 60A gebruikt in de lucht is leuk maar je weet niet wanneer je lipo leeg is?

10. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Ik heb ervaren dat spanning meten moeilijk is om te bepalen wat de toestand van je batterij is. Stel dat je 3,6V celspanning als minimum wil instellen, en je alarm daarop instelt, dan gaat dat alarm afgaan van zodra je bijvoorbeeld volgas geeft, omdat de celspanning dan tijdelijk daalt.
    M.a.w. de celspanning is sterk afhankelijk van de belasting (stroom) van je batterij.
    Ik gebruik de stroomsensor om de verbruikte capaciteit te meten, en dat blijkt vrij betrouwbaar te zijn, als ik vergelijk met wat de sensor me meldt en wat ik er daarna bij het herladen terug instop.

11. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    geeft die stroomsensor dan aan wat het verbruik is geweest dus bijv een 2200mha lipo heeft 1500mha verbruikt?

die spannings sensor kun je dan ook toch instellen op bijv 3,3v heb je een beetje speling de lipo zakt wel in natuurlijk bij volgas maar meestal maar een paar tiende

12. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ik denk dat stroom opvolgen ook niet altijd het heel verhaal verteld.. Combo met spanning en tijd opvolgen lijkt mij dan even nuttig. Ik heb mijn hexa ingesteld dat hij zakt vanaf 3,65v belast, als ik de lipo dan laad (is een 5000mah) dan gaat er 4200 mah terug in volgens mijn balancer. Wat natuurlijk niet kan als je belast nog 3,65v hebt en onbelast stijgen de cellen naar 3,71v. Maargoed, misschien zijn deze stroomsensoren nauwkeuriger op dat vlak

Laatst bewerkt: 19 jul 2014
  13. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Jep. Mijn Taranis meldt via audio me op de geprogrammeerde tijden de verbruikte waarde, bv. 1000 mAh, 15OO mAh, etc. En zoals ik al zei, het blijkt vrij nauwkeurig overeen te komen met de capaciteit die ik er nadien terug kan inladen.
    Voor mij is het tot nu toe de nauwkeurigste methode om de toestand van de batterij te kennen, op voorwaarde dat de batterij bij aanvang uiteraard volledig geladen is, of dat de laadtoestand tenminste gekend is.
    Met de spanningswaarde heb ik volop liggen experimenteren, maar zoals ik al zei hangt het teveel af van hoe zwaar je batterij belast is op dat ogenblik.
    Misschien dat ik later via een LUA script de stroom en spanningswaarde kan gebruiken om dynamisch een alarmdrempel in te stellen, maar dat is iets voor in de winter :)

14. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Wanneer de zender zowel de spanning als de stroommeting binnenkrijgt dan hij hij daarmee de verbruikte capaciteit berekenen. Je kan per model instellen bij welke waarde je een melding wil hebben. Daarnaast is het verstandig om ook meldingen te maken bij een te lage spanning. Mocht je accu niet volledig geladen zijn aan het begin van de vlucht, dan krijg je toch een waarschuwing om te landen.
    Bij de 150A sensor moet je een losse spanningsmeter toevoegen. Ik de 40A sensor zit deze al ingebouwd.

15. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
  16. delta-X

delta-X

Lid geworden:
    16 okt 2013
    werkt die ontvanger wel samen met het telemetry-protocol van de Taranis?
    Deze ontvanger ondersteunt geen S-bus,dus ik zou de gok niet wagen dat de S-bus sensoren hierop werken

grt
    Hans

17. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Voor de capaciteitsmeting heb je de spanning niet nodig; de eenheid is (m)Ah, wat neerkomt op stroom x tijd.

18. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Dat is het oude type ontvanger. De X6R is de vervanger. Die ondersteund wel smart port telemetrie en sbus.

Frsky X6R 6/16Ch Receiver (PCB)

19. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Je hebt helemaal gelijk, om het vermogen te bepalen heb je de spanning wel nodig. Ik was even in de war :confused:

20. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Hans, je gooit s.bus en smart port (s.port)door elkaar. Dat zijn 2 totaal verschillende zaken met een totaal ander doel. S.bus is een bus systeem om servo's aan te sturen. Smart port is een bus om sensoren op aan te sluiten.

Deel Deze Pagina