Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

1. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Smart-bus en smart-port ja wel iets om op te letten, dus met de oude ontvangers kun je dus niets met die nieuwe sensors , dus bijna verstandig om alleen Smart-port ontvangers te kopen of de goedkopere ontvangers kopen maar dan zonder telemetry want ieder vliegtuig heeft de sensors niet altijd nodig of helemaal niet

2. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    De smart port vario sensor kan dienen als brug tussen de oude sensoren en de nieuwe ontvangers. Of dat de andere kant op ook werkt weet ik niet.
    De X6R en X8R ontvangers zijn vrij groot. Er is een nieuwe X4R uit die echt piepklein is en beschikt over 4 servo aansluitingen of 3 + 1 s.bus uitgang met 16 kanalen.
    De oudere telemetrie ontvangers geven in ieder geval de RSSI door wat mij een gerust gevoel geeft onder het vliegen. Ook kun je bij de meeste met een simpele spanningsdeler (2 weerstanden) de accu spanning uitlezen.

3. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    De oudere telemetrie ontvangers geven in ieder geval de RSSI door wat mij een gerust gevoel geeft onder het vliegen. Ook kun je bij de meeste met een simpele spanningsdeler (2 weerstanden) de accu spanning uitlezen.

Wat is RSSI en die simpele spaningsdeler de accuspanning uitlezen is dat een printje die wel op de oude ontvangers past . Die XR4 ontvanger komen die nog kan ze niet 123 vinden ,

Met S-bus kun je dus servo's aan elkaar doorlussen moeten dat speciale zijn of hoe zit dat
    wat een vragen allemaal maar ja nieuwe materie ik denk voor heel veel mensen hier

4. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    RSSI is receiver signal strength indicator - het is een waarde die aangeeft hoe sterk het signaal is wat de ontvanger binnen krijgt. De schaal is logaritmisch, de waarde wordt in dB weergegeven. Je zender geeft een alarm wanneer het signaal gevaarlijk zwak wordt, tijd om om te keren of the dalen. Vooral bij nieuwe modellen is dit fijn, een slechte installatie van de ontvanger antennes kom snel aan het licht zonder dat je de controle over je model verliest.

Een aantal Frsky ontvangers heeft een analoge spannings ingang waarmee je de spanning van je vlieg accu kan meter. Deze ingang mag max 3.3V zien wat te weinig is om direct een accu aan te hangen. Door nu 2 weerstanden aan elkaar te solderen maak je een spannings deler. De eerste weerstand soldeer je aan de min van de analoge ingang, samen met de - van de lipo. Aan de andere kant maak je een draadje naar de plus van die ingang en de tweede weerstand. Aan de tweede weerstand maak je de plus van de lipo. Stel het hebt een 9K weerstand en een 1K weerstand, dan valt 1/10 deel van de spanning over de 1K en 9/10 deel over de 9K. Je hebt dus een 1/10 spanningsdeler gemaakt. Daarmee kan je tot 33 volt meten met de 3.3V ingang. In de software stel je dit verder in zodat je ook echt 33V op je scherm ziet. Mbv. een multimeter kun je dit heel nauwkeurig inregelen.

SBus is een Futaba systeem waarmee je meerdere s.bus servos aan één s.bus uitgang kan hangen. Dat zijn speciale servo's die geprogrammeerd moeten worden zodat ze naar het juiste kanaal luisteren. Frsky maakt ook een sbus decoder waarmee je 4 normale servo's aan de s.bus poort kan hangen. Dat is bijv handig voor in een 4 kleppen vleugel. Met één servo kabel van de romp naar de vleugel stuur je 4 servo's aan. Veel flight controllers voor multicopters en flybarless controllers kunnen ook met s.bus overweg. Je hebt dan maar één kabeltje nodig tussen ontvanger en controller.

5. delta-X

delta-X

Lid geworden:
    16 okt 2013
    :shock: Oeps sorry.Dat krijg je als alles eventjes te snel doorleest en reageerd.

6. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Goede uitleg Emanuel , RSSI is een erg mooie functie zeker met een zwever die we nog wel eens erg ver weg laten gaan,de analoge ingang vind ik wat minder zelf het scheelt te weinig geld om dan ontvangers nu te kopen die de S-port niet ondersteunen , de X4R heb ik gevonden maar nog niet leverbaar, dus even geduld , of heeft iemand ze wel gevonden?
    De X8R en de X6R zijn niet zo verschillend in grote en de prijs ook niet, de XR4 lijkt een stuk een stuk kleiner maar zie geen afmetingen staan

7. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    niets mis met oudere ontvangers

Wat is er mis met de D8R-IIplus bijvoorbeeld?

Daar heb ik er een hele zwik van, ze kosten praktisch niets en je kan er een vario aan hangen
    (die dan vervolgens s-port sensoren vertaalt naar analoog).
    Ook RSSI werkt op de D-serie, dus als er mensen zijn met een beperkt budget,
    doe je voordeel met deze tip :)

8. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Is ook niets mis mee , maar ik moet alles nog aanschaffen en het prijsverschil is maar
    5,15euro bij HK vergelijkbaar met de X8R wat is voordeel ?
    de X6R en X8R scheelt ook maar 1,50euro ,
    vergelijkbaar met andere merken is het allemaal vrij goedkoop
    alhoewel je alles moet aanschaffen toch nog wel wat kwijt bent , maar goed kun je voorlopig wel weer vooruit

9. taranis

taranis

Lid geworden:
    25 feb 2014
    3 Km. en meer....

FrSky's L9R has about twice the range of any other 2.4 receiver on the market today! That is no small claim.
    They have been working on this receiver for a long time, and advanced filter makes this receiver work with a bone stock FrSky Taranis or FrSky XJT module. Yep, you heard it, nothing special is needed to double your range!

10. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Is deze gelijk aan de x8r buiten dan het bereik? Ik vind dat die X8R al een geweldig bereik heeft..

11. taranis

taranis

Lid geworden:
    25 feb 2014
    Nee Klucky 13.

Be aware that this is not a telemetry receiver. When flying at these ranges, you will probably be using an On Screen Data (OSD) video system for your telemetry needs. So the L9R has no built in telemetry, but it will output the RSSI levels so you can feed them to your OSD. RSSI output = analog voltage (0~3.3V)

L9R has a bind protocol that differs from the X series - The failsafe is set to last signal by default, so the user must ensure to set the failsafe to work as preferred. Failsafe cannot be set from the TX, so the manual should be consulted for the correct procedure.

Er zijn er nog twee te koop bij Aloft Hobbies. Voor de liefhebbers wees snel.

http://www.alofthobbies.com/frsky-l9r.html

12. JenR

JenR

Lid geworden:
    28 aug 2013
    Wat is momenteel de snelste manier om een x9d te bemachtigen? Ik zie hem enkel op stock bij hobbyking international, maar dat duurt typisch een paar weken...

13. heyudude

heyudude

Lid geworden:
    12 sep 2013
    Via microtechnics.eu in BE

Site is te erg voor woorden, betalingsmodule loopt achter (email) maar wel betrouwbaar en op voorraad

14. JenR

JenR

Lid geworden:
    28 aug 2013
    hmm, ik zie daar toch overal stock: 0 staan. Ik heb ze een mailtje gestuurd om te vragen wanneer ze terug stock verwachten.

15. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ik heb een vreemd probleem met de Taranis. Ik heb vorige week allemaal custom sounds ingevoegd onder de "sounds" folder. Vandaag heb ik enkele telemetrie modules binnen gekregen en wou ik nog wat extra custom sounds toevoegen op dezelfde manier en nu tonen deze zich niet meer...

Als ik bij custom function op zoek ga naar de bestanden staan ze niet in de lijst. Echter als ik via lange hold home knop naar de mappenstructuur ga vind ik deze files wel terug en kan ik deze gewoon afspelen... Waarom kan ik deze dan niet terugvinden in de keuzelijst bij de custom functions? Vorige week werkte dit nogtans..

Edit: zeer vreemd maar door de bestandsnamen te veranderen tonen ze plots wel in het keuzemenu?

Laatst bewerkt: 25 jul 2014
  16. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Heeft iemand anders de GPS module al ingebouwd op zijn/haar model in combinatie met de Taranis? Welke "waarden" moet ik allemaal gaan zoeken om in te stellen op het telemetriescherm?

er staan dingen in zoals gndspd, spd, alt, galt, dist, enz welke zijn allemaal van toepassing voor de GPS module?

Edit: En moet hier iets aan geprogrammeerd worden? Ik ben daarnet voor de eerste keer gaan vliegen met deze module. x, y en z coordinaten blijven op 0 staan, altitude staat al op 40 meter wanneer de hexa nog op de grond staat, ... hier klopt iets niet

Edit²: Ondertussen ben ik al te weten gekomen dat je super lang moet wachten alvorens de GPS module is "opgewarmd", de GPS tijd die wordt aangegeven klopt ook niet (staat 2 uur te vroeg).. Nog iemand die problemen heeft ondervonden met de GPS module?

Laatst bewerkt: 25 jul 2014
  17. benpen

benpen

Lid geworden:
    27 sep 2013
    Bij mij klopten de eerste waarden van de gps ook niet. Na de update naar de nieuwe versie van opentx was dit echter allemaal inorde.

18. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Hoe gaat dit helpen aan wat de GPS uitstuurt? Mijn taranis heb ik vandaag nog ge-update en open tx companion heeft vandaag ook nog een update gedaan. Echter lees ik nog steeds het foute uur op m'n transmitter bijvoorbeeld.. (Gps tijdstip)

19. RJA

RJA

Lid geworden:
    24 dec 2006
    Sound file niet vindbaar

Nog even over dit probleem:

Ik heb een vreemd probleem met de Taranis. Ik heb vorige week allemaal custom sounds ingevoegd onder de "sounds" folder. Vandaag heb ik enkele telemetrie modules binnen gekregen en wou ik nog wat extra custom sounds toevoegen op dezelfde manier en nu tonen deze zich niet meer...

Dat heb ik ook al eens opgemerkt. Als je de namen van je soundfiles korter maakt verschijnen ze opeens wel in de lijst. Kennelijk is er een maximum aantal tekens dat je mag gebruiken.

20. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Geluids bestanden mogen niet langer zijn dan 8 tekens, anders ziet de software ze niet. In de oorspronkelijke software wel, maar om ruimte te besparen is dat aangepast.

Deel Deze Pagina